Hova megy ez a vonat?

Fehérvár-átépítés, 1. rész: Megindult a bontás

2014. október 13. Szerző: Laptoptáskás Ügynök

Tekintettel a szerzőtárs Kelenföld-Tárnok közti átépítéséről írt sikeres cikkeire, valamint a 2-es vonali felújítás kapcsán bemutatott piszmogásról szóló, szintén szép olvasottságot elért írására, a székesfehérvári átépítés állapotáról szóló cikksorozatot is elindítjuk, hiszen alakulnak az események, a munkák most már látványosabb fázisba érkeztek. A menetrend szerinti forgalmat még csak néhány munkavédelmi lassújel képében zavarja, de alapvetően nem akadályozza az építkezés, azaz a feketeleves még messze előttünk van. Nézzük, hogy állunk!

A sok ígérgetés után a hivatalos bejelentés szerint az idei kezdés tehát megtörtént, a 2016-os befejezésben egyelőre csak bizakodni tudunk.Idén főleg a nem-peronos vágányoké lesz a főszerep, az utasforgalom által érintett részek átépítése a tervek szerint is csak jövő tavasszal indul majd meg.

20141012_130600.jpg

 A totálképen jól látható, mihez nyúltak és mihez nem. A peronos vágányokat eddig nem bolygatták.

20141011_094507.jpg

 A kezdőponthoz még nem nyúltak, és az unikális torony is megvan még, bár sajnos már nem sokáig.

20141011_095324.jpg

 A végponton viszont szépen haladnak, távolabb már nem csak bontási munkák látszanak...

20141012_125745.jpg

 ...hanem építés is van, egyes helyeken már vágányfektetéssel.

20141012_125935.jpg

 A külső váltók felé haladva néhol halmokban áll még az ágyazathoz való...

20141012_125812.jpg

...míg máshol már kész a tükör, és halad az építés.

20141012_125921.jpg

 Itt látszik jól, hogy a nem-peronos vágányok közül csak a felvételi épülethez közelebbieket bontották ki egyelőre, hátul mehet még a teherforgalom is, bár többnyire csak a kezdőpont felől.

20141012_130549.jpg

 Visszatekintés az állomás felé, távozóban...

20141012_130615.jpg

 ...meg a fény ellenére azért előre is a peronról.

20141012_125725.jpg

 A végpont külső váltóit elhagyva a szintén elbontott gurító visszaépítésével szembesülünk...

20141011_095415.jpg

 ...amely munka is zajlik jelenleg is.

Örömteli összességében, hogy az eddigi munkálatok nem okoztak komolyabb fennakadásokat a vonatforgalomban (legalábbis a tervezetthez képest), azaz úgy tűnik, hogy a kivitelező az itthon szokásosnál nagyobb figyelemmel végzi eddig a dolgát. Minden érintett érdekében reméljük, továbbra is így lesz!

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr76784283

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Albu 2014.10.14. 07:14:09

Miért is kell lebontani a tornyot? Megindokolta már ezt valaki rendesen?

Laptoptáskás Ügynök 2014.10.14. 08:19:58

@Albu: Hát, amikor kezdődött a felzúdulás, akkor a NIF köhögött olyasmiket, hogy egyrészt elavult, másrészt funkcionálisan semmi szükség rá többé, harmadrészt szerintük útban van az új vágánygeometriának (nagysugarú váltók meg ilyesmi), de ha megerőltetik magukat, nyilván tudtak volna olyan geometriát is tervezni, aminek nincs útban, van ott még hosszirányban hely bőven.

Izo 2014.10.14. 11:16:52

Annak ellenére, hogy féltek a bombáktól, úgy tudom, hogy még egyet sem találtak. (Egyszer majdnem, de kiderült, hogy nem az volt.)
Az a szomorú helyzet, hogy a munkavédelmi lassújelek nem sokat rontanak a helyzeten, normál módon is csak lépésben lehet közlekedni, úgyhogy igencsak ráfér az állomásra a felújítás.

Albu 2014.10.14. 15:10:03

@Laptoptáskás Ügynök: És odébbhúzni pár vonalat, olyat nem tudott köhögni?

Egyet kell értsek azzal az állítással, hogy az elmúlt 20 évben több műemléket pucoltak el, mint mikor ez volt a cél, vagy csak divatja volt. Ezen a vonalon nem is ez lenne az első.

Nesze nektek civil szféra stb. És még ideológia, célrendszer sincs mögötte. Csak a beleszarás. Azon nem tudunk fogást találni.

Déli Vasúti Szövetség 2014.10.16. 15:12:09

@Albu: Elindult egy toronymentő akció amihez már államtitkárt,polgármestert is sikerült megnyerni.
A toronyról részletes információk találhatók itt:
www.facebook.com/kettestorony?ref=hl
Az építészmérnöke Ybl díjas volt,és egyébként egyedi megoldásokat kellett alkalmazni.
Rádásul kicsi országunkban nincs több ilyen építmény.

cradbox 2014.10.17. 13:03:38

@Albu: pont az ilyen rosszul értelmezett civilkedés, műemlékvédelem miatt állhat még a Kelenföldi pu. nevű koszfészek épület.

cso zsi 2014.10.17. 22:47:24

@cradbox: Lehet, hogy Kelenföld koszfészek, ezer éve nem jártam ott. De a vonalon eldózeroltak pár szép állomásépületet, került a helyére valami üveg-, vagy betonförtelem, (Tárnok, Kápnyék), ami megmaradt, azt összenyomták (V.fürdő, Agárd) valami EU-szabályozás miatt.
Az egyik új állomást már nem is használhatják a vasutasok, csak pár konténert a sínek túloldalán, és azt rebesgetik, hogy a vonalon megszűnik a személyzet, mert a bizber ellát mindent.

VT22 2014.10.19. 14:00:21

Kelenföldre mindenképpen egy új, modern, tágas épület kellene, amely szervesen illeszkedik az aluljáróhoz, az utasforgalom tengelyébe kerülve. Sajnálatos, hogy sem a 4-es metró sem a 30-as vonali projekt (összesen 5-600 mrd) eltapsikolása során nem sikerült rendezni a felvételi épület kérdését. Nem is hogy rendezni, de egy olyan szintű előkészítés sem indult meg, hogy a metrókijárat szervesen illeszkedni tudjon egy később megépítendő épülethez.(Persze a további 120 milliárd elköltésével járó Kelenföld-Pusztaszabolcs átépítés sem nyúl hozzá (lévén Kelenföld már "kész"), sem a CEF, sem az IKOP projektek között nincs ötletelés sem arra nézve, hogy ide kéne valami minőségibb utaskiszolgálás a jelenlegi hajléktalanszállón túlmutatóan, (ahol ráadásul állandóan karácsony van). Eközben nagyon fontos intermodális csomópontokat tervezünk építeni Kaposvárra vagy Kecskemétre.

A mostani állomásépület felett eljárt az idő.
Átalakult Kelenföld szerepe, a vasúti utazási szokások, megnőtt az utasforgalom. Elbontani viszont egyértelműen hiba lenne. (A NIF-nek ez nem erőssége persze, tervezői érdektelenségből sikerült ledózerolni a 30a értékes déli vasúti épületeit, amikor mind menthető lett volna.)

A fehérvári torony elbontását egyébként azzal magyarázzák, hogy az EU-előírások szerint szélesebb vágánytengely távolság szükséges, és így már nem fér el a két vágány alatta.

Izo 2014.10.21. 11:15:13

@VT22: Szerintem Kelenföldre egy emeletes házat kéne építeni a vágányok fölé. A pincében megy a metró. A földszinten a vasút. Az 1. emeleten lehetne a közúti közösségi közlekedési eszközök állomása (Villamos, BKV busz, Volánbusz). A 2. emeleten P+R parkoló. A 3. emeleten meg "pláza". Ezt az egész vertikumot át lehetne fogni nagy kapacitású liftekkel, így bármelyik szintről bármelyikre egyszerűen el lehetne jutni.

@cso zsi: Végül is, ha a nagyobb forgalmú Érd alsón megbirkózik az utazó személyzet az utascserével, akkor a kisebb forgalmú Kápolnásnyéken sem kell arra külön ember, hogy lóbálja a zöld tárcsát.

cso zsi 2014.10.24. 21:54:41

@Izo: "akkor a kisebb forgalmú Kápolnásnyéken sem kell arra külön ember, hogy lóbálja a zöld tárcsát"
Akkor mi a búbánatnak a liftes-aluljárós többperonos állomás, és a mellette felhúzott üveg-beton épület?
Ami buszvárónak sem jó, mert délután 3-kor bezárják a várót/pénztárat.
Több helyen megszűnt az állomásépületből a peron megközelíthetősége az utasok számára, tehát: jegy a pénztárban, majd földkörüli pályára állva végigcaplat a lejtős/lépcsős aluljárón, hogy visszalépcsőzhessen a peronra. Oszt vagy oda jön a vonat, vagy nem.
Pl. Martonvásár, Gárdony.
A nyár napsütésesebbik részét ezeken a peronokon töltöttem, bizonyos fejlesztések miatt. Tudom, miről beszélgetünk.
Ez alatt az idő alatt a bizt.ber naponta, néha naponta többször hibásodott meg. Akkor derült ki, hogy a Siemens bizt.ber nem bírja a Siemens vonatot. De menjenek csak személyzet nélkül...

Izo 2014.10.26. 19:59:12

@cso zsi: Az állomásépületet én is némileg feleslegesnek érzem. Egyszerűen nem tartózkodnak ott annyi ideig az utasok, hogy jelentősége legyen. Ez egyébként jó, mert azt jelzi, hogy jól működik a rendszer. Inkább kéne valami szélfogó a peronra. És jelenlegi kialakításban akár a jegypénztár is lehetne az aluljáró szinten a két feljárat között. Persze a 3-ig nyitva tartás egy röhej, azért tényleg kár. Nem kivételes, hogy délután Kápolnásnyéktől Érdig nem jut el hozzám a jv, annyi jegyet kell kiadnia.
És ha nincs állomásépület, akkor megállhatna a busz közvetlenül a lejáratnál. Tárnok ugyanez.
Az aluljárózást sajnos kénytelenek vagyunk megszokni. Tőlünk nyugatra is ez a divat. Meg kell védeni a hülyéket is. Meg aztán, ha tényleg lesz 160-as közlekedés, akkor elég hamar oda tud érni a vonat. Annyira én sem szeretem, mert biciklit is szoktam magammal vinni.
Különben éppen akkor a legveszélyesebb a vágányokon át közlekedés, ha gyorsan át kell rohanni a másik peronra. Ilyenkor könnyebben elfelejti az ember, hogy a keresztezett vágányon akár jöhet is a vonat.
Viszont a hangosbemondó kiemelhetné, ha a vonat nem a megszokott vágányra érkezik. Érd felsőn jártam úgy, hogy a szemközti utasok szóltak át, hogy át kéne menni, mert oda jön a vonat. Igaz, nem voltam egyedül, volt még két utas, akinek nem tűnt fel, hogy A vágány helyett B vágányt mondott a hangos.
Mint hozzá nem értő mondom, azt olvastam a Köfi-ről, hogy éppen a zavaros helyzetekben mutatkozik meg az előnye, mert kevesebb embernek kell egyeztetni arról, hogy mi legyen. Ebben a rendszerben a helyi forgalmista leginkább csak postásként dolgozik (javíts ki, ha tévedek), amire a 21. században már sokkal jobb megoldások vannak. Azt mondjuk nem tudom, hogy a MÁV mikor jut el a 21. századba. Én egyébként sajnálom azokat, akiknek így megszűnik a munkájuk, de hosszú távon mégis csak az a fejlődés, hogy kevesebb dologra kell ember. A felszabaduló emberek pedig más hasznos dolgot csinálnak, amire korábban nem jutott ember. Vagy valahogy úgy kéne intézni, hogy rövidebb munkaidőből is meg lehessen élni, és akkor kevesebb lenne a munkanélküli, és aki dolgozik, annak meg nem kéne megszakadni.

cso zsi 2014.10.27. 00:04:50

@Izo: Igen, a hangosbemondó... Az épp szolgálatban lévő egy spirálfüzetből olvassa, amin a vonat száma üres, azt a monitorról veszi. Szalóczy Pál hangját is talonba tették.
Ma hazánkban a felszabaduló munkaerő munkanélküli lesz. Egy forgalmistából nem lesz könyvkötő, hentes, vagy villanyszerelő.

Izo 2014.10.29. 12:57:07

@cso zsi: Az új hangosbemondás a 30a-n nem ugyanaz a TextToSpeech rendszer, mint a Keletiben?
süti beállítások módosítása