Hova megy ez a vonat?

Szerezz be egy jegyet! Emberek elvesznek, tekeregnek, keseregnek, nem megy?

2015. március 05. Szerző: feketén villogó térközjelző

A Déli pályaudvar előtti alagút felett megcsúszott domboldal több ezer embernek jelenti vasúti utazása végét Kelenföldön. Vagy éppen a kezdetét. És míg a Déli pályaudvarnál az ürességtől kong a jegypénztár, addig Kelenföldön jelentős sorok alakulnak ki mind a régi épületben lévő jegypénztárnál, mind az aluljárókban elhelyezett jegyautomaták előtt. Most, hogy hamarosan a BKK ügyfélközpontjában is megkezdik a vasúti jegyek árusítását, elemezzük egy kicsit a kelenföldi infrastruktúrát és utas-tájékoztatást!

dsc01733.jpgEgy pontért jelölje be a térképen vasúti jegyárusító helyeket!

Laptoptáskás Ügynök közbekérdez: Szép, szép, hogy a BKK elkezd vasúti jegyeket árulni, de vajon ezt a lépést a Déli lezárása, mint haváriahelyzet szülte, vagy ettől független fejlesztési lépésről van szó? Mivel egyelőre csak Kelenföldön indul meg ez a cikk szerint, valószínűleg az előbbi. Akkor viszont úgy teszem fel a kérdést, hogy kell-e egy ilyen rendkívüli eset ahhoz, hogy ilyen lépésre bárki elszánja magát, illetve a Déli pályaudvar esetleges visszanyitása után megmaradhat-e ez a formabontó állapot? Remélem, hogy a kezdeti próbálkozás és a tapasztalatok begyűjtése után inkább a gyakorlat elterjesztése lesz a jellemző.

Az új BKK-ügyfélközpont átadása után az Etele téri jegy- és bérletárusító hely bezárt. Ott, helyben egy automatával pótolták, továbbiakat az aluljáróban helyeztek el. Ha a vasút felől érkező tömegek szemszögéből nézzük, akkor teljesen logikus a lépés, leszállva a vonatról az aluljáróban beszerezhető a fővárosi közösségi közlekedés igénybevételére feljogosító cetli. Nincs már „hetes-E”, a villamosfejlesztés hatására a 103-as is kimúlik hamarosan (igaz, ha az 1-es kiér majd a vasúthoz, talán nagyobb forgalmat is generál majd elődjénél - csak az átmeneti pár év lesz nyűgös ezen az irányon), valamint a 141-es is átkerül a pályaudvar másik oldalára. A buszok többsége az őrmezői oldalra érkezik, nekik biztos, hogy közelebb van az új ügyfélközpont.

Nézzünk egy kicsit mélyebbre, vagy árnyaljuk a helyzetet!

A BKK ügyfélközpont a metróaluljáró leges-legvégében került elhelyezésre. Jelenleg az őrmezői oldalra csak helyi buszok érkeznek, de tervben van a volánok átköltöztetése is, ehhez „csak” a tervezett új csili-vili buszpályaudvart és parkolóházat is tartalmazó újabb létesítmény felépítése szükségeltetik néhány milliárdért. Ezek után még több utastársamnak lesz jó és elérhető helyen a központ.

De mi a helyzet a vasúttal utazókkal?

A hetes buszcsalád elvesztése és a néptömeg metróra kényszerítése terelése miatt Kelenföld vasútállomás felvételi épületében található jegypénztár egy kicsit kikerült a „népvándorlási útvonalból”. Leszállva a vonatról, elsétálni az aluljáró leges-legvégébe, onnan meg vissza a metróhoz, vagy fordítva, ez sem a legutasbarátabb megoldás, nekik az új BKK ügyfélközpont is a vonulási útvonalukon kívül esik.

Eközben az aluljáróban lévő apró helyiségek többsége üres, egy pékségen és pénzváltón kívül más még nem próbálkozott boltot nyitni.

Naponta látva a BKK ügyfélközpont ügyfélmennyiségét (reggeli és délutáni csúcsban egyaránt), a vasúti jegyek és bérletek eladásához felesleges ügyintézői kapacitás rendelkezésre áll, egyedül azzal lehet vitatkozni, hogy miért csak most vezetik be ezt a lehetőséget, miért nem automatikusan a metró átadásával egy időben. Mellékágon megemlíteném a kulturált nyilvános WC hiányát is, ez is simán elfért volna az aluljáróban - akár fizetős jelleggel is.

dsc01734.jpgAz aluljáró őrmezői vége múlt pénteken is békés, majdnem ügyfélmentes képet mutatott. Eközben a vonatjegyre vágyók sorokat kreáltak az automatáknál és a régi pénztárnál. Az együttműködés üdvözlendő, csak a nem korábbi bevezetése, valamint a helyválasztás miatt marad bennem rossz szájíz.

dsc01727.jpgMúlt pénteki sor, ez még a rövidek közé sorolható, sokszor a túloldali falig ér a vége.

dsc01731a.jpgA sor reggel a BKK-s automaták előtt kígyózik, délután a MÁV Startosnál. Javít ezen az új megállapodás? Ha a BKK-s "ügyfeleknek" is messze van, akkor a vasúttal utazóknak nem lesz?

dsc00786.jpgVasút hiányában kényszerből megnőtt a Kelenföldön le/felszállók száma, de a metró utasszám-adataiban is ugrás történt. 

dsc01019.jpgEgyik megnyílt, másik bezárt. Az új ügyfélközpont megnyitásával az Etele téri jegy- és bérletpénztárt bezárták, itt a felszínen csak egy automata állja a rohamot.

