Horvátországban is elindult a vasúti fűnyíró. Nem is olyan rég emeltük fel szavunkat a magyar vasúton tervezett hasonló cselekedettel szemben, déli szomszédunknál pedig épp most rendelték el a 10 %-os teljesítmény-csökkentést. A jugoszláv utódvasutak közül eddig a horvát és a szlovén vasút állt a legközelebb az európai mércéhez, de most úgy tűnik, a horvát vasút sokat tanult szlovén szomszédjától, ahol hétköznap sűrű a vonatközlekedés, hétvégén viszont alig van egy-két vonat, sok mellékvonalon pedig hétvégén egyáltalán nincs forgalom. Csakhogy a különbség az, hogy Horvátországban jelenleg sem túl kínálati a menetrend...
A ritkítások nagy vonalakban. Gyakorlatilag nincs olyan vonal, amit ne érintene, itt csak a leginkább érintetteket jelöltük. Piros: buszos pótlás, sárga: hétvégén jelentős ritkítás, vagy teljes leállás.
A Horvát Vasutak honlapján közzétett, (horvát nyelven, az "ovdje" linkre kattintva látható a tételes vonatlista, szótár a cikk végén!) április 24-től érvényes változtatások nemcsak néhány vonat kihúzását jelentik, hanem több vonalon az autóbuszos pótlást is. A hivatalos indokolás szerint elsősorban a peremidőszakokban szüntetnek meg vonatokat, mivel ezeken a vonatokon rendkívül kevesen utaznak (ugye ismerős?). Az indokolás továbbá kitér a megspórolt összegekre is, ami tulajdonképpen a változó költségek megspórolását jelenti (ugye ez is ismerős?). A fűnyíró pedig olyannyira egyenletesen nyír, hogy még az elővárosi vonatok közül is kiiktat többet hétvégén (erre még visszatérünk).
Annyit meg kell jegyezni, hogy - elvben - nagyobb eredményre vezethet a magyar "kétpárvonatos" megoldásnál a hétvégi üzemszünet, mert ez esetben a változó költségeken túl egyes fixebbnek mondható tételek is kiiktathatók. Eleve a vonatszemélyzet szolgálatai is műszak-szerűen mondhatók le így, de teherszállítás hiánya esetén például az állomási forgalmi szolgálatok is megszűnhetnek bizonyos napokra. Ez Golubovec felé a kőszállítás miatt kevésbé működhet jól, de például Županja felé hozhat valós megtakarítást.
Hozzá kell tenni a teljes kép ismeretéhez azt is, hogy a volt Jugoszláviában egyfajta amerikai stílusú motorizáció ment végbe, azaz igen magas a személyautó-használat, ehhez képest a tömegközlekedés kisebb szeletet hasít ki, és abból a szeletből is sok esik a nagyrészt magánkézben lévő busztársaságokra. A vasúthálózat pedig Horvátországban nemcsak hogy nem ritkább, mint nálunk, sőt, szolgáltatási színvonala - a menetrendi kínálatot leszámítva - sok tekintetben még magasabb is. A jó állapotú infrastruktúrához azonban még a fővonalakon is egy teljesen ütemtelen, esetleges, igényvezérelt(nek tűnő) menetrend párosult (ugye emlékszünk még az ütemes menetrend előtti magyar viszonyokra?).
Zadar "pályaudvara" mindössze 2 vágányból és egy letűnt utasforgalomra emlékeztető felvételi épületből áll. Története pedig úgy tűnik, itt véget is ér.
Nos a fűnyíró tehát nyírt, és teljesen kiirtotta a személyszállító vonatokat a Knin-Zadar, Metković-Ploče, és a Banova Jaruga-Daruvar vonalakról. A zadari vonalon évek óta tart a lassú sorvadás, előbb a zágrábi közvetlen kocsit szüntették meg, aztán a személyvonatok számát csökkentették szép lassan. Úgy volt, hogy már a menetrendváltással bezár, hát eddig húzta. Teherforgalom természetesen marad. A Metković-Ploče vonalon, amely Bosznia tengeri kijárata, a szarajevói gyorsok már nem járnak le a kikötőbe, és most a helyi személyek helyett is busz lesz. A teherforgalom természetesen itt is megmarad. A harmadikként említett vonal pályaállapota miatt annak felső, Daruvar és Pčelić közötti szakaszán már régóta pótlóbusz jár, de a Širac és Daruvar közötti 10 km-t éppen tavaly év közben adták vissza újra a forgalomnak, az idei tervekben pedig épp tavaszra-nyárra volt előírányozva a vonal teljes újranyitása. Csak volt... Szintén két pár személyvonatáról mondhat le a busz javára az egykor nemzetközi forgalmat is bonyolító Strizivojna-Vrpolje-Šamac vonal is. A pótlóbuszokat a horvát vasút fogja üzemeltetni, indokolásuk szerint jóval olcsóbb lesz, mint a vonatot járatni.
Ploče, még hosszú szarajevói vonattal 2009-ből. Ez az állomás is bezár.
A kasza jelentősen riktította a hétvégi vonatok számát a Zágrábtól nem is olyan messze lévő Zabok-Đurmanec és Zabok-Gornja Stubica szárnyvonalakon, Varasd környékén, illetve Szlavóniában, Eszék és Erdut (Erdőd) között, ahol mindössze egy pár vonat marad hétvégén, ugyanúgy, ahogy Vinkovci és Županja között is. Vinkovci és Vukovár között a tavaly 5 párra felbővített kínálatból egy vonat sem fog járni hétvégén. A vonatok fele nem fog járni hétvégén a Nova Kapela-Batrina-Pleternica-Velika vonalon sem. Még a Zágráb-Vinkovci fővonalon sem marad hétvégén szinte egy személyvonat sem, Vinkovcin túl pedig konkrétan egy sem marad, sem hétköznap, sem hétvégén. Pélmonostorról sem lehet hétvégén rendes programot szervezni Eszékre, a hétvégi ritkítás ott is drasztikus.
Apropó Pélmonostor... emlékezzünk csak vissza, hogy alig másfél éve a nemzetközi személyforgalom is megkapta a maga nagy pofonjait. Ekkor egész Bosznia felé csak egy vonat maradt, ami a budapesti és belgrádi utazóknak is kellemetlen következménnyel járt - az utolsó Drava IC-ről mi is írtunk - és hasonló módon redukálták le a Belgrád-Zágráb eljutásokat is egyetlen párra a korábbi négy helyett. Dobova határátmenetben ugyan végül csak a Villach-Belgrád éjszakai vonat tűnt el, de a Sapjane-Rijeka szakaszon már nem volt kegyelem a személyvonatoknak, és az Istria sem jutott el többet Pula felé. Ez egyben a budapesti éjszakai vonatot is "egynyárivá" tette, mindezeken felül pedig a Kvarnert is felírhattuk a veszteséglistára, az összes kishatárforgalmi vonatunkkal együtt. Az eredeti tervek egyébként még ennél durvább ritkításokat tartalmaztak, beleértve a Lisinski-t és a Ljubljana-Rijeka gyorsvonatokat is. Ebből a "tarvágásból" csak egy budapesti vonat sarjadzott újra a következő (azaz mostani) menetrendi év elején, de a következő évekre nézve kevés esély van az eredeti állapotok visszaállítására. Szarajevó felé a samaci vonal bezárásával legalábbis mindenképp így van.
Golubovec, mellékvonali végállomás, amely szintén egy kicsit még elérhetetlenebb lesz.
Ezekkel a húzásokkal a horvát vasút menetrendje hétvégén annyira zilált lesz (eddig sem volt egyszerű, de azért használható volt), hogy gyakorlatilag nem éri meg bármiféle utazást vonatra tervezni. Villantsuk azért fel a másik oldal érvét is, hogy bizony tényleg kevesen utaznak, főleg hétvégén vonattal. De legyünk őszinték: ilyen eddigi kínálattal vajon mire lehet számítani?
Miért elvi hibás mégis az a gondolatmenet, amely a legüresebb hajnali és esti vonatok megszüntetésétől várja egy vasúti társaság eredményének javulását? Minél gyakrabban utazik valaki, eszközválasztásánál annál fontosabb számára az adott eszköz rendelkezésre állása. Az autó egyik nagy versenyelőnye is ez: amikor menni kell, kéznél van. Nos, ha ilyen fokú rugalmasságot nem is, de valamekkorát egyre több utas elvár a közösségi közlekedés eszközeitől is. Fejlődő gazdaságban ugyanis csökken azoknak a száma, akik szigorúan hivatásforgalmi céllal utaznak, sem szabadidős, sem családi célból egyébként nem mozdulnak ki otthonról. Ha pedig egy vonat tényleg csak hétfőtől péntekig, reggel és este áll rendelkezésre, máris kisebb a vonzereje, és sok utas így már nem érez késztetést, hogy például bérletet vásároljon: vonathoz kötött rendszeres utasból így lesz minden nap mérlegelő alkalmi: ha nincs bérlet, akkor egy-egy nap belefér egy autós kanyar, és így tovább. Azt állítjuk tehát, hogy a peremidős kínálat-szűkítés a csúcsidei utasszámot és bevételt is veszélyezteti - mit veszélyezteti, konkrétan szép lassan felzabálja. Magyar példa is akad erre, például az elmúlt tíz évben bezárt - újranyitott - kínálatcsökkentett vonalak között is.
Ami pedig az eddigieken is túltesz, az a zágrábi elővárosi forgalom (Zagreb-Harmica és Zagreb-Dugo Selo) megnyirbálása: a hétköznap közlekedő 104 vonatból első blikre csak 4 vonat szűnik meg, két pár késő esti vonat. De ha tovább nézzük, a nyári szezonban munkanapokon a 104 vonatból 52 közlekedik, tanszünetben hétvégén pedig csak 40 vonat marad, persze mindenféle ütemesség nélkül. Hogy ennek milyen hatása lesz a hétköznapi utasforgalomra, azt talán nem kell sokat ecsetelnünk.
És ha ez még nem lett volna elég: a nyári szezon végeztével szezonálissá fokozódik le a Zágráb-Split éjszakai vonat, a "nyolchuszonötös", így a két város között a nyári szezonon kívül mindössze egy pár nappali vonat (ICN) összeköttetés marad. Hasonló csemege a Kotoriba-Zágráb közötti esti végigmenős személyvonat vasárnapi korlátozása, helyette meghagyva a "gyorsított", csak nagyobb állomásokon megálló vonatot.
Amit tehát a mai nyelvleckén sajnos megtanultunk: ne vozi - nem közlekedik; ne vozi sobotom, nedeljom i blagdanom - nem közlekedik szombat, vasárnap és ünnepnap...