Hova megy ez a vonat?

A Kennedy-család

2014. szeptember 02. Szerző: biciklis bakter

A vasútbarát ha meglát egy, úgy általában a déli szomszédainknál kószáló nagy "amerikai kinézetű" dízelmozdonyt, rávágja, hogy "Jé, egy Kennedy!". Pedig nem minden nagyvas Kennedy, ami annak látszik! Nem az egykori amerikai elnök családjáról lesz tehát szó, nézzük, hogy is van a Kennedy-sztori.

Dscf10099_s.jpg

A ŽFBH 661-268-as psz.-ú mozdonya Drenovciban személyvonata élén.

Első körben a jugoszláv vasutakról pár szót kell ejteni. A Jugoslovenske Železnice - Југословенске Железнице (JŽ - JЖ) a Jugoszláv Szocialista Szövetségi Köztársaság vasúttársasága volt, a nevet 1952-ben vette fel a társaság. Jugoszlávia 1991 utáni felbomlása során a függetlenné vált államok mind megalapították a maguk vasúttársaságát, ennek során jogutódjai is a JŽ-nek, és nagyrészt az éppen a területükön lévő járművekből gazdálkodtak. A szétválás során az alábbi vasúttársaságok jöttek létre:
 

  • Szlovéniában a Slovenske Železnice (SŽ) - Szlovén Vasutak,
  • Horvátországban a Hrvatske Željeznice (HŽ) - Horvát Vasutak,
  • Boszniában a Željeznice Bosne i Hercegovine (ŽBH), amely azonban nem sokat működött az 1992 és 1995 között folyt polgárháború miatt, utána azonban létrejött a Bosznia-Hercegovinai Föderáció Vasútja (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine - ŽFBH), valamint a Boszniai Szerb Köztársaság Vasútja (Željeznice Republike Srpske - ŽRS),
  • az akkori Kis-Jugoszláviában a vasúttársaság megőrizte a JŽ nevet, majd utóbb, Montenegró 2006-os különválásával létrejött a Szerb Vasút (Železnice Srbije - ŽS), valamint a Montenegrói Vasút (Željeznice Crne Gore - ŽCG),
  • Macedóniában a Macedón Vasutak (Makedonski Železnici - MŽ),
  • és legújabb fejleményként a Koszovói Vasút (Hekurudhat ë Koshovës - HK, ma Trainkos).

Mivel az amerikai eredetű mozdonyok beszerzése a jugoszláv időkre esett, ezért a sorozatszámnál ezt vettem előre. Nézzük hát sorban, hányféle "Kennedy" is jár a most már hét országban!

1. JŽ 661 - a valódi Kennedy

Mivel Jugoszlávia az "el nem kötelezett" szocialista országok táborát erősítette, így nem ütközött nagy nehézségekbe nyugatról, valutáért vasúti járműveket beszerezni. A 60-as évek elején a jugoszláv vasutak nem voltak túl korszerűek, villamosítva egyáltalán nem volt egy vonal sem, az ország közepén még javában működött az 1559 km-es rendkívül kiterjedt kisvasúthálózat. Ráfért hát a modernizálás, ennek első lépéseként a JŽ az amerikai General Motorstól (GM) szerezte be nagyteljesítményű dízelmozdonyai közül az elsőket. A GM G16-os típusú export mozdonyai közül az első jugoszláv példányok 1960-ban hajóztak be a pulai kikötőbe. A G16-os típus rendkívül kiforrott és megbízható típus, szerte a világon közel 30 000 példány futott és nagyrészt fut ma is különböző, a vasúttársaságok igénye szerinti kivitelben. Erőforrását a GM-EMD 16-567 típusú motor adja (ugyanezen motorcsalád tagjai dobognak a mi Nohabjainkban is, távoli rokonság tehát fennáll), teljesítménye 1433 kW, tengelyelrendezése Co-Co, és gőzfűtéssel van felszerelve (a 300-as sorozat kivételével, ott elektrodinamikus fék került a kazán helyére). Egyértelmű, hogy a mozdonyok jugoszláv pályafutása is nagy siker, hiszen viszonylag nagy számban futnak a mai napig is, az eltelt közel 50 év ellenére. A 661-000-ás szériából 1960-ban 34 darab, a 100-as szériából 1960-61-ben 164 darab, a 200-asból 1966-ban és 1972-ben összesen 78 darab, a 300-asból 1970-ben 27 darab, míg a 400-asból 1972-73-ban 15 darab érkezett. Látható, hogy a sorozat összesen 318 példánnyal képviselte magát, melyből összeszámítva ma 251 elvileg még mindig megvan, viszont csak egy kis töredékük dolgozik még a mai napig. Aki ilyen gépeket szeretne látni, annak Boszniába, különösen Tuzla környékére, vagy Macedóniába kell mennie, ott találkozhat a legnagyobb eséllyel a típussal és változataival.

Dscf5289_s.jpg

ŽFBH 661-322 Bosanska Krupában rövid személyvonatával. A többi szériától külsőre a rövidebb végén két oldalt lévő kiálló hűtőrácsok különböztetik meg. 

Az utódvasutak közül a HŽ szabadult meg először a típustól, egy-két múzeumi példány kivételével mindet leállították. Szlovéniában is csak egy-két darab maradt, a fő terepükön, Boszniában, Macedóniában és Szerbiában azonban a dízelvontatás gerincét képezik a mai napig is. Az utóbbi években Koszovóba is került pár darab. A még üzembentartó vasutaknál a sorozat megőrizte eredeti sorozatjelét, mindenütt 661-es széria. Becenevét az első széria beszerzésekor hivatalban lévő amerikai elnökről, Kennedyről kapta.

Dscf9761_s.jpg

A 661-408-as pályaszámú Kennedy Bitolában (Macedónia), szintén a rövidebb orr teszi megkülönböztethetővé.

Érdekesség a típussal kapcsolatban, hogy a 661-272, 273 és 276-os pályaszámú mozdonyok 1972-ben egy tengeri viharban még hajóútjukon odavesztek, így helyettük azonos pályaszámmal 1974-ben új járműveket szállított a gyártó.

2. JŽ 663 - a nagy Karavella

A jugoszláv vasút 1972-ben az Ogulin-Knin-Split vonal növekvő igényei miatt még nagyobb teljesítményű dízelmozdonyok beszerzéséről döntött, ez lett a 663-as sorozat, a Karavella. A típust a GM gyártotta, a G26CW-2 típus jugoszláv adaptációjaként. A járműben a GM 16-645-ös motorja (akkor) hatalmasnak számító 2426 kW-ot adott le. A mozdony Co-Co tengelyelrendezésű, és a horvát Uljanik gyár jóvoltából még vonatfűtő adaptert is kapott. A hatalmas gép 20,7 m hosszú és 118 tonnát nyom. A járművek valamennyien a HŽ-hez kerültek, ahol a 2063-as sorozatjelet kapták. Összesen 14 darab érkezett belőlük, de jelenleg egy sem üzemel, két gép várja a főműhelyben a megújulást, feladataikat a 2062-es sorozat vette át. Becenevét valószínűleg a középkori azonos nevű hajótípusról kapta, mint zászlóshajó.

2063-007. Fotó: Ante Klečina - railfaneurope.net, a szerző engedélyével.

3. JŽ 644 - a Spanka

A következő beszerzés 1973-ban történt, a spanyol MACOSA által licencben gyártott típus a GM G22U típusa, kinézetre hasonlít a később szóba kerülő 664-eshez. Ebbe a szériába már a GM 645-ös motorcsaládja került, annak is a 12 hengeres kivitele 1233 kW teljesítménnyel. Tengelyelrendezése A1A-A1A, azaz csak négy hajtott tengellyel rendelkezik, innen a sorozatszám közepén a 4-es. Villamos vonatfűtés is került a gépekbe. Összesen 25 darabot szerzett be a JŽ, amelyből az államutódláskor valamennyi a Szlovén Vasutakhoz került, itt a mai napig üzemben állnak, 7 darabot kölcsönadtak a Szerb Vasútnak, és továbbiak bérbe adását tervezik a ŽCG-nek. A járművek ma is eredeti sorozatjelüket, a 644-est viselik. Becenevét a spanyol gyártó után nyerte.

