Hova megy ez a vonat?

Esettanulmány: a menetrend szétverése - csakis kikerülhető hibák eredményeként

2013. május 16. Szerző: Laptoptáskás Ügynök

A mai poszt akár képzeletünkben is játszódhatna, azonban 2013. május 12.-én vasárnap történik. Érdekes, eklatáns példája a magyar vasút működési zavarainak, mindennapjainak, és sok utaselégedetlenség forrásának. A sok ki nem védhető műszaki hiba, időjárási körülmény, valamint más közlekedők teremtette baleset okoz így is elegendő késést, menetrend-borulást, elvárható lenne tehát, hogy a vasút „házon belül” ne csináljon magának még többet (azzal, hogy az előbb említett zavarok kezelésében is lehetne jobban jeleskedni, például forgalomirányítási, vagy más operatív beavatkozási oldalon, most nem is foglalkozunk). Nézzük, mi is történt.

szili_gigant_gyk.jpg

Szili és Gigant, a két főszereplő Gyékényesen a belépő vonatra várva. Még fenn a Szili szedője, de a Gigant van elöl.

Történt egy szép napon, hogy a – nyári időszakot leszámítva – egyetlen megmaradt zágrábi kapcsolat, az Agram nemzetközi gyorsvonat a menetrend szerinti 11:34 helyett 11:46-kor lépett be Magyarországra. Nem egy egetverő késés, elvileg akár a határellenőrzés alatt ledolgozható. Ez nem sikerült, hogy miért nem, abba rendészeti szaktudás és a konkrét események ismerete nélkül nem szeretnénk belemenni, a lényeg az, hogy a 12:00-s indulás helyett a vonat a forgalmi szolgálattevőtől 12:21-kor kapta meg a menesztést. Ezalatt a horvát gép lejárt, a két magyar gép pedig rájárt a vonat másik végére. Ezek a V63-049 és a V43-1352 voltak (tudom, tudom, de én már csak ragaszkodok az eredeti pályaszámokhoz…), ezek közül a Szili még ragyogott a friss fényezéstől (talán a friss fővizsgától is). Ránk soroztak továbbá (a vonat végére, tehát ahonnan a horvát gép lejárt) egy belföldi stokkot, ami kocsmából (mi így hívjuk, becsületes neve WRbumz), három Halbiból, és pakliból (ő lenne a Ds sorozatú poggyászkocsi) állt. Az első kérdés persze az, hogy ezeket miért egy külön tolatási művelet keretében kell a vonatra adni, miért nem járhat rá a géppel együtt előre (az egyetlen logikus magyarázat az, hogy így a nemzetközi stokk a vonat végén marad, és a Déliben egyszerűen lekapcsolható).

Igen, vasárnap révén volt nemzetközi stokk. Hétköznapokon a Dráva-híd javítása miatt Kapronca és Gyékényes között vágányzár van buszos pótlással, hétvégén azonban szabad a pálya. Az Agram fordáját ismerve jó kérdés, hogy a horvát vasút a vasárnap beadott három kocsiját hogyan kapja majd vissza, még az is lehet, hogy egész héten nálunk köröznek a Gosák. A vonat nagyobb távot megtenni hivatott kocsijai azonban elkerülték a vágányzárral érintett szakaszt: ljubljanai közvetlen kocsi nem volt, pedig reggel direkt rásorozták az egy szlovén Gosát a Münchenből jövő vonatra, azonban ez is csak Zágrábig közlekedett, ott át kellett szállni. Ugyanígy a magyar kocsma is csak Gyékényesen csatlakozott, pedig forda szerint ő is eljár egy vonatváltással a szlovén fővárosig - most viszont a SzVÖR-re csak nyomokban emlékeztetett az összeállítás.

Mielőtt elkezdtem a szerelvénnyel foglalkozni, ott tartottam, hogy 12:21-kor volt menesztés. Aztán a forgalmász látta, hogy így nagyon fájni fog a karja egy idő után, ezért abbahagyta. Összesen négyszer vágta le a főmegszakítót a Gigant az elindulási próbálkozásoknál (ez a Gosában a légbefúvón elég jól követhető volt, de lehetséges - bár csak feltételezés - hogy a kocsma nagyobb áramigénye is szerepet játszhatott a dologban, pedig ilyesminek nem szabadna problémát okoznia egy ekkora masina esetében). Már-már azt fontolgattuk a másik két szerző- és útitárssal, hogy átszállunk a 8907-re (Pécs-Szombathely, lassan esedékes volt), amely Zalaszentivánon gyorsvonathoz csatlakozik, és csak egy órával ér utánunk a Délibe…papíron. Mire döntöttünk volna, valahogy mégis sikerült életet lehelni a gépbe, és 12:33-kor elindultunk Nagykanizsa felé.

megdoglend.jpg

 

 

Reméltük, hogy csak a beindulás volt nehéz a géppel, a késés miatt meg nem aggódtunk túlságosan, mert láttuk a menetrendben az öt perc tartalékot Gyékényes és Murakeresztúr között, meg a 15 perc álldogálást Nagykanizsán (ennek nem volt üzemviteli oka, csupán az ütemhez igazítás céljából betervezett puffer), amelyek a késés több mint felét hivatottak voltak elnyelni. Ez nagyjából meg is történt, bár Nagykanizsáról a mozdonyvezető váltás után sem sikerült pöccre az indulás. Balatonszentgyörgyre is ezzel a 18-20 perc késéssel érkeztünk, ahol már várt minket a keszthelyi stokk (még három Halbi), meg a csatlakozó sátoraljaújhelyi interkontinentális sebesvonat, ami ugye ezen a napon már előszezonban is közlekedik. A késés 20 perc körül maradt a keszthelyire rájárás után is. A megállásoknál éreztük, hogy a gigant már nyolc kocsival sem gyorsul úgy, ahogy talán kéne neki (később 11 kocsival a szili sem volt rosszabb), így a késés nem csökkent.

agram_szetszedve.jpg

Az Agram nemzetközi gyorsvonat az első, második és harmadik vágányon áll.

Aztán jött Balatonboglár, és erre a menesztésre már nem reagált a hattengelyes. Bekövetkezett az, amit már Gyékényesen sejteni lehetett: a mozdony kilehelte lelkét. Mondhatnánk, hogy még szerencse, hogy volt nálunk egy másik… Csakhogy Balatonbogláron se tolatógép, se tolatószemélyzet, se kocsivizsgáló, aki a szerelvény szét- és összeakasztását elvégezze. Sőt a KöFi miatt már állomási ügyelet sincs, ezért nem lehet semmit otthagyni! Elsőre egyszerűnek hangzik, hogy a két gép cseréljen helyet, és uccu tovább, a valóságban ez mintegy ötven percig tartott, tekintettel arra, hogy minden műveletet a vonatszemélyzetnek kellett végrehajtania (szét- és összekapcsolás, tolatásvezetés, stb.) Nagykanizsán az állomási személyzettel ez a művelet maximum fele idő alatt végrehajtható lett volna, ráadásul a forgalmat se zavarjuk vele. Így ugyanis a mögöttünk jövő személynek (8615) is jó 10 percet kellett dekkolnia a bejáraton, mire meg tudott előzni minket, ugyanis pont akkor ért oda, amikor a Szili körbejárta a Gigantot és a kocsikat, elfoglalva ezzel mindhárom vágányt (gondoljunk csak bele, mi van akkor, ha Balatonszárszón döglik meg a gép, ami csak kétvágányos…).

szili_elol.jpg

Immár a festékszagú Szili áll elöl: hamarosan indulhatunk tovább...

A vonat személyzete becsülettel tette a dolgát, ami igazából nem is az övé lett volna. Az egyik jegyvizsgáló elmondása szerint Gyékényesen is tudták már, hogy a Giganttal problémák vannak, és az volt az eredeti terv, hogy a Szili vontat majd (azonban a hattengelyesnek is Budapestre kellett jönnie). A rendelkezés végül más lett, és ezért kb. 400-500 utas lehet kifejezetten hálás. Reméljük, hogy „hálájuk” utoléri azt, akit illet.

Természetesen így, 72 perc késés után menetrendről többé szó sem volt. Nemcsak nálunk, hanem a szembejövők esetében sem, akik, a keresztek kialakításától függően 5-15 perc késést (vagy késéstöbbletet) szedtek össze csak azért, mert mi nem ott jöttünk, ahol kellett volna. A személyünket Balatonaligán előztük vissza, de Lepsényben bejárt mellénk keresztet várni, így aki Bogláron átszállt, az még meggondolhatta magát. Székesfehérvárig a késés 90 percre nőtt, innentől már kevésbé zavartuk a többi forgalmat a fővárosig (bár a 4533-as számú személyvonatnak is odaraktunk 15 perc késést, amikor leelőztük). A Háros-Kelenföld közti 40-ezés miatt (az is szinte botrány, de majd az illetékes szerzőtárs megírja) végül 96 percig hízott a késés. A fő gond ezzel tényleg csak annyi, hogy ha Gyékényesen maradnak az eredeti elképzelésnél, szinte az egész nem lett volna.

070.jpg

Kelenföldre +95 perccel ért a vonat, ebből 25 perc engedményt adott Kelenföld utastájékoztató rendszere.

Thomas, a laprugós párhuzamos indokolása:

Amire itt választ kellene keresni, és igazából minden vasúti forgalmi zavarnál ezt kéne megtenni: ki-kivel-miért-mit kommunikált? Vajon mi ennek az elméleti sémája?

Adott egy döglődő mozdony, van egy másik ami vontathatna. A vonat személyzete (vagy az állomásé) ezt jelezné. Kitől kell engedélyt kérni hogy mehessen a Szilis vontatás, kiken megy át az egész, mire visszaérhet Gyékényesre a parancs: mehet a mozdonycsere? Mert itt valaki nem engedett valamit, vagy nem értett meg valamit, és megint a kommunikáción bukott el a dolog, nem az akaraton.

Zárszóként még hozzátehetjük, hogy ez az egész így is elverte a környék menetrendjét arra a délutánra, abba viszont bele se merünk gondolni, mekkora káoszt okozott volna, ha két hónappal később történik meg...

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr135301070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.05.16. 11:51:29

"11:34 helyett 11:46-kor lépett be Magyarországra. Nem egy egetverő késés, elvileg akár a határellenőrzés alatt ledolgozható."
- Figyeld tovább!

" Ez nem sikerült, hogy miért nem, abba rendészeti szaktudás és a konkrét események ismerete nélkül nem szeretnénk belemenni, a lényeg az, hogy a 12:00-s indulás helyett a vonat a forgalmi szolgálattevőtől 12:21-kor kapta meg a menesztést. "
- 9 percet szedett hozzá álló helyében!!!

"SzVÖR-re"
- Az mi?

- Az egész jól jellemzi a mai vasutat. A hierarchia hiányos, a szaktudás kihalófélben, dönteni helyben és felelősséget vállalni nem mer/akar senki.

- Nagyon-nagyon régen sűrűn utaztam haza a Balkánnal esténként (Még a Scheiber főellenőr volt. Háromszor kötött bele a diákigazolványomba.....).
Nem egyszer, nem kétszer fordult elő, hogy azért késett a vonat (eleve késve jött sokszor) órákat, mert a gépnek, ami várta, lejárt a vizsgája. Néha még a segélygépnek is. Néha elmenesztették a belföldi kocsikat (1 vagy 2 db, már nem emlékszem pontosan) és gép(ek)et a nemzetközi stock előtt (sokszor órákkal, de még így is több órás késéssel).

Állítólag volt olyan eset, hogy 3 szili és egy gyorsvonati fülkés kocsi jött.

Persze a viszonyok ismeretében lehetett volna simán fordailag gépet cserélni olyan gépre, aminek akkor indul az ideje(ottani mozdonyvezető mondta), de ez közel három éven keresztül nem történt meg. Utána már nem jártam arra.

