Megújul és korszerűsödik a Kelenföld-Székesfehérvár közötti 30a jelű vasútvonalunk, a munkálatok már évek óta tartanak. Míg Tárnok és Székesfehérvár között már csaknem elkészült a felújítás látványos része, addig Kelenföld és Tárnok közötti egyvágányú szakaszon szeptember 4-én ment el az utolsó személyszállító vonat.
A Kelenföld-Tárnok vasúti pályaszakasz felújítására 2011. április 13-án köttetett szerződés a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) és a közbeszerzésen nyertes szlovák Doprastav a.s., a cseh Subterra a.s. és a magyar EuroAszfalt Kft. hármasa alkotta DSE Konzorciummal.
A munka látványos része a szeptember 5-i vágányzár után kezdődött a vasútvonal teljes kizárásával és a forgalom részben a 40a vasútvonalra történő terelésével. A vágányzári menetrend és az utas(nem, vagy félre)tájékoztatás külön cikket is megérdemel, de rögtön szeretnék a közepébe vágni, mert zajlanak az események. A régi vonal utolsó működő napjait és a fejlesztés eredményét szintén később kívánom bemutatni, lesz még itt a tél miatt uborkaszezon.
Már majdnem sopánkodni kezdtem, hogy a vágányzárból már eltelt két nap, és semmi sem történt még, de ezen véleményemet rögtön szertefoszlatta egy felsővezeték-(le)szerelő gépsor, mert két nap alatt eltávolították a vágány feletti felsővezetéket, valamint a hozzá kapcsolódó szerelvényeket. Hónapok óta éjszakánként egyesével állították fel a 30a vonallal párhuzamosan futó 40a vonal mellett az új felsővezetéktartó-oszlopokat, így a régi közös kereszttartók is elbonthatóvá váltak.
Elkezdődött a pálya felszedése is, ezt egy kb. 300 m hosszú SMD80 típusú géplánc végzi. A munkafolyamat a következő: Pályamunkások eltávolítják a sínleerősítő kötőelemeket, majd a géplánc felemeli a sínt és kihelyezi oldalra. Utána egy végtelenített markolókar egyesével felszedi a betonaljakat, majd 20-as csoportokba rendezi, majd a kötegeket két portáldaru szállítja el a szerelvény elején található tároló kocsikhoz.
Mivel a művelet miatt a gép utolsó egysége alatt már nem volt vasúti pálya, ezért itt két lánctalpon haladt a szerelvény. A felszedési folyamat sebessége tyúklépésnyi, egy-egy helyen bőven van idő a folyamat megtekintésére.
Legközelebb ellátogatunk Nagytéténybe is, valamint útközben megtekintjük az új Pohár utcai magálló környékét is.
Most lássuk képekben is az első hét történéseit:
Áll a sorompó, jön a vonat, idén mindkettő utoljára.
Még békeidőnek látszik, de már áll az új jelzőhíd és az új felsővezeték-tartó oszlopok.
Valami piroslik a szerelvény elején, a mapi munkafolyamat végéig nincs rá szükség.
Kötőelemek eltávolítása. A hely ugyan árnyékos, de iszonyú zajos.
Betonaljak egyenkénti felszedése
Portáldaru viszi a tároló helyre a 20 darabos csomagokat.
Kis matek: egy kocsira 2x(4x20) betonalj kerül.
Ahol már nincs vasúti pálya, ott a lánctalp az úr.
Felszedett pálya és a mellérakott sín.
Síndarabolás és csoportokba rendezés – ezúttal a színes-fém-tolvajok előtt és engedéllyel történt.
A teljes géplánc szeptember 6-án csütörtök délután Albertfalván
Péntek egy óra körül a szerelvény eleje már majdnem Budafokon volt. A térközjelzőkből már mind a négy állt és kettő be is volt üzemelve, ellentétben az 1. képen szereplő állapottal.
Péntek fél kettő Budafokon. Kifüggesztett hirdetmény hiányában is tudatosult az utazóközönségben a vágányzár.
Este fél hat, Budafokot elhagyta a teljes gépsor.