Hova megy ez a vonat?

Zgorzelec-Wrocław Główny: útibeszámoló kis lengyel járműismertetővel

2014. május 08. Szerző: feketén villogó térközjelző

Proszę zakończyć wejściem do pociągu! – azaz kérem, fejezzék be a beszállást. Ugyan nem hallottam, illetve nem értettem a lengyel nyelven bemondottakat, de valahogy ehhez hasonlóan hangozhat.

Nemrég bemutattam Wrocław főpályaudvarát és három másik állomását, egy karbantartottat, egy megszűntet és egy lerobbantat. Ezúttal inkább a vasútbarátoknak kedvezek, lássuk a használatban lévő vasúti járműveket!

 04 Dsc03297.jpg

 

01 DSC03694.JPGGörlitzben személyzetcsere után indul az expressz Wrocławba. A hangosbemondás végig kétnyelvű volt, a vizuális az adott ország szerinti megnevezéssel élt. A napi három pár vonat a Drezda-Görlitz vasútvonal kétórás RE (Regionalexpress) ütemébe illeszkedik.

 02 DSC03289.JPGLengyelországba érve Görlitz felől Węgliniec-ben (Kohlfurt) érjük el a villamosított fővonalat Wrocław felé. Az állomás kihalt, az előtető részben az enyészeté, a háromezer lakost számláló falu állomása csak az átszállási lehetőség és fűtőháza miatt említésre méltó.

 03 DSC03290.JPGLeállított dízelek hosszú sora Węgliniecben.

Dsc03294.jpgÚgy szerettem volna egy koszos Dezső helyett egy lehúzható ablakos lassú személyvonatot…

 04 Dsc03297.jpgA címlapkép értelmezve: Bolesławiec és Chojnów után Legnica a következő fűtőházzal rendelkező állomás. Itt villanygépek sora pihent a "nosztalgia" motorvonat mögött.

 05 DSC03299.JPGWrocław főpályaudvara. Kicsit kilóg a sorból a német vasút Desiro motorvonata, amely Drezdából érkezett. Mint valami termékbemutató.

 06 DSC03309.JPGRögtön egy kakuttojás: Gyors érkezett a cseh Ústi nad Orlicíből, ez a Glasensis.

 

07 DSC03312.JPGGyors körüljárás közben egy frissített színtervű EN57-es motorvonat érkezik.

 08 DSC03328.JPGA ČD előbbi 163-as sorozatú Jadwiga keresztnevű mozdonya. Több ilyen sorozatú mozdony is vendégszerepel Lengyelországban - ahogy a polák gépek is eljárnak Prágába.

 09 DSC03319.JPGEz a szerelvény Alsó-Szilézia régiós színezését viseli magán.

 10 DSC03357.JPGAz EN57-es motorvonatok főbb paraméterei: 3000V=, azokat a PaFaWag gyártotta Wrocławban 1961 és 1993 között, összesen 1429 darab készült belőle. Más nagyságrend, mint bármelyik más magyar motorvonat… Érdekességképpen: a horvát (6011-es sorozat) és a szlovén (311-es sorozat) vasút is üzemeltet(ett) belőle pár darabot - a Kádárral kortárs pártfőtitkár után Gomułka becenéven. Legnagyobb sebessége 110 km/h.

 11 DSC04047.JPGVan mááásik! A végállomás ezúttal Katowice, az út hossza „csak” két és fél óra!

 12 DSC03316.JPGNézzünk valami újabbat, a régióban egy darab modernizált EN57AL szerelvény található, több tucat motorkocsi felújítására kiírt tendert a PESA-ZNTK Mińsk Mazowiecki konzorcium nyerte. Maximális sebessége 120 km/h.

 13 DSC03305.JPGMég újabb: Newag 31WE Impuls típusú motorvonat alsó-sziléziai színezésben. Végsebessége 160 km/h., 1-2-2-1 ajtóelrendezésű, 181+21 ülőhellyel rendelkezik. WIFI-konnektor-légkondi. Egy tesztfutáson elérte a 201,4 km/h-s sebességet. A motorvonatok a Wrocław – Legnica – Wrocław útvonalon járnak.

 14 DSC03306.JPGHát persze, hogy a lengyelek is EU-s pénzekből fejlesztenek. Új motorvonatok, 160-as pálya, 100 millió złoty összköltségből 67 millió volt EU-s pénz.

 15 DSC03314.JPGEgy-két régebbi hajmeresztő lengyel formatervhez képest szerintem jól néz ki.

 16 DSC04049.JPGKözben megérkezett egy (EN57 SPOT, ez egy 75 darabot érintő 2006/2007-es felújításból származik.

 17 DSC03702.JPGNézzünk mást! Az EU07-es sorozatú villanygép Pafawag Wrocław - Cegielski Poznań gyártmányú, 1965 és 1994 között gyártották őket, összesen 483 darabot. Itt egy „fürdősvonat” élén pózol.

 18 DSC03704.JPGEz épp 1985-ös gyártású.

 19 DSC03705.JPGÉs a „fürdősvonat”: a kiindulási hely: Krakkó, a cél Kołobrzeg az Balti tenger partján. Érdekességképpen, Krakkóból reggel két fürdős indul Kołobrzegbe: 5:42-kor Varsón és Gdańskon át, a másik pedig 6:15-kor és Katowice-Wrocław-Poznańon át. Érkezés 18:17-kor és 18:58-kor - de legalább van mind a kettőn bisztrókocsi. Egy kétnapos úttal egy „eltérő útirányú retúrral” megjárható (ha ismerik ezt a jegyfajtát és ha el tudjuk ezt magyarázni a pénztárosnak) - vagy pedig mehetünk vissza a 20:26-kor induló, Bydgoszcz-t és Varsót érintő éjszakai járattal. :-)

 20 DSC03707.JPGLassan unalomba fullad már a következő EN57-es, ez Gliwicébe megy, azaz pont nem éri el Katowicét.

 21 DSC04056.JPGEzúttal Ostrów felé, a Nagy-lengyelországi vajdaság egyik járásszékhelye felé indulhattunk volna és 2 óra alatt oda is érnénk.

Dsc03671.jpgHogy a végére valami német is legyen: Útban Drezda felé Görlitzben ismét személyzetváltás volt.

 23 Dsc03690.jpgBudisín: Ha csak felolvasnám Bautzen szorb (másnéven vend) nyelven leírt nevét, többen nem értenék, miért beszélek így.

 24 DSC04071.JPGA német nyelvterület legnagyobb végállomására érkeztünk, Nicht Einsteigenbe. Azért sok volt ez a 3,5 óra per irány Desiróval és monoton 120-szal.

 25 DSC04078.JPGVégre egy sárgaság: erre még tellett az energiámból este 10-kor.

 26 DSC03369.JPGÉs ami ebből a részből (is) kimaradt: a lengyel villamosok és buszok. Igaz nem vonat, de a következő részben beszámolunk a helyi közlekedésről is, mégis csak Volvóvárosban voltam.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr916075750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vizimazsom 2014.05.08. 16:22:23

"A német nyelvterület legnagyobb végállomására érkeztünk, Nicht Einsteigenbe." :D Én Ausgangban jártam sokszor, oda is, vissza is.

Girhes Joe 2014.05.08. 18:44:15

"Proszę zakończyć wejściem do pociągu!"

Helyesen:

Proszę zakończyć wsiadanie do pociągu!
Ejtsd kb: prase zákanycsöcs wsádánye da pacsangu
Jelentése: kérjük befejezni a felszállást a vonatra

A wejście do pociągu azt jelentené, hogy bemenet (vagy bejárat) a vonatba. :D

Girhes Joe 2014.05.11. 07:40:54

Egyébiránt a lengyel testvíreknek az EN57 az, ami nekünk a Bhv inga. Hozzánk hasonlóan modernizálták itt-ott, de azért mégiscsak fél évszázados technikáról van szó. Vasútbarátoknak érdekes, átlagutasnak meg ez a hugyosvonat. Mégis van egy számottevő eltérés, arrafelé a legszakadtabb 50 éves szerelvény elején is ott van a kijelző, hogy hová megy, ez mifelénk akkora high-tech, ami csak a flirteken meg a dezsőkön létezik...

Girhes Joe 2014.05.11. 07:53:59

Emeletesek már nem járnak arrafelé?

swr.podkarpackakolej.net/pietrusy/eu07-132_bhp.jpg

(A kép nem Alsó-Sziléziából való, de emlékeim szerint arrafelé is jártak régen ilyenek.)

Amúgy meg posztot érdemelne az emeletes vonat mint olyan, meg hogy nálunk miért nem létezik ez a műfaj.

feketén villogó térközjelző 2014.05.11. 10:45:43

@Girhes Joe: Valószínű, hogy ha idetéved egy lengyel vasútbarát, akkor 1-2 utazás után neki is tetszik a béhávés ingánk. De a tényleg-csak-utasnak más a mindennapos használatban (nekem nem, én így is szeretem. :-) )
A kijelzőt én sem értem, a "kicsit" fejlettebb németeknél is sikerült a mozdonyba beilelszteni.

feketén villogó térközjelző 2014.05.11. 10:57:19

@Girhes Joe: emeletesek: én két nap alatt ilyen régit nem láttam, fűtőházban sem, roncssoron sem.
Új Bombardierből se volt szem előtt, azok mintha a Mazovi Vasúton üzemelnének és a helyi B. gyár gyártotta őket.
Viszont PIKO H0 startszettben létezik emeletes szerelvény. :-)
süti beállítások módosítása