Boroszló, azaz németül Breslau, csehül Vratislav, de ma legismertebb nevén lengyelül Wrocław Szilézia történelmi fővárosa, egyben a lengyel Alsó-Szilézia Vajdaság fővárosa is. Soknevűségét annak köszönheti, hogy egykor Csehországhoz, a Habsburg Birodalomhoz, a Porosz Királysághoz és a Német Birodalomhoz is tartozott. Ma lakosságát tekintve a negyedik legnagyobb és az egyik legrégibb lengyel város.
A város építészeti nevezetességei mellett közlekedési rendszeréről is szereztem némi közvetlen tapasztalatot, vonatostól-villamosostól. Most a vasútépítészet szépségeit és torzóit szeretném megismertetni az Olvasóval, a vasúti járműállományt pedig egy következő részben.
A város Budapestről Drezdán át is megközelíthető vonattal, Drezdáig a két nappali EC vagy a Metropol (ínyenceknek további átszállásos nappali vonatok is), majd a szász fővárostól három közvetlen vonatpár áll rendelkezésre. A régi lengyel gyorsvonati szerelvények és a német InterRegio-k már hosszú évek óta nem járnak ezen a vonalon, helyettük a DB Regio Desiroi adják a távolsági forgalmat is. A menetidő 3,5 óra, annak ellenére, hogy a pálya végig 120-szal járható - lassújel összesen, ha öt volt útközben szembe az úton. A lengyel szakaszt nemrég újították fel, így a Katowice és Krakkó környéki „lengyel vasút: vmax=60” élményeim gyorsan szertefoszlottak.
A kényelemről és a távolságról csak egy kis összevetés: itthon a Sátoraljaújhely és Budapest között közlekedő 5201-es sebesen utaztam Desiróval, amelynek menetideje Szerencs és Budapest között szinte azonos, ám a sebesség és ezzel összefüggésben a megtett távolságra jutó lassújelek mennyisége itthon elszomorítóbb képet ad.
Wroclaw főpályaudvarát a Felsősziléziai Vasúttársaság létesítette 1841-42-ben, a ma látható épület a második ezen a helyen, és 1857 óta szolgálja a várost. Remek állapota a 2010-2012 között lezajló rekonstrukciónak (na meg persze az itt is helyszínt kapott foci EB-nek) köszönhető. A csarnokban 8, míg azon kívül 2 személyvonat-fogadó vágány található, a peronok mozgólépcsővel és lifttel akadálymentesen megközelíthetőek. A felújítás során az állomás előtti tér alá parkolóházat építettek, a téren a „térkövezzünk le mindent” felfogásba minimális zöldfelületet is belefért.
Az állomásépület példaértékűen restaurált
Az épület és a vágányok közötti szárnyban található a jegypénztár és kisebb üzletek is.
Az összekötő-épületrész a másik oldalról
Felújították az állomásépület mellett található átjárót is.
Durchgang zur Flurstrasse A.D. 1903, azaz a 111 éves átjáró a másik oldalról
Toronyóra lánccal
Menjünk be az épületbe a főbejáraton át!
Az előcsarnokban ilyen szép míves oszlopok fogadnak.
Itt tájékozódhatunk az érkező és induló vonatokról.
A kasszasor (retró hangulatú neonreklámmal), felette a településenkénti indulások jegyzéke, oldalt a cseh és német állomásokról is ismert kijelző.
Elődeink gondoltak az impozáns méretű csarnok természetes megvilágítására is.
A peronok megközelíthetőek lépcsőn át, …
… és mozgólépcsővel is.
A régi tetőszerkezet egy részét új ponyvával helyettesítették, mint Drezdában - csak itt a kettő között a megázás garantált.
Az aluljáróban monitorokon kereshetjük a vonatunkat és a hozzá tartozó... nem vágányt, hanem peront!
Jegyautomata a parkolóban, hátha valaki innen támad.
Érkezett Drezdából, indul Gliwicébe. Mindkettő felér egy időutazással.
A korábban Krakkótól járó, de most idáig visszavágott - de még mindig Wawel nevű - EC hamarosan indul Hamburgba, mellette a motorvonat Kinemmondhatóba. (cseh-lengyel határ melletti Międzylesie, azaz németül Mittelwalde)
Lengyel „szabvány vágányzáró földkúp bakkal” és a két csarnokon kívüli peron.
A még nem hasznosított helyiségek nyílászáróira további felújított állomásépületek fotóit ragasztották.
Térkép elő, nincs is olyan messze!
Wroclaw-Mikolajów, azaz Breslau Nikolaitor állomás. A két középperonból a távolabbi csak a főúton át (200 m séta) megközelíthető.
Minimalista egyszerűség: egy jegypénztár, illemhely és egy kis bolt található az épületben.
Fő a tájékoztatás! Ezúttal az E59-es vasúti folyosóval kapcsolatos sikkasztásokról egyéb felújításokról, fejlesztésekről.
Ezek után kíváncsi lettem a másik, nagyobbacskának kinéző állomásépület iránt is, vajon ezek után hogyan néz ki?
Wrocław Nadodrze, azaz Breslau Odertor. Hát, ha az előbbi volt a szépség, akkor ez a csúf, de csak az állapota miatt. Egyébként a megszokott korabeli műremek.
Áruraktár, helyközi buszvégállomás, itt megállt az idő.
Az állomás peronok felőli oldala. A fehér csík tényleg frissen volt festve, az épületben – a pénztáron és várótermen kívül – egyéb életnek jelét nem láttam.
Láttuk a jót és a csúfot, most a rossz (megszűnt) következik. Kár érte, olyan helyi „Józsefváros” szaga van a dolognak: ez a Wrocław Świebodzki, azaz Breslau Freiburger Bahnhof.
A Breslau–Schweidnitz–Freiburger Eisenbahn-Gesellschaft (BSF) 1841-es megalapítása után rohamtempóban építette ki hálózatát, 1886-ra 600 km vasútvonallal rendelkezett.
Érdekességképpen megemlíthető, hogy a BSF a mai Csehországben található Meziměstí (Halbstadt) városánál csatlakozott az Osztrák Államvasút Bécs felé vezető vonalához és ezen keresztül a társaságnak elérhető lett Trieszt, azaz az Adriai tenger. Ezzel a Balti- és az Adriai tenger közötti távolság 1600 km-re „csökkent”, amely a konkurenciánál kedvezőbb helyzetbe hozta a társaságot.
Az állomás forgalma 1991-ben szűnt meg, azóta a területet - szó szerint - "lengyelpiacnak” használják. A Lengyel Vasúttársaság most a szabadtéri piac bezárását tervezi, egyúttal pedig ingatlanfejlesztést is végre szeretne hajtani: az állomásépület bevonásával befektető részvételével új bevásárlóközpontot építene.
Az állomásépület alaprajza. Mai szemmel érdekes, hogy akkoriban váltókörzet helyett tolópaddal oldották meg a beérkező vonat mozdonyának „kinyerését”.
Az állomásépület a tér felől. Innen nézve semmi sem utal arra, hogy megszűnt.
Az egyik oldalszárnyban színház üzemel.
Piacnap nélkül csak porfogó az egész terület.
Középperon megszűnt módra.
A mozdonykinyerés nagyobb helyet igénylő formája. Vessük össze a korábbi alaprajzzal!
És amit kinyertek a szerelvény elejéről. Talán ez volt az utolsó?
Itt balra talán még van valami vasutas élet.
Elveszettek gyülekezete: A főút túloldalán a kapu vezetősín és egyéb archív térképek és adatok alapján itt állt egykor két további állomás is: Dworzec Dolnośląski (Niederschlesich-Märkischer Bhf.) és Dworzec Miejski Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte-Oder-Ufer-Stadtbahnhof). Most nemes egyszerűséggel buszvégállomás.
És búcsúzóul: Wrocław Świebodzki még egyszer.
A következő részben a vasúti járműnek látszó tárgyakat mutatom be. Változatos a kép, a 40-50 éves motokocsik és mozdonyok mellett egyre több modernizálttal, vagy újjal is lehet találkozni.