Megjelent a nyári balatoni menetrend. Bár nagyobb újdonságokat inkább a tó déli partjának menetrendje tartogat, a székesfehérvári állomás átépítése kihat a tó mindkét partjának vonatforgalmára. Rövid elemzésünk következik az előttünk álló bő két hónap menetrendjéről.
Az északi parton nagy koncepcionális változásra nem került sor - maradt az előző években bevált menetrend a három (Katica, Kék Hullám és Tekergő) vonattípussal. Nagyobb változás csupán az, hogy a székesfehérvári állomás átépítése miatt a Katicák (az utolsó esti budapesti járat kivételével) a Pusztaszabolcs-Börgönd-Szabadbattyán útvonalon érik el a Balatont - ez a tavalyi menetidőkhöz képest 20 perccel hosszabb utazást jelent. A Kék Hullámok továbbra is Csörgővel járnak majd Budapestig - ellenben a Tekergők többsége gépcserézik - idén Székesfehérvár helyett Szabadbattyánban.
Érdekesség, hogy Börgönd a nyárra átszállóforgalmat bonyolító állomássá változik, mivel Székesfehérvárt a Katicák nem érintik, így a Szabadbattyán és Balatonfüred közötti kisebb állomásokról és megállókból az odáig utazók a pusztaszabolcsi személyvonatokra Börgöndön tudnak majd átszállni. A délelőtti órákban ez jelent egy új járatpárt is Székesfehérvár és Börgönd között - ez a vonat másfél órát áll majd utóbbi állomáson, sajnos hiába adott a Pusztaszabolcsig közlekedés lehetősége, ez az ütemből most is hiányzó járat még kísérleti jelleggel sem kerül beállításra. Pusztaszabolcson egyébként a Katicák nem állnak majd meg.
Nohab idén is lesz az északi parton - hétvégente egy Tekergő vonatpárral, sőt, a tervek szerint a különlegességekhez Szergej, és a GySEV Ludmillája csatlakozik. A Szergej szintén Tekergőt visz majd - Szabadbattyán és Tapolca között, a Ludmilla pedig a Szombathely-Keszthely 19807/19804-es vonatpáron lesz majd látható. A fehérvári állomás átépítése miatt (erre történő hivatkozással) a Győr-Siófok vonatpár nem közlekedik, így a Púpossal idén nem találkozunk.
Tekergő remot Szergejjel vág neki Csajágnál az emelkedőnek - idén ezt classic kiadásban is lehet élvezni.
Az északi parttal kapcsolatban inkább a menetrend jövője kérdéses - a Katica vonatok ebben a formában lehet, hogy idén közlekednek utoljára, hiszen a végéhez közeledik az esztergomi vonal átépítése a villamosítás kivételével - így jövőre ismét az esztergomi oldalban lesz szükség a piros szerelvényekre. Még változatlan menetrendi struktúra esetén is változás lesz jövőre - legalább a Katicák szerelvényében.
A Szeged-Keszthely Aranyhíd Expressz változatlan összeállításban jár majd - a különbség tavalyhoz képest csupán annyi, hogy a 19-37-es Ao kocsik felirata immár 2. osztály lesz.
Nagyobb változás várható a Balaton déli partjának menetrendjében. Idén nyáron a 9 hónapig tartó pályafelújítás eredményei még nem tükrözödnek a menetidőkben. Ennek több oka is van: tart még a fehérvári átépítés illetve a Lepsény-Szántód szakaszon az elméletileg is elérhető menetidő-csökkenés sem sok: 5-7 perc. A hírek szerint az új kétvágányú szakaszok sem kerülnek üzembe még nyáron - a két érezhető javulás a pályasebesség 100 km/h-ra való (vissza)emelése - ami gyakorlatilag csak a tartalékidőket növeli meg, illetve az állomás átépítéseknek köszönhető némileg gyorsabb vonatkeresztezések.
Az átépült állomások esetében elsősorban Balatonaligát említenénk, ahol tavaly még 10 km/h sebességgel volt járható az állomás első vágánya - azaz egy keresztre félreálló vonat ennyivel kellett, hogy bedöcögjön. Szintén kedvező változás, hogy számos átépített állomás kapott 80 km/h-val járható vágánykapcsolatot (Balatonaliga, Szabadisóstó, Zamárdi-felső). Kérdés, hogy biztosítóberendezés oldaláról használhatóak lesznek-e ezen nem átmenő fővágányok 80 km/h-val, vagy erre is a következő nyárig kell-e várnunk.
Budapest-Nagykanizsa gyorsvonat Zalaszentjakabnál, nagy kerékpárszállító kocsival. Idén nyáron ilyesmit nem lehet majd fényképezni.
Kínálatban a legfontosabb változás az ütemes gyorsvonatok átalakítása: nyárra megszűnik a balatonszentgyörgyi stokkozás, és lekerül e vonatokról a nagy kapacitású kerékpáros kocsi. E változásokkal egyet tudunk érteni - a rendszer tavaly nem működött, e vonatokra túl sok feladatot akartak bízni - egyszerre volt a déli parti "gyors" vonat és a kerékpáros csoportok járata. Tetézve ezt néhány olyan zavarforrással, mint a balatonszentgyörgyi tolatgatás, rendszeresek voltak a 20-30 perces késések e járatoknál. Idén itt pozitív változást várunk - szeptemberben meglátjuk.
Balatonszentgyörgy felé közelít a Záhony-Keszthely átlós vonat a járat márkavédjegyének tekinthető órán felüli késéssel. Idén remélhetőleg jobb lesz a statisztika.
Nem egyértelműen pozitív változás viszont e vonatok Expresszvonattá minősítése és végig kötelező helyjegyessé tétele - azaz nem csak az IC kocsiba kell helyjegyet váltani (itt ki kell fizetni a helyjegyet és az IC felárat), hanem a vonat többi részébe (itt csak helyjegyet kell venni). Bár érthető, hogy a balatoni vonatokon valószínűleg az 1 IC kocsi kapacitásánál nagyobb igény is lehet az előzetes helyfoglalásra, e vonatok jelentős helyi forgalmat is ellátnak Siófoktól Keszthelyig - a kötelező helyjegyes rendszer ezt megnehezíti. Itt nem csak a helyjegy árára gondolunk - bár az is jelentős, hiszen az indulás napján váltva 300 forint, hanem a helyjegyváltással járó plusz macerára, hiszen újra sorban kell érte állni a pénztárnál. (itt ad a MÁV-Start egy nagy pofont a Balaton-Mix jegynek). Nem járnak jól a Start Klub kártyás utasok sem, akik eddig a gyorsvonati pótjegy kötelezettsége alól mentesültek, hiszen az expresszvonatokra a helyjegyet nekik is meg kell váltaniuk.
A tiszta Expresszvonati ütem miatt az Agram IC Budapest felé is külön menetvonalon közlekedik majd - az Expresszeknél ritkább megállási renddel, viszont hosszabb menetidővel a vonatkeresztezések miatt. E vonaton a kevés kocsi (egyes hírek szerint csak 2) okozhat majd gondokat.
Az expresszvonatok mellett immár a déli parton is bevezetik a járattípusok neveit, lesz így Hétvégi FLIRT, Déli-Parti, bár a rendszer messze nem lesz annyira letisztult, mint az északi parton - a megállási rendek például a hétvégi fonyódi mentesítő vonatoknál (melyek FLIRT motorvonatokból kerülnek kiállításra) többféleképpen alakulnak majd. Érdekesség, hogy a Budapest felé tartó hétvégi FLIRT vonatok egy része sem fog megállni Székesfehérváron - ennek szerintünk elsősorban kapacitás oka van.
Ha már Székesfehérvár és Velencei-tó: az egyik nagy visszalépés a nyári menetrendben a G43-as Kőbánya-Kispest - Székesfehérvár vonatok visszavágása Gárdonyban. E vonatok végállomásoztatására Fehérváron most nincs lehetőség, a Balaton felé továbbvinni a nyári menetrendben pedig szintén nem lehetséges, így kényszerből szükség volt erre a változásra. A járatok fordulóideje Gárdonyban 1 óra 2 perc lesz - kíváncsiak leszünk, hogy a vonatok közül végül hány közlekedik tovább szerelvénymenetben Székesfehérvárig.
Az átlós gyorsvonatok nem sokat változtak, az egyetlen kivétel az Ezüstpart Expressz, melynek a menetrendjén húztak, így Budapesttől fél órával korábban közlekedik Keszthely felé - reméljük ezzel a tavalyi menetrendben meglévő egyik problémás helyzetet, melyben Kelenföldtől 10 percen belül 3 gyorsvonat indult Székesfehérvár felé (elméleti sorrendben: Ezüstpart Expressz, gyorsvonat Nagykanizsára és záhonyi átlós) sikerült feloldani.
Összességében a déli part menetrendje egy átmeneti állapotot tükröz. A menetrenden a pályafelújításnak még nem sok nyoma van, de reméljük a menetrendszerűségen azért tükröződni fognak a javuló pályaállapotok. Továbbra is megfontolásra érdemesnek tartjuk korábbi, azóta is aktuális javaslatunkat az éjszakai átlós vonatról.