Lassan újra kitavaszodik, a naptár szerint legalábbis tegnaptól már csillagászatilag is tavasz van, nemsokára pedig indul a kisvasúti szezon. Ma egy olyan kisvasutat mutatunk be, amely egy másikkal együtt kellene, hogy szerepeljen, de jelenleg - és a jelek arra utalnak, hogy még jó pár évig - néhány kilométer erdei avar választja el egymástól őket. Ma Nagybörzsönyről lesz szó.
Az egykori Kapuvári GV-ről elszármazott 3756-os C50-es Nagyirtás előtt
A Nagybörzsönyi ÁEV a községről kapta a nevét, ahonnan indul, a község nevében pedig a tágabb környezet is kitalálható: a Börzsöny. A 760 mm nyomtávolságú pálya Nagyirtáspusztáig tart. A hegység másik 760 mm-es kisvasútja a szobi, amely nemrég épült újjá - erről majd legközelebb -, a kemencei múzeumvasút pedig 600 mm nyomközzel üzemel. A nagybörzsönyi kisvasútnak van egy különlegessége, ez pedig a csúcsfordító, amellyel a kisvasút jelentős szintkülönbséget küzd le "cikkcakkban" haladva. Hogy ezt a műszaki különlegességet hogyan lehet meglátogatni? Nos, nem csak autóval!
A kisvasút telephelye Nagybörzsönyben
A MÁV-Start elővárosi vonatai Szobra hétköznap félóránként, (:05 és :35), hétvégén óránként (:05) érkeznek. A Volánbusz helyközi járatai Nagybörzsöny, községháza felé a délelőtti órákban 8 órától délig óránként, :15-kor indulnak, így kényelmes átszállást biztosítanak a vonatról. Nagybörzsönyben a községházától (a busszal :45-ös érkezés) pár perc sétával érhető el a kisvasút végállomása, melyre eligazító tábla is felhívja a figyelmet. A kisvonatok március 31-től október 27-ig hétvégén közlekednek, de június 7-től szeptember 1-ig pénteken is. A vonatok (amik egy egész napos kirándulásnál szóba jöhetnek) 10:15-kor és 12:15-kor indulnak.
A kisvasút Kisirtásig egy szép, egyre szűkülő patakvölgyben halad, de onnan egy magasabban kezdődő oldalvölgybe kellene felkapaszkodnia. Ennek áthidalására találták ki a csúcsfordítót, amely gyakorlatilag úgy működik, hogy a Kisirtásra behaladó vonat irányt vált, elkezd tolatni felfelé a hegyre, ahol aztán félúton a csúcsfordítóban megint irányt vált, és ismét mozdonnyal előre halad tovább felfelé. További, viszonylag meredeken emelkedő kanyargás után éri el a jelenlegi végállomást, Nagyirtáspusztát.
Vonat érkezett Nagyirtásra
Egykor a kisvasút folytatódott egészen a szobi vasútállomásig, de a Márianosztra-Szob közötti szakaszt az idők során elbontották. Ha nem Nagybörzsöny felé szeretnénk lemenni, akkor a másik lehetőség a régi kisvasút töltésén haladva leereszkedni Márianosztrára (6-7 km), ahonnan a szobi kisvasúttal ismét megközelíthető a nagyvasút állomása. A régi vasút töltése jól járható, és végig lejt, mivel egykor görpályaként használták. Néhány helyen a zúzottkő és még szakaszosan vágányok is láthatók.
A nagybörzsönyi és a szobi kisvasutakat egykor összekötő pálya maradványa
Ha mégis Nagybörzsöny felé szeretnénk lemenni, akkor a kisvonat Nagyirtásról délután 16:00 és 18:00 órakor jön le, és mintegy 45 perces menetidővel :45-ös érkezés prognosztizálható. Az autóbuszok 17:12, 18:12 és 19:12-kor indulnak Nagybörzsönyből, és :41-re érnek Szob vasútállomáshoz. Szobról minden óra :55-kor indul vonat Budapestre.
A csúcsfordító: balról jöttünk, jobbra megyünk.
Igazán kellemes kikapcsolódás lehet tehát a Budapestről, és akár az ország távolabbi részeiről is a Nagybörzsönyi ÁEV meglátogatása - autó nélkül is!