Hova megy ez a vonat?

Fel a fellegekbe

2015. február 17. Szerző: feketén villogó térközjelző

1883 óta nap, mint nap fel és le. Egyévi tervezés és kivitelezés után 1883. július 17-e óta üzemel Bonn mellett Németország ma legrégebben üzemben lévő fogaskerekű vasútja. Az első 127 nap alatt 62.480 kíváncsi polgár használta ki az új közlekedési eszköz adta a lehetőséget. Szó sincs hivatásforgalomról, ingázókról, a hegy „mindössze” a turisták paradicsoma.

dsc02382.jpgA következő indulásra várva. Ezen a szép nyári napon félórás követésnél ki volt tömve.

Nem sokkal a fogas megindulása után 1899-ben a szomszédos Petersbergre is építettek fogast, azonban a kezdeti sikereket egy hegyre vezető útépítéssel sikerült megtörni. Egyszerű ok-okozati viszony miatt ez a fogas 1958-ban meg is szűnt.

A túlélő drachenfelsi fogas forgalmát a második világháború sem korlátozta, a károkat hadifoglyok és helyiek segítségével gyorsan felszámolták.

A következő említésre méltó időpont a vonal 1955-ben történt villamosítása, ám a gőzösök még 1959-ig üzemben voltak. 1999 és 2001 között modernizálták a villamos motorkocsikat. A Riggenbach-rendszerű hajtást 750V táplálja, az 1520 méter hosszúságú vasúti pálya 220 méter szintkülönbséget hidal át.

Az alsó végállomást 2004-ben alakították át, a jelenlegi épület egyszerre remíz, múzeum és turistainformációs hely. A felújítás-átalakítás költségét a „Berlin-Bonn kiegyenlítés” pénzügyi alapja fedezte mintegy 2 millió euró értékben. 2010-2011-ben a kastélynál lévő megálló épült át, míg 2012-2013-ban a felső végállomás és az étterem kapott új arculatot és felújítást.

A kastélyt Stephan von Sarter báró kezdte el építeni 1882-ben, de soha sem lakott itt, választott városában, Párizsban halt meg 1902-ben. Tulajdonos tulajdonost követett, valaki élményparkot álmodott, valaki szállodát, végül is ajándékozás révén a Német Vöröskereszt hétvégi háza, majd internátus lett belőle. 1942-től a nemzetiszocialisták birtokolták az épületet, 1960-tól a Német Vasút oktatóközpontja volt. 1986 óta műemlékvédett, 2003-2010 között restaurálták, ekkortól látogatható az épület.

A kastély a nyári szezonban március végétől 11 és 18 óra között van nyitva, télen csak hétvégén, a belépőjegy 6 euróba kerül.

A fogaskerekű és a kastély legegyszerűbben egy kombinált jeggyel látogatható, sőt a 16 eurós árért az 1913-ban épített Niebelungenhalle kisállat-kiállítása is megtekinthető. A fogason önmagában egy hegy-, vagy völgymenet 8 euróba, az oda-vissza út 10 euróba kerül.

dsc02267.jpg(Bonn-)Königswinter látképe a Rajna bal partjáról (Bonn-)Mehlem felől. A zöldben rejtőző kastély és várrom a legrégebbi német fogaskerekű vasút két célpontja.

dsc02499.jpg A kombinált remíz, felvételi épület és múzeum a település felett, az autópálya hídja alatt található.

dsc02305.jpgA kocsikon a modernizálást szerencsére csak módjával (padlószint alatt) végezték el. 

dsc02314.jpgA motorkocsi vezetőállása. 

dsc02306.jpgIndulásra készen. 

dsc02338.jpgAz automata csatlás közelről, nem bonyolították túl. 

dsc02309.jpgSzépen lassan „száguldunk” felfelé, csak egy híd közeledik rohamléptekben felénk. 

dsc02317.jpgElhagytuk az egyetlen megállót Schloss Drachenburgnál. A csúcsidőben félóránként, egyébként óránként indulnak a járatok.

dsc02319.jpgA kastély megérdemel egy útmegszakítást, pláne úgy, hogy ezt a retúrjegy is lehetővé teszi.

dsc02327.jpgLefelé is elment. A kastélyt a kis kőhídon át lehet megközelíteni. 

dsc02339.jpgDrachenfels, végállomás. A kocsikat „manuális légjavítóval” látták el, egyszerűbben szólva az első és az utolsó ajtó menetben is nyitva marad.

dsc02342.jpgA környék háromdimenziós modellje.

dsc02378.jpgVendéglő, várrom és csodálatos kilátás várja a turistákat.

dsc02353.jpgPillantás északra, azaz Bonn felé.

dsc02354.jpgPillantás Délre, azaz Koblenz felé. Minden napszakban intenzív a vízi forgalom!

dsc02371.jpgValami ütemesen megtöri az erdő csendjét, jön a következő fogas! 

dsc02376.jpgFent a fellegekben. Na jó, csak 289 méter magasan. 

dsc02349.jpgA 2011-ben felújított végállomás épülete a Rajnát takarja. 

dsc02386.jpgKereszt a kastélynál.

dsc02394.jpgA kastély lakóháznak épült, de iskola is működött benne. 

dsc02398.jpgAranyszarvas – mi nem ennek a legendáját ismerjük. Vagy mégis? :-) 

dsc02399.jpgA teraszról is fenséges a kilátás, kár hogy az építtető nem tudta élvezni.

dsc02412.jpgKorábban a vasútüzemi iskola is működött itt. 

dsc02414.jpgEgy kávét a fenséges panoráma előtt?

dsc02435.jpgA kastélyból a fogas épp annyira látszik, mint a fogasból a kastély. :-) 

dsc02442.jpgA következő utáni következő kereszt. Ütemesen egyszerű.

dsc02446.jpgIsmét a lefelé a fő irány.

dsc02448.jpgA kitérő, mint olyan.

dsc02461.jpgÉrkezés az alsó végállomásra. 

dsc02467.jpgFogaskerekű motorkocsik a garázsban, mely egyben a végállomás épülete is. Gyűlnek a motorkocsik, este a szólóüzem is elég.

dsc02472.jpgA remíz mellett kiállítás és egy hegynyi modell is látható. 

dsc02485.jpgA szerelőműhely, mint kiállítótér. 

dsc02486.jpgKorabeli karc, a nyolcíves viadukt a mai napig megvan.

dsc02487.jpgKorabeli karc a Rajna felől, az erdő egy kicsit megnőtt, a házak is átalakultak, az utolsó gőzös is elment.

dsc02489.jpgA gőzüzem utolsó napja 1959-ben.

dsc02497.jpgMa már csak kiállított emlék.

800px-drachenfelsbahn_fahrplan_1900.jpgMenetrend 1900-ból. (forrás: Wikipédia)

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr357179347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása