Hova megy ez a vonat?

Skjoldenæsholm - a dán villamosmúzeum, 2. rész

2014. december 04. Szerző: Ellátott utas

Tegnapelőtt kezdtük meg azon hely bemutatását, ahol egyszerre őrzik mindhárom dán villamosüzem járműveit – de ez a gyűjtemény sokkal több, mint egy egyszerű villamosmúzeum. A múzeumhoz itt egy önálló vonal, egy teljes villamosüzem is társul, amelynek felépítése és az itt szereplő „idegenlégiós” járművek még különlegesebbé teszik. Beszéljünk most ezekről a részletekről is!

p1000304_1.JPG

Két remiz, két nyomtáv - és négy város villamosai, amelyek közül egyik sem dán...

A villamosvonalak történetében az első lépést az első csarnokkal egy időben elkészült, a közeli parkolóhoz vezető kb. 800 m hosszú, 1000 mm-es nyomtávolságú szakasz készült jelentette, amelyen azóta is egy arhusi és egy baseli kocsi közlekedik a mai napig.

as1_bvb213.JPGBékés együttállás Århus-ból és a baziliszkuszok városából...

p1000657.JPGAz 1000 mm-es csapathoz tavaly csatlakozott a dán határ melletti Flensburg szintén megszűnt üzeméből ez a motorkocsi

1985-ben már a normálnyomközű járművek is közlekedhettek a múzeum előtt kialakított hurokban, melynek környékére korhű lámpák és utcabútorok kerültek, majd a vonalat tovább hosszabbították egy, még 1936-ban megszűntetett vasútvonal töltésén 1,8 km hosszúságban, egészen 1999-ig, amíg el nem készült az Ejlers Eg nevű végállomás, ahol a hurok egy kellemes pihenőhelyet ölel körbe. A vonalon több megállót és két kitérőt is találhatunk, de nem hiányozhatnak innen sem az odaillő váróhelyiségek és lámpák.

zeitungskiosk.JPGHirdetőoszlop és újságosbódé egyben... ez is a skandináv gyakorlatiasság egy jó példája lenne?!

wasserhahn.JPGIvókút, amire tényleg vízköpő jutott...

polizeialarm.JPGNe élj vissza a rendőrség riasztásával, mert egyből el is visznek...

p1000541.JPGNem, ez nem a pesti 61-es... itt nincs összefirkálva a váró és a lámpák is szebbek...

p1000542.JPGMegállótábla minimalista módon...

p1000230.JPG...és ilyen díszes kivitelben is van a vonalon. A "fast" itt nem gyorsjáratra utal, hanem arra - a piros szín is árulkodó - hogy itt mindenképp meg kell állni.

p1000566.JPGAz egyvágányú vonalhoz vonalbiztosítás is jár, a jobb oldali kapcsolószekrényen a vasúti múlt is visszaköszön...

p1000327.JPGA Koppenhágából áthozott épület tetejét ez a sárkány díszíti...

werkstkatze.JPG...a műhelyt meg macska. Nem véletlenül...

remisekatzgesch.JPG

...hisz a koppenhágai telepeknek is megvoltak a "leltári" macskáik. Sajnos itt viszont egy élő példány sincs, pedig van múzeum, ahol erre is gondoltak...

Egy ilyen infrastruktúrára – beleértve a remizeket is - szükség is volt, hisz a három dán város járművei mellett Észak-Európa más helyeiről is érkeztek villamosok. Hamburg, Düsseldorf, Rostock, Malmö, Oslo, Hága mind képviselteti magát néhány járművel a gyűjteményben – a legnagyobb egzotikum azonban egy melbourne-i motorkocsi, melyet a királyi család kapott ajándékba – nem véletlenül, hisz a trónörökös felesége ausztrál.

p1000470.JPGEz az Oslo-ból származó norvég gyártású kocsi 1953-ban készült, de kapott elég modernizációt ahhoz, hogy ez ne látsszon...

p1000527.JPGItt meg Rostock Reko-motorkocsija érkezik egy Gotha-póttal Ejlers Eg-be. A háttérben egy felüljáró is akad, ahol most is kiszúrhatunk egy fotóst... ;-)

p1000452.JPGA múzeumhoz közelebb egy kis tó is van, benne hattyúk és szárcsák - madarak helyett viszont most a hamburgi motorkocsi került a képbe.

rhb2412.JPGA düsseldorfi DÜWAG-on az alsó viszonylatszámok és a felső színes lámpák ugyanúgy nem eredetiek, mint a rúdszedő - csak így akartak neki egy kis koppenhágai arculatot adni

p1000235.JPGA testvére idén váltotta fel a Rostock-ból jött szerelvényt a végállomás csonkavágányán, ahol nyitástól zárásig áll kint, mint büfé.

p1000248.JPGVíz és villany megoldva...

100_3009.JPG...már csak a vendégek hiányoznak.

100_3020.JPGJól tippelt a keddi cikkünk kommentelője, ez valóban a Melbourne-ből származó kocsi!

100_3074.JPGKét hasonló színvilágú kocsi a Föld két átellenes pontjáról... a bal oldali villamos Malmö-ből érkezett, és a Svédországban igencsak kultikus Mustang típust képviseli.

A Valby remiz egyben kiállítóhelyként is szolgál a járműveknél kisebb közlekedéstörténeti emlékek számára, míg a másik épület a műhely szerepét tölti be. A következő években felépítendő két csarnok mellett a pénztárak és a mellékhelyiségek innen önálló helyre kerülhetnek át, és valószínűleg egy új műhely is elkészül majd. Nem szabad viszont megfeledkeznünk a vonalat érintő fejlesztésekről sem: az 1000 mm-es vonal mindkét végére is hurok kerül (így végre az Århus-ból származó pótkocsiknak sem kell passzív szerepben maradniuk), és a troliknak is megteremtik a közlekedési lehetőséget.

remisevks22.JPGAz ex koppenhágai remizről sem mondható el, hogy kongana az ürességtől...

werkstvfs50.JPG...de a műhely aztán pláne nem!

ks100.JPGVan is munka, például ezen a koppenhágai maximum-forgóvázas kocsin... (hogy az mi is? tessék visszaolvasni!)

p1000329.JPGValódi villamosba már építettek be pár helyen bárt - úgy látszik, ezt is le lehet modellezni.

p1000507.JPGMég egy kis koncertnek is jut hely a csarnokon belül - háttérben egy koppenhágai troli

p1000262.JPGFigyeljünk megint csak a részletekre. Már 105 éve is tudták, hogy az alkohol öl, butít, romlásba dönt - és ezt a villamosokon is hirdették!

kss1-eck1.JPGNéhány élő részlet a szakszolgálati kocsik belsejéből...

KSS1-Tisch.JPG...persze annyira nem volt élő, hogy az a szendvics is korhű lett volna.

A kocsikban lévő forgalombiztonsági, és a tömegközlekedés előnyeit hirdető mókás táblákból egy egész csokorra valót szedtünk össze - némelyik magáért beszél, és a némethez és az angolhoz való hasonlóság is sokat segít - de azért egy fordítást köszönettel elfogadnánk egy dánul tudó olvasónktól.

A múzeum április végétől szeptember végéig minden hétvégén és ünnepnapon nyitva áll, július végétől augusztus elejéig hétfő és péntek kivételével mindennap, valamint október közepén egy héten át egész nap. A 90 koronás belépő egész nap - 10-től 17 óráig - korlátlan utazásra jogosít minden villamossal. Általában három szerelvény közlekedik, 10-15 perces időközönként (plusz egy kocsi 1000 mm-en), de a vonalon lévő járműveket cserélgetni is szokták. Július és augusztus utolsó hétvégéjén viszont 5 perces követési idő van, sokkal több villamossal, és a különleges programok közé tartoznak az augusztus és szeptember végi éjszakai járatok is (stílszerűen a koppenhágai éjszakai viszonylatok tábláival), és a decemberi karácsonyfa-vásár, ahol a vonal menti erdőkből villamossal szállítják el a kiválasztott fenyőket. Az omnibusz közlekedése és bizonyos napokon a járművezetési lehetőség csak ráadás minderre.

 

100_3059.JPGItt az omnibusz tetején csak a kocsis ül, és éjjel sincs...

100_3060.JPGHa nem zavarna be az a busz a háttérbe (meg nem lenne színes), akár 100 évvel ezelőtti beállítás is lehetne...

p1000438.JPGDe sikerül ilyen "vegyesfelvágottat" is összehozni Hamburg és Oslo kocsijaival.

p1000622.JPGPersze ahol ló van, ott más is... csak itt veréb nincs hozzá!

Az egyetlen problémás kérdés a megközelíthetőség. Bizonyos napokon jár a szomszédos vasúti fővonalon lévő Borup-tól nosztalgiabusz, ezzel azonban nem tölthetjük az egész napot a múzeumban. Autó (vagy bicikli) híján a megoldást az jelenti, ha a Koppenhága felől egyszerűen és gyakran elérhető Roskilde-ből vagy Ringstedből induló 240-es busszal megyünk Jystrup-ig, és onnan még jó két kilométert gyalogolunk. Mivel azonban a környező erdők kellemes lehetőséget nyújtanak a kirándulásra és pihenésre, így a látogatás a villamosok iránt kevésbé fogékony embertársaink számára is kellemes élmény lehet – de a szépen felújított szerelvények láttán egyébként is könnyen felülvizsgálhatják e nézeteiket…

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr286955197

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csaki-de 2014.12.05. 09:15:03

A képeken látható feliratok a képek sorrendjében (helyenként szabad fordításban).

Egy busz ki tud váltani 40 személykocsit amelyekben átlagosan 1,7 utas van.

A villamosok csak 2 órát pihennek naponta.

Hagyj helyet a leszálláshoz.

Menj tovább (beljebb), még többen szeretnének feljutni.

Elkerülheti a parkolási gondokat, horpadásokat és birságokat.

Időzítse a bevásárlóutakat a csúcsfogalom előttre.

Legyen tekintettel az idősekre és gyengékre.

Lazítson munkába menet és munkából jövet.

Kapaszkodjon bal kézzel amikor leszáll egy villamosról, jobb kezet csak egy nagy bohóc használ.

...és te? ... én felugrottam egy mozgásban lévő villamosra...

frikazojd · http://kocs.ma 2014.12.05. 10:06:59

ilyen Pragaban is van, csak azert valamivel kisebb. De csak 40 korona a belepo.

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2014.12.05. 10:22:07

@csaki-de: Köszönjük, olvasóink nevében.

@frikazojd: Igen, de az ottani korona 3,5-ét éri csak a dánnak... :-)
süti beállítások módosítása