A Rajna-parti sorozatben eddig kétszer jártunk Koblenzben, majd egy ugrásnyira Bonnban fogasoztunk egyet. Ma megfelezzük az eddigi távolságot és félúton a Rajna-parti Brohlban szállunk le a vonatról.
Igény – építés – stagnálás – megszűnés – kirándulóforgalom. Hogy léphet be a túlélők klubjába egy vasútvonal? A németországi Rajna-Pfalz tartományban található, Rajna-parti Brohl városából induló (kis)vasútnak sikerült.
Ezt a típust mintha láttam már volna, csak 1435 mm-en. Henschel ez is és a 216-as sorozat is, így nem véletlen a hasonlóság.
Miután 1885 augusztusában a Rajna-balparti vasút elérte Brohl települését, igény mutatkozott a folyóra merőleges völgyekben is effajta „modern” és „gyors” szállítási lehetőségre. Az előtanulmányok, koncessziók után 1896-ban kezdték el építeni a vasútvonalat, és a Rajnaparti rakodó-Engeln közötti szakaszt 1901-ben át is adták a forgalomnak. 1902-re a vonalat meghosszabbították Kempenichig.
A vonal történelmében több hullámvölgy és ideiglenes szünetelés-újranyitás után 1961 októberében végleg leállt a személyszállítás.
A teherszállításban 1965 novemberében beköszöntött a dízelkorszak, 1988-ban Burgbrohl és Oberzissen között felhagytak ezzel a tevékenységgel.
1997-ben a kikötő tulajdonosa elbontotta az átrakót, ezért megszűntek a Fonolit-vonatok. A fonolit vulkáni eredetű, finom szemű, világosszürke vagy zöldesbarna kőzet, népies nevén hangkő. Németországban az Eiffel-hegység és a Siebengebirge (Bonn) a fő bányászati területe. Egy teherkocsit átépítettek zúzottkő-szállításra, kettő múzeumi példány maradt, hármat pedig eladtak. 1998-ban az állomásokat konténerek fogadására építették át.
A vonal túlélésében kiemelkedő szerepet játszik az 1977-ben indult Vulkán-Expressz kirándulóvonat, melyet a rendelkezésre álló dízelmozdonyok (főleg a D5-ös jelű Henschel mozdony) és a használtan beszerzett gőzmozdonyok továbbítanak.
A vasútüzem számokban: Miután 1974-ben az Engeln-Kempenich közötti 6,3 km hosszú vonalrészt megszüntették, jelenleg forgalom a 17,5 km hosszú Brohl-Engeln szakaszon van. A nyomtávolság 1000 mm, a magasságkülönbség Brohl és Engeln között 398 méter, egyben a végállomás a vonal legmagasabban fekvő pontja.
A 2015-ös év menetrendjéről ITT találunk tájékoztatást, a gőzvontatású meneteket pirossal jelölték. Kedden, csütörtökön és a hétvégén (sárga) napi két menet közül választhatunk, a főszezonban szerdán és pénteken is van közlekedés (zöld) napi egy menettel. Egy teljes vonalat magában foglaló retúrjegyre 13 eurót kell szánni, a gőzüzemű menetek felárasak. Jelenleg 5 dízelmozdony van állományban, a Vulkán Expressz vonatát többnyire a D5 jelű Henschel mozdony továbbítja. Az egyetlen VT30-as pályaszámú motorkocsi 1956-os gyártású.
A 2200 km2 nagyságú Vulkanland Eifel Nemzeti Geopark földtani kiállításai, túraútvonalai és egyéb történeti látványosságai mellett a kerékpáros turizmus kedvelt célpontja. Tanúhegyek, magma-kiömlések, egyéb vulkáni tevékenységgel összefüggő érdekességek, kiállítások is részei a kínálatnak.
Lehet majdnem temetés után feltámadás? Kellő elszántsággal, kitartással, jó üzleti tervvel és kapcsolódó rendezvényekkel, kapcsolható élményekkel igenis lehetséges.
A vasút állomása Brohl „nagyállomása” mögött található
Felvételi épület-múzeum-szolgálati hely egyben.
Útban felfelé, a meredek és kanyargós vonalvezetés miatt lassan haladunk.
Néha beköszön az ablakon egy-egy kastély, …
… sőt, viaduktokon is áthaladunk.
Niederzissen vízvételi hely, kiszállás! A dízelvonatás miatt inkább személyi vízleadás és fényképezkedés folyt.
A mozdonyról: Henshel gyár gyártotta Kasselben 1966-ban, tehát jövőre lesz 50 éves.
Egyéb adatok: a 48 tonnás mozdony 1200 lóerős.
Mindjárt indulunk, a hirtelen jött zápor után pont kisütött a nap.
A nyitott kocsi az intenzív esőre való tekintettel üres volt, pedig egy élmény lehet benne utazni.
Gyorsan felszáradt, csak a szél volt hideg ezen az augusztusi napon.
Központi ütköző és csatlás.
Büfékocsit is besoroztak a szerelvénybe.
Kicsit feljebb a dombok között számos várromot rejtettek el. Ez éppen Olbrück vára.
A ló egy négylábú állat és erősen érdeklődik a vasúttechnika iránt.
Ismét emelkedünk, innen nézve nem tűnt 1000 mm-esnek a pálya.
Végállomás, kiszállás! A jó, de szeles idő is megjött, tömegek indultak gyalogtúrára.
Mozdonyfordítás a bejárati kapu alatt, mely egyben a Geogarten Engeln bejárata is.
Ellenfényes, de napi két vonatpár esetén nincs sok választás.
Személykocsi belső tere, érthetően lefelé üres volt. A túrázók vagy gyalog, vagy a délutáni vonattal térhetnek vissza Brohlba.
Teherkocsik pályafenntartáshoz, régen vulkáni eredetű Fonolitot szállítottak.
A kocsiszín a vonatból. A jobb oldali vágány a Rajna-parti rakodóvágányhoz vezet.
Gázolajkút a felvételi épület tövében.
Átszelési kitérő 1000 mm-en.
Az ütemes továbbutazás lehetősége Koblenz, vagy Bonn-Köln felé.
Tehervonatból azért több akad errefelé, mint ablakosból.