Mikre nem bukkan az ember, ha nekiáll egy kicsit keresgélni, illetve rendet csinálni a dolgai között... például a fotóalbumaira. Ilyenkor döbbenten láthatja, hogy mennyi olyan kép van még ezekben, amelyeket ha manapság a "friss termés" között találna meg, automatikusan a "delete" gomb felé kapkodna - de a film és az előhívás költségei miatt akkoriban még nem lehettünk annyira finnyásak, és csak mértékkel nyomkodtuk az exponálót. Az első adag kész képet némi büszkeséggel mutogathattuk a haveroknak, mint első "nagy műveinket" - mára már a közös fotónézegetés rítusa is csak egy ősi emlék. Ennyi idő után azonban a képek is nem akármilyen emlékké váltak - így érdemes azokat megint előszedni, hogy lássuk, mi minden változott azóta, mit is tudunk megismételni ezek közül.
Királyrét, 1994... az első tekercs film egyik kockája. A piros-sárga járművek még sokáig megvoltak utána is, de vajon ott van-e még az állomások úttörővasúti nevét idéző rajz is?
Pont két évtizede, a rendszerváltás utáni új viszonyok között még a "mentsük meg a kisvasutakat" volt a jelszó - ennek szellemében alakult meg a KBK, és szervezte az MKKA az első kisvasúti napokat. Ifjú vasútbarátként ezek elég jó alkalmak voltak ahhoz, hogy felkerekedjünk, és megnézzük azokat a vonalakat, amelyekről csak könyvben olvashattunk... ki tudta, meddig láthatók ezek az üzemek. Jöjjön tehát a múltidéző utazás...kezdve a legrégebbi fotókkal.
A kisvasúti nap szerelvénye egy évvel később... az éles szeműek könnyen felfedezhetik az első kocsin a zártárcsát. Minek is átrakni, ha jut mindkét végére...
Ugyanez a szerelvény Királyréten... a másik kocsin állandóan ott lévő zárlámpa jelezte a vonat másik végét
'94-ben a paphegyi "dögsoron" állt a kocsik több mint fele... ezek kerültek később Ausztriába, majd egy részük tovább Csehországba
Ugrás a túlsó partra... a hűvösvölgyi járműtelep a raktár tetejéről szintén '95-ben. Csíkoknak nyoma sincs még a mozdonyokon és a kocsikon sem...
Ez a fotó "csak" 16 éves lesz idén nyáron, mégis van rajta minden, ami egy ilyen együttállást lehetlenné tesz... vajon a kedves olvasók kitalálják, mik ezek?!
Az előbbi kép az 50 éves jubileumon készült, akkor egy másik gép is vendégeskedett itt a gőzösnek a vonaláról. Egyes verebek csiripelése szerint ennek a sorozatnak lesz még itt jövője...
A következő megálló Nagycenk, az év újra 1994. A szerelvény megvan még, és zöld gőzmozdony is van hozzá... de az biztos, hogy nem ez a masina. Vajon a lóvasúti kocsikkal mi lett?!...
Csömödér járműparkja nagyjából most is ilyen... (közben ismét 1998-ra ugrottunk)
...és még tehervonat is akad a vonalon...
...de legalább gőzösfronton sikerült előbbre jutni, noha ezen a képen pont nem látszik jól a lepusztult állapot
Mesztegnyő is előbbre léphetett, már nem ez a szedett-vedett szerelvény az egyetlen személyvonatjuk, mint '96 május elsején... sőt, a középső kocsit egészen máshol kell keresnünk.
Fenyves ellenben már nem volt ilyen szerencsés... Táskára már nincs vágány, amin vonat érkezhet, a mozdonynak meg az első kocsinak különösen hosszú is lenne ide az útja Pestről. ('95 szeptember)
Almamelléken a '96-os kisvasúti napon még csak zárt kocsikkal kellett beérniük az utasoknak
...és a régi nagyvasúti állomásépületre is jól illett a "Kihajolni veszélyes" - illetve a Kiha__lni _es_élyes.
Gemencen már 1995 őszén is voltak hidraulikus C50-esek, a Duna-parti megálló viszont akkoriban debütált. Érdemes itt is egy pillantást vetni a kocsikra: az új idők gazdasági szellemében ezek a nyitott járművek a Tolna Tourist neve alatt futottak. Azóta már ez a cég is befuccsolt...
Ez a kép a kakukktojás... 2000-ből való, amikor már a maihoz hasonló szelek fújtak. Inkább csak különlegessége miatt került ide, hiszen nem mindennap vetődnek le Bz-k a kisvasúti vágányok mellé.
Zárásként jöjjön két olyan kép, amelyet már egyáltalán nem ismételhetünk meg: az egykori legnagyobb kisvasúti állomás, a D55-ös biztosítóberendezéssel ellátott komlói csillepályaudvar az állítótoronyból fotózva, 1998 tavaszán
...és két villanygép kijárati jelzővel, meg a szénosztályozóval.
Az "emléktúrát" egy hét múlva folytatjuk az ország keleti részével. Ha a kedves olvasóknak is vannak emlékei ebből a korszakból, akár kisvasúti, akár más közlekedési témával - pláne fotókkal - ne habozzanak megosztani velünk.