 Dscf6447_s.jpg

Szlovén 644-es az Avtovlak élén Bohinjska Bistricában.

4. JŽ 664 (nullás széria) - a James

Délszláv mozdonybeszerzésünk következő állomása szintén 1973-74 fordulója, ekkor érkeztek - szintén hajón - a GM által eredetben gyártott 664-es sorozat tagjai. A jármű a GM G26CW típusú export-terméke, számtalan rokona jár a világban szerteszét hasonló kivitelben. Az erőforrás itt is a 16-645-ös motor, 1617 kW teljesítménnyel, a járművek villamos vonatfűtéssel felszereltek, és Co-Co tengelyelrendezésűek. A mozdonyok alkalmazási területe elsősorban a horvát tengerpart közelében, főként az Ogulin-Knin-Split vonalon volt (van), így a helyiek Ličankának is becézik, a likai vidéket átszelő vonal miatt. A járművek jelenleg a HŽ állományában vannak, új sorozatjelük a 2062-es. A 2062-000-ás széria az alaptípus, ebből a 2000-es évek elején a TŽV-Gredelj és a Turner 20 darabot felújított, korszerű vezérléssel látta el a járműveket, de a motor az eredeti maradt (becenevük ennek megfelelően Turnerica lett). A felújított járművek a 2062-100-as alsorozat jelét kapták. A járművek legnagyobb bázisa ma is Split, e mellett Vinkovciban, Zágrábban, Pulában és Fiuméban laknak még Jamesek. Rátermettségükre bizonyíték, hogy a rendkívül nehéz terepen majdnem 40 év után is kiválóan megállják a helyüket.

Dscf6760_s.jpg

2062-049 Pulában

5. JŽ 664 (100-as széria) - a Reagan

A JŽ ljubljanai igazgatósága részére a Slavonski Brodban lévő Đuro Đaković járműgyár GM licenc után 1984-85-ben gyártotta a GM G26HCW típusát, amelyből 20 darab készült. A jármű a 645-ös motorcsalád 16 hengeres változatával, 1640 kW teljesítménnyel, Co-Co tengelyelrendezéssel készült, elsősorban tehervonatok továbbítására. A járművek ma a Szlovén Vasutaknál teljesítenek szolgálatot, elsősorban a Hodos-Ormož, és a Jesenice-Nova Gorica vonalakon találkozhatunk velük. Ellentétben a 664-000-ás sorozattal, amiből 2062-es lett időközben, ez a típus tehát nem amerikai, hanem jugoszláv gyártmány. Becenevét az akkortájt hivatalban lévő Ronald Reagan amerikai elnökről kapta.

Dscf1513_s.jpg

664-110 vár vonatára Pragerskoban.

6. JŽ 645 - a kis Karavella

A kis Karavellákat ugyancsak licenc után (GM G22U) a Đuro Đaković készítette Slavonski Brodban 1981-től. Az erőforrás a GM 12-645-ös motorja lett, a tengelyelrendezés A1A-A1A, azért, hogy a kisebb tengelyterhelésű vonalakon is meg tudja állni a helyét. Villamos vonatfűtő generátorral temészetesen rendelkezik. Összesen 35 darab épült ebből a típusból. A szétválás után a mozdonyok döntő többsége Horvátországhoz került, ahol a 2044-es sorozatjelet kapták a keresztségben. 3 darab került Szerbia területére, ahol tulajdonképpen nem nagyon futottak, jelenlegi információk szerint pedig időközben Koszovóhoz került a leállított három gép. Horvátországban továbbra is üzemben van még kb. 30 darab a szlavóniai részen, Eszék és Varasd a honos fűtőházuk. Hazánkba Murakeresztúrnál járnak be tehervonattal, így itt figyelhetjük meg őket idehaza a legközelebbről.

Dscf6510_s.jpg

2044-019 Varasdon személyvonattal.

7. JŽ 646 - a Kramp

A Kramp valójában egy átalakított Kennedy, nem új beszerzés. Miután a JŽ a fővonalakat a 80-as évek végére villamosította, a nagy teljesítményű dízelmozdonyok kiszorultak a legfőbb vonalakról (Dalmáciát kivéve). Felmerült az igény, hogy a még hadra fogható, ám már akkor is öregedő Kennedyknek új feladatot találjanak: a gyengébb felépítményű vonalakra is alkalmas, de még is erős gépet kell építeni. Így született meg a Kramp, melyből összesen 6 darab épült 1990-ben régi 661-es sorozatú gépek felhasználásával. Erőforrásként a régi 567-es motor helyett a 12 hengeres 645-öst tették bele, és A1A-A1A tengelyelrendezésű forgúvázakat tettek alá a könnyítés érdekében. A kabin és a mozdony rövid orra is átépült. A járművek (tudomásom szerint) két kivétellel a HŽ-hez kerültek, ahol 2043-as sorozatjelet kaptak. Mára két darab maradt belőlük állagban, de jelenleg is csak egy üzemképes, a varasdi fűtőházban. A kivételek, amelyek a Szerb Vasutakhoz kerültek, a 661-118 és 119 pályaszámú gépek, melyek külsőleg megegyeznek a 646-ossal, de arról, hogy milyen motor van bennük és hány tengelyük hajtott, jelenleg nincs információm.

Egy 2043-as a varasdi fűtőházban. Fotó: Andreas Schultz - Railfaneurope.net, a szerző engedélyével.

8. JŽ 665 - MLW, a kakukktojás

Kilóg a sorból, de Kennedy-forma a JŽ 665-ös sorozatú mozdonya. Azért lóg ki, mert nem a GM gyártotta, hanem a kanadai MLW-ALCO. A jármű típusa MX626, és 20 darabot rendelt a JŽ 1972-ben a Belgrád-Bar vonal kiszolgálására. A járműben az Alco 251-es típusú 2750 lóerős motorja adta az energiát, a gép Co-Co tengelyelrendezésével 127 tonnát nyomott. Összesen tehát 20 darab épült, de a sorozatot 1987-ben kivonták a forgalomból. 10 darabot szétvágtak, de 10 még leállítva várja a sorsát.

 

 

Fotó: Zoran Veresic - alcoworld.railfan.net

A "Kennedy-forma" járműveket ezzel végig is vettük, látható hogy a "Kennedy" valójában hét különféle mozdony. Ezzel azonban nem volt még vége a JŽ amerikai beszerzéseinek, jött ugyanis a 666-os, ami már nem olyan kivitelben készült, mint a fenti típusok, hanem a nálunk is megszokott két vezetőállásos kivitelben.

+1: JŽ 666 - a Marsalka

Ugyancsak kilóg a sorból, de a GM-mozdonyok között meg kell említeni a Marsalkának becézett mozdonyt. A típus a GM export JT22CW típusa, a JŽ 1978-ban rendelt 4 darabot, Tito "Kék Vonatának" továbbítására, mert a 761-es sorozatú német mozdonyok akkor már öregedtek (közel 20 évesek (!) voltak). A 666-osok aztán nem sokat vontathatták Tito marsall vonatát, mert Tito 1980-ban elhunyt. A 666-osok ezután tehervonati szolgálatba lettek száműzve, mára két példány maradt üzemképes, és jelenleg a Szerb Vasútnál szolgálnak, Belgrád környékén.

666-003 érkezik Makiš teherpályaudvarra. Fotó: Damir Pasalic, a szerző engedélyével.

Ez a mozdony volt a jugoszláv vasút utolsó beszerzése a GM-től. A Kennedy-családhoz hasonló új dízelmozdony úgy tűnik, egy jó ideig nem lesz a délszláv vidéken, habár a TŽV Gredelj járműgyártónak megvan a joga licencben gyártani a G26CW-2 típust, azaz lényegében a Jamest. Nemrég a marokkói vasútnak készületek vadonatúj Jamesek Zágrábban. A jelenleg a délszláv országokban futó mozdonyok azonban valószínűleg még sokáig koptatják majd a síneket.

A fenti összeállítás után már talán egyértelműbb a Tisztelt Olvasó és érdeklődő vasútbarát számára is, hogy ki a Kennedy, és kik azok, akik csak hasonlítanak.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr266657003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ikke i drift 2017.08.18. 18:20:32

Hiánypótló ma is... Nincs kedved esetleg update-elni a mostani állományi infókkal?
süti beállítások módosítása