Korábbi írásunkban az Özvegy-expresszről már írtunk, most jöjjön Stuttgart városi közlekedésének másik "meredek" eleme, a fogas. Stuttgartban 2007 decemberében megszűnt az utolsó hagyományos 1000 mm-es nyomtávolságú villamosvonal. Helyét a helyiek körében U-Stadtbahn-nak nevezett 1435 mm-es városi vasút vette át. Azonban a városból nem tűnt el teljesen az 1000 mm-es nyomtáv, a nosztalgia villamosjáratok útvonalán kívül a helyi fogaskerekű vasút és a sikló is ezen nyomtávon üzemel.
Este a Marienplatzon…
A kezdetekben Stuttgartban is minden egyszerűen indult el, először lóvasút, a szomszédos városrészekben és községekben gőzmozdony vontatta vasút, a későbbiekben pedig számos villamos-magántársaság működött. Azután megtörtént a különálló cégek egyesítése, az SSB (Stuttgarter Strassenbahnen) cégbe való összeolvasztásával.
… és a degerlochi felső végállomáson.
A Riggenbach-rendszerű fogaskerekű vasutat szintén önálló vállalatként (Filderbahn-Gesellschaft) 1884. augusztus 23-án nyitották meg a nagyközönség előtt, Stuttgart Süd városrészét kötötte össze az akkor még külön településként jegyzett Degerlochhal. 1904-ben váltottak gőzüzemről elektromos üzemre. 1920-ban az SSB átvette a vonal üzemeltetését, tulajdonába 1934-ben került az üzem. 1965-ben építették újjá a népnyelven csak Törökhídként emlegetett acél szerkezetű hidat, azóta új vasbeton híd ível át az Obere Weinsteige felett. 1959-ben az SBB számmezőjében a 30-as számot kapta, de 1978 óta, amikor is megalakult a helyi közlekedési szövetség (VVS) átszámozták 10-esre.
ZT4 motorkocsi belső tere. A kocsi a DT8-as típushoz hasonlóan magaspadlós, viszont a peronok – a két végállomást leszámítva – nem ehhez vannak kialakítva.
1936-ban módosult a fogaskerekű útvonala, így a kocsiszín elől az új végállomás közvetlenül a Marienplatzra került. Degerlochban a Stadtbahn kiépítése után hosszabbították meg a vonalat a mai végállomásig, ezzel tömegközlekedési átszállási kapcsolatot biztosítva a felső végállomáson is.
A fogaskerekű 1,7 km-es útvonalán 207 méter szintkülönbséget hidal át (266-473 m), a maximális emelkedés 17,5%-os. A vonal egyetlen köztes állomása a Wielandshöhe megállóban található.
Felfelé a hegyre.
A fogaskerekű vasút 5:15 és 20:45 között közlekedik 15-perces ütemben. A menetidő 10 perc. 21:00-tól 0:40-ig 20 perces ütemben vonaltaxi szolgáltatás van, így az este úton lévők is elérhetik céljukat, az SSB oldaláról pedig költséghatékony is az eljárás.
Tájkép a hegyről, az előtérben látszó fától balra felül a főpályaudvar tornya magasodik. (a négy tizenvalahányemeletes alatt)
1982 óta vannak üzemben a ma is közlekedő ZT4 típusú motorkocsik, dizájnjuk a később megjelent 1435 mm-es nyomtávú DT8 típusú Stadtbahn kocsikkal azonos.
A vonal egyetlen állomásán keresztezi egymást a két forgalmi kocsi.
Még néhány érdekesség:
Korabeli térkép itt található a vonalról.
Korai képeslap a fogasról itt látható.
Szintén felfelé, Wielandshöhe előtt.
Jön is az ellenvonat.
Wielandshöhe, középperon, de nem magas, mint a kocsi padlószintje.
Útközben
Domboldal, kilátás, vajon hány nokiásdobozba (csak pénzértékileg természetesen) került?
1003-as motorkocsi halad fefelé, a menetrendhez két kocsi kell, három van, tehát egy tartalék.
Marienplatz nappal.
A Marienplatzra 1936-óta jár a fogas.
Na fussak, vagy ne? A kijelzőn a föld alatt futó Stadtbahn aktuális indulási idői vannak feltüntetve.
Degerloch Zahnradbahnhof megálló, régen eddig járt a fogas. A Stadtbahnhálózat kiépítése után nyílt meg az új Degerloch állomás.
Degerloch végállomás. Itt is kiváló átszállási kapcsolat van a Stadtbahn vonalakra.
ZT4 motorkocsi vezetőállása
Felfelé, ezúttal kerékpárszállítással egybekötve Haigst megállóban.
Nägelestrasse megállót elhagyva erős lejtésbe kezd a pálya.
Türkenbrücke felülről, …
...és oldalról. A vasbeton híd 1965 óta van üzemben, előtte egy acélhíd szolgálta a vasutat.
Útátjáró biztosítva, jöhet a fogas.
Marienplatz. Kirándulóidőben a kerékpárszállító kocsi is kihasznált.
A Marienplatz 1936 óta érhető el fogassal, …
… addig itt egyenesen haladtak a szerelvények, …
… hogy elérjék a kocsiszínt és a régi végállomást.
Felfelé a hídon.
Egy kicsit nagynak tűnik a 3 db ZT4-es kocsi számára a depó, azonban a régi motor+pót időszakban szükség volt rá.
Végül egy „Offtopic” jármű a fogas hídja alatt.