VT22 2013.05.16. 12:35:08

SzVÖR = Személyszállító vonatok összeállítási rendje

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.05.16. 16:20:34

@VT22: Köszi! Ilyen kifejezéseket csak a bakterológusoknak tanítottak.

jack o'neill 2013.05.16. 18:28:02

"Csodálatos" és tipikus. :)))

Még jó, hogy nem kellett a nyílt szakaszon megállni (vagy valami oknál fogva egy vágányos állomáson) mert mire az Attrakció kerít egy segélygépet...
Valami visszaadhatatlanul abszurd a MÁV csoporton belüli kommunikáció. Áprilisban nem egyszer le ugrott a drót aludni a vágányok közé a Déli - Tárnok szakaszon, na a nagy sikerre való tekintettel ezt megismételték jó néhányszor. Főleg Kelenföld Déli felőli bejáratánál volt sokszor "drótzavar". Na a kommunikáció...
Déliben és Kelenföldön közel annyit lehetett megtudni, mint Budatétényben, ahol nincs szolgálat.

"sátoraljaújhelyi interkontinentális sebesvonat"
lol :D

RoGeR 2013.05.16. 18:45:18

Csodás történet!

Nekem a kedvencem amúgy az, hogy a vonatokon minden esetben forgalmi okokat emlegetnek, az állomásokon meg műszaki okokat.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.05.17. 06:58:27

A probléma megint a szarakodásra vezethető vissza.

aspectratio 2013.05.17. 08:34:20

Kéne egy rendes katonai puccs, vmi tökös gyerekkel, ha késik a vonat kedves okozói menni sziberia, 10év...lenne rend...
...vasutas meg kevés...

almodhi 2013.05.17. 09:34:10

Érdekes ez a vasutasnyelv. Valami távoli rokonságban állhat a magyarral.
Segítsetek kiszótárazni, tanuljunk együtt:

gép lejárt
gép rájárt
fővizsga
ránk soroztak
belföldi stokk
három Halbiból és pakliból
forda
Gosa
SzVÖR - ez már megvolt
menesztés
forgalmász
puffer
szili
KöFi
kereszt (a fenti kontextusban)
40-ezés

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.05.17. 10:06:35

nem vagyok vasutas, csak józan paraszti ésszel gondolkozom, tehát szerintem:

gép lejárt: mozdonyt lekapcsolták a vagonokról, és elment
gép rájárt: mozdony odaállt a vagonokhoz, és rákapcsolták
fővizsga: a vonatko műszakija
ránk soroztak: feltorlódtak mögénk/elénk a mi vonatunk miatt
belföldi stokk: belföldi kocsik, amiket a határnál tettek rá, a nemzetközi utasok nem ezen ülnek
három Halbiból és pakliból: pakli=poggyászkocsi, Halbi=Halberstadti kocsi, onnan vettük használtan. középen van két-két ajtó, a végén nincs
forda: passz
Gosa: a külföldi vagonok neve ha jól vettem le
SzVÖR - ez már megvolt
menesztés: állomás engedéllyel történő elhagyása vonattal (aki a táblát lóbálja a peronon az meneszt)
forgalmász: forgalmista
puffer: tartalék, esetünkben időtartalék
szili: az a mozdony amiből marhasok van nálunk, a V43-as
KöFi: passzolom
kereszt (a fenti kontextusban): gondolom amikor két vonat elmegy egymással szembe az a kereszt (jellemzően mondjuk egyvágányos pályán egy állomáson)
40-ezés: 40-nel haladás

de persze én csak egy átlagos ember vagyok, aki nem magasról szarik mindenre, hanem megpróbálja megérteni milyen körülötte a világ, és nem szarozik egyből.

blash 2013.05.17. 10:09:16

@almodhi: plusz az élettelen dolgok megszemélyesítése, mint a pakli után.

Tapmancs 2013.05.17. 10:28:56

@Hurrá Torpedó: a "ránk soroztak" az nem az hogy "ránk kapcsoltak még kocsikat"?

