Épp 124 éve, 1888. szeptember 24-én adták át a németországi Hessen tartomány adminisztratív székhelyéül szolgáló Wiesbadenben a Nerobergre vezető 1000 mm nyomtávolságú siklóvasutat. Németországban ma ez az egyedüli ballasztvíz-meghajtású siklóvasút, „köszönhetően" egy 1939-ben elmaradt korszerűsítésnek.
Nerobergbahn: Viadukt az egyik kocsival…
A wiesbadeni főpályaudvarról az 1-es busszal juthatunk el a Nero völgy végébe, ahonnan a sikló indul. Az útvonal alsó részén az 5-15 méter magas falazott viadukton áthalad a Nero völgy felett, majd a 70 méter hosszú kitérő után érkezik meg a felső állomásra. A pálya hossza 438,5 méter, ez alatt 83 méter szintkülönbséget küzd le, így az átlagos meredeksége 19,5%.
A főpályaudvar felől az 1-es járattal juthatunk el a siklóvasúthoz, háttérben a viadukt.
A siklóvasút a kezdetektől fogva gravitációs elven működik: mindkét kocsi padlószintje alatt egy-egy 7 m3-es víztartály található, a felsőt feltöltve vízzel a túlsúlyánál fogva felhúzza az alul lévő üres tartályú kocsit. Az alsó állomáson a vizet leürítik. A „meghajtáshoz" szükséges vizet a hegyen egy 380 m3-es víztározóban tárolják, míg alul egy 210 m3-es tározóban gyűjtik és a korabeli gőzgép helyett ma elektromos szivattyú segítségéve 12 bar nyomáson visszapumpálják a fenti tározóba.
A „meghajtás” magyarázó ábrája
A fékrendszer alapja a két sínszál között található Riggenbach-rendszerű fogasléc (így elsőre akár fogaskerekű vasútnak is tűnhet a siklóvasút), a kocsi mindkét tengelyén egy-egy fogaskerék található. A kocsik sebessége maximum 6,78 km/h lehet, ezt 30%-kal meghaladva működésbe lép a röpsúlyos vészfék.
Az alsó indítóépület
A kezdetekkor 32 férőhelyes kocsikat 1939-ben az esslingeni gépgyárból származó 75 férőhelyes kocsikkal akarták felváltani, de a II. világháború kitörése miatt ez a fejlesztés elmaradt. A háborúnak „köszönhető" a máig megtartott ballasztvizes működés is.
Víztöltés a felső végállomáson
A háború után 1946-ban indult meg újból a forgalom, 1972-ben pedig teljesen felújították a vágányzatot. A viadukt 1991-ben, a vízpumpa 1993-ban, míg a pálya ismételten 2004-2005-ben került felújításra.
Akár fogas is lehetne
Elhagytuk az alsó végállomást
Az „ellenkocsi”, alul látszik a kék vízkiömlő nyílás
Meredek, így beillik a sorozatba :-)
Kilátás a Nerobergről, középpontban a dóm.
Felső végállomás
Érkezik a következő járat
Ez egy forgalmi kitérő, de sikló, vagy fogas vagy-e?
Ellenmenet, szerencsére a kitérőben
Volt mellékhelyiség, ma kiállítóté