Hova megy ez a vonat?

Stuttgart – az utolsó ezermilliméteres

2013. március 05. Szerző: feketén villogó térközjelző

Korábbi írásunkban az Özvegy-expresszről már írtunk, most jöjjön Stuttgart városi közlekedésének másik "meredek" eleme, a fogas. Stuttgartban 2007 decemberében megszűnt az utolsó hagyományos 1000 mm-es nyomtávolságú villamosvonal. Helyét a helyiek körében U-Stadtbahn-nak nevezett 1435 mm-es városi vasút vette át. Azonban a városból nem tűnt el teljesen az 1000 mm-es nyomtáv, a nosztalgia villamosjáratok útvonalán kívül a helyi fogaskerekű vasút és a sikló is ezen nyomtávon üzemel.

283.jpg

Este a Marienplatzon…

A kezdetekben Stuttgartban is minden egyszerűen indult el, először lóvasút, a szomszédos városrészekben és községekben gőzmozdony vontatta vasút, a későbbiekben pedig  számos villamos-magántársaság működött. Azután megtörtént a különálló cégek egyesítése, az SSB (Stuttgarter Strassenbahnen) cégbe való összeolvasztásával.

287.jpg

 … és a degerlochi felső végállomáson.

A Riggenbach-rendszerű fogaskerekű vasutat szintén önálló vállalatként (Filderbahn-Gesellschaft) 1884. augusztus 23-án nyitották meg a nagyközönség előtt, Stuttgart Süd városrészét kötötte össze az akkor még külön településként jegyzett Degerlochhal. 1904-ben váltottak gőzüzemről elektromos üzemre. 1920-ban az SSB átvette a vonal üzemeltetését, tulajdonába 1934-ben került az üzem. 1965-ben építették újjá a népnyelven csak Törökhídként emlegetett acél szerkezetű hidat, azóta új vasbeton híd ível át az Obere Weinsteige felett. 1959-ben az SBB számmezőjében a 30-as számot kapta, de 1978 óta, amikor is megalakult a helyi közlekedési szövetség (VVS) átszámozták 10-esre.

354.jpg

ZT4 motorkocsi belső tere. A kocsi a DT8-as típushoz hasonlóan magaspadlós, viszont a peronok – a két végállomást leszámítva – nem ehhez vannak kialakítva. 

1936-ban módosult a fogaskerekű útvonala, így a kocsiszín elől az új végállomás közvetlenül a Marienplatzra került. Degerlochban a Stadtbahn kiépítése után hosszabbították meg a vonalat a mai végállomásig, ezzel tömegközlekedési átszállási kapcsolatot biztosítva a felső végállomáson is.

A fogaskerekű 1,7 km-es útvonalán 207 méter szintkülönbséget hidal át (266-473 m), a maximális emelkedés 17,5%-os. A vonal egyetlen köztes állomása a Wielandshöhe megállóban található.

358.jpg

Felfelé a hegyre. 

A fogaskerekű vasút 5:15 és 20:45 között közlekedik 15-perces ütemben. A menetidő 10 perc. 21:00-tól 0:40-ig 20 perces ütemben vonaltaxi szolgáltatás van, így az este úton lévők is elérhetik céljukat, az SSB oldaláról pedig költséghatékony is az eljárás.

363.jpg

Tájkép a hegyről, az előtérben látszó fától balra felül a főpályaudvar tornya magasodik. (a négy tizenvalahányemeletes alatt) 

1982 óta vannak üzemben a ma is közlekedő ZT4 típusú motorkocsik, dizájnjuk a később megjelent 1435 mm-es nyomtávú DT8 típusú Stadtbahn kocsikkal azonos.

367.jpg

A vonal egyetlen állomásán keresztezi egymást a két forgalmi kocsi.

Még néhány érdekesség:

Korabeli térkép itt található a vonalról.

Korai képeslap a fogasról itt látható.

Képeslap 1906-ból

1917, elektromos üzem

372.jpg

Szintén felfelé, Wielandshöhe előtt.

376.jpg

Jön is az ellenvonat.

378.jpg

 Wielandshöhe, középperon, de nem magas, mint a kocsi padlószintje.

381.jpg

Útközben

387.jpg

Domboldal, kilátás, vajon hány nokiásdobozba (csak pénzértékileg természetesen) került?

396.jpg

1003-as motorkocsi halad fefelé, a menetrendhez két kocsi kell, három van, tehát egy tartalék.

402.jpg

Marienplatz nappal.

409.jpg

A Marienplatzra 1936-óta jár a fogas.

413.jpg

Na fussak, vagy ne? A kijelzőn a föld alatt futó Stadtbahn aktuális indulási idői vannak feltüntetve.

022.jpg

 Degerloch Zahnradbahnhof megálló, régen eddig járt a fogas. A Stadtbahnhálózat kiépítése után nyílt meg az új Degerloch állomás.

026.jpg

Degerloch végállomás. Itt is kiváló átszállási kapcsolat van a Stadtbahn vonalakra.

028.jpg

ZT4 motorkocsi vezetőállása

030.jpg

Felfelé, ezúttal kerékpárszállítással egybekötve Haigst megállóban.

032.jpg

 Nägelestrasse megállót elhagyva erős lejtésbe kezd a pálya.

034.jpg

Türkenbrücke felülről, …

036.jpg

...és oldalról. A vasbeton híd 1965 óta van üzemben, előtte egy acélhíd szolgálta a vasutat.

042.jpg

Útátjáró biztosítva, jöhet a fogas.

045.jpg

Marienplatz. Kirándulóidőben a kerékpárszállító kocsi is kihasznált.

047.jpg

A Marienplatz 1936 óta érhető el fogassal, …

049.jpg

 … addig itt egyenesen haladtak a szerelvények, …

050.jpg

 … hogy elérjék a kocsiszínt és a régi végállomást.

054.jpg

Felfelé a hídon.

056.jpg

Egy kicsit nagynak tűnik a 3 db ZT4-es kocsi számára a depó, azonban a régi motor+pót időszakban szükség volt rá.

059.jpg

Végül egy „Offtopic” jármű a fogas hídja alatt.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr135117101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2013.03.05. 09:40:49

Érdekesség, hogy a járművek külső és belső kialakítása is teljesen azonos a DT8-as motorkocsikkal (már amennyire ez az eltérő üzem miatt lehetséges), amik a Stadtbahnon járnak.
Ez azért különösen érdekes, mert ezek '82-ben már utast szállítottak, miközben a DT8 első éles szériája csak '85-ben állt üzembe (a három prototípus '81-től), azaz nem a DT8 kialakítását másolták le a fogaskerekűhöz, hanem egyszerre terveződött a két típus, ugyanott.
süti beállítások módosítása