Hova megy ez a vonat?

Merre álljon a peronóra?

2016. november 17. Szerző: Laptoptáskás Ügynök

Egy változó időszámítás előnyei és hátrányai

A tegnapi nap folyamán a sajtóban több helyen is megjelent, hogy eltörölnék az óraátállítást rövidesen, mégpedig úgy, hogy a nyárit hagynánk meg, azaz egy időzónával egyben keletebbre is ugranánk. Az ötlet nem új keletű, az évi két kényelmetlenség pedig igen sokaknak visszatérő zavaró hatás. Még a vasúti menetrendben is kell ilyenkor kombinálni, bizonyos éjszakai járatok és korán induló, vagy későn célba érő peremidős menetek egyszer a semmi közepén dekkolnak egy órát, máskor pedig, ha nem tudnak egy órával előbb indulni, akkor egy óra késéssel közlekednek le. A lépés tehát logikusnak tűnik, de nézzünk bele egy kicsit jobban!

Dscf4638_k.jpg

Az év egyik felében egy órával eltolva közlekedik majd?

Az eredeti időszámítás ugyebár a téli volt, a nyárit mintegy száz éve vezették be, azzal az indoklással, hogy amikor hosszú nappalok vannak, egy órával eltolva jobban lehet igazítani a napsütést az emberek kialakult életviteléhez: szerencsés, ha hajnali 3 helyett csak 4-kor kel a nap, hogyha cserébe este 8 helyett 9-ig van világos. Magyarországon megszakításokkal létezett, 1980 óta van folyamatosan. Amióta a lakosság áramfelhasználása egyre kisebb mértékben függ a nappal-éjszaka helyzetétől (háztartási gépek, számítógép, különböző zsebkütyük, légkondik, stb.) a lépés jelentősége csökkent, de még mindig kimutatható az így keletkező megtakarítás is. Az sem mindegy, hogy az emberek már egyre kevésbé élnek "látástól vakulásig", egyre több szabadidős tevékenységet végeznek, amelyek nagy részéhez nem előnyös, ha sötét van.

Zavaró lenne? Annyira nem biztos. Léteznek országok a világon, ahol az országon belül sem egységes, hogy van-e nyári időszámítás, avagy sem (Ausztrália, Kanada és Brazília a legfőbb példák). Akkor miért lenne baj, ha lenne ilyen az EU-ban is, ami még csak nem is ország, csupán államok laza szövetsége? Az ilyen országok közül van, ahol ez ahhoz kötődik, hogy az országban több időzóna használatos és ezek részbeni kiegyenlítésére szolgál, máshol viszont egy időzónán belül is akad ilyesmiben eltérés. Igaz, itt az időszakos időzónahatáron a rendszeres közlekedők száma valószínűleg annyira csekély, hogy nem érinthet túl sokakat a téma - ez pedig jelentős különbség a sűrűn lakott európai területekhez képest.

Előnyök

Érthető a javaslat időzítése is, hiszen az évnek ebben a szakában tűnik fel mindenkinek, hogy télen milyen korán sötétedik. Alátámasztani látszik az elképzelést az is, hogy néhány szomszédos ország egy órával arrébb van, azaz a téli megszüntetésével lényegében hozzájuk lehetne csatlakozni. Mármint télre. Mert nyárra a változtatás nélkül megmaradnánk a mostani pozícióban. Az emberek megspórolnak maguknak évente két kellemetlenséget (a belföldi peremidős vonatok közül azt a kettőt-hármat sem kell majd ezután piszkálni), és télen egy órával tovább van világos. Ezekről a különböző médiumokban már nagyjából volt szó.

pecs_szhely.jpg

Ilyet ugyan már nem fotózunk a jövendő teleken, de nem azért, mert nem lesz sötét...

