Hova megy ez a vonat?

25 éve a száz torony árnyékában - a prágai 91-es vonal

2016. május 12. Szerző: Ellátott utas

Egykoron Trondheim közlekedési vállalata reklámozta úgy magát, hogy a villamos lelket ad a városnak – és ebben van is valami. Egy önmagában is elég nagy turistalátványosságnak számító nagyvárosban gyakran az attrakciók részévé válik a „tuja”, de akár jó kiegészítése is lehet azoknak… az általunk bemutatottak közül ilyen lehet Stockholm, Amszterdam és természetesen Lisszabon is. Néha viszont nem mindig vesszük észre ezt… s erre a legjobb példa nem más, mint Prága. A cseh fővárost már elég honfitársunk kereshette fel (és megy oda visszatérően is) kulturális vagy kulináris indokokkal, így nem próbálunk ezen a területen újat mondani – talán nem is sikerülne. Ugyanúgy elegen örökítik meg a T3-asokat, hallgatják az „ukoncete prosim”-ot a metrón – és ennek a témának már ugyanúgy a mélyére hatoltunk, mint a múzeumban is jól látható történelemnek. Ebben az írásban e kettő metszetét próbáljuk visszaadni abból az apropóból, hogy május 15-én lesz 25 éve a 91-es nosztalgiavillamos-járat megnyitásának.

bw723-lintaffd.JPG

Ennek a mai napig használt viszonylatszámnak többszörös üzenete is van. Ugyanúgy utal 1891-re, amikor először csattogott végig villamos a prágai utcákon, mint 1991-re, amely nemcsak e közlekedési eszköznek volt centenáriuma, hanem az akkori vásárnak is – s ennek emlékére ugyanúgy szerveztek akkor is egy kiállítást. Ehhez a kettős jubileumhoz pont jól jöttek azok a kocsik, amelyeket a helyi közlekedésbarátok köre tett félre, de addig nem voltak túl szívesen látott vendégek a hálózaton. Most azonban – miután egyébként is igény lett arra, hogy velük lehessen várost nézni – a forgalmi igényeknek megfelelően lettek felújítva.

praga_189_20040612.jpgKépeinkkel virtuálisan is végigutazzuk a 91-es vonalát, a vásári huroknál kezdve. Pesti alteregójához abban is hasonlít, hogy egy liget közepén fekszik, és vasútvonalat is találni a közelében... de itt amúgy is élénk a forgalom. Ez a fotó akár a '70-es években is készülhetett volna... de most már megismételhetetlen, mivel a T3-ast 2009-ben selejtezték.

tw351_vystaviste.JPGNincs olyan extrém forgalmi helyzet, hogy a személyzetnek ne jutna elég pihenőidő a fák árnyékában...

bw628_vystaviste.JPGAz épp beérkezett szerelvénybe a legidősebb (és legszebb) forgalmi pótot sorolták be, amelyet 1909-ben készített a Ringhoffer gyár.

569120.jpgA hurokból kikanyarodva a Prága-Kladno-Rakovník vasútvonal hídja alatt vezet az út... a vonatok viszont pont a villamos indulása előtt és után mennek el itt, így együttállásra nincs sok esély.

tw412_veletrzni.JPGMég csak egy megállónyit mentünk, a belváros messze... de még ebben a turisztikailag kevésbé frekventált kerületben is ilyen házak állnak. A helyszín az a Holesovice, amelynek nevével a vonattal ide érkezők találkozhattak sokáig.

568026.jpgKiérünk a Moldva partjára... a bal oldali szürke épületmonstrum eredetileg az Állami Tervhivatal épülete volt, ma a 7. kerület városházája. Ez az egyetlen kerület a cseh fővárosban, amely a különféle közigazgatási reformok után is megtartotta eredeti számát és területét.

A „vásári járat” sikere után a következő években is megmaradt. 2001-ben módosították úgy a vonalát, hogy ne egyszerűen körjárat legyen, hanem a villamosmúzeumot is fel tudja keresni… meg ezzel együtt a várat is a rövid életű 92-es vonal irányát követve. (Utóbbi azonban manapság is feltűnik, ha valamilyen rendezvény miatt más útvonalon is forgalomba állnak a régi kocsik.) Ezzel a kínálatbővítéssel máris két járatra volt szükség, ami egyből négy kocsit is jelentett, mert az utasok annyira megszerették, hogy a pótkocsik sem maradhattak ki. A változatosságot pedig tovább fokozta, hogy évről évre újabb járműveket újítottak fel, így ma – ha a T1-est és az annál fiatalabb kocsikat (amelyek között már T6-os is van) nem számítjuk – már kilenc motor- és tíz pótkocsi közül lehet válogatni.

