Hova megy ez a vonat?

Új bécsi főpályaudvar - Mit hoz majd ránk?

2014. március 11. Szerző: Laptoptáskás Ügynök

A közelmúltban két szerzőtárs értekezett már erről a közelünkben folyó gigaberuházásról. Volt szó a tartalmáról, valamint a múltjáról és jövőjéről is. Nekünk, magyarországi vasútbarátoknak, vagy akár csak közlekedés iránt érdeklődőknek (sőt, tulajdonképpen általában az utasoknak is) nem ezek a legfontosabb dolgok, hanem az, hogy milyen változásokat hoz majd a főpályaudvar, ha elkészül. Nézzük ezeket a dolgokat, kifejezetten a hazai dolgokra fókuszálva.

214 date 20060528.jpg

Vége a vonatjegyért kapható bécsi városnézésnek

Egészen a közelmúltig a Budapest-Bécs-München/Zürich viszonylatú railjetjeink egy teljes órán át bolyongtak a császárváros határán, ennyi telt el ugyanis a között a két időpont között, hogy Wien Zentralverschiebebahnhofnál (egyszer elég volt leírni, a továbbiakban maradnék a Klederingnél...) elérte a város határát, valamint Hütteldorf után nem sokkal elhagyta azt. Közben volt egy irányváltás is az ország mindeddig legfőbb pályaudvarának számító Westbahnhofon. Erre eleinte mindössze 10-14 perc volt ütemezve, ám bő egy éve átadták a Westbahn elején lévő alagútrendszert, mely alapján a struktúra kissé változott. Most már 18 perc állt rendelkezésre a bécsi fordításra egységesen (tavaly ez még 24-re is fölment, de ebből azóta visszavettek), de ahhoz, hogy a szerkezet (és vele a csatlakozási rendszerek, azaz a pókok) ne változzanak, az is kellett, hogy Budapest felől 10 perccel később érjen a járat Westre (valamint az ellenirány is előbb jöjjön el onnét). Ennek a pluszidőnek egy részére szükség is volt az építkezés miatt, de a java egyszerűen menetrendi tartalék. Én magam is érkeztem 3-4 perccel korábban Meidlingbe úgy, hogy 1-2 perccel később indultunk el Hegyeshalomból, és az építési terület mellett is úgy araszoltunk el, sőt egyik alkalommal a jelzőt is későn kezelték Bruckban.

Ha átadják az új főpályaudvart, egy fontos dolog még változik: megszűnik Westbahnhof érintése, railjetjeink csak a Hbf.-en és Meidlingen állank majd meg, utána pedig tűz le egyből a Westbahnos alagútrendszerbe, melyhez előrelátóan ide is építettek bevezető nyílást. A rendszerben jelentős időelőny keletkezik így, amellyel nyilvánvalóan kezdeni kell valamit, vagy a vonal salzburgi, vagy a győri oldalán (vagy mindkettőn), mert az természetesen nem alternatíva, hogy a jelenlegi rendszerek közti időinkonzisztenciát a szép új főpályaudvaron ácsorogja el a vonat. A menetrendváltozás pedig mindjárt minden utazót érint, lássuk tehát a lehetőségeket.

Erősebb kutya ugat

Mivel maga a railjet is az ÖBB terméke, valamint az integrált ütemes menetrend is jóval fejlettebb szinten áll odaát (meddig kéne például magyarázni nekik a "lyuk az ütemben" fogalmát, amihez nálunk elég az ominózus 1-es vonalig ellapozni...), egyértelmű, hogy az alkalmazkodó fél mi leszünk az osztrák játékos új igényeihez. Jelenleg Wien Meidlingben egészes pók van, aminek fő tartalma a Budapest és Salzburg felől jövő járatokról egyaránt lehetséges átszállás Graz irányába. Távolsági átszállásokban az osztrák fél ezután is gondolkodik, de immár nem egészkor, hanem félkor szeretné megteremteni ezt (ő tudja, hogy miért).

Számunkra tehát az 1-es vonal jövőbeli struktúráját nézve a "kályha" a bécsi feles pók lesz. Ennek tükrében kell megvizsgálni azt, hogy milyen menetrendi lehetőségek adódnak, akár olyan szemmel is, amelyek potenciális menetrendi fejlesztéseket eredményeznek nálunk, azaz a legjobb az lenne, ha egy ilyen kényszerű változtatási csomagból jól jönnénk ki.

Dscf4322_kicsi.jpg

Kizárt, hogy előforduljon, azaz hogy mégis...

Azt mondtam, hogy a változatlanság nem jön szóba, pedig valójában mégis: igaz, nem egy helyen való szobrozással, hanem a menetrend további lazításával: Győrben a feles pókból egészes lesz a bécsi fordulása miatt, de rá fog érni később is elmenni, Hegyesben is állhat egy-két perccel többet, nem baj, ha Lébénynél tovább rohad a váltókörzet, mert belefér (amikor így állnak hozzá, rendszerint szokott is...), és a megtakarítható idők elegyengetve beépülnek a vonat menetvonalába. A magyar utas ezen annyit nyer, hogy nem kell fél Bécset körbevonatoznia azért, hogy a fő állomáson leszállhasson, nem kevésbé közel a belvároshoz, mint amennyire eddig a West volt. Valljuk be, azért ez is valami.

Van ennek a "fél órával tolódik de tartamában marad" játéknak egy másik rákfenéje is: a Keletiben ugyan nagyon sok vonat megfordul ahhoz, hogy klasszikus pókot lehessen kimutatni, ám a railjetek és a Békéscsabán át Románia irányába közlekedő IC-k között azért kimutatható az átszállóforgalom. Erre az átszállásra most mintegy 20 perc van adva, ez az egyik irányban szinte életbiztosítás, a másikban korántsem az... Azonban ezt az átszállási időt 50 percre megnövelni csak úgy, nem biztos, hogy megalapozott döntés lenne. Mivel járhat ez? Forduljon ki a 120-as vonal is fél órával? A román menetrend kínálatiságát ismerve ennek még talán nincs is olyan nagy akadálya, de egy ilyen húzás a keleti országrészben is megbolygat több csatlakozó mellékvonalat, köztük olyanokat is, amelyek mindkét végén jól illeszkednek jelenleg a fővonalakhoz (pl. 135-ös), ezáltal valamelyik oldalon törvényszerűen romlik a csatlakozás. Egy szó mint száz - egy ilyen fordítás messzire is vezethet.

Győr ha fordul, megy vele a fél Dunántúl - és még csikorog is...

Adódik persze a lehetőség a menetidők arányos csökkentésére is, de az előbb emlegetett integrált ütemes menetrend ezt azért nem tűri ilyen könnyen, építőkövei ugyanis a pókok, azaz a kisebb-nagyobb csomópontokban kialakuló csatlakozási rendszerek, melyek a szimmetriapont környékén adják az adott állomás érkezési-indulási adatait. Nyugati mintára az alapütemünk kétórás, és ennek szimmetriája jellemzően egészkor van. Órás ütemnél azonban kialakul félkor is, annyi kitétellel, hogyha a közös órás követést két kétóránkénti járat adja össze, akkor félkor eltérő viszonylatú járatok fognak találkozni. Pontosan ez a helyzet Győrben is, amikor az egyik irányból soproni-szombathelyi IC jön, akkor a másikból railjet.

Az elmozdulásra az egyetlen lehetőség, ha sikerül egy póknyi (azaz esetünkben fél órányi) időt kinyerni az átépülő osztrák részen. Ebben az esetben az 1-es vonal vonatait (az üzemidő ésszerűbb módján) el kell tolni a menetrendben fél órával, a győri feles pók pedig így megmarad, ugyanis az eltolást az osztrák fél már magára vállalta (Bécs lesz egészes helyett feles majd). Ilyen módon nálunk nem változna érdemben semmi, de a menetidők Bécsen túlra félórával csökkennének, mely hatás egy részét a közelebbi főpályaudvarral, valamint a feszesebb menetrenddel a Bécsig utazók is elvezhetnék.

Ezzel azonban van egy kis baj: az elérhető menetrendi nyereség Bécsnél nem éri el a 30 percet. Erre egyedül úgy lehet lehetőség, ha a railjet Győr és Bécs között sehol sem áll meg (ilyen módon Hegyeshalomnál is menet közben vált áramnemet - erre elvileg képes a műszer). Ezzel az a gond, hogy Mosonmagyaróvárnak mind Budapesttel, mind pedig Béccsel csak a railjetek teremtenek közvetlen eljutási kapcsolatot a tömegközlekedés tekintetében. Ezt elvenni nem valószínű, hogy vállalható lesz a közlekedéspolitikai döntéshozók számára, ezért nem mondhatjuk azt, hogy jelenleg ezek a tervek vannak érvényben (tudomásunk szerint így továbbra is folynak az egyeztetések a lehetőségekről). És még a két megállás kidobásával is elég necces lesz az átérés, a menetrendi tartalék nagy részét is fel kell majd adni, amiben - ismerve a magyar precizitást - az osztrák fél sem akar túlságosan engedni, valamennyi tartalék mindenképpen marad a rendszerben az alapvető előírásoson felül is.

Dscf4636_kicsi.jpg

Ha nem feles pók, akkor feles szimmetria - hogy az osztrák kapjon hülyét...

Amennyiben a fél óra menetrendi nyereség és a győri feles pók megtartása nem megy, még egy probléma adódik, ezúttal belföldön. Győri egészes pókból indítva a "másik órában haladó" soproni-szombathelyi IC-t, pocsék menetvonalakkal kell szembesülni ezek további szakaszán. Most a felesből indulva Csornán, a stokkozás alatt van az egészes kereszt, Sopron felé pedig nincs is további, Szombathely felé pedig Porpác után van a két vágányon. Vagyis Győr után az egyvágányú szakaszokon nem növeli tovább ezen IC-k menetidejét az, hogy ki kell kerülniük egymást, mert csak ott van ilyen tervezve, ahol egyébként is kell valamennyit állni.

Azonban ha egészes győri indulás van, akkor a csornai stokkozás félkor lesz, és lehet az egészes kereszt helyét keresgélni:Fertőszentmiklós és Répcelak egyaránt túl közel van, utána pedig a végállomásokig nincs menetrendi megállás.Hegyfaluban és Pinnyén olyan IC-knek, amiknek amúgy semmi dolguk ott, várogatni egymást - minden, csak nem menetrendi fejlesztés.

A dolgot az oldhatja meg, ha engedünk a győri egészes póknak, de feles szimmetriával valósítjuk meg. A technika nem teljesen ismeretlen a magyar vasúti menetrendszerkesztésben, jóllehet a 125-ös, vagy a 145-ös vonalak kapcsán - ütemesség ide, vagy oda - egész más szerepű vonalakról beszélünk, és főleg egyféle vonatnemről. Az osztrákok valószínűleg erősen meglepődnének az ötlettől, de nem kizárt, hogy elfogadnák. Ugyanis ahogy a magyar, úgy az osztrák szakasz nagy részén is, a Budapest-München railjetek más, (legalábbis árban) hasonló kategóriájú vonatokkal együtt, sűrűbb ütemet alakítanak ki. Az órás ütemes szakaszon a szimmetriaeltolásnak - a csatlakozásokra való tekintetben - semmiféle hatása nem lenne, és mivel az osztrákoknál más vonalakon is gyakori az órás ütem, nem biztos, hogy az illesztéssel végül komoly gondok adódnának.

És mi van, ha a railjet nem az ütem része?

Egyáltalán mekkora eretnekség ilyen kérdést feltenni? Ha a különböző lehetőségeket kell megpróbálni ötvözni, rendszerint odajutunk, hogy a railjet egyre kevésbé passzol bele a hazai menetrendi rendszerbe. Emellett szembetűnő az is, hogy utasszáma megjelenése óta folyamatosan növekedett, így mostanra a napközbeni járatokra nem árt megvenni a helyjegyet, ha az ember nem akar állni. Erre az egyre népszerűbb járatra további belföldi forgalmat terelni (pláne pl. győri átszállóforgalmat) meglehetősen kockázatosnak tűnhet a termék minősége szempontjából.

Minden arra mutat tehát, hogy a railjetek ütemből való kivétele nem csak az osztrák-magyar illesztési problémákat oldhatja meg a győri pók felforgatása nélkül (ahol a pókban a belföldi IC-k maradván az utasterhelés is egyenletesebb lesz a távolsági vonatok között). Így megoldható az emlegetett félórás nyereség is (majd nem Mosonmagyaróvárt áldozzuk érte, hanem a belföldi vonatokkal jól kiszolgált Tatabányát, amelynek nemzetközi forgalma eddig sem volt jelentős), azaz a railjet félkor lesz továbbra is Győrben és a Keletiből a mai fekvésében indulhat/érkezhet, változatlanul hagyva a romániai csatlakozásokat.

Eközben a belföldi IC-k kerülnének az egészes pókba, és rajtuk - hogy a soproni és szombathelyi irányokban jó maradjon a struktúra - immár az osztrák fél borzolása nélkül alkalmazható lesz az említett feles szimmetria. A Budapest-Győr kapcsolat indokolja az órás ütemet, amelyet ezután a belföldi IC-k egyedül oldanának meg. Ennek egyetlen hátulütője, hogy olyan mértékben növelné meg a menetrendi kínálatot, amely már nem tudna több utast vonzani, azaz a több vonat szimplán többe kerülne. E hatás kiküszöbölésére lenne alkalmazható a Szeged felé már bevált, újabban Békéscsaba és Eger felé is sikerrel alkalmazott, nyáron a Balatonnál is feltűnő hibrid kocsiösszeállítás, azaz az egybesorozott gyorsvonatok és IC-k.Ily módon a jelenlegi 7 db belföldi IC-ből és 10 db gyorsból gyúrható 15-16 vonat tiszta órás üteme (még kevesebb is!) minden szükséges távolsági kapcsolatot megad, ha Tatabánya mellett Bicskén, Tatán és Komáromban is megáll. Ennek a 3 megállásnak a többletideje (7-8 perc érdekében kell :40 helyett :33 körül indítani a Keletiből, hogy a győri egészes pók megmaradjon. Ezek után a szükséges számú vonat mehet a 8-as (16-os) vonal, valamint akár a 10-es felé.

Mivel ez utóbbi rendszer tartalmazza a legkevesebb várható buktatót, a magam részéről ennek a bevezetésével lennék a témában megelégedve - így egy magyar belföldi utas is látná némi hasznát a nagy bécsi építkezésnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr345853010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

charlie 2014.03.11. 09:16:24

Úgyis telibeverik majd a menetrendet, hadd szívjon az utas :(

lovet 2014.03.11. 11:32:36

Hali!
Arról nem végeztél számításokat, hogy a közeljövőben megvalósuló Biatorbágy-Tata átépítés (ez már biztos lesz) mennyi menetidő-csökkenést eredményez ahhoz, hogy ez a 30 perces "nyereség" megvalósulhasson?
Üdv: Lövétei Áron

Sir Gombóc 2014.03.11. 13:58:08

Kihagytátok a számításból a Bp-Győr (Bp.- Komárom) személyeket.

Budapest, aut. ford. 2014.03.11. 15:39:00

@Sir Gombóc: Jövő héten miről írunk majd szerinted? :)

1116001 2014.03.11. 19:05:43

Az uj atlos EC vonatok minek helyen kozlekednenek?:)

MZ/x 2014.03.11. 20:35:10

Hát jól elszórakozott a blogíró, 99% a blog olvasóinak szakmai szövegként látja velem együtt, menetrendkészítők és a vasúti dolgozók kivételével velem együtt szerintem annyi jön le hogy a menetrenden belül csatlakozások tekintetében nem igazán áll nyerésre a MÁV az ÖBB-vel szemben.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2014.03.11. 21:08:28

@MZ/x: Igen, és persze pók. Remélem, nem mérges. :-)

nowy 2014.03.11. 21:29:07

Nincs esetleg valami infó, hogy lehet e majd kerékpárt vinni Bécsbe és ne kelljen copni a győri átszállással?

Tomi1973Wien 2014.03.11. 22:10:27

wow... nekem kb kinaiul volt az egesz, de nagyon tetszett ;-) csak az uj palyaudvar miatt akadt meg a cikken a szemem, de nemértésem ellenere is elvezetesnek talaltam.

gozos 2014.03.12. 00:06:45

@Tomi1973Wien: www.hauptbahnhof-wien.at/
Fejpályaudvar helyett kelet-nyugat irányban átmenő pályaudvar. Hiszen ma a villanymozdonyok idején már nem kell a megfáradt gőzöst leváltani és frissen fűtöttel tovább húzni. A fejpályaudvar csak bonyolult logisztikát és sok elpocsékolt időt jelent. Nem beszélve az ott végződtetett vonatok által foglalt sokhektárnyi drága belvárosi helyről.

felucca 2014.03.12. 04:26:56

@gozos: Pontosan! Álljon meg a Bukarest-Bécs Railjet a Soroksári út felett 50 millióból összedobott peronnál és hagyjuk az péltsába a Keleti pályaudvart. Már meg is van a szükséges idő!

Nemzeti Dohányos 2014.03.12. 06:50:00

Milyen negyvenes indulás? IC-k óra tízkor indulnak Szombathelyre. A hibrid meg azért nem megy, mert Győr után tök másfelé megy az IC meg a gyors..

Laptoptáskás Ügynök 2014.03.12. 08:31:30

@lovet: Vigyázz, csak az biztos, amit már átadtak! Arról nem beszélve, hogy a Klf-Bia fontosabb lenne (majdnem végig 100-120 és nincs meg a 225 kN se). Feltéve, hogy Bia-Tata 160, a félórás ugráshoz elég is lenne bőven, a kérdés, hogy a személy komáromi beérése hova kerül előbbre ettől.

Laptoptáskás Ügynök 2014.03.12. 08:35:20

@nowy: Na ez az, amiről egyelőre szó sincs...

Laptoptáskás Ügynök 2014.03.12. 08:38:52

@Nemzeti Dohányos: Most még :10-kor igen, de a jövő évi tervek a félórás ugrással, mint lehetőséggel számolnak. A hibridet meg könnyebb lesz úgy megoldani, hogyha jövőre a 10-esről kivesznek a gyorsok...

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.03.12. 10:39:19

egyrészt szerintem bp-wien viszonylatban szerintem mindenki meidlinget használta (bár sose próbáltam, de meidlingnél leugorva u-bahnon is hamarabb lehet a westbhf-ra érni mint a vonattal körbe :). ebből a szempontból az uj pályaudvar olyan sokat nem hoz. ha a menettartam tudna csökkenni, az viszont szupi lenne.

másrészt ez a móvári közvetlen pesti kapcsolat ugye vicc? móvár méretű városok sorának nincs közvetlen vasúti kapcsolata pesttel, és mivel móvár győr "mögött" fekszik, indokolatlan is, hogy egy nemzetközi vonattal oldjuk ezt meg. legyen korrekt kapcsolatuk győrrel, és kész. a railjetet csak győrben lenne szabad megállítani. (gondolom hegyeshalom időhúzásból van csak benne a menetrendben)

Laptoptáskás Ügynök 2014.03.12. 10:47:14

@milliliteratura: Móvár egyáltalán nem vicc. Móvár méretű várások szinte mindegyikének van közvetlen kapcsolataBudapesttel - vagy vonattal, vagy busszal. Az igaz, hogy egy nk. vonat megfogása erre nem a legjobb megoldás, de pludz járat beindítása normális menetrendi kínálattal abszolút indokolatlan lenne.

JohnHenry 2014.03.12. 10:48:47

első körben talán azt kéne elérni, hogy az osztrákoktól online vett és otthon kinyomtatott jegyért a magyar kalauz ne akarjon megbüntetni, utána jöhetne a menetrend és a normális helykiosztás, mert nincs annál szánalmasabb, amikor minden utast egy kocsiba foglalnak be, közben a többi kocsi meg töküres :-/

1116001 2014.03.12. 12:04:58

@milliliteratura:
Hegyeshalomban rendszervaltas (mondanam hogy politika:) ) es szemelyzetcsere miatt kell megallni.

Barr RCHs vezerek jarnak fel Becsig szoval csak akarat kerdese lenne.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.03.12. 13:31:58

@Laptoptáskás Ügynök: tehát a forgalom a nullához konvergál, de azért álljon meg egy nemzetközi vonat, mert saját pénzt nem áldozunk rá? nincs több kérdésem.
egyetlen móvári se halna bele, ha győrbe érkezése után öt perccel a peron túloldalára begördülő, soproni vagy szombathelyi vonatra át kellene szállnia.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.03.12. 13:35:02

@1116001: ja :) cserélhetnének személyzetet a nyugatiban/győrben is, a következő szembejövőre meg ők lennének beosztva, és jöhetnek vissza. max az aznapi utsónál (utsó kettőnél) kéne személyzetcsere, ha nagyon ragaszkodunk hozzá. de lehet bécsben aludni is ám.

Laptoptáskás Ügynök 2014.03.12. 13:36:54

@milliliteratura: Mit tudom én, hogy hova konvergál. Annyit írtam csupán, hogy a belföldi IC-kkel is kiszolgált Tatabánya rj-megállása előbb feladható. Azt se felejtsd el, hogy Móvárról Bécs felé is jelentős forgalom van, amihez szintén alig van másik közvetlen járat.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.03.12. 15:46:56

@Laptoptáskás Ügynök: azt írtad: "de pludz járat beindítása normális menetrendi kínálattal abszolút indokolatlan lenne"
ezt nekem nem azt jelenti, hogy óriási igény lenne.
régen tudtommal voltak győr-bécs vonatok, ezek már nincsenek meg? mert az osztrákok tuti kijárnak nickelsdorfig, meg nekünk is ki kéne hegyeshalomig. onnantól meg minden akárhanyadik vonatot össze kellkötni és csókolom.

Laptoptáskás Ügynök 2014.03.12. 16:20:22

@milliliteratura: Osztrák nem jár Nikkelbolhára, helyette mi járunk Bruckig, de ott a legtöbb átszállós, csak 1-2 közvetlen bécsi van naponta (az osztrák vonst Pozsony felől jön). Az összekötés azért sem megy, mert mi nem örülünk a többletfutás utáni magas díjaknak, ők meg a talentjeink üzemkészségének. A külön járatot indokol és a megállást indokol közt meg azért elég éles a különbség, eztremélem te is érzed azért...

5342 008-9 2014.03.12. 18:02:28

Szerintem is a hibrid Intercity vonatok jelentenék a legjobb megoldást az 1-es vonalon, Győrig Tatabánya, Tata, Komárom megállással. Bicskén megállítani értelmetlen időpazarlás lenne.
Ebben az esetben viszont a lehető legmesszebb kell tenni az 1-es vonaltól a szakadék halberstadti személykocsikat, mivel a 120-as korlátozásukkal tönkre vágnák az egyébként jó koncepciót.

Nemzeti Dohányos 2014.03.12. 19:28:41

@5342 008-9: Hahó, továbbra is az van, hogy a Szombathelyig menők közül az IC-k Csorna felé mennek (ott csatolják le a soproni részt), a gyorsok meg Győr után Pápa-Celldömölk vonalon. Melyik résztől vennéd el a kapcsolatot, hogy a hülye hibridekkel legyenek tovább szívatva az amúgy sem szélvészgyors IC utasai? Forgalom alapján gondolom győri IC szétkapcsolás (elbírná az állomás forgalma?) és a csornai rész elhalasztása lenne indokolt, csak nézz már rá a menetrendre, hogy az egyesen lévő plusz megállók mellett egy Celldömölk felé járó hibrid még 40(!) percet adna a menetidőhöz, szóval a mostani 3 óra helyett 3:50-4 óra körüli menetidőre számíthatnék. Ha ezt meglépik, kinyírják azt a vonalat.

Shopping 2014.03.12. 21:27:48

Magyarul is megírnád hogy mi van?
Köszi

Laptoptáskás Ügynök 2014.03.13. 08:16:33

@Nemzeti Dohányos: Értesüléseim szerint a 10-es vonal gyorsait akarják megszüntetni, arra hivatkozva, hogy a pápaiaknak a stokkozás helyett az átszállás nem okoz többletmenetidőt. Minderről bővebben jövő kedden. Hogy melyik irányba ugrik, azt nem tudom.

Nemzeti Dohányos 2014.03.13. 08:29:28

@Laptoptáskás Ügynök: Érdekes. És a Cell-Sárvár vonalon kiesett kapacitást hogyan oldják meg? Illetve a Rába IC-vel, ami meg Graz-ig, mit akarnak kezdeni, az is hibrid lesz?

Laptoptáskás Ügynök 2014.03.13. 08:40:38

@Nemzeti Dohányos: Azokat személlyel visszapótolják Cell- Szombathely közt. A Rábáról is leszedik a gyorsvonati részt legkésőbb Gotthárdon, ha nem kell az osztráknak.

charlie 2014.03.17. 08:25:10

@Nemzeti Dohányos: Majd lesz hibrid külön Sopronra az egyesen és lesz külön Szombathelyre a huszason.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.03.17. 09:17:28

@Laptoptáskás Ügynök:

"Móvár méretű várások szinte mindegyikének van közvetlen kapcsolataBudapesttel - vagy vonattal, vagy busszal. "

Csurgó?
Mátészalka?
Hódmezővásárhely?
Mohács?

Nézzük már hozzá, ez a közvetlen kapcsolat milyen ütemű és kapacitású.

A RJ móvári megállítása egy anakronisztikus horror. Ahogy a hibridvonatok léte is.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.03.17. 09:21:27

@milliliteratura:

"de lehet bécsben aludni is ám."
- Szarrágó MÁV spórol a napidíjon. Ismerős kalauz mesélte, hogy 4 óra kinttartózkodás után jár X USD napidíj. Ezt nem egyszer úgy spórolták meg, hogy ahol a menetrendi struktúra miatt 4 órán túl kellett volna a kalauznak kint lennie, ott a kiérkezéssel volt a végzése, majd önköltségen hazautazott (menetrendszerinti következő vonattal, tehát távolban végzett, nem a honos állomáson), a hazajövő vonaton dolgozó meg önköltségen utazott ki.

Eredmény: Egy személyzet helyett kettő is kint volt, csak éppen egyiket sem kellett fizetni.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.03.17. 17:44:19

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: a hibrid nem annyira gáz, és a bp-szegeden fordulgatok elő, bár cegléd-kecsón kívül a másik négy megálló (közte szatymaz, 10 perccel szeged ellőtt b+!!!) erősen indokolatlan.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.03.17. 17:46:02

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: erre mondják, hogy ügyes. mennyit spórolhat vajon így a máv? hányszáz liter ellopott gázolaj árát? vagy hány km erősen túlárazott vasútfelújítást? hány totál felesleges "középvezető" fizetését?

Laptoptáskás Ügynök 2014.03.17. 18:52:09

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Mosonmagyaróvár 32 ezer, Mátészalka, Mohács 17-17, Hódmező 45, Csurgó alig 5 ezer fölött. Az utóbbi tehát biztosan rossz összehasonlítás, de ha szigorú vagyok, akkor a többi is. :) Móváron most megáll összesen 10 pár rj és EN. Ezzel az 5-7 mohácsi busz egész arányban áll, a hódmezei 6-7 már valóban kicsit kevésbé. Mátészalka jogos, de azt ott azért meg kell jegyezni, hogy baromi messze van Budapesttől, onnan már nyilván alapból kisebbek az igények valamelyest.

Laptoptáskás Ügynök 2014.03.17. 18:54:13

@milliliteratura: Szatymazon igazából csak a szembejövő miatt van megállás (miért ne alapon), Nagykőrös, Félegyháza és Kistelek utasadatai azért tudtommal nem az indokolatlanságot mutatják (amellett, hogy Kistelek kivételével ott is mindenhol van ellenvonat).

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.03.18. 00:51:49

@Laptoptáskás Ügynök:

Lakosságszámot nem néztem (Nem volt rá időm), mindössze hasonló elhelyezkedésű, lehetőleg fővonalon levő helyeket igyekeztem keresni. Akár busz, akár vasút.

Arra próbáltam rávilágítani, hogy hasonló adottságú városk köszönik szépen, jól megvannak RJ nélkül. Lásd Mohács, a maga 5 buszával. Ami csak "Mohácsért" jár.

A RJ Hegyeshalomig ugyanannyiszor áll meg, mint onnan Münchenig. Én ezt nevetségesnek, és a hazai vasút tehetetlenségének tartom.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.03.18. 00:58:33

@milliliteratura:

Az IC az én szememben kényelmes ÉS gyors. Ebből a hibrid csak kényelmes.

A hibridvonatok léte annak elismerése, hogy a pályakapacitás semmire sem elegendő, főleg nem a meglevő igények kiszolgálására.

Klasszikus személyvonat Szeged felé már nem is jár talán.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.03.18. 15:36:17

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: ne is csodálkozz, hogy a gyéren lakott, alulfejlett észak-ausztria meg bajorország nem kap megállót, bezzeg nálunk csak gyms megyében háromszor áll meg a rj. hadd tudják csak meg a büdös labancok, hol lakik a magyarok istene.

azt értem, hogy NÁLAD az ic kényelmes ÉS gyors, de NEKEM a hamis félárúval csak kétezerpárszáz :) szóval nekem nincs okom ugatni, annyit fizetek érte, amennyi szolgáltatást kapok.

tükrös reflex 2014.03.19. 22:44:54

@milliliteratura: Az említett tartományok (a pontosság kedvéért Alsó-, illetve Felső-Ausztria és Bajorország) kisebb városai is ki vannak szolgálva a Rj-hez egészen hasonló színvonalú ÖBB IC-kkel. A Westbahn-on Slazburgig pl. az IC többlet megállást ad Amstetten, St.Valentin, Wels, Attnang-Puchheim állomásoknak. A többség nem nagyváros, és azért utóbbiak már elég messze vannak Bécstől.

Fontos hozzátenni, hogy az ÖBB számára ugyan a Rj "prémium" vonat (ex ÖBB-EC?), de igazság szerint sógoréknál is téma, hogy egy átlag utasnak a Rj vagy az IC kényelmesebb-e, illetve a két kategórián elérhető és garantált szolgáltatások közül melyik felel meg jobban az egyedi igényeknek - függetlenül attól, hogy valóban elérhető a "prémium" Rj-en és a "mezei" IC-n is...

A másik meg, hogy azért Rj és Rj között is van különbség, még egy adott vonalon is, lásd Südbahn. Itt ugye a grazi kirohanós Rj a villachival szemben megáll (oké, turisztikai szerep: Semmeringen), Mürzzuschlag-ban és Kapfenbergben - utóbbi pár km-el Graz előtt. Pedig mindkét "termék" ugyanazt tudja.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.03.20. 18:23:59

@tükrös reflex: így van, a bajor városokat a bajor vasutak szolgálják ki, az osztrákokat az osztrákok. a magyarokat ennek szellemében a magyaroknak kéne kiszolgálnia. logikus, nem?
süti beállítások módosítása