Hova megy ez a vonat?

Egy lépés két korszak között – Wrocław városi közlekedése

2014. május 29. Szerző: feketén villogó térközjelző

Az előző két lengyel összeállításunkban bemutattuk a wrocławi pályaudvarokat és az ott megforduló járműveket is. De ha kimegyünk a főpályaudvar épülete elé, ott is síneket találunk: a legnagyobb lengyel villamoshálózatot, amely a maga 184 kilométeres hosszával pedig nemcsak Varsót és az elővárosi vonalai miatt szintén elég szép helyezést elérő Łódz-ot, hanem még a több városra is kiterjedő sziléziai rendszert is lepipálja. Ez már önmagában elég indok ahhoz, hogy beutazzuk, magáról a városról nem is beszélve.

Ebben a cikkben a városi közösségi közlekedés járművein, a közlekedés szervezésén lesz a hangsúly, míg egy hét múlva az ezt követő ráadás részben a várost különlegessé tevő (nem feltétlenül közlekedési) ínyencségekről számolunk majd be.

013 DSC03865.JPG

A rendszerváltás előtt nem volt valami változatos a wrocławi járműállomány, az 1893 óta üzemelő villamoshálózaton a hetvenes évektől "eluralkodott" két hazai típus: a hattengelyes csuklós 102Na (59 db) és a négytengelyes 105 N/Na (350 db) járta az utcákat. Az autóbuszfelhozatal kicsit változatosabb volt, az Ikarus 280-asok mellett a hazai ipart képviselő Jelcz gyár buszai futottak a városban.

Érdekes módon a 2000-es évektől Lengyelországon (is) végigsöpört használt (többnyire német) villamos beszerzési láznak ebben a városban nem voltak helyi tünetei, de eddig ugyanúgy elkerülték a PESA-járművek és a Konstal késői korszakában gyártott alacsonypadlós tuják is - a fejlesztést itt a helyi főműhelyből kivált Protram (205WrAs) "gazdaságos" megoldásaival és a prágai Skoda 14T-k ide optimalizált változatával (16T), meg annak a kétirányú verzióval 19T) teremtették meg.

A buszok terén már jobban látható a megújulás: Ikarusból már csak pár darab maradt, régi magaspadlós Jelczből sincs már túl sok. Az új alacsonypadlós buszok parkjában előfordul néhány Jelcz, de innen sem hiányoznak a helyben gyártott Volvo 7000-es és 7700-asok. A velük való utazás után megállapítottam, hogy ami nálunk zörög és szétesik, az hasonló módon itt is. Viszont el nem tudom képzelni, hogy a keskeny, alig nyitható ablakok miatti hőguta a lengyeleknek miért nem fáj...

Nos, további szöveg helyett nézzük a ma is forgalomban lévő járműveket: 

001 DSC03370.JPGA Konstal 105N és 105Na típusú szériából 980+1443 db készült, ebből Wrocławba összesen 350 db jutott. A képen egy 1975-ös beszerzésű 105Na típus.

 002 DSC03952.JPGA sárga alapú tábla jelöli a terelt útirányt, a keret inkább néz ki egy reklámtábla tartónak.

  003 DSC03909.JPGWrocław 2016-ban lesz Európa kulturális fővárosa, ez a 105N típusú kocsi is ezt reklámozza. Az OP és az OL járatok körjáratok.

 004 DSC03505.JPGA 105-ös szériának sok modernizált változata fut lengyel síneken.

  005 DSC03963.JPGAz 1995-től modernizált kocsik típusmegjelölése 105NWr-re változott.

100_3880.JPGMég egy modernizált kocsi az Odera közepén lévő szigetre vezető vashídon - mögötte pedig komoly forgalom

100_3902.JPGFeltűnik valami a képen?! Igen: a hátsó kocsiban nincs vezetőállás. Ennek ellenére ugyanúgy motorkocsi maradt, de ami külön érdekes, hogy ezek nem képeznek külön számcsoportot, hanem mindig a számszomszédjuk mögött járnak!

006 DSC03722.JPGEzúttal helyi Protram a gyártó, 205WrAs a típus. 20%-ban alacsonypadlós, azaz csak a középrész esélyegyenlő.

 007 DSC03418.JPG A wrocławi Protram villamosok 2005-ben kerültek beszerzésre. A cég a közlekedési vállalatból vált ki 1999-ben, 2004-től gyárt és 2003-tól modernizál villamosokat. 

100_4030.JPGA csuklósok mellett készült a hagyományos magaspadlós négytengelyes kocsikból is, ezt a típust 204WrAs-nak keresztelték.

100_4029.JPGUgyanez a szerelvény a vásárcsarnok előtt

 

008 DSC03725.JPGEzúttal egy Skoda villamos közelít felénk, létezik egyirányú (16T) és a képen látható kétirányú (19T) verziója is.

 100_3741.JPGEz egy egyirányú kocsi a Szewska utcában - de nemcsak a villamos egyirányú, hanem az utca is, ahol közlekedik... a tuják számára is

009 DSC03966.JPGVégállomás a (kontinensen az elsők között angol stílusban épült) Szczytnicki parkban. Nem messze található az állatkert, és az UNESCO világörökség részét képező Centenáriumi Csarnok.

 

 A teljes közösségi közlekedési képhez hozzátartoznak a gumikerekes járművek is, így lássuk a buszokat is!

011 DSC03570.JPGA Jelcz 120MM/1 típusú buszok a legrégebbiek közé tartoznak, már csak 19 db van állományban.

 012 DSC03589.JPGEgy a 29 darab részben alacsonypadlós Jelcz M121M-ből.

 013 DSC03865.JPGLengyel-lengyel találkozó: ezúttal egy "egydarabos" Jelcz M181MB pózol egy 105NWr mellett.

 014 DSC03931.JPGAz Alsósziléziai Busztársaság (DLA) alvállalkozóként szolgáltat egy 2007-es beszerzésű Jelcz 120M/3 típusú busszal.

 015 DSC03585.JPGSOR CNB9,5 típusú busznak látszó tárgy alvállakozó üzemeltetésében. Ennél már csak az Ostrava és Teplice dombjait járó troliverzió "szebb" a típusból.

 016 DSC03898.JPGA Volvok gyártási hazájukban épp úgy zörögnek, mint nálunk. A keskeny nyitható ablaksáv és az utaslégkondi hiánya miatt ez az áprilisi nap is izzasztóra sikeredett. (70 darabos Volvo 7000A széria)

 

018 DSC03977.JPG A Grunwaldzki hídon a középső sávok vegyes használatúak. Az 1908-1910 között épült függőhidat Lengyelország egyik legszebbjének tartják. Legnagyobb támaszköze 112,5 méter. (28 db-os Volvo 7700A széria) 

 

019 DSC03882.JPGFelsővezeték szerelő egység helyi alapokon. Ennek analógiájára nálunk ez is (matricás) Rába lenne?

 010 DSC03538.JPGBubi or not bubi?! Itt már tényleg működik a bérbringa rendszer, ráadásul már 2011 óta - 30 helyen 200 kerékpár kölcsönözhető.

A helyi tarifarendszer és az utastájékoztatás is megér egy-két szót:

021 DSC03728.JPGJegyautomata, érme-bankó-bankkártya segítségével hozható lázba.

 020 DSC03918.JPGBibip, a jegykezelő bedugós, érintős, azaz elektronikus jegyrendszer alapja.

 

022 DSC03640.JPGAz elektronilus kijelzőhöz lassan mi is hozzászokunk, igaz, hogy a mienkről hiányolom az idő kijelzését. A megálló (Rynek) nevének kiírását ott nem értem (sehol máshol sem volt helyette más infó), nálunk a BKK-s megálló átnevezési őrületben még lenne haszna.

 

018 DSC03886.JPGAkár nosztalgia is lehetne, de ez munkakocsi.

 

DSC03982.JPGÉs a végére: én kérek elnézést a fotó minősége miatt, de egy hajó tanulmányozása során hirtelen elindulásból egy ismerős hang úgy elsuhant... Sajnos többet nem láttam belőle, mára már csak 6 db maradt állományban (5319 – 5324).

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr116177737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FrankyLon 2014.05.29. 12:54:50

Azt a betyar, mekkora kijelzo. Azt lehet tudni, hogy GPS alapu, vagy az 1 illetve 3 perc csak azt jeloli, hogy menetrend szerint akkor kellene jonnie a busznak?

cimet 2014.06.05. 22:58:12

GPS alapú. Amennyiben nincs jel, akkor a "tryb rozkładowy" vagyis menetrendi mód felirat jelenik meg a bal alsó sarokban.
süti beállítások módosítása