Hova megy ez a vonat?

Ulm: hosszabb vonal, több utas

2014. január 28. Szerző: feketén villogó térközjelző

Mai cikkünkben ismét a német recept szerint főzünk: Sok kicsi sokra megy, avagy egy villamosvonal fejlesztésével is el lehet érni utasszám-növekedést.

2005 01.jpg

Söflingen, 2005-ben még a Donauhalle volt a villamosok végállomása.

Idén lesz négy éve, hogy 2009. március 21-én átadták a németországi Ulm városában az egyetlen villamosvonal meghosszabbítását, ekkortól a villamosok a Donauhalle végállomás helyett Böfingen városrészig közlekednek.

Míg a megvalósíthatósági tanulmányban csak 2015-re reméltek napi 1640 többlet utast a korábbi autóbuszos kiszolgáláshoz képest, addig egy 2010 április és június között végzett utasszámlálás szerint a vonal forgalma napi 1570 fővel, azaz 43%-kal nőtt, tehát naponta csaknem 5000 böfingeni utas használja az új vonalat.

2005 02.jpg

Donauhalle, ma nem lehet ráismerni a volt végállomás környezetére.

Ulm német viszonylatban kis városnak számít közel 118 ezer lakosával, de itt a napi 5000 utas is számottevő mennyiséget jelent, és feljesztést is alapoznak rá. Összehasonlításként: a 183 ezres lakossággal rendelkező Miskolcon 2009-ben a „másfél” villamosvonal napi utasszáma közel 40000 fő volt!

Ulmban az új 4,6 km hosszú szakaszon 7 megálló található, ezzel együtt az 1000 mm-es nyomtávú 22 megállót magában foglaló 1-es vonal teljes hossza jelenleg 10,2 km. Egy 300 méteres szakaszon át a vonal emelkedése eléri a 7,7%-ot, ezzel ez Németország egyik legmeredekebb vonalszakasza lett. A Donauhalle névre hallgató egykori végállomást 150 méterrel eltolták a vásárközpont felé, így kedvezőbb kapcsolatot biztosítva a kiállítási csarnokokhoz.

2005 03.jpg

Donauhalle, végllomás 2005-ben

A kedvező utasszámlálási adat újabb lökést adott a baden-württembergi Ulm és a bajorországi Neu Ulm további villamoshálózat-fejlesztésének, jelenleg a kuhbergi (iskolacentrum) és a wissenschaftsstadti (egyetemi és kutatási negyed) vonalág megépítése van napirenden.

Az ulmi városüzemeltetési holding (SWU) 100%-os tulajdonrésszel rendelkezik az SWU-Verkehr GmbH. (közlekedés), az SWU-Nahverkehr Ulm/Neu Ulm Gmbh. (a regionális közlekedési szolgáltató) vállalatokban, résztulajdonnal pedig többek között az energiaszolgáltatban, a távközlési szolgáltatóban és a távfűtő művekben.

2005 04.jpg

Combino vezetőfülkéje, 2005-ben még csak terv volt a hosszabbítás.

Eddig a hosszabbítás előtti képek voltak láthatók 2005-ből. Nézzük, milyen lett a hosszabbítás 2010-ben!

2010 01.jpg

Böfingen, végállomás, még a fű se nőtt ki.

2010 02.jpg

Napi 5.000 utas juthat gyorsabban és kényelmesebben el a belvárosba.

2010 03.jpg

A pálya vonalvezetése és kialakítása

2010 04.jpg

Új megálló, biztosított gyalogátkelő.

2010 05.jpg

Donauhalle 2010-ben, semmi nem emlékeztet a régi végállomásra.

2010 06.jpg

A pálya hegyi jellegű.

2010 07.jpg

Nem működik, viszont érmét, bankjegyet, kártyát is elfogad(na), és nem csak „helyi” jegyet lehet(ne) vásárolni.

2010 08.jpg

Átszállás villamosról autóbuszra. Bevárják egymást.

2010 09.jpg

Villamos Söflingenben.

