Hova megy ez a vonat?

Brohltalbahn – Vulkán Expresszel a dombok között

2015. február 19. Szerző: feketén villogó térközjelző

A Rajna-parti sorozatben eddig kétszer jártunk Koblenzben, majd egy ugrásnyira Bonnban fogasoztunk egyet. Ma megfelezzük az eddigi távolságot és félúton a Rajna-parti Brohlban szállunk le a vonatról.

Igény – építés – stagnálás – megszűnés – kirándulóforgalom. Hogy léphet be a túlélők klubjába egy vasútvonal? A németországi Rajna-Pfalz tartományban található, Rajna-parti Brohl városából induló (kis)vasútnak sikerült.

dsc03636.jpgEzt a típust mintha láttam már volna, csak 1435 mm-en. Henschel ez is és a 216-as sorozat is, így nem véletlen a hasonlóság.

Miután 1885 augusztusában a Rajna-balparti vasút elérte Brohl települését, igény mutatkozott a folyóra merőleges völgyekben is effajta „modern” és „gyors” szállítási lehetőségre. Az előtanulmányok, koncessziók után 1896-ban kezdték el építeni a vasútvonalat, és a Rajnaparti rakodó-Engeln közötti szakaszt 1901-ben át is adták a forgalomnak. 1902-re a vonalat meghosszabbították Kempenichig.

A vonal történelmében több hullámvölgy és ideiglenes szünetelés-újranyitás után 1961 októberében végleg leállt a személyszállítás.

A teherszállításban 1965 novemberében beköszöntött a dízelkorszak, 1988-ban Burgbrohl és Oberzissen között felhagytak ezzel a tevékenységgel.

1997-ben a kikötő tulajdonosa elbontotta az átrakót, ezért megszűntek a Fonolit-vonatok. A fonolit vulkáni eredetű, finom szemű, világosszürke vagy zöldesbarna kőzet, népies nevén hangkő. Németországban az Eiffel-hegység és a Siebengebirge (Bonn) a fő bányászati területe. Egy teherkocsit átépítettek zúzottkő-szállításra, kettő múzeumi példány maradt, hármat pedig eladtak. 1998-ban az állomásokat konténerek fogadására építették át.

A vonal túlélésében kiemelkedő szerepet játszik az 1977-ben indult Vulkán-Expressz kirándulóvonat, melyet a rendelkezésre álló dízelmozdonyok (főleg a D5-ös jelű Henschel mozdony) és a használtan beszerzett gőzmozdonyok továbbítanak.

A vasútüzem számokban: Miután 1974-ben az Engeln-Kempenich közötti 6,3 km hosszú vonalrészt megszüntették, jelenleg forgalom a 17,5 km hosszú Brohl-Engeln szakaszon van. A nyomtávolság 1000 mm, a magasságkülönbség Brohl és Engeln között 398 méter, egyben a végállomás a vonal legmagasabban fekvő pontja.

A 2015-ös év menetrendjéről ITT találunk tájékoztatást, a gőzvontatású meneteket pirossal jelölték. Kedden, csütörtökön és a hétvégén (sárga) napi két menet közül választhatunk, a főszezonban szerdán és pénteken is van közlekedés (zöld) napi egy menettel. Egy teljes vonalat magában foglaló retúrjegyre 13 eurót kell szánni, a gőzüzemű menetek felárasak. Jelenleg 5 dízelmozdony van állományban, a Vulkán Expressz vonatát többnyire a D5 jelű Henschel mozdony továbbítja. Az egyetlen VT30-as pályaszámú motorkocsi 1956-os gyártású.

A 2200 km2 nagyságú Vulkanland Eifel Nemzeti Geopark földtani kiállításai, túraútvonalai és egyéb történeti látványosságai mellett a kerékpáros turizmus kedvelt célpontja. Tanúhegyek, magma-kiömlések, egyéb vulkáni tevékenységgel összefüggő érdekességek, kiállítások is részei a kínálatnak.

