Ezúttal Drezdába kalauzolom a Tisztelt Olvasót, a címben nem véletlen a többes szám. Az egymástól nem messze található sikló- és függővasutat 1895-ben és 1901-ben adták át a forgalom számára. Két közös van bennük: a tömegközlekedési igény kiszolgálása és a drótkötél-vontatású meghajtás.
A felső állomás a völgy felől, körben több száz kisebb-nagyobb villa található.
A siklóvasút megnyitása 1895. szeptember 25-én történt meg, 95 méter szintkülönbséget 547 méter hosszú pályán 5 perc alatt hidal át. A vonalon egy 54 méter hosszú alagút és egy 102 méter hosszú acél szerkezetű híd található. A pálya nyomtávolsága 1000 mm, maximális emelkedése pedig 29%.
A sikló 10 perces menetideje és 10 Pfenniges használati díja hamar olcsó szórakozást ígért a szegényebb rétegek számára is, noha az alapötletet a sok tehetős drezdai az Elba-partját övező dombokon épített nyaralójának megközelítése adta. A siklóvasút tehát elsőre a helyi igényeket szolgált ki, de hamar turista látványosság is lett.
1984 óta ipari műemlék, 1993-94-ben pedig teljes körűen felújították.
Szintén jelentős acélszerkezetet emészt fel a Blaues Wunder nevű híd, az Elba túlpartján található a két hegyivasút ezen át közelíthető meg. A hidat 1893-ban adták át a forgalomnak, hossza 280 m, pillérje közel 24 méter magas. A hídon egykor a 4-es villamos járt Pillnitzbe, a kastélyhoz. Ma már csak busszal utazhatunk erre.
Nosztalgiahajóval a nosztalgiahíd alatt.
Utazás a siklóval: a kitérő pont az acélhídon van, típusa itt is, mint Augustusburgban Abt. (http://de.wikipedia.org/wiki/Abtsche_Weiche)
A sikló felső állomása.
Magánsikló a domboldalban: áruszállítás kipipálva.
A felső állomásépületben siklótörténeti kiállítást tekinthetünk meg.
Ezúttal lefelé haladunk.
Az alsó végállomás az 54 méteres alagúttal.
A sikló alulról.
Képeslap 1900-ból: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Dresden_Loschwitz_Standseilbahn_1900.jpg
A túlparton már látszik a függővasút.
Nem messze a siklóvasúttól egy másik hasonló célt szolgáló építmény is található: a függővasút. Kialakítása hasonló a wuppertali függővasútéhoz, egy nehéz acél szerkezetről lóg lefelé a kocsiszekrény. A wuppertali függővasutat szintén 1901-ben adták át a mindennapi utasforgalomnak, a kialakítás hasonló, csak ott a meghajtás a kocsikon van elhelyezve, valamint a pálya a Wupper folyó völgyét követve közel vízszintes magassági vonalvezetésű.
Míg az előbbi siklónál alul vannak sín és talpfa formájában a „teherhordó elemek”, addig itt a függővasútnál a kocsi feletti acél szerkezet tölti be ezt a funkciót. Ott nem kell oszloperdő, míg itt nem kell alapozás.
A függővasút átadása 1901. május 6-án történt meg, a 254 méteres, maximum 39,9%-os emelkedésű pályán 3 perc alatt 84,2 méter szintkülönbséget győz le.
2001-ben történt meg a teljes körű felújítás, természetesen ez is műemlék.
A drezdaiak nem igazán szerették ezt a műszaki megoldást, a város Loschwitz 1921-es Drezdához csatolásával „megörökölte” a függővasutat is. A tervező Schuckert&Co. viszont további függővasutak építését határozta el, Berlinben, Párizsban és Londonban is próbálkozott, de ezeken a helyeken hosszas tárgyalások után a földalatti vasutat választották.
A vasútra, buszra, villamosra és kompra is érvényes napijegyek a hegyi vasutakra nem érvényesek, azok felmutatásával viszont kedvezményes menetjegy váltható. Hetijegy, vagy bérlet váltása esetén viszont nem kell kiegészítő jegyet venni.
Az alsó végállomás épülete, illik a kastélyok és nyaralók sorába.
Ez bizony elment.
Érkezés a felső végállomásra.
A toronyban kiállítás és kilátó is üzemel.
Tájkép a kilátóból.
Itt is kiállítás mutatja be a vasút történetét.
Egy régi tartószerkezet-darab, 1900-1984 között szolgált.
Egy korábbi kocsi modellen.
A kocsi vezérlőfülkéje.
Elindult a lejtmenet, itt a pályakarbantartás a fejünk felett dolgozik.
Jön fel az ellenkocsi, itt végig „kétvágányos” a pálya. A siklóhoz képest kicsit korlátozottabbak a kilátási lehetőségeink.
A függővasút kocsija a felső állomáson.
Kilátás az Elba völgyére, háttérben a Blaues Wunder.
A napijegyünk a pillnitzi kompra is érvényes, ne hagyjuk ki ezt sem!
Fénykép 1902-ből: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/Loschwitz_Bergschwebebahn_1902.jpg
Végezetül térkép a környékről: