A történet még 2001-ben kezdődött: a menetrendváltással a DB megszüntette az InterRegio vonalait, számos régiót, nagyvárost vágva el a távolsági közlekedéstől. A megszűnt Drezda-Hof-Regensburg-München-Oberstdorf InterRegio vonatok pótlásaként 2003 decembere óta közlekednek az Allgau régió kiszolgálására a München-Kempten-Immenstadt-Oberstdorf járatok, melyeket nem a DB, hanem - az akkor induló piacnyitást kihasználva egy magántársaság, a Landerbahn és a svájci vasút németországi leánya üzemeltetett. Így lett a vonatok neve ALEX - azaz Allgau Expressz.
A járműpark ex DB és DR eredetű személykocsikból állt, a kocsik színvonala magasabb volt a megszűnt InterRegio járatoknál - első osztályon még 4 üléses "üzleti" fülkék is az utasok rendelkezésére álltak.
A járat - köszönhetően többek között annak is, hogy nem volt más, mint egy regionális vonat, azaz érvényesek voltak rajta mind a közlekedési szövetségek jegyei, mind a Bayern-ticket - sikeres volt. Az üzemeltető céget közben felvásárolta az Arriva, majd a 2007-es menetrendváltással megindult a terjeszkedés: az oberstdorfi vonat lindaui vonatrészt is kapott, illetve elindultak az Alex járatok Münchenből Regensburg-Schwandorfon át Hofba, illetve napi pár járat erejéig Prágába. Az ALEX szó jelentése is más lett - Arriva Landerbahn Express az Alex mozaikszó feloldása. A képen egy Hof felé tartó vonat halad Maxhütténél.
3 kocsi Lindauból, 3 Oberstdorfból - az ALEX déli ágának tipikus összeállítása 2007 óta. A képen egy München felé tartó vonat tempózik Grafrath előtt. Itt a vonal a Müncheni S-Bahn miatt Geltendorfig villamosítva van, a lindaui vonal villamosítását pedig tervezik, így ez a színfolt a jövőbeni szolgáltatóváltástól függetlenül is lassan eltűnik majd.
A München-Hof viszonylat nagyobb utasforgalmára tekintettel a használt kocsik mellé 2009-ben még emeletes kocsikat is beszereztek - e kocsik a München-Hof vonatokban közlekednek. A tipikus összeállítás szerint minden vonatban 1 emeletes kocsi található, azaz a képen látható összeállítás nem kivétel, hanem szabály. A kép különlegessége, hogy a képen látható 84113-as vonat elvileg prágai vonatrészt is továbbítana, ez azonban baleset miatt hiányzott a vonat végéről.
A vonatokat Regensburg és München között 4 áramnemű (persze a gépek e képessége nincs kihasználva) EuroSprinterek továbbítják. Szándékosan nem írtam Taurust, hiszen az - bár a gépek azonosak az ÖBB 1216-os mozdonyaival - az ÖBB márkaneve. A kép archív, ugyanis a német Arrivát 2010-ben felvásárolta a DB. A versenyhatóságok azonban az Alex üzemeltetésének eladását kérték - így a vonatokat üzemeltető Vogtlandbahn-t felvásárolta az olasz vasút érdekeltségébe tartozó Netinera csoport - az ALEX márkanév maradt.
Immenstadt - azaz "Bobaboba állomás" bajor módra. A Lindau és Oberstdorf felé/felől érkező vonatrészek szétcsatolása és egyesítése történik itt a bobaihoz hasonló technológiával és időszükséglettel. Az oberstdorfi vonatrész itt irányt vált - ebből következik, hogy a lindaui stokk van mindkét irányban a vonat elején, München felé erre tolja rá az oberstdorfi vonatrészt a járat saját mozdonya. A két órás, ütemes menetrend kialakítása olyan, hogy Immenstadt és Oberstdorf között egy mozdony ingázik a vonatokkal, a Münchenből érkező vonatrész fordul vissza a következő járatra. Az optimális személyzetgazdálkodás érdekében nem csak a jármű, hanem az ALEX saját kocsirendezője is utazik: ugyanaz a személy végzi Immenstadtban a vonatok szét/összeakasztását, és az oberstdorfi körüljárást.
Az ALEX járműparkjában megtalálni mind kelet, mind nyugatnémet eredtű személykocsikat, persze alaposan átalakítva. Az egykori DB-s első osztályú IC kocsira például alig lehet ráismerni. A képen az első osztályú utastér - itt még nincs nagy változás - csupán az asztal, illetve a céges arculat jelenti az új időket.
Persze 9 első osztályú fülkére nincs igény (gondoljunk bele, Lindau/Oberstdorf felé már 108 első osztályú ülőhelyet mozgatnának) - így csak 3 fülke maradt meg első osztálynak, a többi fülke egy részét másodosztályúvá alakították. A kocsi egykori eredetére vonatkozó nagy lábtér viszont megmaradt...
De ez még mindig nem elég - a két fülke eltávolításával egy tágas többcélú tér alakult ki - itt lehet kerékpárokat is szállítani. A megoldás hátránya, hogy a kocsik eredeti, nem túl széles ízelt fejáróajtajai megmaradtak - így felszállni már nem olyan egyszerű sem biciklivel, sem babakocsival.
Ugyanez a kocsi, csak a másik oldalról - itt látszik, hogy a kocsi másik fele bizony fülkés. A megoldásnak van egy üzemeltetési előnye - egyféle kocsitípussal több igényt is lefednek - azaz a kerékpáros és az első osztályú kocsi egy és ugyanaz.
A fenti jármű, de még átalakítás előtt a 2003-as arculattal. Ezt 2007-ben váltotta fel a mai türkiz-fehér összeállítás. Át nem épített kocsikkal még 2009-ben is lehetett találkozni, ma már azonban a járműpark belülről is átalakult.
Az ALEX igazi különlegességét a járműpark adja - használnak például ex DB-s eredetű félétkezőkocsikat is. Mára sajnos a kakadu színezésű kocsik eltűntek illetve e járműveket átalakították, de 2009-még eredeti külső és belső állapotú kocsikban lehetett - szerencsés esetben - nosztalgiázni.
Még egy kép az előző kocsi belső teréről. Bár a kocsi étkezőkocsi, az Alex járatokban nem üzemelt étkező kocsiként, csupán úgynevezett Alex-Treff kocsiként. Az Alex-Treff kocsiban lehet út közben megtalálni a vonatszemélyzetet, lehet jegyet venni (mindenféle pótdíj és felár nélkül) illetve kávét, teát, és apró harapnivalőkat árulnak - erre a célra az egykori étkezőkocsi pontosan megfelel. Az eredeti külső megtartása nem volt véletlen - a járműveket a tulajdonos rendszeresen közlekedteti alkalmi különvonatokban.