846100.jpgA szöveg is egyfajta híd volt a folyó két partja között... most a Námesti Republiky-n járunk, a villamossal szemben épp az Obecni dum áll, ami olyan a prágaiaknak, mint nekünk a Vigadó.

tw351_masnadrmtaube.JPGAz előző megállóhoz ugyanúgy van a B metrónak kijárata, mint a Masaryk pályaudvarhoz. A villamos által megkergetett galamb valószínűleg jó történet lett volna valamelyik nagy cseh író tolmácsolásában is...

tw2210_vorjindrisska.JPGHányféleképp is értelmezhető a valóság?! Itt éppen egy megújult, színes városban járunk, sőt, a kép akár a régi időkből is származhatna, ha nem lennének a modernebb lámpák a háttérben...

praga_203_20040612.jpg...míg egy másik nézetből a szocialista Csehszlovákia szomorúbb színei köszönnek vissza. Mindez pedig nemcsak a házakon, az időjáráson és a fotósokon múlik, hanem azon is, hogy a 2110-es motorkocsi még nem kapott nagyjavítást nosztalgia-karrierje alatt... de épp ezért a filmesek is nagyon kedvelik.

tw2210_jindrisska.JPGEgy abból a bizonyos száz toronyból amely ugyanarra a névre hallgat, mint a megálló: Jindrisská

tw240_vaclavskenam.JPGA Vencel térről a '80-as években eltűntek a sínek, így csak keresztülhaladni tudnak rajta a villamosok. Két testvérük azonban ott áll kávézóként... már ameddig vissza nem építik a vonalat, amire a tervek már sok éve megvannak.

tw2210_nartridam1200.JPGMindig változó, hogy a két szerelvény éppen hol találkozik, itt éppen a Národní Trída-nál sikerült. Sok belvárosjáró turistának ismert ez a megálló, ahol előtte egymást érik a villamosok a csak nekik fenntartott utcában - itt van az egykori Prior áruház, amelyben ma Tesco működik.

tw2210_narodnidivadlo.JPGA modern és a régi épület is a Nemzeti Színházhoz tartozik...

tw2272_nardivadlo.JPG...míg a túlsó oldalon a Tudományos Akadémia előtt állnak meg a villamosok. Hiába, egy jó városnéző járathoz nemcsak kocsikra és hálózatra, hanem jó településszerkezetre is szükség van...

tw349_mostvornd.JPGMegint át a túlsó partra... de nagyot téved az, aki szerint a több hídon átmenés csak a 91-es sajátja. Megteszi ezt a 14-es és a 17-es is. Itt már látni a Hradzsint is a szerelvény ablakából,de a forgalmi- és fényviszonyok alatt a villamossal együtt nemigen lehet lekapni.

Igény van rá?! Van bizony, hiszen egyre több különjárat is megfordul az utcákon. Nem csoda, hiszen a 91-es ablakaiból is szinte csak az óvárosi főtér és a zsidónegyed nem látható, és a Károly-hídtól is tisztes távolságot tart, de ha a megrendelő dönt, akkor még az utóbbit is jobban meg lehet közelíteni…

tw240_ujezdmvet.JPGAki nem akar egy régi városnéző járművön tömegekkel osztozni, annak is van megoldás, ami gyorsabb mint egy fiáker, lócitromot sem termel, és még az állatkínzás veszélye sem áll fenn az emelkedőkkel teli prágai utcákon. A pesti "veteránokkal" ellentétben ráadásul ezek eredetiek!

bw1200_vormalostrnam2.JPGAz előző helyszín a sikló alsó megállójánál volt, most azonban megyünk tovább a Malá Strana, azaz a Kisoldal központja felé.

praga_196_20040612.jpgNemcsak a Coca Cola az igazi...

567232.jpgA Malostranské Námesti pont a várból levezető utca és a Károly-híd kijáratának találkozásánál fekszik, így itt mindig akad érdeklődő...

tw240_malostrnamumf.JPGItt van a helyi fonódó is, amelyet szintén a helyszűke szült...

tw2272_vormalostrn.JPG...a tér felőli...

tw351_vormalostrn.JPG...és a másik oldalról.

bw1530_malostranskamtw.JPGA Malostranské Námesti-től csak egy megállóra van a Malostranská metróállomás... a sok motorkocsi után néha jó a pótok felől is szemlélni a járatokat.

tw2210_chotkovysady.JPGKövetkezik a legendás szerpentin-szakasz, amely nem könnyű fotóhely, de a felső végén így is megereszthető egy második nézet...

566109.jpg...majd a vár felső oldalában haladunk, míg el nem érünk a bejárat melletti megállóhoz.

tw2272_vorbrusnice.JPGA végére még egy kis füves pálya is belefér...

889712.jpgÁlljon itt még néhány belső fotó is, hiszen nemcsak kívülről fotózni élmény ezeket a kocsikat, hanem velük utazni is... ez itt a 240-es motorkocsi, amelyet 1908-ban gyártottak...

889713.jpg...ez pedig a 2210-es 1930-ból.

bw628-quersitzeck.JPGA 628-as pót ülései körül ilyen faberakásokat találunk...

569401.jpg...a '40-es évek elején viszont már azon voltak, hogy a fapados is egy kicsit kényelmesebb legyen.

tw351_vozstresovice.JPGNosztalgiajáratunk vége ott van, ahol mindegyiknek a kezdete... Stresovice kocsiszín jobb oldali szárnyában a múzeum mellett.

Valamiért mégis kimaradt ez az olvasók életéből, még akkor is, ha elég tapasztaltnak mondhatják magukat Prága tekintetében?! Pedig az év nagy részében, húsvéttól október végéig minden szombat, vasárnap vagy munkaszüneti nap délutánján ott vannak ezek a kocsik a 91-es vonalon, egy menet kevesebbe (35 korona) is kerül velük, mint pesti társaikkal – és csak háromnegyed óra plusz program. Kivéve persze, ha legalább annyit és annyi helyen szeretnénk belőlük megörökíteni, mint amennyi ebben a cikkben szerepel… s ez úton kívánjuk a prágaiaknak és az odalátogatóknak, hogy erre még sok lehetőség adódjon!

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr48704738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása