Hova megy ez a vonat?

Golden Pass – 1. rész: Genftől Montreux-ig – nem feltétlenül vonattal

2013. január 17. Szerző: Ellátott utas

Az előző részben Svájc délnyugati sarkában, Genfben tettünk látogatást, hogy aztán onnan induljunk tovább a Golden Pass valódi kezdete, és kiindulópontja, Montreux felé. Ahogy az egész zürichi utazásnak, ennek is van egy „szaladós” alternatívája a Genfi-tó partján igen sűrű ütemben közlekedő közvetlen InterCity és InterRegio vonatok képében – de muszáj mindenáron sietni? Ha már kisétáltunk Genfben a tópartra, a víz és a hegyek látványa könnyen meggyőzhet minket az ellenkezőjéről – és ezt ráadásul nemcsak a vonatablakból lehet élvezni!

 DSSavoie-BugMJetDE.jpg

Az egyik oldalon francia...

DSSavoie-HeckMJetdE.jpg...a másikon meg svájci - mint a tó maga!

A Genfi-tó, mely Nyugat-Európa legnagyobb tava, német és angol megnevezésében is a városhoz és a körülötte lévő kantonhoz kötődik – francia neve (Lac Léman) viszont jóval nyilvánvalóbbá teszi, hogy a világszervezetek ellenére sem ez a város a tó egyetlen és kizárólagos középpontja. Az északi, svájci oldalon legalább ennyire a magáénak tudhatja Lausanne és Montreux is… míg a túlsó parton, ahol már nemcsak a nyelv, de a közigazgatás is francia, ott találjuk az ásványvizes polcokról jól ismert Evian-t is. Egy ilyen tekintélyes állóvíz felszínét pedig nemcsak hattyúk és kacsák népesítik be – hanem természetesen hajók is. Nem is akármilyenek: 1896 és 1927 között tizenkét lapátkerekes gőzhajó épült a tavi forgalom kiszolgálására. Ezek közül nyolc még ma is vízen van – igaz viszont, hogy már csak négyben járnak az eredeti gőzgépek dugattyúi fel-alá. Háromban (Vevey, Italie és Helvétie) az ’50-es és a ’70-es évek óta dízelmotorok lapátolják a vizet, és az 1904-es évjáratával „korelnök” Montreux sem kerülte el ezt a sorsot – ez utóbbi viszont négy évtizeddel később a nagyjavítása során megint gőzüzemre lett visszaépítve. A legfiatalabb Rhône egy különleges műszaki megoldást is a magáénak tudhat: egyedülálló módon hidraulikus vezérlésű gőzgéppel rendelkezik.

 

Teljes gőzzel előre - méltó tükre a névadó országnak

DSLaSuisse-GailFig2.jpgA részletek magukért beszélnek...

A genfi kikötő pénztárainál érdekes dolgot vehetünk észre az árakat nézegetve: a hajókon is választhatunk az első- és a másodosztály között! Ha nem a lapátkerekesek egyikére szállunk fel, akkor viszonylag egyszerűen meghatározható az osztálykülönbség: a felső fedélzet jelenti a magasabb kategóriát. A régi hajókon viszont ennél bonyolultabb a helyzet… mivel a földszint nagy részét is az első osztályú utasoknak tartják fent. Nem is akármilyen formában: az egész hátsó részt egy hihetetlen pompával berendezett tágas étterem foglalja el, ahol a fedélközi konyha gondoskodik arról, hogy senki ne maradjon éhen egy ebéd- vagy vacsoraidőbe nyúló utazás során.

DSLaSuisse-1KlSalEingT1.jpgTessék befáradni...

DSLaSuisse-1KlSalSitz.jpg...majd helyet foglalni...

DSLaSuisse-1KlSalWandTL.jpg...és végül körbepillantani!

DSLaSuisse-1KlSalTisch.jpgGondoltuk volna, hogy mindez egy hajón van?

Az sem marad azonban luxus nélkül, aki csak másodosztályra vett jegyet: erre a komfortszintre is berendeztek egy „szalont” a hajó elejében, s noha ez „csak” egy büfé, itt is igen szép faborítást és lámpákat találhatunk. Írva vagyon viszont, hogy nemcsak kenyérrel él az ember – s a másodosztályú utasokat bőven kárpótolja a hajó közepén dolgozó gőzgép, a kapitány csengőjelei a gépészhez, és persze a kis ablak, amelyen keresztül a lapátkerekeket láthatjuk dolgozni – vagy legalábbis az általuk felvert vizet.

 DSLaSuisse-DampfMasch1.jpg

Egy metszet a gőzgépből...

DSLaSuisse-Regler.jpg

...és annak "lelkéből".

DSLaSuisse-SchRFeSchi.jpg

Interaktív program 800 főre méretezve.

Akár vonattal, akár hajóval vágunk neki az útnak, a távolsági megállók és a főbb kikötők szinte mind ugyanazok. Kettőt érdemes kiemelni, az elsőt nemcsak a vasútbarátok számára: Nyon-t, ahol a tónak egy egész múzeumot szenteltek – bőven gondolva a hajókra (beleértve a már szétbontott négyet) is, melyek több berendezési tárgyát is megtalálhatjuk a kiállításon. Innen indul egy 1000 mm-es nyomtávú vonal is a helyek közé, melynek régi neve (NStCM) arra utal, hogy egykoron a francia Morez-ben volt a végállomása, ma azonban már csak a határig, La Cure-ig jár. A másik fontosabb városból, Morges-ből is indul egy hasonló vonal, mely Apples-ben ágazik szét két irányba. A fővonal Biére-ben (ami franciául „sör”-t jelent…) ér véget, épp ezért a vonal eredeti neve is BAM volt, ma azonban a helyi buszos szolgáltatókkal egyesülve a neve MBC . Itt egy szép nosztalgiaszerelvény mellett a teherforgalom is érdekes fotótémát szolgáltathat: a „Rollbock”-okra felrakott normálnyomközű kocsikon még harckocsikat is szállít a helvét hadsereg.

100_7912.jpgEz vajon még kisvasútnak számít?

 Genf és Montreux között nincs közvetlen hajó, Lausanne-ban mindenképp át kell szállni… így érdemes pár szót erről a városról is szólni. „Mezei” turistaként minden bizonnyal az olimpiai múzeumot (mivel a NOB székhelyén járunk) és a Musée des Arts Bruts-t célozzuk meg – ez utóbbi a világ legbizarrabb művészeti gyűjtemények egyike, hiszen a festők és szobrászok mind egy pszichiátria falai közé zárva hozták létre műveiket – de a belvárosban „csak úgy” is jól esik a séta...

MonumOlympMont.jpgCitius, altius, fortius...

...feltéve persze, ha nem kell egészen odáig felgyalogolnunk a kikötőtől, mert csak az első stáció, a vasútállomás is 72 méterrel feljebb helyezkedik el a tó partjától, és onnan még 45 méter a szintkülönbség a belvárosig. Itt lép be a képbe a tömegközlekedés, ami ebben a városban elsősorban trolibuszt jelent… illetve mindössze négy éve Svájc első és egyetlen metróját is. (Zürichben még a ’70-es években népszavazáson kaszálta el a lakosság a földalatti vasút megépítését.)

 CentreAvTrolley2.jpg

A belváros látképébe bőven belefér a troli is...

Lausanne-nak 1964 óta nincs „igazi” villamosa, de a közlekedési eszközök választéka még így is igen sokszínű maradt. A troli a maga 1932-es évjáratával az első városi hálózat volt az országban (és ami még érdekesebb, hogy maradt is nosztalgiakocsi az első szériából), és ma is a legnagyobb hálózatot tudhatja magáénak. Az egyik legnagyobb különlegesség viszont mégis a pótkocsis üzem, amely úgy tűnik, itt nem vet fel technológiai vagy biztonsági aggályokat, sőt, még előnyösnek is tartják, hogy ugyanaz a kocsi könnyen közlekedhet olyan megnövelt kapacitással, amelyet hétvégén „otthon hagyhat”. Néhány majdnem 40 éves pótkocsi mellett nagyon sok alacsonypadlós típust is találunk, melyek a kormányzott hátsó tengelynek köszönhetően legalább olyan fordulékonyak, mint egy csuklós.

 100_7876.jpg

Itt nem kifutó modell...

