Proszę zakończyć wejściem do pociągu! – azaz kérem, fejezzék be a beszállást. Ugyan nem hallottam, illetve nem értettem a lengyel nyelven bemondottakat, de valahogy ehhez hasonlóan hangozhat.
Nemrég bemutattam Wrocław főpályaudvarát és három másik állomását, egy karbantartottat, egy megszűntet és egy lerobbantat. Ezúttal inkább a vasútbarátoknak kedvezek, lássuk a használatban lévő vasúti járműveket!
Görlitzben személyzetcsere után indul az expressz Wrocławba. A hangosbemondás végig kétnyelvű volt, a vizuális az adott ország szerinti megnevezéssel élt. A napi három pár vonat a Drezda-Görlitz vasútvonal kétórás RE (Regionalexpress) ütemébe illeszkedik.
Lengyelországba érve Görlitz felől Węgliniec-ben (Kohlfurt) érjük el a villamosított fővonalat Wrocław felé. Az állomás kihalt, az előtető részben az enyészeté, a háromezer lakost számláló falu állomása csak az átszállási lehetőség és fűtőháza miatt említésre méltó.
Leállított dízelek hosszú sora Węgliniecben.
Úgy szerettem volna egy koszos Dezső helyett egy lehúzható ablakos lassú személyvonatot…
A címlapkép értelmezve: Bolesławiec és Chojnów után Legnica a következő fűtőházzal rendelkező állomás. Itt villanygépek sora pihent a "nosztalgia" motorvonat mögött.
Wrocław főpályaudvara. Kicsit kilóg a sorból a német vasút Desiro motorvonata, amely Drezdából érkezett. Mint valami termékbemutató.
Rögtön egy kakuttojás: Gyors érkezett a cseh Ústi nad Orlicíből, ez a Glasensis.
Gyors körüljárás közben egy frissített színtervű EN57-es motorvonat érkezik.
A ČD előbbi 163-as sorozatú Jadwiga keresztnevű mozdonya. Több ilyen sorozatú mozdony is vendégszerepel Lengyelországban - ahogy a polák gépek is eljárnak Prágába.
Ez a szerelvény Alsó-Szilézia régiós színezését viseli magán.
Az EN57-es motorvonatok főbb paraméterei: 3000V=, azokat a PaFaWag gyártotta Wrocławban 1961 és 1993 között, összesen 1429 darab készült belőle. Más nagyságrend, mint bármelyik más magyar motorvonat… Érdekességképpen: a horvát (6011-es sorozat) és a szlovén (311-es sorozat) vasút is üzemeltet(ett) belőle pár darabot - a Kádárral kortárs pártfőtitkár után Gomułka becenéven. Legnagyobb sebessége 110 km/h.
Van mááásik! A végállomás ezúttal Katowice, az út hossza „csak” két és fél óra!
Nézzünk valami újabbat, a régióban egy darab modernizált EN57AL szerelvény található, több tucat motorkocsi felújítására kiírt tendert a PESA-ZNTK Mińsk Mazowiecki konzorcium nyerte. Maximális sebessége 120 km/h.
Még újabb: Newag 31WE Impuls típusú motorvonat alsó-sziléziai színezésben. Végsebessége 160 km/h., 1-2-2-1 ajtóelrendezésű, 181+21 ülőhellyel rendelkezik. WIFI-konnektor-légkondi. Egy tesztfutáson elérte a 201,4 km/h-s sebességet. A motorvonatok a Wrocław – Legnica – Wrocław útvonalon járnak.
Hát persze, hogy a lengyelek is EU-s pénzekből fejlesztenek. Új motorvonatok, 160-as pálya, 100 millió złoty összköltségből 67 millió volt EU-s pénz.
Egy-két régebbi hajmeresztő lengyel formatervhez képest szerintem jól néz ki.
Közben megérkezett egy (EN57 SPOT, ez egy 75 darabot érintő 2006/2007-es felújításból származik.
Nézzünk mást! Az EU07-es sorozatú villanygép Pafawag Wrocław - Cegielski Poznań gyártmányú, 1965 és 1994 között gyártották őket, összesen 483 darabot. Itt egy „fürdősvonat” élén pózol.
Ez épp 1985-ös gyártású.
És a „fürdősvonat”: a kiindulási hely: Krakkó, a cél Kołobrzeg az Balti tenger partján. Érdekességképpen, Krakkóból reggel két fürdős indul Kołobrzegbe: 5:42-kor Varsón és Gdańskon át, a másik pedig 6:15-kor és Katowice-Wrocław-Poznańon át. Érkezés 18:17-kor és 18:58-kor - de legalább van mind a kettőn bisztrókocsi. Egy kétnapos úttal egy „eltérő útirányú retúrral” megjárható (ha ismerik ezt a jegyfajtát és ha el tudjuk ezt magyarázni a pénztárosnak) - vagy pedig mehetünk vissza a 20:26-kor induló, Bydgoszcz-t és Varsót érintő éjszakai járattal. :-)
Lassan unalomba fullad már a következő EN57-es, ez Gliwicébe megy, azaz pont nem éri el Katowicét.
Ezúttal Ostrów felé, a Nagy-lengyelországi vajdaság egyik járásszékhelye felé indulhattunk volna és 2 óra alatt oda is érnénk.
Hogy a végére valami német is legyen: Útban Drezda felé Görlitzben ismét személyzetváltás volt.
Budisín: Ha csak felolvasnám Bautzen szorb (másnéven vend) nyelven leírt nevét, többen nem értenék, miért beszélek így.
A német nyelvterület legnagyobb végállomására érkeztünk, Nicht Einsteigenbe. Azért sok volt ez a 3,5 óra per irány Desiróval és monoton 120-szal.
Végre egy sárgaság: erre még tellett az energiámból este 10-kor.
És ami ebből a részből (is) kimaradt: a lengyel villamosok és buszok. Igaz nem vonat, de a következő részben beszámolunk a helyi közlekedésről is, mégis csak Volvóvárosban voltam.