Hova megy ez a vonat?

Hogyan halad, vagy nem halad a déli part

2015. április 21. Szerző: szálkereszt_mozgató

Nálunk még talán nem volt róla szó - lévén a blog csapatának rendszeres utazásai nem esnek eme szakaszra - hogyan is halad vajon jelenleg az immár 7 hónapja vágányzár alatt álló 30-as vonal átépítése. Bár a munkákat Siófoktól nyugatra már tavaly szeptemberben elkezdték, átadni ezeket is csak a márciustól hozzácsapott Lepsény-Siófok szakasszal együtt tervezik a folyosói pletykák szerint. Hogy ez júniusban pontosan melyik nap is lesz, azt szerintem még az érintettek sem tudják megmondani, bár a nagyobb felháborodás elkerülése érdekében azért remélhetőleg a június 20.-i nyári menetrend kezdetére talán elkészülnek...

Mivel közösségi közlekedés pártiak vagyunk, így igyekeztünk ezt a részt is vonat - már ahol jár - és vonatpótló busz segítségével feltérképezni, már amennyire a menetrendek ezt engedik.

Nyugati irányból közelítve az Agram nemzetközi gyorssal szűk negyed órás késéssel érkeztem Szántód-Kőröshegyre (részben nemzetközi késés miatt), ahol szépen áttereltek mindenkit az állomás előtt várakozó 3 darab buszra...ami lényegében csak 2 volt, hiszen a harmadik kocsi csak Siófokra ment be, ezen a egy számjegyű volt az utasok száma, míg a másik két kocsi meg szinte tele lett...de beszéljenek innentől inkább a képek.

fenykep0511.jpg

A STRABAG svájci gyártmányú felépítmény-cserélő géplánca Szántódon, várva az indulásra Lepsény felé - na nem a vágányzáron át, hanem szépen körbe Nagykanizsa-Dombóvár-Pusztaszabolcs-Börgönd útirányon át.

fenykep0513.jpgSiófok állomáson eddig az oszlopok téglavörösre átfestése történt meg...már ahol ez teljesen sikerült.

fenykep0517.jpgAz állomás végponti váltókörzete. Pályás munka még nem volt az elmúlt két hónapban, reméljük a hátralévőben már lesz. A távolban a híd után látható a már átépített nyílt vonal.

fenykep0520.jpgAz autórakodó helyzete változatlan...

fenykep0521.jpgAz újonnan felállított - zöld színű - oszlopokból látható, hogy a kitérő helyére valami "más" fog kerülni - elviekben egy nagysugarú testvére.

fenykep0526.jpgAz átépített nyíltvonali vágány csatlakozása a nem átépített Sió-hídhoz. A kép jobb szélén lévő oszlop akár passzolna is egy leendő második vágányhoz ezen a részen is...

fenykep0528.jpg...de a zajvédő fal gondoskodik róla, hogy ez ne történjen meg mostanában.

fenykep0527.jpgMég 1 éves sincs.

fenykep0530.jpgAz új Vitorlás utcai közúti aluljáró felszerkezete. Látható, hogy ez már két vágányra épül, hátha egyszer a középen élből látható zajvédő fal mégiscsak arrébb kerül...

fenykep0531.jpgHazánkban nagyvasúton ritkán látott megoldás. A pálya közvetlenül csatlakozik a híd vasbeton-felszerkezetéhez, azon csak a két sínszálat vezették át.

fenykep0534.jpgEgy új gyalogosátjáró az aluljárótól nyugatra. ez is útjában lesz majd az örökkévalóság múlva megépülő második vágány állomási bekötésének...

fenykep0537.jpgSzelvényszám és szigetelés.

fenykep0538.jpgA Szántód felől érkező új második vágány eleje. A jobb oldali vágányban az első oszlop vonalában épül majd be a nagysugarú kitérő, a bal oldali pedig a védőcsonka lesz, A középen látható ív ennek a majdani kiágazási kitérőjébe vezet már.

Amúgy elmondható, hogy Zamárdi felsőtől a második vágány már végig le van fektetve - ottjártunkkor azon az állomáson a régi első vágányt építették, a megállóhelyeken pedig a peronok szegélyeit rakták le, illetve töltötték fel.

Visszatérve Siófokra, hogy továbbinduljunk kelet felé, a következő remekművek vártak - sajnos nem minket:

fenykep0544.jpgEz az acélcsíkos kocsi 1 órája még Lepsénybe ment Szántódról, majd üresen vissza Siófokra, ahol  közel 3 órát várt újabb bevetésére. Lehet, hogy a buszfordát is a MÁV-START "szakemberei" készítik, azért ilyen hatékony?

fenykep0545.jpgEz a cetli már azon a háromtengelyes Neoplanon volt, ami egyike volt a személyvonat pótlóbuszának...voltak is rajta közel 30-an, de a vasutasok, illetve a buszosok biztosra mentek, nehogy valaki is hasznáni merje a mosdót...

Siófoktól keletre már azért volt haladás, a kezdőponton már itt is kicserélték a kitőket, az új második vágány is kész van Szabadifürdőig, bár a nagysugarú kitérő még itt is hiányzik, ahogy a három képpel ezelőtti helyszínen is.

fenykep0546.jpgBalatonvilágos megállóhelytől nyugatra még csak előkészületek zajlottak a gépláncokhoz. A megállónáll a munkások éppen a leendő kábelcsatornát fektették.

fenykep0549.jpgA panorámában valami narancssárga bújik elő...

fenykep0554.jpg

Mögötte persze ott van a lényegi rész is.

fenykep0562.jpgNahát, milyen rendesek, hogy az átjárót szabadon hagyták.

fenykep0576.jpgA géplánc mellett "csináltak" némi helyet, bár hogy ide teherautókkal is bejönnek-e, az kérdéses lehet. Második vágány helyének viszont ideális - lesz majd egyszer.

fenykep0564.jpgIdén ősszel ez a masina már nem nagyon dolgozhat felénk: fővizsgára kell mennie.

fenykep0565.jpgSzámok kedvelőinek.

fenykep0566.jpgFej- és fülvédő használata ajánlott, erősen ajánlott.

fenykep0567.jpgA gépet nem kell őrizni (ottjártamkor épp nem dolgoztak vele), lévén egyszerű földi halandó úgysem tudná beindítani.

fenykep0568.jpgÁtépítés még itt sem volt, a partfal még csak tárolásra szolgált.

fenykep0572.jpgEgy új áteresz és egy kaparólánc.

fenykep0577.jpgEzt a "szigetet és tavat" vélhetően már sokan hiányolják Siófokra történő leutazásukkor. mikor újra a vonatablakból lehet majd látni, megnyugodhatunk, hogy átadták a pályát.

fenykep0588.jpgBalatonaliga állomás új nagysugarú, 1. sz. kitérője.

fenykep0590.jpgAz első vágány már a helyén - ezen jött át a géplánc is - , a peron is épülget, míg hátul az alapozást végezték...

fenykep0592.jpg...na meg a kitűzést.

fenykep0594.jpgTalán ezt már nem sokáig kell minden utasnak olvasnia, aki Fonyód felé tart...

Egy hónap múlva megpróbálunk visszanézni, remélhetőleg addigra már kész(ebb) pályával találkozhatunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr237382840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Albu 2015.04.21. 09:02:11

A polgármester hajózhatóvá akarta tenni a Siót, ezért csak úgy járult volna hozzá az új Sió-hídhoz, ha megemelik egy méterrel. Erre meg nem volt mód.

Így születik az a megoldás, mint a 140-esen: mindenre alkalmas lesz az infra, csak arra nem, hogy menetrendi pókot lehessen csinálni Siófokon.

Bízzunk benne, hogy nem fog csökkenni a kapacitás, mint a legutóbbi fejlesztésnél.

Laptoptáskás Ügynök 2015.04.21. 12:59:21

@Albu: Pontosítsunk:

1. A Sió hajózható. Igaz, hogy nem fér el rajta akármilyen magas hajó. Most a vasút a szűk keresztmetszet, a híd átépítésével a közút magasságára emelték volna.
2. Nem a polgármester, hanem az előző polgármester. Nem ugyanaz :)
3. A nem volt mód egész pontosan azt jelenti, hogy k**va drága lett volna, azaz egyrészt nem fért a projekt költségvetésébe, másrészt indokolatlan lett volna az összeg szakmailag is.
4. A pók problémája jogos: bár pókot :55/:05-re is lehet csinálni (Debrecenben évekig :52/:08 volt), tehát a távolsági vonat keresztjének nem kell pont az állomáson lenni ahhoz, hogy egy korrekt pók ki jöjjön, azonban én is vízionálom azt, hogy a két vonat pont azon a pár méteres egyvágányú szakaszon akarna majd találkozni, és a 100-ra emelt pályasebesség épp jó lesz arra, hogy ez már egy-két perc késés esetén összejöjjön.

wzotyo 2015.04.21. 20:38:16

Sziasztok!

Nagyon jó kis beszámoló lett! Gratulálok! ;)
Egyébként Balatonaligától nyugatra a zajvédő fal milyenségéről van már valamilyen hír/adat? Csak mert a kilátás miatt aggódom én, hogy bele ne rondítson, s veszítse el a varázsát az utazás.
Olvastam régebben, hogy lesz a nyaralónegyedeknél. Illetve azt is, hogy a sínkoronától számított 80-100cm-es fal már elnyeli a keletkező zaj kb. 80%-át. Okosan átgondolva teljesen kompromisszumos születhetnének. ;)
Ez lenne az én egyik aggályom az építkezéssel kapcsolatban! :)
További szép estét!

Adani 2015.04.21. 20:46:37

Remélhetőleg a nyári menetrendig megcsinálják a pályát, különben nagy káosz lesz. Nehogy a 2-es vonal sorsára jusson.

szálkereszt_mozgató 2015.04.22. 12:56:09

@wzotyo:
A magasparton nem lesz zajvégő fal, nem is nagyon férne el, meg hozzá sem férnének alapozni.
Fal ott lesz, ahol már közvetlen a házak mellett emgy majd a vonat, de ott se mindenhol.

wzotyo 2015.04.22. 14:26:52

@szálkereszt_mozgató: Köszi a választ!
Már kezdtem egy kicsit megijedni! ;)

Adani 2015.04.22. 17:57:13

@wzotyo:

Sok helyen rájöttek már, hogy a kerék az, ami hangos nem maga a kocsi, így elég ha addig épül zajvédő fal, így zajcsökkentés is lesz és a kilátást sem teszik tönkre. Kelenföldtől-Budafokon át sikerült teljesen tönkrevágni a kilátást. Ferihegynél is. Impozánsabb látvány egy vasúti pálya mint egy bazi nagy zöld fal.

MisiV 2015.04.29. 11:24:43

Jó cikk!
Zajvédő fal: amit Mo-n csinálnak az kritikán aluli.
Igen, Adani.
Pont elég egy forgóváz fölé érő kis fal...
Itt van egy német projekt, alacsony zajvédő falakról:
www.heringinternational.com/en/nc/news/article/for-the-sake-of-the-environment-testing-low-noise-barriers-along-railway-tracks/

NAR 2015.05.05. 11:20:41

@MisiV: Azt írja, hogy "the barrier achieves 3 dB noise reduction". Ez nem kevés?

Adani 2015.05.05. 16:23:16

@NAR:

30 akarhatott az lenni.

wzotyo 2015.05.06. 13:26:12

@Adani: Szerintem a 3dB sem lehet rossz.
3dB-es csökkenést fele olyan hangosnak hallja az ember.
süti beállítások módosítása