Hátrányok

Furcsa módon ezekről eddig kevésbé lehetett hallani, pedig ha jobban belegondolunk, vannak bizony szép számmal. Kezdjük mindjárt azzal, hogy ebben egyedüliként törölnénk el a térségünkben az óraátállítást, így az év egyik részében a keleti szomszédokkal, a másikban az összes többivel lennénk szinkronban, viszont mindig a másikkal pedig nem. Most könnyen követhető, hogy a román és az ukrán határon órát kell tekerni, na de mi lenne ezután? Hol itt kell, hol ott. És itt következik az, hogy bárki, aki az országhatárt át akarja lépni, meg kell vizsgálnia mindig külön-külön, hogy éppen nyári- vagy téli időszámítás van-e Európa többi részén, és annak megfelelően végiggondolnia, hogy úti célján mennyi is az idő! Ez viszont már sokkal nagyobb macera, mint évente kétszer áttekerni a mutatót itthon is, és kiderül belőle, hogy nagy tévedés azt hinni, hogy az eltörlés után többé nem kell foglalkozni azzal, hogy milyen időszámítás van. Kell, majdnem mindenkinek, aki külföldre indul.

A másik tévedés az ügyben, hogy ez a külföldre utazók közül legalább annyinak lesz előnyös, mint hátrányos. Vasútbarátokként elsősorban erre a szegmensre van rálátásunk: Magyarországról az utasszámok alapján (amit többé-kevésbé a járatszámok is követnek) az elsődleges külföldi utazási irány vasúton Bécs, a másodlagos pedig Pozsony. Az összes többi jó nagy hézag után következik csak, és még ott is felbukkan Zágráb, Graz, Belgrád, vagy éppen Kassa neve - ha mindezt összeadjuk, még mindig a kijevi, bukaresti, kolozsvári utasok maradnak kisebbségben. Feltételezzük, hogy a többi közlekedési nem sem mutat drasztikusan eltérő arányokat, a legfontosabb tehát az, hogy ezekkel az úti célokkal legyünk szinkronban, a legtöbb magyar erre utazik - és nemcsak utazik, hanem az üzleti és egyéb kapcsolatai is sokszor ezekben az országokban vannak, és ezeknél nem árt, ha egyszerre járnak az órák. Összességében leszögezhető az, hogy aki a téli időszámítás öt hónapjában egynél többször óhajt Ausztriába, Szlovákiába, vagy ezeken túlra utazni bármilyen célból, az többször fog órát átállítani, mint eddig. Ez a Brüsszelbe járkáló politikusokra is vonatkozik.

Ne feledjük, hogy főleg Szlovákia és Ausztria felé, illetve felől, napi szintű ingázás is van. Egy iskolásjáratnál (legyen mondjuk a Szombathely-Felsőőr vonal), ez nem nagy bonyolítás, legfeljebb egy órával később kel itthon a tanuló, cserébe nem kettő, hanem három után ér haza. Rosszabbul járhat egy olyan tanuló, aki mondjuk naponta tart szlovák területről mondjuk Sátoraljaújhelyre: lesz számára megfelelő járat, a "kinti" időszámítás szerint reggel 6:00-6:30 körülre, Tótújhelyig? De hasonló problémával küzdhet meg olyasvalaki is, akit késő esti munkavégzése után dob le egy osztrák szerződéses járat magyar területen: hazaviszi majd őt egy városi busz este fél tizenkettőkor?

044.jpg

Korai órák a székesfehérvári állomásnál: melyik városban mekkora a helyi járati közlekedés üzemideje?

Az ilyen jellegű, "egyszer itt vagyok, egyszer ott vagyok" időkavarás a nemzetközi vonatoknál nagyobb baj, mint elsőre gondolnánk. Az ország vasúti menetrendje sok ponton igazodik másokéhoz, ezután pedig ezt - kivétel nélkül minden szomszéd esetében - úgy kellene csinálni, hogy az egyik időszámításban másik rendszer van, mint a másikban... és itt annak kell engednie, aki külön utakon jár. Ez pedig természetesen kihat a belföldi menetrendre is, tehát még az Ausztriába soha nem járó mosonmagyaróvári, győri utasok is szenvedő alanyai lennének annak, hogy az év egyik részében másik órában jön a railjet, mint a másikban.

Hogy ez nemcsak légből kapott elgondolás, azt jól mutatja a moszkvai vonatoknak az esete is. Néhány éve az oroszok a téli időszámítást törölték el, majd három és fél évre rá arra álltak vissza kizárólagosan - a beloruszok pedig mindkét esetben hűen követték őket. Így miközben a járatok a Bug nyugati partjáig egész évben változatlan menetrenddel járnak, a közép-európai téli időszámítás alatt egy órával később indulnak és érkeznek a széles nyomtávú szakaszon. (A balti országok valamint az Ukrajna és Finnország felé tartó járatoknál meglévő gyakorlatról nincs információnk, de az a gyanúnk, hogy ott meg végig a moszkvai idő érvényesül, és ezért ezek nyáron kerülnek egy órával későbbre.) De itt szó sincs ütemes menetrendről, csak napi egy-két pár vonatról az óraátállítgatós országok felé...

img_5619_szentmartonkata_nesebar_2012_08_07.jpg

Bolgár fürdősvonat: ironikus, hogy pont abban az évszakban fog majd közlekedni, amikor kellene rajta órát átállítani.

Van a felvetésben még egy hamis látszat, ez pedig a később sötétedés esete. Ez önmagában igaz, de azt ne felejtsük el, hogy ezzel a lépéssel mi nem a Naphoz kerülnénk közelebb, hanem Romániához! Kevésbé bulvárosan szólva a lényeg annyi, hogy a téli napfordulókor már kevesebb, mint kilenc órán át van nálunk világos, és az öt hónap elején is csak tíz óra körüli az első "téli nappal" hossza. A nyárra átállás előtti utolsó téli nappal kicsit kitoltabb, de nem sokkal több ez sem tizenkét óránál. Az ember átlagos ébrenléte viszont 16-17 óra körül alakul, és ebben elég nehéz érdemben variálni (ezt az éjszakai vonatok tervezői tudják a legjobban, igaz, pont a fordítottja, azaz az alvásigény szempontjából). Azaz a téli időszakban nem lesz többet világos, csak később, azaz a mostanság szokásos ébredési időben hajnalodás helyett lehet majd reggelente egy órát sötétben bolyongani. Ez önmagában nem tragédia feltétlenül, de lássuk azt, hogy ez az "amit megnyerünk a réven, elveszítjük a vámon" tipikus esete (bár ezt lehet, hogy mostanában inkább HÉV-vel és MÁV-val kéne mondani...)..

Ellátott Utas megjegyzi, hogy még messzebbre vezet - és talán még inkább parttalanabb is - az a gondolat, hogy jó-e az a "mostanság szokásos ébredési idő". Elmúlt már az a korszak, amikor az emberek a "tyúkokkal feküdnek le" (vagy legalábbis már csak egy másik értelemben van így), egyre többen használják az estét arra, hogy ilyenkor éljék az életüket, akár szórakozással - ehhez igazodnak a színházak, koncertek, és ez számít a TV-ben is "főműsoridőnek" - akár a mindennapi teendők elvégzésével. A legtöbb munkahely, és különösen az oktatási intézmények még mindig nem nagyon tudnak igazodni ehhez a globálisan megváltozott életritmushoz, és úgy gondolják, hogy aki éjjel legény, az nappal is legyen az. A gyerekeket még ágyba lehet korán küldeni, de a kialvatlan, koffeinfüggő felnőtt társadalom elég árulkodó jele annak, hogy a "baglyok" többen lehetnek, mint a "pacsirták" és vagy nem ártana egy későbbi napkeltéhez igazítani az életet, vagy pedig meg kéne hagyni a választás szabadságát mindkét madár számára...

 

Thomas a laprugós blogtárs "pacsirta" kategóriába sorolja magát, így inkább csak az utolsó tagmondattal ért egyet, majd szintén bizonytalan fejtegetésbe bonyolódik: ha a médiafogyasztást és kulturális életet vesszük az igazodás alapjának, akkor miért ne lehetne a segítségükkel más mintánk, ami eltér a maitól? Igen, korábbi főműsoridőre, és a reggel 8-on túlra csúszó munkakezdés visszaszorítására gondol...Majd pedig azt mondaná, vegyük észre, hogy lesz amivel hozzánk nem fognak sosem igazodna (pl. a BL-meccsek időpontja), ez pedig egy felvállalt hátrány lenne a lakosság szempontjából. Nosza, akkor igazodjunk a GMT+2 órás zónába, egész évre! De átállítható-e egy ország folyamatos késői kelésre, amikor nyáron ezáltal "napos órákat" veszíthet...? 

kemenes_089_2.jpg

Számíthat-e a fuvarozó üzemszervezésében egy óra "nyereség" vagy "veszteség" az adriai kikötők és Magyarország közötti útvonalon...?

