Mai cikkünkben ismét a német recept szerint főzünk: Sok kicsi sokra megy, avagy egy villamosvonal fejlesztésével is el lehet érni utasszám-növekedést.
Söflingen, 2005-ben még a Donauhalle volt a villamosok végállomása.
Idén lesz négy éve, hogy 2009. március 21-én átadták a németországi Ulm városában az egyetlen villamosvonal meghosszabbítását, ekkortól a villamosok a Donauhalle végállomás helyett Böfingen városrészig közlekednek.
Míg a megvalósíthatósági tanulmányban csak 2015-re reméltek napi 1640 többlet utast a korábbi autóbuszos kiszolgáláshoz képest, addig egy 2010 április és június között végzett utasszámlálás szerint a vonal forgalma napi 1570 fővel, azaz 43%-kal nőtt, tehát naponta csaknem 5000 böfingeni utas használja az új vonalat.
Donauhalle, ma nem lehet ráismerni a volt végállomás környezetére.
Ulm német viszonylatban kis városnak számít közel 118 ezer lakosával, de itt a napi 5000 utas is számottevő mennyiséget jelent, és feljesztést is alapoznak rá. Összehasonlításként: a 183 ezres lakossággal rendelkező Miskolcon 2009-ben a „másfél” villamosvonal napi utasszáma közel 40000 fő volt!
Ulmban az új 4,6 km hosszú szakaszon 7 megálló található, ezzel együtt az 1000 mm-es nyomtávú 22 megállót magában foglaló 1-es vonal teljes hossza jelenleg 10,2 km. Egy 300 méteres szakaszon át a vonal emelkedése eléri a 7,7%-ot, ezzel ez Németország egyik legmeredekebb vonalszakasza lett. A Donauhalle névre hallgató egykori végállomást 150 méterrel eltolták a vásárközpont felé, így kedvezőbb kapcsolatot biztosítva a kiállítási csarnokokhoz.
Donauhalle, végllomás 2005-ben
A kedvező utasszámlálási adat újabb lökést adott a baden-württembergi Ulm és a bajorországi Neu Ulm további villamoshálózat-fejlesztésének, jelenleg a kuhbergi (iskolacentrum) és a wissenschaftsstadti (egyetemi és kutatási negyed) vonalág megépítése van napirenden.
Az ulmi városüzemeltetési holding (SWU) 100%-os tulajdonrésszel rendelkezik az SWU-Verkehr GmbH. (közlekedés), az SWU-Nahverkehr Ulm/Neu Ulm Gmbh. (a regionális közlekedési szolgáltató) vállalatokban, résztulajdonnal pedig többek között az energiaszolgáltatban, a távközlési szolgáltatóban és a távfűtő művekben.
Combino vezetőfülkéje, 2005-ben még csak terv volt a hosszabbítás.
Eddig a hosszabbítás előtti képek voltak láthatók 2005-ből. Nézzük, milyen lett a hosszabbítás 2010-ben!
Böfingen, végállomás, még a fű se nőtt ki.
Napi 5.000 utas juthat gyorsabban és kényelmesebben el a belvárosba.
A pálya vonalvezetése és kialakítása
Új megálló, biztosított gyalogátkelő.
Donauhalle 2010-ben, semmi nem emlékeztet a régi végállomásra.
A pálya hegyi jellegű.
Nem működik, viszont érmét, bankjegyet, kártyát is elfogad(na), és nem csak „helyi” jegyet lehet(ne) vásárolni.
Átszállás villamosról autóbuszra. Bevárják egymást.
Villamos Söflingenben.
Elkülönített autóbuszsáv a belvárosban.
Új építésű kereskedelmi épület, balról a buszok, jobbról az egyéb forgalom kerüli meg.