2010 10.jpg

Elkülönített autóbuszsáv a belvárosban.

2010 11.jpg

Új építésű kereskedelmi épület, balról a buszok, jobbról az egyéb forgalom kerüli meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr855785709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2014.01.28. 18:24:23

Jól látom, csak egy egységgel rövidebb a Combinójuk, mint a budapesti?

¿Qué tapas hay? 2014.01.28. 20:46:24

Szép-szép,de számoljunk is: 5000 fő/nap, az 16 óra üzemidővel az 156 utas/óra irányonként. Erre ekkora villamosüzemet építeni... Nem sajnálom én ezt Németország második leggazdagabb tartományától, de azért ez kimondott luxus.

Gabesz9 2014.01.28. 20:53:09

@¿Qué tapas hay?: Tényleg luxus. Ehhez képest Budapesten az istennek sem akarják visszarakni a villamost a Rákóczi útra, a Thökölyről meg a maradványait is szép csendben eltüntetik. Pedig gyanítom ezen a pesti vonalon nem 156, vagy 1560 utas lenne óránként...

Palladrin 2014.01.29. 08:45:52

@¿Qué tapas hay?: Villamozüzemnél nem csak az utasszám a fontos! Azt is beleszámolták, hogy mennyivel kevesebb kocsi fog így a belvárosban parkolóhelyet keresni és egyebek. Hosszabb távon megéri a városnak, ha a városlakók tömegközlekednek ...

Grgabácsi 2014.01.29. 08:55:30

@NAR: Jól. Viszont nem is rövidcsuklós, hanem multicsuklós, így a hossza csak 30 méter körüli, azaz bő fele a budapestinek.

¿Qué tapas hay? 2014.01.29. 10:15:22

@Palladrin: Nem a fenét nem fontos, kivéve, ha a villamos létesítésére és fenntartására való pénzt fáról szedjük. A tömegközlekedésnek más módjai is vannak, erre az utasszámra autóbuszt (kb. negyedórás követéssel), vagy midibuszt (5-7 perces követéssel) éri meg használni. Ha a LOKÁLIS emissziót akarjuk csökkenteni, akkor trolibusz, vagy valami hibrid szamárság.

nyelv-ész 2014.01.30. 14:28:16

@¿Qué tapas hay?: És ez az 5000 fő szépen, óránkénti egyenletes eloszlásban száll fel a villamosra? Vagy esetleg ott is van reggeli meg délutáni csúcsidő, mint a világ minden más pontján?

A kis szűk utcákat nézve, lehet, hogy a helyiek szívesebben ébrednek a villamosra, mint a buszok zajára.

¿Qué tapas hay? 2014.01.30. 17:22:07

@nyelv-ész: Tudja a fene, hogy mikor akarnak ott az emberek villamosozni, az nem volt benne a cikkben. Viszont valószínűleg nem egy óra alatt fut le a teljes napi forgalom. Az összutasszám egyértelműen kevés a gazdaságos villamosüzemhez, különös tekintettel az újépítésű kétvágányú pályára.

Persze, írtam feljebb is, ha polgárok villamosra akarnak ébredni, miért ne, ha van elég pénz rá.

GhostBusters 2014.02.11. 09:46:17

@¿Qué tapas hay?: Az 5000 fős utasmennyiség nem a teljes vonalra vonatkozik ám, az csak a böfingeni városrészből utazó emberek mennyiségét jelöli!

¿Qué tapas hay? 2014.02.12. 23:01:11

@GhostBusters: Aha, értem. De akkor ezt talán így kellett volna cikkben is leírni. Mert az eredeti szövegből más derül ki:

"egy 2010 április és június között végzett utasszámlálás szerint a vonal forgalma napi 1570 fővel, azaz 43%-kal nőtt, tehát naponta csaknem 5000 böfingeni utas használja az új vonalat."

Amúgy az is érdekes, hogy a vonal forgalma 43%-kal, azaz 1570 fővel nőtt napi szinten, akkor a napi összforgalom 3651 ember és egy dagadt macska.
süti beállítások módosítása