dsc01728.jpgCsomagmegőrzők: kezdetnek nem rossz, szerencsére bővíthető.

dsc01729.jpgMi lesz itt? X+1. péksüteményes, netán szok-kici-ócó? 

dsc01730.jpgÉs mit terveznek ide? Például lehetett volna egy MÁV-START ügyfélközpont is. Jobb helyen lenne itt, mint az aluljáró átellenes végén, valamint kulturáltabb, mint a régi felvételi épületben lévő. Sajnos a helyiségek mélységét a metróalagút szerkezeti kialakítása (szélessége) korlátozza, így nehezen férne el ide egy komplett információs centrum.

dsc02913.jpgLassan minden kimúlik: 7E/173E már nincsen, a 141-es átkerül a túloldalra, de a 103-asnak is meg vannak számlálva a napjai - legalábbis jelen formájában. A kelenvölgyi 58-as és 258-as járatoknak van még biztos helyük.

dsc01973.jpgA régi aluljáróhoz is került kijelző, de a lépcső tetején lévőt is kicserélték. 

dsc01975.jpgMűemléki védettségéhez képest elég ramaty állapotban van a régi felvételi épület.

dsc01977.jpgUgyan van jegyautomata, internetes jegy átvevő, kijelző, de az épület mára kiesik a főbb utasáramlási irányokból. 

dsc01979.jpgRégen itt is pénztár működhetett. Tényleg nem ezt sírom vissza, hanem egy teljesen új kialakítása hiányzik az aluljáróból.

dsc01981.jpgHétfő reggeli forgatag a régi pénztárnál. Az új BKK-s lehetőség is messze van a peronoktól, igaz fényévekkel kulturáltabb a környezet.

Laptoptáskás Ügynök megint közbekérdez: probléma-e az, ha a vasúti utasforgalmi létesítmények utasforgalom számára releváns részei (úgymint pénztárak, tájékoztatók, egyebek) nem a felvételi épületben, hanem az utasáram szempontjából logikusabb helyeken vannak kialakítva? Szerintem nem feltétlenül, Kőbánya-Kispesten tudtommal az utasforgalom számára meg sem közelíthető a felvételi épület, mégse hallottam ezt kifogásolni az arra utazóktól.

dsc01983.jpgSajnos a villamosok nem jöttek közelebb, talán az 1-es hosszabbításával együtt jobban elérik majd a teret. Közelebb a peronokhoz akkor sem lesz, mert a Somogyi úttól is hasonló a távolság. 

dsc01984.jpgMegállt az idő. A Déli Vasút egykori épületét korrekten fel kellene újítani és egyéb célra hasznosítani. Ma az utasforgalom fő csapásiránya az új aluljáróban van, ott kellene (kellett volna) kialakítani egy igényes vasúti utas-tájékoztatási centrumot.

dsc01989.jpgEközben a Déliben az ideiglenes állapot: bátran lépjen be, nem vész el!

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr417233607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pubi a professzor 2015.03.05. 08:52:29

A BKK-nál kialakított vasúti jegyeladás, már a metró megnyitása előtt tervben volt csak sajnos a vasút és a BKK malmai is olyannyira lassan őrölnek, hogy most lett belőle valami. Tehát nem a Déli bezárása hozta ezt a helyzetet.
Nem mellesleg további automaták kerülnek kihelyezésre Kelenföldre. 2 db az új aluljáró szintjére 1 pedig a mostani felvételi épületben található régi nyomógombos automata helyére várhatóan 2015. második negyedévében.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.03.07. 16:17:49

Sose értem, miért kellett a régi aluljárót meghagyni, és miért nem lehetett őket egyesíteni.

feketén villogó térközjelző 2015.03.13. 12:53:06

@Pubi a professzor: Örülök az együttműködésnek, függetlenül a havária-helyzettől.
A mostani BKK-s központ jó helyen van és lesz akkor, ha a volán is átköltözik Őrmezőre. De a vasúti közlekedés fő utasáramlási irányából (peron-metró)ez kiesik.
Mindössze egy ekkora infrastruktúrális beruházás mellett hiányolok egy új kulturált vasutas ügyfélcentrumot (és illemhelyiséget) az aluljáróból. A nyolcadik ötéves terv keretében tervezett Etele úti pláza, valamint az az után tervezett intermodális csomópont épületében (remélem, hogy) biztosan lesz hely ezeknek is, csak ez mától még fényévre van.

Semmiből nem állna (a megegyezésen kívül) egy új MÁV-Startos ügyfélszolgálatot kialakítani valamelyik üres üzlethelyiségben.

Pubi a professzor 2015.03.17. 14:10:22

3 dolog kell hozzá: pénz, pénz és egy kis pénz...
Nem véletlen üresek az üzlethelyiségek... A BKK egy kissé elszállt bérleti díjakat állapított meg, valamint ahogy sajnos nincs nyilvános mosdó az új aluljáróban így sajnos az üzlethelyiségekhez nem tartozik se egy öltöző, étkező vagy mosdó... Így azért nehéz bármiféle ügyfélszolgálati irodát nyitni odalent.

Albu 2015.04.21. 09:55:36

Egyszer valakinek segítettem átszállni vonatról vonatra Győr felől Pécs felé. Tovább jegye nem volt, így útba kellett volna ejteni a pénztárat. A régi aluljáróba jutottunk le:

és konkrétan semmilyen infó nem volt arról, merre induljak az aluljáróban. (Valószínűleg évtizedek óta így van. Nyilván az Etele térből megtudom győriként. : )
süti beállítások módosítása