Nem a hátrányok közé tartozik, és eléggé túl is mutat a blog tárgyán és koncepcióján, mégsem lehet egy tény mellett szó nélkül elmenni: épp az elején hivatkozott csökkenő jelentőség miatt egyre kevésbé van alapja egy szakmai vitának az óraátállítás szükségességével kapcsolatban. Éppen ezért megfigyelhető, hogy az elmúlt időszak ilyen jellegű változásai nagyrészt politikai indíttatásúak voltak: sok egykori gyarmaton a függetlenedés után dafke-alapon szüntették meg a nyári időszámítást és ezzel az óraátállítást, vagy gondoljunk itt a fent említett orosz példára, amelyhez először Ukrajna is csatlakozott, de aztán az utolsó pillanatban mégis az óraátállítás megtartása mellett döntött. Értékítélet nélkül is Ady sorai jutnak eszembe ilyenkor:

Kompország, Kompország, Kompország: legképességesebb álmaiban is csak mászkált két part között: Kelettől Nyugatig, de szívesebben vissza.

Ady Endre, Ismeretlen Korvin-kódex margójára, 1905.

Belföldi hatások

Ezt egyelőre viszonylag röviden letudhatjuk: amennyiben az országos intézményrendszer, "életritmus" nem módosul, akkor a belföldi közlekedésben legfeljebb lokális hatások (országhatár közelsége, határ felé vezető vonal) lehetnének kimutathatóak. Ennek oka, hogy a módosulásban a téli időszakról lenne szó, amikor a nappalok egyébként is rövidek, és a szabadtéri elfoglaltságok kevésbé jelentősek, így nem lenne téma mondjuk egy este kilenckor induló járat létjogosultsága. (Ha netán olyan ötlet támadna, hogy irány a GMT+2 órás zóna, téli-nyári átállás meghagyása mellett, az ekkor már valós kérdéssé válna!)

(Kínzó kérdésre azért akadt egyikünk, például a Tapolcáról Zánkára 18:00-kor induló buszjárat sorsával. A menetrend szerint ez most csak nyári időszámítás szerint közlekedik, mint utolsó indulás a Káli-medence felé. Akkor innentől egész évben ez lenne az utolsó indulás időpontja, vagy visszalépnénk 16:58 percre? :) 

Konklúzió

A belföldön elsőre jónak ható tervezet nemzetközi értelemben inkább katyvaszt hozna ránk, így több kárt okozna, mint hasznot. Ott foglalnék állást, hogy közös európai döntéssel az óraátállítás megszüntethető, azután pedig el lehet dönteni, ki melyik időzónához tartozzon inkább, de külön akciózni, és létrehozni egy, a környezetünkben sehol nem alkalmazott dolgot, nagyon rossz ötlet. Az óraátállítás ténye, és az időzónák szerinti besorolás nem feltétlenül összefüggő dolgok, ne is mossuk akkor össze őket!

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr4311966029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2016.11.17. 11:53:29

Jelenleg még télen is a reggel 7-8 közötti csúcsforgalom világosban zajlik, a GMT+2-es időzónában ez sötétben lenne (az esti 5-6 közötti csúcs mindenképpen sötétben megy). Világosban csak biztonságosabb a közlekedés...

