Hova megy ez a vonat?

Ahol a bal a jobb - Malmköping villamosmúzeuma

2015. január 08. Szerző: Ellátott utas

Az elmúlt év végén nekivágtunk Skandináviának, hogy némi kompolás után láthassuk azt, hogyan is őrzik meg a dán villamosok emlékét a lehető legszebb és legjobb formában. Ha egy kicsit északabbra megyünk, a svédeknél szintén találkozhatunk hasonló törekvésekkel… sokkal nagyobb múltra visszatekintő, de ahhoz képest kevésbé tartalmas jelenű formában. Persze lehet, hogy csak szerzőnk volt kevésbé szerencsés az alkalom választásakor…

p1020982.JPG

Svédországban már csak a földrajzi kiterjedés alapján is több településnek adatott meg, hogy villamosa legyen… de ezek közül csak Göteborg és Norrköping az, amelyben a mai napig változatlan formában, az eredeti hálózaton közlekednek a szerelvények. A megszüntetések már a ’40-es évektől megkezdődtek olyan városokban, mint Uppsala és Gävle, a legnagyobb csapást azonban nem a közútra és gyorsvasútra alapuló közlekedéspolitikában, vagy a gazdaságos üzemméret hiányában eredt – az csak egy járulékos tényező volt akkor, amikor a svédek 1967 szeptember 3-án döntöttek úgy, hogy átállnak a „jobbra hajts”-ra. A megállók átépítésének problémája mellett a járműpark fejlődése is csak megbosszulta magát e téren… hiszen a régi kétirányú kocsikkal szemben az országban a ’40-es években beszerzett „kultuszvillamosait”, az egyirányú Mustang motor-és pótkocsikat (különösen az előbbieket) már problémásabb volt az új forgalmi rendhez adaptálni. Így aztán Helsingborg üzeme nem érte meg a jobb oldali üzemet, Stockholmban a belvárosból tűntek el a villamosok, és Malmö hálózata is akkora csapást szenvedett el, amelyet 1973-ban (utolsóként) a bezárás követett.

p1020790.JPGBaljáratú kocsi Stockholmból...

p1020874.JPG...és Helsingborgból. Ezt a modern szekrényű, de még kéttengelyes kocsit a legtöbb régi svéd villamoshoz hasonlóan az ASEA építette 1948-ban.

p1020649.JPGA másik, ajtó nélküli oldal... a hátfalon a ventilátor nem valami félresikerült lökhajtási kísérlet...

p1020881.JPGHa kívülről nem lenne elég bizarr a kocsi, a kormánykeréknek álcázott kontrollertől biztos az lesz...

p1020879.JPG...de látszik, hogy jól be van biztosítva!

Az irányváltásnak a trolibuszok még nagyobb vesztesei voltak, azok ugyanis maradéktalanul felkerültek a „halállistára” – igaz, még korábban, 1964-ben. A skandináv országokban egyébként sem alakult túl kedvezően ennek a közlekedési ágnak a sorsa, mindössze Bergen üzeme élte túl a „tisztogatásokat”. Az ezredforduló után azonban a Malmö szomszédságában lévő Landskrona újra bevezette ezt a közlekedési eszközt, mindössze 5 Solarisszal, amelyek közül három Ganz villamosberendezést kapott. Az utóbbi időkben a „tacskók” mellett nosztalgiajárművek is feltűntek az ottani vezetékpár alatt: egy Skjoldenaesholm-ból áthozott koppenhágai troli mellett egy stockholmi példány, amelyet bal járatú állapotában újították fel. E kocsi azonban a svéd fővárosban is mozgott még egyszer önerőből úgy, hogy az áramot a villamos egyik mögötte vontatott tornyos kocsijáról vezették át.

p1020693.JPGEz a furcsa ajtókiosztású stockholmi troli Scania-Vabis szekrényt és ASEA villamosberendezést kapott 1949-es gyártásakor. Ennek a testvérét újították fel a cikkben szereplő nosztalgiakocsinak.

p1020703.JPGA másik egykori trolis várost, Göteborgot ez az 1940-es kocsi képviseli.

Természetesen a svéd villamosbarátok akkori generációja sem nézte ölbe tett kézzel szeretett járműveik eltűnését, és már 1959-ben megalakították a Svenska Sparvagssalskapet-et azaz a Svéd Villamosegyesületet. A legnagyobb aktivitást először ugyan Göteborgban mutatták, de hamarosan megkezdődött egy saját gyűjtemény kialakítása, leginkább azoknak a járműveknek, amelyek már „hontalanná” váltak. Helyszínként a Stockholmtól közel 100 km-re lévő Malmköping lett kiválasztva, ahol az egykori vasútvonal pályája ideálisnak bizonyult a villamosok közlekedtetésére – mivel az elektromos üzemet itt már korábban bevezették, még a felsővezetékről sem kellett gondoskodni. A forgalom 1969 nyarán indult meg.

p1020640.JPGHelsingborgi kocsi az üzem megnyitásának évéből, 1903-ból

p1020642.JPGHasonló kinézete és színe ellenére ez a jármű három évvel fiatalabb, és Uppsala-ban járt. Az egységes villamoskocsik nemcsak manapság divatosak - ilyen kinézetű kocsival fogunk még találkozni máshol is.

p1020813.JPGAz előbbi járművel még a király is utazott 1980-ban...

p1020797.JPG...ez akkora eseménynek számított a múzeum életében, hogy még emlékkövet is állítottak neki.

p1020651.JPGUppsala-t képviseli ez a felújításra váró pótkocsi is, amely még a lóvasúton kezdte a karrierjét 1878-ban.

p1020669.JPGHelsingborg járműparkját igen sokszínűnek mondhatjuk (noha ez képzavar, hisz az összes kocsi kék-fehér) - a nyitott peronos motorkocsi és az egyirányú furcsaság közötti hiányzó láncszem ez az 1920-as pótkocsi.

