Legutóbbi szemlém után elfogott a vágy, hogy ismételten meglessem a kettes vonali kivitelezési munkálatait. Egy erősen szeles pénteki napon vettem szemügyre a történéseket, ezúttal Aquincumtól Ürömig.
Megfesteni egyszerűbb egy álmot, mint időben kivitelezni.
Ha volna hajtányom, akkor akár végig is gurulhattam volna a vonalon, a sínek folyamatos jelleget mutatnak. A felsővezetéktartó-oszlopok kisebb-nagyobb hiánytól eltekintve (pl. Óbuda állomása) állnak. Több helyen is a magasperon feltöltését és burkolását végzik.
Aquincum:
Megépült az új megálló a régihez képest a Szentendrei út túloldalán, így közelebb lesz a HÉV-hez. Utóbbi peronáthelyezés még nem történt meg: Szentendre irányában nem sokkal kell hátrébb helyezni, a belváros irányában szükséges több építés, beleértve a patak feletti kis hidat is. A töltésen elhelyezett megállóhelyhez vagy lépcsőn, vagy – remélhetőleg majd működő – lifttel lehet feljutni.
Pénteki csendélet. A megálló megközelítése a HÉV felől pofon egyszerű (lesz talán valamikor).
A HÉV megálló-áthelyezése még várat magára.
Kicsi alagút kisvállalkozóknak és nagy nagymamáknak. Egyéb ötlet?
Lépcső+lift. Az az egyezőség a 30a vonalon található liftekkel, hogy egyik sem működik.
Az áthelyezett Aquincum megálló.
Óbuda:
Szerkezetkész a biztosító berendezés épülete, elkészült két fedett peron, valamint az állomásépülettől délre a P+R parkoló. A peronok megközelítése egy gyalogos átjárón keresztül történhet, tehát jobbrahajts esetén mindkét irányban a vonatok eleje felé kell majd gyalogolni, így a peronok végei között több száz méter távolság van. Nem lett volna egyszerűbb és utasbarátabb a peronokat a Pomázi úti megmaradó útátjáró és a meglévő állomásépület közé helyezni? Ekkor talán a 160-as busznak sem kellene betérnie az állomásépülethez. A buszra való átszállás – elnézve a távolságokat – betérő járat esetén sem lesz sétagalopp.
Óbuda észak felé. Kezd alakulni a dolog, csak az oszlopokat hiányolom innen.
Óbuda, kezdőponti elágazás. Jobbra a fűtőműhöz, középen a hévhez, balra Angyalföld felé.
Jobb szélen a gyalogos átjáró, középen az állomásépület, balra a távolban a buszmegálló. Biztos, hogy így lesz jó? Miért nem helyezték mindkét peront a Pomázi út és az állomásépület közé?
P+R parkoló az állomás mellett.
Óbudán a szél és a csend uralkodik.
Elbontották az egykori iparvágány hídját és újat (közútit, vagy vasútit?) építenek helyette.
Baloldalt kinőtt a biztosítóberendezés épülete.
Óbudánál észak felé nem sok változott.
Bécsi út keresztezése:
Az útátjárótól kb. 100 m-re épül a középperonos Aranyvölgy megállóhely, megközelítése majd a vágányokon át lesz lehetséges. Nagyon remélem, hogy a gyalogos megközelítését kultúráltan megoldják, jelenleg a keskeny, de kétirányú Aranyhegyi úton ugyanis nincs járda. Szintén megoldandó a Bécsi úti buszmegállókkal való kapcsolat. Felidézve a szerzőtárs cikkét, egy rövid kérdés jutott eszembe: Ide villamost?
A vasútépítéstől független projekt keretein belül épül a 10-es főút elkerülő szakasza, a vasúti átjáró előtt enyhén balra veszi az irányt, majd a vasútvonal mellett a mezőn haladva Üröm megállóhely után egy felüljárón fogja kereszteznii a vasútvonalat és célozza meg az épülő körforgalmat az ürömi elágazásnál.
Ennek elkészülte után az ürömi elágazás és a vasúti átjáró közötti régi 10-es út tehermentesül az átmenő forgalomtól, korábban látott tervek alapján a szintbeli átjáró is megszűnik, a régi 10-es csak az Aranyhegyi út felől lesz megközelíthető. Ekkor a 218-as busz szerepe megnövekszik, mivel a helyközi buszok az új 10-esen, a 218-as pedig a Bécsi út-Pomázi út-Aranyhegyi út-Bécsi út útvonalon fog járni.
A távolban épül Aranyvölgy megállóhely, előtérben a 10-es főút még aktuális nyomvonala.
Aranyvölgy vasútállomás, végállomás - állhat majd egyszer egy villamos kijelzőjén. Az utasokat nehéz ideképzelni.
A 260A busz végállomása mellett friss túrás nyomai fedezhetők fel, épül a 10-es út elkerülő szakasza.
„Bedöntött kacskaringós kanyar” a Bécsi út keresztezése után.
Üröm:
A peron itt is körvonalazódik, de a vasútnál nagyobb tempóban épül a 10-es út elkerülő szakasza. A körforgalom építése egyelőre nem okoz problémát, e zavaró hatása nélkül is dugó a dugó. Ugyan néha sikerül épp „telizöldnél” egy markolóval elzárni a kereszteződést, de talán ennél nem lesz sokkal rosszabb a helyzet.
Üröm megállóhely is formát öltött.
Az oszlopok is állnak Solymár felé, a daru magasságában épül az új 10-es út közúti felüljárója.
Egykor kiskertek és szántók voltak itt, most a 10-es út elkerülő szakasza épül.
A vasút feletti hídon át az ürömi elágazás a cél.
Épül a körforgalom és a becsatlakozás az ürömi elágazásánál.
És hogy mi történik az üveghegyeken túl? Izgató kérdés, a tekintélyes lenyelt pormennyiség után itt adtam fel a pénteki szemlélődést.
Hab a tortán: Az Úr 2014. évének augusztusa volt a tervezett átadási határidő. Információink szerint végül 2015. június 20. lesz a várva várt dátum, de két teljes napi élvezet után, június 22 és július 6. között bezár a Nyugati a váltókörzet karbantartása miatt, és "csak" Újpestig jönnek majd be a vonatok.
Óvatosan a jóslatokkal - súgták a poszt élesítése után jól értesültek. A biztosítóberendezéssel kapcsolatos munkák miatt a június az inkább szeptember. Ennek minden lajosmizsei és balatonfüredi dezirórajongó örülhet, az esztergomi vonal utasainak pedig úgyis mindegy...
Vajon legközelebb már vonattal utazom erre?