Vannak azért csuklósok is a hálózaton, noha egyszer már csúnyán befürödtek velük: a Neoplan által 2001-ben gyártott járműszériát nagyon gyorsan visszapasszolták a gyártónak, miután rövid időn belül két kocsi is kiégett. Később ezekkel a kocsikkal megkezdődött a házalás, ennek keretében az egyikük Budapesten is próbázott, majd egyre több pletyka szólt arról, hogy valamelyik bolgár trolibuszüzem, vagy pedig Bukarest veszi meg azokat – végül azonban Ploiesti-ben landoltak, amelynek köszönhetően ott található a legmodernebb troliflotta Romániában.

A kötöttpályás tömegközlekedést három teljesen önálló és más-más műszaki megoldásokkal rendelkező vonal alkotja, melyek közös átszállóhelye (és kettőnek a végállomása is) a Bel-Air nevű csomópont. A leghosszabb múltra a méteres Lausanne-Échallens-Bercher (LEB) viszonylatú és nevű vasút tekint vissza, itt még gőzmozdonyokkal indult meg a forgalom (az egyik ma is feltűnik a helyi nosztalgiavonatok élén) 1889-ben – később aztán ebből is a jellegzetes svájci HÉV-vonalak egyike lett. Ennek szomszédságából indul 1991 óta nagyrészt egyvágányú vonalon át a normálnyomközű m1-es vonal is, mely azonban inkább hasonlít a nyugatnémet Stadtbahn-okra, mintsem valódi metróra. S végül ott van a már említett metró, amely viszont nem vadonatúj és önálló közlekedési eszköznek tekinthető, hanem egy fogaskerekű utódjának - és hogy még érdekesebb legyen a történet, utóbbi 1959-ben két az 1800-as évekből származó siklót váltott majd 2008-ban lett belőle egy párizsi rendszerű automata üzem, gumikerekes járművekkel, ráadásul a belvároson át egészen az északi városrészekig kiterjesztve. A múltját viszont nem tagadhatja meg ez a „hegymászó” vonal (a két végállomás között 337 méter a szintkülönbség!), mivel a vasútállomás alatt nem sikeült második vágányt kiépíteni. A másik különlegessége, hogy a belvárosban meg egy muzeális vashíd alsó szintjén vezették át két domb között. A két metróvonalat 2020 környékén fogja majd követni a harmadik, és a villamos visszaépítése is terítéken van.

IMG_9478.JPGIlyen volt...

100_4831.jpg...ilyen lett!

Lausanne-tól keletre a tájat a szőlő uralja, akár a hajó, akár a vonat ablakából nézzük… de ez a látvány nem tart ki a „svájci Riviéra” közepén lévő Montreux-ig. A világ e hatalmas luxus-pihenőhelye már Vevey-ben elkezdődik, és két világhírű nevet is ehhez a városhoz köthetünk: az egyik az itt még szobrot is kapott Charlie Chaplin, a másik pedig egy itteni élelmiszergyáros, bizonyos Nestlé. S itt kezdődik a VMCV nevű közlekedési társaság birodalma is, akik a két V (Vevey és Villeneuve) között Montreux és Chillon érintésével korábban villamost üzemeltettek, ma pedig egyetlen majdnem 13 km hosszú trolivonalat!

100_7157.jpgFent a bor, lent a víz...

DSVevey_1.jpg...a város mellett pedig a róla elkeresztelt hajó.

Montreux-nek a legújabb kori zene a lételeme, a legkülönfélébb formákban. Az itteni jazzfesztiválról még az is hallhatott eleget, aki nem ezt a muzsikát hallgatja, s a hard rock szerelmeseinek is az alapműveltség része, hogy a Deep Purple egy itteni klub leégéséről írta meg a Smoke On The Water-t. De ez volt az igazi menedék- és alkotóhely Freddie Mercury számára is, aki ma a város tóparti piacterén bronzba öntve áll jellegzetes koncertpózában.  A környék viszont sokkal régebben is hatott a művészekre: Chillon vára, amely ma is középkori állapotában maradt meg, Byron-t ihlette meg… s ezt akkor is könnyen megértjük, ha a gőzhajó helyett a vonatot vagy a trolit választjuk a megközelítéséhez.

Riviere.jpgSzállodák és üdülők - ahogy ez egy "Riviéra"-hoz illik!

ChillonAvPano.jpgChillon, amely valóban rabul ejt...

MonFrMercDroit.jpg"Who wants to live forever?" - ilyen látvány mellett valószínűleg mindenki!

Svájc azonban mégis inkább a hegyek, mint a vizek országa – de legközelebb már végre ilyen tájak között vonatozhatunk!

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr135018216

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása