A Stadtbahnon kívül néhány különleges vasútüzem is található Stuttgartban, ezek egyike a sikló, avagy népnyelven az „özvegy-expressz”. A Marienplatztól három Stadtbahn-megállónyira a Südheimer Platz megálló (U1, U14) mellett található a stuttgarti sikló alsó végállomása.
Utasra várva az alsó végállomáson. Tényleg tömegközlekedési eszköz, turista csak véletlenül jár erre.
A világon első teljesen automata üzemű siklóvasút 1929. október 30-a óta közlekedik a heslachi Südheimer Platz és az 1914-ben megnyílt Waldfriedhof (erdei temető) között. A járatot a megnyitása óta az SSB üzemelteti, az ezredfordulón végrehajtott átszámozás szerint 20-as vonalszámot viseli.
Összehasonlítva más siklóvasutakkal ez az üzem elsősorban a mindennapi tömegközlekedési igényeket szolgálja ki, sőt 1978 óta a tarifaközösség (Verkehrs- und Tarifverbund Stuttgart = VVS) tagja, normál jeggyel és bérlettel vehető igénybe.
A siklót 2004-ben teljesen felújították.
Az esslingeni gépgyárban (Maschinenfabrik Esslingen) 1928-29-ben gyártott kocsikat az 1929-ben beköszöntött világgazdasági válság miatt kívülről teak-fával, belülről pedig mahagónival burkolták. A kocsik súlya üresen 8 tonna, a hasznos terhelés 5 tonna, a befogadóképesség 75 (20 ülő és 55 álló) utas kocsinként.
Alsó végállomás
A sikló 87 méter szintkülönbséget (297-384 m) hidal át az 1000 mm-es nyomtávú és 536 m hosszú maximálisan 28,2%-os emelkedésű pályán. Az üzemvitel ellátásához csak 1-1 kocsikísérő szükségeltetik.
1999. december 26-án egy orkán erejű viharban az egyik kocsi megsérült, utána 2000 februárjáig az üzem leállt. 2003-2004-ben a kapruni sikló tragikus tűzesete után bevezetett szigorúbb előírások miatt modernizálták az üzemet.
Az alsó végállomást elhagyva a vonal egyetlen műtárgya egy közút feletti vasbeton szerkezetű híd.
A hídról nyíló kilátás lefelé
A híd és a hullámvasút felülről.
A sikló 9:10 és 17:50 között 20 perces ütemben közlekedik, a menetidő 4 perc, az átlagos utazási sebesség 11 km/h. Míg az első teljes üzemévben 690.000 utas vette igénybe a szolgáltatást, ez 2008-ra 150.000-re csökkent.
Kereszt félúton.
Felső végállomás a temető bejárata előtt.
Modellezésben érdekeltek a Brawa cég jóvoltából 1:87-ben is „utazhatnak”, de reméljük, nem a temetőhöz...