A kb. két és fél kilométer hosszú vonalat vonalat úgy alakították ki Hosjö-ig, hogy valamennyi kocsi baljáratban közlekedik – a kétirányúak is. Kiindulási pontnak itt is a múzeum számít, mint Skjoldenaesholm-ban – de a hasonlóság sok más téren is szembetűnő. A végig egyvágányú – és nagyon szép sziklabevágások között, illetve tavak mellett haladó – vonalon két forgalmi kitérő van, mindkét végen pedig hurkok, ennek köszönhetően a pótkocsik vontatásának itt sincs akadálya.

p1020852.JPGTavak...

p1020853.JPG...sziklabevágások...

p1020854.JPG...és a kettő együtt! A felsővezeték oszlopai pedig még a régi vasútüzemből maradtak itt.

p1020842.JPGHosjö végállomás a Norrköping és Uppsala közötti 55-ös főút szélén terül el.

p1020725.JPG

p1020746.JPGItt vár éppen indulására ez az 1907-es Malmö-ből származó kocsi.

p1020743.JPGBelső állapota a forgalomból való kivonás évét, 1964-et tükrözi...

p1020734.JPG...de a szép lámpáit még akkor is értékelték.

p1020847.JPGAz egyik forgalmi kitérőben időzik a stockholmi motorkocsi, amely épp egykorú zöld társával.

p1020840.JPGA vonalon Skjoldenaesholm-mal ellentétben nincsenek jelzők, így a jó öreg jelzőbotos módszert alkalmazzák itt is.

A járműveknek két csarnokot alakítottak ki, de csak az egyikben lehet körülnézni – a másikat a két jelenlévő (és igencsak kedvetlen) múzeumi dolgozó külön kérésre sem nyitotta ki. Emellett egy további épületben pedig a közúti gyűjteményt  mutatják be.

 

p1020799.JPGA látogatható csarnok újonnan épült...

p1020980.JPG...műhelyként azonban a régi körfűtőház maradványát használják! 

p1020689.JPGA buszok között van Volvo 1932-ből...

p1020695.JPGmeg Leyland és Scania...

p1020702.JPG...illetve egy fagáz-pótkocsi is.

p1020719.JPGBusszal utazni azonban nem mindig életbiztosítás...

p1020720.JPG...még akkor is, ha a buszsofőrnek több esze van a legtöbb autósnál.

p1020721.JPGJöjjön még némi alkalmazott buszológia az egyedfejlődésről...

p1020722.JPG...meg eme jármű hasznáról.

p1020723.JPGDe azért tanuljuk meg, hogy a buszokat sem a gólya hozza!

A múzeum május közepétől augusztus végéig minden hétvégén nyitva áll, júliusban pedig – illetve az előtte és utána lévő héten – mindennap. Néha különleges rendezvények is előfordulnak itt, amelyekről a múzeum honlapján lehet tájékozódni. A belépő itt is úgy működik, mint Skjoldenaesholm esetében: 80 koronáért korlátlan villamosozás jár – legalább óránként indul egy kocsi a vonalon, de ha van kéznél elég ember, gyakrabban is.

p1020661.JPGHiába kék-fehér és ismerős a kinézete, Helsingborg emlegetése itt is kapufa. Ez egy göteborgi motorkocsi!

p1020675.JPGVan még stockholmi pótkocsi postaládával...

p1020666.JPG...vezérlőpót a svéd főváros egyik külső szakaszáról...

p1020891.JPG...meg az egykoron legészakibb vonal, Kiruna keskenynyomközű motorkocsija!

p1020882.JPGEz a villanymozdony nem a régi vasútvonalat, hanem egy Helsingborg melletti vasutat képvisel.

Hogy hol van viszont mindebben a trükk?! Sajnos a megközelítésben. Mint ahogy azt említettük, a vasútvonalat már a villamos használja és közvetlen busz sincs Stockholmból. A megoldás az, ha az ember Nyköping, Eskilstuna, vagy a még legközelebb lévő Flen állomására megy el vonattal, amely a göteborgi vonalon fekszik. A svéd vasút azonban igen bizarr késéseket tud produkálni, s a szerző látogatása elég sokba került, mikor mindkét irányban sikerült nem biztosítani a csatlakozást a hétvégeken mindössze két óránként járó buszhoz. (Az SJ becsületére legyen mondva azonban, hogy a teljes taxiszámlát megtérítette egy reklamáció alapján.)

p1030003.JPGFlen vasútállomása pont 111 kilométerre van Stockholmtól...

p1030001.JPGAz állomás túloldalán táblák hirdetik a környék nevezetességeit, így a villamosmúzeumot is

Svédországban járva azonban nem kell mindenáron ilyen komplikált utazásokat bevállalni egy kis nosztalgiavillamosozásért… sőt, még úgy általában a villamosozásért sem. A következő heti cikkünkben ennek miértjére is választ adunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr837051717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2015.01.08. 16:41:12

Csak nem a stockholmi hetes vonalról lesz szó? :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.01.09. 17:06:36

Na, f@sza jó vastag poszt volt, teccett, köszi.Pedig én nem vagyok vasútbuzi... :D Majd eccer járunk mink is erre.Vonatot itt kint még nem próbáltam, mert általában drágább mint a repülő... :-o
Az meg azért úgy bebökne... :D
süti beállítások módosítása