Lehet majdnem temetés után feltámadás? Kellő elszántsággal, kitartással, jó üzleti tervvel és kapcsolódó rendezvényekkel, kapcsolható élményekkel igenis lehetséges.

 

dsc03561.jpgA vasút állomása Brohl „nagyállomása” mögött található

 

dsc03565.jpgFelvételi épület-múzeum-szolgálati hely egyben.

 

dsc03573.jpgÚtban felfelé, a meredek és kanyargós vonalvezetés miatt lassan haladunk.

 

dsc03575.jpgNéha beköszön az ablakon egy-egy kastély, …

 

dsc03578.jpg… sőt, viaduktokon is áthaladunk.

 

dsc03580.jpgNiederzissen vízvételi hely, kiszállás! A dízelvonatás miatt inkább személyi vízleadás és fényképezkedés folyt.

 

dsc03583.jpgA mozdonyról: Henshel gyár gyártotta Kasselben 1966-ban, tehát jövőre lesz 50 éves.

 

dsc03585.jpgEgyéb adatok: a 48 tonnás mozdony 1200 lóerős.

 

dsc03587.jpgMindjárt indulunk, a hirtelen jött zápor után pont kisütött a nap.

 

dsc03590.jpgA nyitott kocsi az intenzív esőre való tekintettel üres volt, pedig egy élmény lehet benne utazni.

 

dsc03591.jpgGyorsan felszáradt, csak a szél volt hideg ezen az augusztusi napon.

 

dsc03593.jpgKözponti ütköző és csatlás.

 

dsc03595.jpgBüfékocsit is besoroztak a szerelvénybe.

 

dsc03597.jpgKicsit feljebb a dombok között számos várromot rejtettek el. Ez éppen Olbrück vára.

 

dsc03599.jpgA ló egy négylábú állat és erősen érdeklődik a vasúttechnika iránt.

 

dsc03601.jpgIsmét emelkedünk, innen nézve nem tűnt 1000 mm-esnek a pálya.

 

dsc03603.jpgVégállomás, kiszállás! A jó, de szeles idő is megjött, tömegek indultak gyalogtúrára.

 

dsc03610.jpgMozdonyfordítás a bejárati kapu alatt, mely egyben a Geogarten Engeln bejárata is.

 

dsc03612.jpgEllenfényes, de napi két vonatpár esetén nincs sok választás.

 

dsc03615.jpgSzemélykocsi belső tere, érthetően lefelé üres volt. A túrázók vagy gyalog, vagy a délutáni vonattal térhetnek vissza Brohlba.

 

dsc03622.jpgTeherkocsik pályafenntartáshoz, régen vulkáni eredetű Fonolitot szállítottak.

 

dsc03627.jpgA kocsiszín a vonatból. A jobb oldali vágány a Rajna-parti rakodóvágányhoz vezet.

 

dsc03630.jpgGázolajkút a felvételi épület tövében.

 

dsc03631.jpgÁtszelési kitérő 1000 mm-en.

 

dsc03633.jpgAz ütemes továbbutazás lehetősége Koblenz, vagy Bonn-Köln felé.

 

dsc03643.jpgTehervonatból azért több akad errefelé, mint ablakosból.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr367186295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2015.02.19. 11:13:16

Ahhoz képest, hogy harminc kilométerre lakom innét, és kb. ötvenszer jártam már errefelé, nem is ismertem ezt a vasutat.
Na, majd tavasszal megnézem, köszönöm az ötletet :-)

feketén villogó térközjelző 2015.02.19. 20:15:04

@Fradista Utazó: Ha már ilyen közel vagy a tűzhöz, akkor a túlparton is ajánlok egy vasútvonalat Linz(Rhein) mellett:
www.zugtouren.de/Kasbachtalbahn/

A Brohtal és a Kasbachtal közül az egyikre jutott időm az adott napon, de erre is kiváncsi lennék a viadukt és a szép kilátás miatt. :-)
süti beállítások módosítása