A Déli pályaudvar előtti alagút felett megcsúszott domboldal több ezer embernek jelenti vasúti utazása végét Kelenföldön. Vagy éppen a kezdetét. És míg a Déli pályaudvarnál az ürességtől kong a jegypénztár, addig Kelenföldön jelentős sorok alakulnak ki mind a régi épületben lévő jegypénztárnál, mind az aluljárókban elhelyezett jegyautomaták előtt. Most, hogy hamarosan a BKK ügyfélközpontjában is megkezdik a vasúti jegyek árusítását, elemezzük egy kicsit a kelenföldi infrastruktúrát és utas-tájékoztatást!
Egy pontért jelölje be a térképen vasúti jegyárusító helyeket!
Laptoptáskás Ügynök közbekérdez: Szép, szép, hogy a BKK elkezd vasúti jegyeket árulni, de vajon ezt a lépést a Déli lezárása, mint haváriahelyzet szülte, vagy ettől független fejlesztési lépésről van szó? Mivel egyelőre csak Kelenföldön indul meg ez a cikk szerint, valószínűleg az előbbi. Akkor viszont úgy teszem fel a kérdést, hogy kell-e egy ilyen rendkívüli eset ahhoz, hogy ilyen lépésre bárki elszánja magát, illetve a Déli pályaudvar esetleges visszanyitása után megmaradhat-e ez a formabontó állapot? Remélem, hogy a kezdeti próbálkozás és a tapasztalatok begyűjtése után inkább a gyakorlat elterjesztése lesz a jellemző.
Az új BKK-ügyfélközpont átadása után az Etele téri jegy- és bérletárusító hely bezárt. Ott, helyben egy automatával pótolták, továbbiakat az aluljáróban helyeztek el. Ha a vasút felől érkező tömegek szemszögéből nézzük, akkor teljesen logikus a lépés, leszállva a vonatról az aluljáróban beszerezhető a fővárosi közösségi közlekedés igénybevételére feljogosító cetli. Nincs már „hetes-E”, a villamosfejlesztés hatására a 103-as is kimúlik hamarosan (igaz, ha az 1-es kiér majd a vasúthoz, talán nagyobb forgalmat is generál majd elődjénél - csak az átmeneti pár év lesz nyűgös ezen az irányon), valamint a 141-es is átkerül a pályaudvar másik oldalára. A buszok többsége az őrmezői oldalra érkezik, nekik biztos, hogy közelebb van az új ügyfélközpont.
Nézzünk egy kicsit mélyebbre, vagy árnyaljuk a helyzetet!
A BKK ügyfélközpont a metróaluljáró leges-legvégében került elhelyezésre. Jelenleg az őrmezői oldalra csak helyi buszok érkeznek, de tervben van a volánok átköltöztetése is, ehhez „csak” a tervezett új csili-vili buszpályaudvart és parkolóházat is tartalmazó újabb létesítmény felépítése szükségeltetik néhány milliárdért. Ezek után még több utastársamnak lesz jó és elérhető helyen a központ.
De mi a helyzet a vasúttal utazókkal?
A hetes buszcsalád elvesztése és a néptömeg metróra kényszerítése terelése miatt Kelenföld vasútállomás felvételi épületében található jegypénztár egy kicsit kikerült a „népvándorlási útvonalból”. Leszállva a vonatról, elsétálni az aluljáró leges-legvégébe, onnan meg vissza a metróhoz, vagy fordítva, ez sem a legutasbarátabb megoldás, nekik az új BKK ügyfélközpont is a vonulási útvonalukon kívül esik.
Eközben az aluljáróban lévő apró helyiségek többsége üres, egy pékségen és pénzváltón kívül más még nem próbálkozott boltot nyitni.
