Hova megy ez a vonat?

Portugália revisited 1. – Lisszabon

2013. szeptember 19. Szerző: Ellátott utas

Blogunk első igazán nagy sikert aratott írásában Laptoptáskás ügynök szerzőtársunk osztotta meg a portugál fővárosban, és az ottani villamosokkal szerzett élményeit. Ezen a nyáron kis alkotói közösségünk újabb tagja látogatta meg a legnyugatibb fekvésű európai országot, ahol a három „hagyományos” villamosüzemnek helyet adó városban nézett szét jobban. Nem is hiába, hiszen több olyan különlegesség is van ezeken a helyeken, amelyek az első cikksorozatban nem kaptak helyet – de legalább olyan érdekesek lehetnek.

100_6952.JPG

Ilyen állat nincs is, vagy mégis?! - a cikkből megtudhatjuk!

A lisszaboni villamos híre és népszerűsége már hazánkban is jóval előbb megvolt, mint mi bemutattuk volna… kevés hihetetlenebb hely van ugyanis az Alfama városrész szűk, kanyargós és meredek utcáinál, ahol nemcsak hazai, de nyugat-európai tapasztalatok alapján se feltételeznénk, hogy ott villamos jár. A kis kéttengelyes sárga motorkocsik azonban a mai napig bátran szembeszállnak az előítélettel és az egyre inkább növekvő autóforgalommal is. Dacolva a dugókkal, a néhol igencsak elhanyagolt pályákkal ma is turisták és helyiek sokaságát szállítják, nagyon sok központi helyet és nevezetességet útba ejtve.

100_6939.JPGLisszabon és villamosa egy képbe sűrítve...

100_6946.JPGVigyázz Malvin, jön a kanyar!

100_6941.JPGŰrszelvényprobléma, ugyan kérem...

100_6942.JPGEz nem elveszett sín, és nem is hurokvágány - itt mindkét irányba, rendszeresen járnak villamosok!

Az üzem a tíz alacsonypadlós kocsit leszámítva – melyek azonban csak a 15-ös vonalon járnak – valódi „élő múzeumnak” tűnik, de a németországi Kiepe-gyárban a régi szekrények alá gyártott modern műszaki berendezés miatt mindez látszat. S nem lógnak ki a sorból a piros színű városnéző motorkocsik sem, ahol a külső megjelenésük mellett a különbséget csak az ülések plüsshuzata, az azok hátába beépített fülhallgató-csatlakozó és egy-két régi rézernyős lámpa jelenti. Az éles szemű és avatott szakértőben fel is merülhet, hogy van-e „igazi” nosztalgiavillamos a városban – a válaszunk az, hogy igen, csak máshol kell keresni.

100_6979.JPGUtasokra váró városnéző kocsi a Praca de Comercio-n

100_6975.JPGEnnyivel kap többet, aki kifizeti a borsos árú (de legalább a normál tujákra is jó) napijegyet

A „máshol” jelen esetben a Santo Amaro remiz, amellyel „mezei” turistaként is könnyen találkozhatunk a 15-ös villamossal a több fő nevezetességgel is büszkélkedő Belém-városrész felé tartva. Pont a Tejo torkolatán átívelő hatalmas függőhíd alatt helyezkedik el – de a múzeum csak egy része a telepnek, amely egyetlen ilyen létesítményként az összes többi villamost is elszállásolja.

Ha nem vasárnap vagy valamilyen más többé-kevésbé munkamentes ünnepen járunk itt, 10 és 18 óra között látogathatjuk meg a Carris múzeumát. Ezért 3 €-t kell kifizetni, de Lisszabon-kártyával 30 % kedvezményt kaphatunk a belépőre. A bejárattól jobbra először csak az „elméleti” részt láthatjuk, amelyen azonban hamar túllehetünk – és itt kezdődik az igazán érdekes program. A járműtelep túl nagy és szétszórt ahhoz, hogy a látogatók biztonsággal mozoghassanak a forgalmi kocsik között… épp ezért az egyes kiállítási területek között egy valódi nosztalgiavillamossal utazhatnak. Az első két városnéző kocsit a ’80-as években újították fel olyan fényűző belsővel, mint talán egyetlen más villamost se a világon – és a ’90-es évek végi leváltásuk után itt az 1999-ben megnyílt múzeumban fogták őket munkára.

100_7316.JPGRégen még a városnéző kocsi is jobb volt... :-)

100_7397.JPGIlyen luxust régen is kevés villamosban lehetett találni...

100_7398.JPGMáshol csak műanyag vagy rétegelt lemez jut...


100_7393.JPG...meg neon és fehér falak...

100_7395.JPG...hogy a többiről ne is beszéljünk!

Bent a múzeumi járműcsarnokban minden olyan járművel találkozhatunk, amely 20-30 évvel ezelőtt még mindennapos dolognak számított a hálózaton: négytengelyes motorkocsit, a mindig is kisebbségben lévő pótkocsik közül egyetlen darabot – de az igazi attrakciót a valóban régi kocsik jelentik, nyitott peronnal vagy teljesen nyitott szekrénnyel, illetve a rattan-fonatú ülésborításokkal. Ezeknek a járműveknek egy része ma is üzemképes, és 2009-ben a múzeum 10 éves születésnapján ki is mentek a forgalomba – mivel azonban rúdszedőjükkel csak korlátozottan tudnak mozogni a hálózaton, és a nem túl jó közlekedési moráltól is féltik őket, így gyanítható, hogy a következő ilyen alkalomra még sokat kell várnunk.

100_7329.JPGA legöregebb ez a motorkocsi 1901-ből

100_7343.JPGEbben "csak" a mindennapok eleganciája kapott helyet...

100_7333.JPG...de az is tud ilyen részletgazdag lenni...

100_7338.JPG...meg ilyen hangulatvilágítással rendelkezni.

100_7335.JPGMenetkapcsoló rendszeresen fővizsgáztatva


100_7352.JPGVan itt még egy évvel későbbről nyitott motorkocsi...

100_7367.JPG...négytengelyes zárt...

100_7325.JPG...a Remodelado-k ősatyja...

100_7362.JPG...áramvonalas-panorámás...

100_7370.JPG...szögletesen modern...

100_7378.JPG...és modernizált régi, de még az eredeti technikával!

Az előző cikkben szó esett arról is, hogy a város tömegközlekedését nemcsak a villamosok, a buszok és a metró alkotja, hanem egy lift és három sikló is. A liftről már közöltünk képet, adósok vagyunk viszont a 2002 óta műemléki védettséget élvező siklók bemutatásával.

Az első és legfontosabb tudnivaló: egyáltalán nem olyan siklókról van szó, mint a budavári, vagy mondjuk Graz, Salzburg, Prága vagy Párizs siklója – de erre nem az „Elevador” illetve „Ascensor” nevek cáfolnak rá. A közös vonás ezekkel csak annyi, hogy egy igen meredek pályán két, egymással drótkötéllel összekötött kocsi jár fel és le – de legtöbb vonásukban inkább a villamosokra hasonlítanak. Például abban, hogy ezek is egy normális utcában futnak, ahol könnyen kerülhetnek a jármű útjába gyalogosok és autók is… épp ezért a járművek is tulajdonképpen a lejtviszonyoknak megfelelő kinézetű villamosok vezetővel, aki ugyanúgy kapcsolja a fokozatokat és fékez, mint a „normál” tujákon szolgálatot teljesítő társai.

A leghosszabb, 283 méteres utat bejáró. Bica-sikló járművei hasonlítanak leginkább ehhez a közlekedési eszközhöz, ferde kocsiszekrényükkel és „szakaszos” utasterükkel - és egyben ez jár a legszűkebb és leginkább életteli utcában is a Baixa nyugati oldalán, nem messze a Camoes tértől. Itt tényleg a lakók ajtajában van a pálya, de rengeteg üzlet és vendéglátóhely mellett is elhalad. Az alsó állomáson a 25-ös, a felsőn a 28-as villamos áll meg. A siklót eredetileg a Nerobergbahn-ról már ismert „vizes” módszerrel hajtották 1892-es megnyitásától kezdve, de már négy évvel később gőzüzeműre építették át, majd 1914-től elektromos hajtást kapott.

100_7559.JPGEgy kocsi az alsó állomáson, "beárazva"...

100_7573.JPG...és az út, amelyet meg kell tennie fölfelé.

100_7570.JPGEredetileg a kocsik alsó része sárga volt, de a rengeteg firkálás miatt lematricázták őket. A már látott jobb oldali a főtér, a Rossio kövezetének mintáját kapta, míg az összes többi siklón a portugál házakat kívül-belül borító csempék, az azulejo-k jelennek meg.

100_7572.JPGEgy ilyen kocsi matrica nélkül is színt csempé(s)z az életünkbe...

100_7567.JPGAzulejo kicsiben is létezik... ez például a sikló utcájában díszíti az egyik házat.

A legöregebb az 1884-ből származó Lavra-sikló, amely ugyan csak pár sarokra van a főtérnek számító Rossio-tól, mégis a három közül ez a legkevésbé ismert és frekventált. Ezen már ferde főkeretű villamoskocsik járnak, völgy-oldali részükön hosszított homloklemezzel. A vonal hossza 188 m, a legnagyobb emelkedő 22,9 %-os.

100_7273.JPGNe állj a sikló útjába... az azulejo-mintás matrica még a szomszéd házhoz is jól passzol

100_7286.JPGA látvány minden szempontból meredek...

100_7278.JPGA vezérállás alapján ez inkább tűnik villamosnak...

100_7280.JPG...de az utastér alapján pláne. A mai világ azért itt is felüti a fejét...

100_7288.JPGA felső végállomáson

100_7291.JPGElveszett sínek itt, a hegyállomás szomszédságában is vannak - ráadásul olyan, ahol a felsővezeték viszont nem veszett el!

A harmadik, 1885-ben megnyitott sikló a Gloria-nevet kapta, az előző kettőhöz hasonlóan a helyéül szolgáló utcáról elnevezve – ide is a Rossio-tól északra kell elindulni a Liberdade sugárúton, de annak nem a jobb, hanem a bal oldalán kell keresni. Ez a legforgalmasabb vonal – hogy innen se maradjanak ki a számok, 265 méter hosszú, és maximális meredeksége 17 % – amely a részben íves vonalvezetése és az egyik végén nem fonódó vágányok miatt tér el a többitől. (Mindhárom siklón saját, Phönix-sínből álló vágányokon futnak a kocsik, így kerekeik normál abroncsozásúak.) Korábban ezen még fogasléc is volt, és a hajtást itt is a víz súlya adta – de aztán pont harminc év után villamosították.

100_6845.JPGReggeli műszakkezdésre várva a forgalmi kitérőben...

 100_6850.JPG...majd turistákra odalent. Mint látszik, van belőlük bőven...

100_7262.JPGEgyszer fent...

100_7265.JPG...egyszer lent!

100_7266.JPGÍgy lesz a ferde egyenes!

A korábban ismertetett lifthez hasonlóan a siklóknak is önálló tarifájuk van, de a 3,60 €-s, hegy- és völgymenetre egyaránt jogosító összegeket nem kell külön megfizetnünk, ha van napijegyünk vagy Lisszabon-kártyánk. Üzemidejük hajnali 7-kor kezdődik (vasárnaponként azonban csak 9-kor), és este 9-ig – illetve a Gloria egészen éjfélig – járnak.

Egy hét múlva ez a portugál látogatás is Lisszabonon kívül folytatódik – de az első célpont még nem Porto lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr705517306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lovet 2013.09.19. 08:48:22

Szia! Egyszer ezt írod:
A leghosszabb, 203 méteres utat bejáró. Bica-sikló járművei hasonlítanak leginkább ehhez a közlekedési eszközhöz, ferde kocsiszekrényükkel és „szakaszos” utasterükkel - és egyben ez jár a legszűkebb és leginkább életteli utcában is a Baixa nyugati oldalán, nem messze a Camoes tértől.
Majd a legutolsónál ezt:
Ez a legforgalmasabb vonal – hogy innen se maradjanak ki a számok, 265 méter hosszú, és maximális meredeksége 17 % – amely a részben íves vonalvezetése és az egyik végén nem fonódó vágányok miatt tér el a többitől.

A kettő üti egymást

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.09.19. 10:10:50

@lovet: Kösz az észrevételt, egyszerű sajtóhuba volt. A helyes szám 283 m a Bica esetében - javítottam.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.09.19. 14:54:21

Kiváltképp tetszenek a képek a szűk utcában futó sinekről.

2013.09.19. 18:46:19

Ó, nekünk mért nincsenek ilyenek? A mintásak csodaszépek.

hszs 2013.09.19. 20:44:01

"Gyerekek", aki csak teheti, menjen Lisszabonba, persze ne csak a villamosok miatt! Nekem volt szerencsém eltölteni 1 hetet ott - szuper!

FrankyLon 2013.09.22. 10:41:00

Jo ujra Portugaliarol olvasni, az atlag vasutbarat ritkan tekint a luzitanok foldjere, mar csak ezert is orvendetes, Liszabon varosi kozlekedese meg igazi koriozum, alhogy elnezem. Egy kerdes. Ezek a siklo - villamosok kizarolag turisztikai celt szolgalnak, vagy van valamifele tomegszallitasi szerepuk is?

Egy apro hibat jegyeznek meg, ami nem is a cikk fo temajahoz kapcsolodik; a legnyugatibb fekvesu europai orszag nem Portugalia, hanem Izland. Helyesen ugy hangzana a mondat, hogy az "europai kontinens legnyugatibb fekvesu orszagat".

hcpetrov 2013.09.26. 21:37:32

Lisszabonban én is jártam, csak 2011. októberében.
Akkor a sikló jól össze volt graffitizve.

Itt van néhány képem: www.pcszervizbuda.hu/Kepek2/

Jó nézelődést.

wrstjnethn 2013.10.09. 00:22:41

Kimaradtak azok a helyek, ahol a szűk utcákba való beforduláshoz az egyenesen menő sínpárba "belemetsz" a jobbra kanyarodáshoz balra behúzódó sínpár, a kis utcában pedig felfut a járdára! (Remélem érthető a leírás)

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.10.09. 19:27:19

@wrstjnethn: Pontosan értem, miről beszélsz, és én is láttam az adott helyeket, csak fotók nem készültek róla - szerencsére a kezdő mondatban linkelt korábbi cikkünkben mindkettő meg lett örökítve. A járdába belógás jól láthatóan, a másik vágányba belógó kanyar pedig az egyik képen a háttérben.
süti beállítások módosítása