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2016.11.17. 12:22:29

@NAR: Ezért is tettem azt a megjegyzést a keretesben - és ebben több szerzőtárs is egyet tud érteni - hogy sokkal toleránsabban kéne kezelni azt, hogy ki hánytól szándékozik ledolgozni a napi penzumát. Ebben az esetben a csúcsforgalom is szét tudna oszlani - most csak az öregeket, meg a kisgyerekeseket igyekeznek a későbbi időpontokra terelni, nem nagy sikerrel - nem lenne akkora zsúfoltság sem a járműveken, sem pedig a kapcsolódó utasforgalmi területeken, és ez is egy biztonsági tényezővé válna. Ahol van ütemes menetrend, ott ez nem lehet gond...

jjoey 2016.11.17. 19:12:40

két alapvető kérdés maradt ki, ha maradunk csak a nyárinál
- reggel 8ig lesz sötét, azaz mehet mindenki sötétben dolgozni (ld Párizs télen)
- 5re sötét lesz (4 helyett), mehet mindenki haza sötétben
így sötét lesz amikor megyünk/jövünk a munkából

arról nem is beszélve, amikor majd a német központ du 5re beteszi a megbeszélést, itthon 6 lesz, de a hazai "topmanager" elvárja, hogy 8ra bentlegyen a "középvezető"

arra jó, hogy ezzel foglalkozzanak, ne Tónival és azzal, kifizette-e az asszony a priváthelikopterezésért az adót, amit a cége fizetett....50% természetbeni juttatás után fizetendő.

protézisesh 2016.11.17. 19:53:35

ott borul a bloggazda eszmefuttatása, hogy a napi szinten határon túlra ingázók érdekeinek csorbulását lobogtatja.

JÓ LENNE VÉGRE ÚGY GONDOLKODNI, HOGY AZ EBBEN AZ ORSZÁGBAN ÉLŐ-DOLGOZÓ-ADÓZÓ TÖBBSÉG ÉRDEKEI IS ESZÉBE JUSSANAK VALAKINEK....

protézisesh 2016.11.17. 19:55:37

@jjoey: miért, most nem ugyanez van? Bpest az a furcsa állat, ahol 9re járnak dolgozni a népek. Vidéken 7-7.30kor kezdődik az irodista munka is, vagyis simán sötétben/félhomályban indulsz otthonról, hazafelé meg úgyis sötétben mész, legalábbis a legsötétebb decemberben. Viszont az őszi-tavaszi hónapokban kurvára nem mindegy, hogy nem 5ig, hanem 6ig van világos!

greenkeeper 2016.11.17. 19:56:58

Bazdmeg ennyi sületlen marhaságot leírni!
Még hogy a vonattal közlekedők...... ilyen szar érvelést sem olvastam még.
Tisztázzuk! Nem a nyári időszámítás a probléma, hanem az, hogy eleve ROSSZ IDŐZÓNÁBAN VAGYUNK.!!! Nekünk sokkal jobb lenne ha a romániai időszámításhoz tartoznánk.
Sokat éltem Hollandiában ahol ugyan az az időszámítás mint itthon, viszont 1500 kilométerrel nyugatabbra van.
Namost kérem amikor itthon este 8kor tök sötét van este, akkor ott ugyan az a sötét CSAK este 9kor következik be. Tehát ha a londoni időhöz képest +2 órával lennénk igenis létjogosultsága van az óraállítgatások eltörlésének.

kkn 2016.11.17. 20:37:08

@protézisesh: Mi az érdekük? A zúgolódók csak az átállítás macerái miatt akarják, hogy ne kelljen. Ök ugyanúgy szarnak rá, hogy egy rakat honfitársuk folyamatosan "ingázik" a zónákban. Aki két műszakban dolgozik, vagy aki háromban, annak két-háromhetes cikusokban folyamatosan borul a bioritmusa. No és akkor ott vannak azok, akik 12-24-ben, vagy 24-48-ban dolgoznak, meg egyéb műszakrendekben, pékek, meg sok más szakma. Az iskolásokon, meg nyugdijasokon kivül a dolgozók kisebb része jár csak már fix idöre szerintem. A tavaszi átállást nem érzem vészesnek, az őszit meg imádom, hogy van plusz órám. A sok picsogó meg legyen férfi végre, nehogy már ne tudják kibírni azt az évi két alkalmat. Tisztára, mint a oltásellenesek, elkezdi pár fogalmatlan minden logika nélkül, sok birka meg követi öket, olyan uncsi a kiveszett járcányok nélkül.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2016.11.17. 20:37:09

A kommentekből úgy tűnik, kikerült a cikk az Indexre vagy az Index2-re :-D

humorpalanta 2016.11.17. 20:44:48

@greenkeeper: Ámen.
Teljesen egyetértek, itt kell az igazságot keresni.
A GMT +2-es időzóna a nekünk való, s ez pár éven belül bebizonyosodna, s akár a szlovákok, akár a lengyelek is követhetnének minket. Egyszerűen az életritmusunkhoz nem igazodnak a napszakok.

Az ember nem 6-tól (télen 7-től) alkot maradandót, hanem délután. Pusztán abból az egyszerű okból, hogy rögtön felkelés után hiába van napfény, kajál, utazik, beér, felveszi a ritmust, informálódik. Az a plusz világosság délután meg épp arra jó, hogy az életkedvet megadja az embernek. Az emberek nagyrésze 10 óra előtt nem fekszik le (csak ha muszáj).

Pisti 90 2016.11.17. 22:12:07

Valódi megoldás a GMT+2 időzóna lenne Magyarország számára. Annak sincs sok értelme, hogy nyáron 4-kor már világos van. Hány olyan napunk lenne, amikor este 8 után sötétedik! Mennyivel több délutáni program lehetne világosban! A határon átingázók elég elenyésző kisebbség ahhoz a réteghez képest, akiknek valóban kedvező lenne az új időzóna. Nekem például nagyon nem tetszik, hogy 4 órakor már sötétedik, és még fél 5 sincs, de már teljes sötétség van. Iszonyat nyomasztó ez hónapokon keresztül.

dieter1 2016.11.18. 02:48:21

Én speciel heti ingázó vagyok. Tehát onnantól kezdve fél évig hetente kétszer minden órát tartalmazó kütyümet, amit magammal hordok, át kell majd állítanom: karóra, telefon, digitális fényképezőgép, és időnként van nálam tablet vagy laptop a vonatútra. Bármennyire is híve vagyok az ötletnek (különösen a gyerekeim miatt, akiknek korántsem mindegy, hogy a reggeli suliba rohanáskor van-e sötét, vagy akkor, amikor napközi után végre volna kis idejük kint a szabadban lenni, mondjuk szánkózni) - számomra ez csak akkor lesz opció, ha még néhány szomszédos országban is bevezetik.
(Azt pedig ne felejtsük el, hogy a spanyolok, franciák, belgák, stb. nagy sumákok - ők a greenwichi időzónába tartoznának elvileg, de ők is a tőlük keletebbre lévő időzónához csatlakoztak.)

Stenonis 2016.11.18. 08:12:24

Az óraátállítás most már nettó baromság. Az emberi bioritmus felborítása sokkal több kárt okoz, mint az a most már minimális áram, amit esetleg meg lehet vele spórolni (a LED-es égők korában nem a világítás a nagy áramfogyasztó).

Viszont nekünk a GMT+2 időzóna lenne az optimális. Inkább délután legyen hosszú ideig világos, mert nyáron a hajnal 4-es napsütést igen kevesen tudják élvezni, míg az esti 9-est annál többen.
Télen meg kimondottan undorító, hogy fél négy felé már elkezd szürkülni.

John Doe3 2016.11.18. 08:48:52

Az ideális a GMT+1.5 óra lenne (a földrajzi fekvés alapján). Mielőtt mindenki visítana: vannak más országok is, ahol az eltolódás k+0,5 óra. Na erre varrjatok gombot!

Fehérlapos 2016.11.18. 09:22:36

Milyen fasza lesz, amikor a szerencsétlen gyerekek októbertől márciusig vaksötétben fognak reggel iskolába menni. Még több szülő fogja autóval hordani a gyereket iskolába.

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2016.11.18. 10:11:48

@humorpalanta: @Pisti 90: @greenkeeper: @Stenonis:

A GMT+2-vel az a legnagyobb baj, amit @jjoey: írt a középső bekezdésében, és mi is utaltunk rá a cikkben: nekünk nem Romániával és Ukrajnával vannak a legfontosabb üzleti kapcsolataink, hanem Ausztriával és Németországgal. A szlovákokról és a lengyelekről pedig ugyanezt el lehet mondani, és kimaradt még Csehország is a felsorolásból, akik szintén ezekhez az országokhoz akarnak igazodni, viszont még több mint 20 év után is túl erős összefonódásban állnak a szlovákokkal ahhoz hogy jó legyen nekik, ha azok eltérő időzónába tartoznak.