Naponta látva a BKK ügyfélközpont ügyfélmennyiségét (reggeli és délutáni csúcsban egyaránt), a vasúti jegyek és bérletek eladásához felesleges ügyintézői kapacitás rendelkezésre áll, egyedül azzal lehet vitatkozni, hogy miért csak most vezetik be ezt a lehetőséget, miért nem automatikusan a metró átadásával egy időben. Mellékágon megemlíteném a kulturált nyilvános WC hiányát is, ez is simán elfért volna az aluljáróban - akár fizetős jelleggel is.
Az aluljáró őrmezői vége múlt pénteken is békés, majdnem ügyfélmentes képet mutatott. Eközben a vonatjegyre vágyók sorokat kreáltak az automatáknál és a régi pénztárnál. Az együttműködés üdvözlendő, csak a nem korábbi bevezetése, valamint a helyválasztás miatt marad bennem rossz szájíz.
Múlt pénteki sor, ez még a rövidek közé sorolható, sokszor a túloldali falig ér a vége.
A sor reggel a BKK-s automaták előtt kígyózik, délután a MÁV Startosnál. Javít ezen az új megállapodás? Ha a BKK-s "ügyfeleknek" is messze van, akkor a vasúttal utazóknak nem lesz?
Vasút hiányában kényszerből megnőtt a Kelenföldön le/felszállók száma, de a metró utasszám-adataiban is ugrás történt.
Egyik megnyílt, másik bezárt. Az új ügyfélközpont megnyitásával az Etele téri jegy- és bérletpénztárt bezárták, itt a felszínen csak egy automata állja a rohamot.
Csomagmegőrzők: kezdetnek nem rossz, szerencsére bővíthető.
Mi lesz itt? X+1. péksüteményes, netán szok-kici-ócó?
És mit terveznek ide? Például lehetett volna egy MÁV-START ügyfélközpont is. Jobb helyen lenne itt, mint az aluljáró átellenes végén, valamint kulturáltabb, mint a régi felvételi épületben lévő. Sajnos a helyiségek mélységét a metróalagút szerkezeti kialakítása (szélessége) korlátozza, így nehezen férne el ide egy komplett információs centrum.
Lassan minden kimúlik: 7E/173E már nincsen, a 141-es átkerül a túloldalra, de a 103-asnak is meg vannak számlálva a napjai - legalábbis jelen formájában. A kelenvölgyi 58-as és 258-as járatoknak van még biztos helyük.
A régi aluljáróhoz is került kijelző, de a lépcső tetején lévőt is kicserélték.
Műemléki védettségéhez képest elég ramaty állapotban van a régi felvételi épület.
Ugyan van jegyautomata, internetes jegy átvevő, kijelző, de az épület mára kiesik a főbb utasáramlási irányokból.
Régen itt is pénztár működhetett. Tényleg nem ezt sírom vissza, hanem egy teljesen új kialakítása hiányzik az aluljáróból.
Hétfő reggeli forgatag a régi pénztárnál. Az új BKK-s lehetőség is messze van a peronoktól, igaz fényévekkel kulturáltabb a környezet.
Laptoptáskás Ügynök megint közbekérdez: probléma-e az, ha a vasúti utasforgalmi létesítmények utasforgalom számára releváns részei (úgymint pénztárak, tájékoztatók, egyebek) nem a felvételi épületben, hanem az utasáram szempontjából logikusabb helyeken vannak kialakítva? Szerintem nem feltétlenül, Kőbánya-Kispesten tudtommal az utasforgalom számára meg sem közelíthető a felvételi épület, mégse hallottam ezt kifogásolni az arra utazóktól.
Sajnos a villamosok nem jöttek közelebb, talán az 1-es hosszabbításával együtt jobban elérik majd a teret. Közelebb a peronokhoz akkor sem lesz, mert a Somogyi úttól is hasonló a távolság.
Megállt az idő. A Déli Vasút egykori épületét korrekten fel kellene újítani és egyéb célra hasznosítani. Ma az utasforgalom fő csapásiránya az új aluljáróban van, ott kellene (kellett volna) kialakítani egy igényes vasúti utas-tájékoztatási centrumot.
Eközben a Déliben az ideiglenes állapot: bátran lépjen be, nem vész el!