Asp889 2013.05.17. 10:29:31

@almodhi:
gép lejárt = mozdonyt lekapcsolják a szerelvényről és másik vágányra állítják, de mindenképpen eltávolítják attól
gép rájárt = előzőnek az ellenkezője, amikor a mozdonnyal ráállnak a szerelvényre (kocsikra) összekapcsolás céljából
fővizsga = a mozdonyok és kocsik bizonyos időszakonként szükséges nagyjavítással összekötött vizsgája (ilyenkor kapnak újra festést is)
ránk soroztak = a szerző által használt vonatra kapcsoltak
belföldi stokk = olyan kocsik csoportja amiket csak a belföldi szakasz idejére kapcsolnak a vonatra. Célja többlet kapacitás biztosítása a nemzetközinél nagyobb számú belföldi utas számára
három Halbiból és pakliból = 3 db. Halberstadt városából származó, Németországból használtan vett kocsiból (hu.wikipedia.org/wiki/Halberstadti_kocsi) és poggyász ~ bicikliszállító kocsiból
forda = egy-egy szerelvény, kocsicsoport, mozdony vagy személyzet által teljesített vonatokat tartalmazó terv. Vagyis a menetrend fentiekre lefordított változata. Szerelvényforduló, mozdonyforduló stb.
Gosa = a jugoszláv GOSA gyárból vásárolt személykocsi típus
SzVÖR = Személyszállító vonatok összeállítási rendje
menesztés = a vonatok felhatalmazása az indításra. Nappal fehér szegélyű, zöld színű tárcsával, sötétben zöld színű fényű jelzőlámpával vagy egyéb módon és eszközökkel
forgalmász = forgalmi szolgálattevő, olyan dolgozó aki a forgalom lebonyolítását irányítja
puffer = olyan idő (várakozás) aminek normál menetrend szerinti forgalom esetén nincs célja, csupán a késések behozása céljából írták bele a menetrendbe (x vonat x állomáson 10 percet vár. Ha 5 perc késéssel érkezik, be tudja hozni, mert még akkor is vár 5 percet)
szili = V43-as (ma már 431, 432, 433-as) villamos mozdony beceneve a szilícium egyenirányító miatt (hu.wikipedia.org/wiki/V43)
Köfi = Központi Forgalomirányítás. Az ilyen forgalomirányítással működő vasútvonalak állomásain a forgalmat nem helyben, hanem egy központból, távvezérléssel irányítják
kereszt = egyvágányú vasúti pályán az egymással ellentétes irányba közlekedő vonatok kitérése a keresztező állomáson vagy forgalmi kitérőben, a vonatkeresztezés rövidítése
40-ezés = a 30-as és 40-es vasútvonalak Érd és Kelenföld között egymással párhuzamosan vezetnek, melynek történelmi okai vannak. A két vonalat két külön vasúttársaság, a Déli Vasút és a MÁV építette. Érd-elágazás és Tárnok között a két vonal össze van kötve, így megoldható, hogy a Székesfehérvár irányából Budapest felé közlekedő vonatok a saját 30-as vonaluk helyett a 40-es számú Pécs-Budapest vonalat használják. A pályafelújítások miatt és mert korábban a 30-as Tárnok-Kelenföld szakasza csak egyvágányú volt (most építik át kétvágányúra) erre gyakran szükség is van.

Röviden ennyi. :)

almodhi 2013.05.17. 10:33:44

@Hurrá Torpedó:

Köszönöm, azért egy két esetben nem ártana egy "igazi" vasutas véleménye a stokk esetében pl. nem vagyok biztos, hogy pontos a "fordítás".

"de persze én csak egy átlagos ember vagyok, aki nem magasról szarik mindenre, hanem megpróbálja megérteni milyen körülötte a világ, és nem szarozik egyből."

Dehogynem, pl. a fenti mondatban. Nyugi.

almodhi 2013.05.17. 10:36:00

@Elektricska: Köszönöm, remélem nem csak én láttam hasznát a részletes leírásnak. Vasutas társaságban most már én leszek a tájékozott amatőr. :-)

Baloldali érték 2013.05.17. 10:50:03

@jack o'neill:

"sátoraljaújhelyi interkontinentális sebesvonat"
lol :D

Ja, tetszik a stílus. Ez is egy gyöngyszem:

"Aztán a forgalmász látta, hogy így nagyon fájni fog a karja egy idő után, ezért abbahagyta."

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.05.17. 10:51:01

@Elektricska: ez már szakmaibbnak tűnik mint az enyém :)
és lám volt olyan amit én józan ésszel teljesen másnak gondoltam.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.05.17. 10:51:55

A MÁV azonnal összeomlik, ha valami történik, mert nincsen döntésképes vezető, aki bármilyen módosítást jóváhagy.

Példa: egyvágányú pályán meghatározott helyen találkozik mindig a 2 szembejövő vonat. Az adott állomáson kívül van több hely is, ahol 2-3 vágány van, így ott is találkozhatnak szükség esetén. Ha a vonat az egyik irányból késik 1-2 órát, akkor a másik vonat nem megy előre a következő állomásig (15-20 perces út), hanem vár, hogy mindkét vonat jó sokat késsen...

A másik kedvencem, amikor egy adott vonat az esetek 99%-ában 10-15 percet áll az egyik állomáson, de a menetrendben 2 perc szerepel.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.05.17. 11:44:35

@almodhi: @Elektricska:

Elektricska: Köszönjük a "fordítást", a szerző nevében is!

almodhi: Ilyen az, amikor elfeledkezünk róla, hogy ezt a blogot nem feltétlenül csak vasutas érdeklődésűeknek írjuk. :)

Amúgy ettől nem könnyű: ha "szakmázós" egy cikk, akkor a laikus olvasó nehezen fogja érteni, esetleg félbehagyja, és elkattint az oldalról. Ha viszont nagyon egyszerű a mondanivaló, akkor pedig a tartalomról kisebb eséllyel lesz szakmaibb jellegű társalgás. Mindenesetre: neked is köszönjük hogy elolvastad. :)

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.05.17. 11:57:37

@Távmunka blog:
Igen, ez kimaradt a kiegészítésemből: azon felül, hogy a cégcsoporton belül, egy külsős számára is látható ahogy akadozik a kommunikáció, biztos az is, hogy egyes döntéseket nem mer felvállalni, vagy nem ismer fel az, akinek pedig a feladata lenne.

Beidegződésnek tűnik, hogy inkább valamit megoldanak a megszokott, alacsony színvonalon. Mert mi van, ha a jobb megoldás valami miatt nem működik, vagy pedig felrúg valami korábbi, belsős szokásjogot. Mindkettő esetében tarthatja a hátát a munkavállaló - és még lehet, hogy szakmailag egyébként alkalmas is lenne a feladatára, ha nem egy ilyen munkakörnyezete lenne.

(Amúgy ilyesmire hallottam példát, BKV-s eset volt igaz, kb. szűk évtizede: az egyik késői metró elromlott, félre kellett állítani, vagy fél óráig nem jött szerelvény. A BKV-s irányító elrendelte hogy a hozzá csatlakozó utolsó buszok várjanak, aztán még önszorgalomból átszólt a vasúthoz is, hogy KöKin valamelyik utolsó személyvonattal szintén tegyék meg ezt, ha lehet. Némi telefonálgatás kellett hozzá, de megcsinálták, az utasok megelégedésére. Utána meg állítólag letolták az irányítót, hogy mit szervezkedik, nem tartozik ilyesmi a hatáskörébe...

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2013.05.17. 12:06:52

@Távmunka blog: a 3 vágány sokszor csak ránézésre 3. Van elég sok állomás, ahol a harmadik csak mellékvágány, arra vonatot vinni nem lehet, csak tolatni.

@almodhi: a stokk az maga az adott vonat kocsijainak összessége (szaknyelven "elegy"), ezt szokták belföldi meg külföldire szétválasztani.

@Thomas a laprugós: szerintem azoknak, akik annyit értenek a vasúthoz hogy "köcsögmáv" pont elég az új máv blog. Szerintem tök jó, hogy van egy vasúti blog ahol legalább egy kicsit értenek is ahhoz, amiről írnak (ez sokszor még az IHO-nál is rezeg...)

@ColT: és az adott esetet hogy lehetett volna megoldani jobban úgy, hogy folyamatosan csörög az ember telefonja, közben mászkáljon a két mozdony meg a kocsik közé akasztgatni, a jó géppel kitolja a másikat, átáll a másik vágányra vele, szétakasztja, felmászik a másikra befékezni, körbejár, átáll a dög mozdony elejére, összekapcsolja, feloldja a féket, kihúz, visszaáll a vonatra, összekapcsolja a vonattal, új fékpróbát tart, mindezt úgy, hogy minden mozgásra telefonon kell engedélyt kérni valakitől, akinek az egész balatonpart összes vonatára figyelni kell közben, plusz még azon az állomáson is kell más vonatot közlekedtetnie.

Itt egyetlen hiba volt, hogy nem gyékényesen cserélték meg a két gépet ha döglődött a gigant, viszont mivel ment, azt rohadt nehéz lett volna megindokolni, hogy azért indították még 20 perc késéssel a vonatot, mert "betegeskedett" a gép.

Sajnos a gigantok többsége szörnyű állapotban van és megbízhatatlanná váltak, nem véletlen, hogy a trakciónál is nem győznek szabadulni tőle, személyvonatra ha nem muszáj, már nem is adják.

De most őszintén, egy emberrel ezt a csereberés játékot a svájciak se tudják megcsinálni gyorsabban mert fizikailag lehetetlen. Itt nem mennek át egymáson a vonatok és nem indulnak el újból 5 perc füstölés után mint a Transport Tycoonban...

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2013.05.17. 12:09:21

@Thomas a laprugós: bizony így van, erre céloztam az előbbiben is. Bár ebből az utasok (sajnos) semmit nem látnak, de minden perc késést kőkeményen meg kell igazolni, és ha valami ilyen "megszokottól eltérő" kavarás nem jön és még több késés lesz belőle, akkor egész biztosan mehet a dolgozó a szőnyeg szélére. Néha még akkor is, ha sikerül, mert mindig van egy olyan jóakaró, aki ilyenkor bejelenti...

Asp889 2013.05.17. 12:09:52

@Thomas a laprugós:
Igazán nincs mit! A szakmaiság fontos, én például biztos nem bíznék meg egy olyan cikk tartalmában ami rájár helyett azt írná, hogy rámentek vele vagy hasonló. A szakszavak igazolják az író kompetenciáját. Ettől függetlenül érdemes lenne hozzájuk magyarázatot adni, hogy minden érdeklődő megértse.
Aki mélyebben érdekel a téma, szerencsére ma már majdnem mindent megtalál az interneten:

Fogalommeghatározásokkal kezd az F1 és F2 számú utasítás:
rs1.sze.hu/KO/download/f1f2/f1.pdf
rs1.sze.hu/KO/download/f1f2/f2.pdf

Rengeteg minőségi szócikk van a Wikipédián:
hu.wikipedia.org/wiki/Port%C3%A1l:Vas%C3%BAt

Abstudioshu rengeteg oktatófilmet töltött fel, újakat és régieket is:
www.youtube.com/watch?v=GhizlzzUx3Q&list=UU7MSAw0SlGjLhc1xy3h9o_g&index=11

Továbbá él az Index vasutas fóruma:
forum.index.hu/Topic/showTopicList?t=9191456

Mindenkinek kellemes szörnyülködést! :)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.05.17. 12:23:36

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]: "a 3 vágány sokszor csak ránézésre 3. Van elég sok állomás, ahol a harmadik csak mellékvágány, arra vonatot vinni nem lehet, csak tolatni."

Olyan konkrét példát írtam, ahol 2-3 éve még más állomásokon találkoztak a vonatok, az utóbbi 20 évben többször volt ilyen csere, vagyis elméletileg használhatóak a vágányok.

Netuddki. 2013.05.17. 13:18:16

"...ugyanis pont akkor ért oda, amikor a Szili körbejárta a Gigantot és a kocsikat, elfoglalva ezzel mindhárom vágányt..."

Szólni kellett volna Thomasnak a gőzmozdonynak és megoldotta volna a problémát...

VT22 2013.05.17. 15:02:00

@Thomas a laprugós: Ne adjatok visszább a szakmai színvonalból, még úgy jártok mint az IHO.

V43 1157 2013.05.17. 16:25:50

ETCS... Tudnák egyesek, micsoda szívás az a találmány.
Egyáltalán nem engednék ETCS-sel felszerelt gigantot semmilyen személyszállító vonatra.
Az éjjel 3x vészfékezte le ok nélkül az 1500 tonnás tehervonatot is, de volt már rá példa, hogy egy ilyen sz*rral felszerelt szerencsétlen mozdony állóhelyzetben maradt alattam fekve!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.05.17. 16:30:02

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]:

"és az adott esetet hogy lehetett volna megoldani jobban úgy, "

Hát így :

"Itt egyetlen hiba volt, hogy nem gyékényesen cserélték meg a két gépet ha döglődött a gigant, viszont mivel ment, azt rohadt nehéz lett volna megindokolni, hogy azért indították még 20 perc késéssel a vonatot, mert "betegeskedett" a gép."

Tehát leírtad a megoldást is.
Nem kellett volna addig szarakodni a cserével, hogy majdcsak kibírja Butapestig.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.05.17. 16:33:24

@almodhi: Egy csomó mellé oda is volt írva, hogy mit jelent, pár meg kilogikázható (lejárt, na vajon, mi lehet).
Marad úgy 5 amit én sem tudtam, de a Google megmondja.

Gabesz9 2013.05.17. 21:41:18

A fenti történet és a hozzászólások tükrében ezek után van valaki, aki azon csodálkozik, hogy a MÁV, (vagy ilyen-olyan nevű cégei) évente százmilliárdos deficitet termel.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.05.18. 00:26:11

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]:

"ez sokszor még az IHO-nál is rezeg..."
- Mostanában egyre gyakrabban sajnos.

"a vonatok nem indulnak el újból 5 perc füstölés után mint a Transport Tycoonban..."
- A DeLuxe verzióban ha akarod, nincsen füstölés.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2013.05.18. 19:14:50

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: mivel én is jártam ETCS giganton elárulom Neked: azért mert a lehető legszarabb Alcatel változatot vettük és se pályaoldalon, se járműoldalon nem üzembiztos. A Thales féle már egy fokkal jobb, de az se akadályoz meg olyan hülyeségeket, amik egyszerűen érthetetlenek, pl. csökkentett sebességre fékezéskor 40 alatt nem oldhatsz bele (kicsit se, azonnal kényszerfékezéssel jár). Ez azt jelenti, hogy pl. egy jófajta tehervonattal fékezel egy 40-es jelzőre üzemi legnagyobbal, 39-nél feloldasz, és ezután értelemszerűen megáll a vonat, és még várhatsz is vagy másfél percet, mire az utolsó kocsi fékje is felold.

A lényeg baromi egyszerű: az ETCS 1-es szint ami nekünk van pontszerű vonatbefolyásoló, így is a saját folyamatos rendszerű EVM-ünkkel van kombinálva, így még talán ér valamit. Anélkül max mellékvonalra, csak a 2-es szinthez (ami már tényleg folyamatos, és most kezd valami bontakozni ezirányba) meg GSM-R kell, aminek már többször nekiugrottak, de sosem sikerült befejezni a pályázatot...

VT22 2013.05.20. 01:12:10

"Esettanulmány: a menetrend szétverése - csakis kikerülhető hibák eredményeként"

Azt csiripelik a madarak, hogy a júniusi menetrend módosításhoz megint elő lehet venni ezt a címet, mert tömeges vonatkihúzigálásra készülnek gonosz hárombetűs szervezetek. Ki mit tud erről?

Pdaw 2013.06.13. 23:27:04

"Kitől kell engedélyt kérni hogy mehessen a Szilis vontatás, kiken megy át az egész, mire visszaérhet Gyékényesre a parancs: mehet a mozdonycsere?" - Ezt egyszerű kideríteni: meg kell lépni a mozdonycserét, és aki ordítva jön/telefonál hogy mi a rák folyik itt -> na tőle kell legközelebb.

Vaandor 2013.06.24. 21:50:13

@Pdaw: Ott a pont!

Krumplit sütni is így kell a mikróban: Várd meg míg felrobban, és legközelebb öt perccel hamarabb vedd ki! :-)

Albu 2013.07.19. 13:20:00

Zsír a szószedet! : )
süti beállítások módosítása