Mi legyen akkor a megoldás?! Tartozzanak a németajkú országok, Skandinávia és Olaszország (meg még a volt jugoszláv államok) is GMT+2-be?! Akkor meg nekik a benelux és a francia kapcsolataik miatt lesz rossz. Valahol ez is az egységes Európa része... de szerintem az sokkal többet elmond, hogy ezt a beosztást nem a mostani 28 tagú EU idején találták ki, hanem ugyanúgy megvolt a vasfüggönyös időkben, sőt, még a XX. század első felében is...

Stenonis 2016.11.18. 10:27:19

@Ellátott utas:
Ezt nem értem...

Magyarországon vannak amerikai és japán nagyvállalatok is. Mégsem a New York-i vagy tokiói időt használják.

Szerintem semmilyen versenyhátrányt nem jelent az, hogy milyen időzónához tartozik valaki. A balti államok és a finnek GMT+2ben vannak. Egyik legfontosabb partnerük Svédország meg GMT+1-ben.
És az sem okoz különösebb problémát, hogy mondjuk az USA területén több időzóna van. Sőt ott van olyan, hogy egy szövetségi állam területén 2 időzóna került meghatározásra. Szóval, ha átmész egyik megyéből a másikba, akkor is órát kell állítanod: pl Florida, Arizona, Kentucky, Tennessee stb.

totii 2016.11.18. 14:00:25

@Ellátott utas: Ezt a képet talán majd árnyalja az, ha a spanyolok átlépnek GMT-be - ahova a franciáknak is tartozniuk "kéne".

2016.11.18. 14:57:28

@protézisesh: miért is? az ingázók szívhatnak vele elég durván

2016.11.18. 15:00:30

emeberk az okosórák-telefonok időszakában nem kell állítgatnunk, maguktól átállnak.

ennek ellenére nem támogatom azt hogy szüntessük meg vagy azt hogy csatlakozzunk a román időhöz. nem tudom elhinni azoknak a nyavalygást, akik élettani rossz hatás miatt akarják megszüntetni az állítást. sokat spórolunk vele és reggel az iskolásoknak nem kell sötétbe iskolába menni-kevesebb gázolás.

du 1 órával tovább lenne világos? és ki van kinn a szabadban télen 4 és 5 között?

dieter 2016.11.18. 15:55:39

@greenkeeper: @humorpalanta: @Stenonis: @Ellátott utas:
A GMT+2 pártiaknak egy tényadat: Magyarország teljesen beleesik a saját időzónájába, +7,5 foktól +22,5 fokig, ez a GMT+1. Ettől keletebbre csupán a Fehérgyarmaton túli terület esik. Tehát időzónát váltanunk a legnagyobb hülyeség lenne, főleg, hogy tőlünk északra-délre maradnának, mert ők figyeltek földrajzórán...

Stenonis 2016.11.18. 20:08:37

@dieter:
Nekem marhára nem számít, hogy a Nap akkor legyen legmagasabban, amikor déli 12 óra van.

Az viszont igen is számítana, hogy nyáron reggel négykor ne legyen világos, viszont este 9 még igen. Sőt télen ne legyen sötét délután 4-kor, hanem inkább 5 után.

Az emberek napi ritmusa marhára sokat változott 100 év alatt.

humorpalanta 2016.11.18. 20:16:19

@Ellátott utas: Értem. Akkor az USA-nak meg át kellene vennie a kínai időzónát, vagy az indiait, hiszen ide szervezik ki a kapcsolataikat. Ugye te sem gondolod komolyan azt a sok marhaságot, amit leírtál? Egy igazi cégnél ezeket a dolgokat figyelembe veszik és figyelnek rá, hogy mindenkinek jó legyen. Különben nem tudnának működni az egész világon keresztül a multik.

Semmit nem számít az, hogy egy ország eltérő időzónába esik. USA-ban meg a ruszkiknál hány időzóna is van? És mégis működnek.

Pár év után hidd el, hogy a szlovákok és a lengyelek is csatlakoznának, mert ők is ezzel járnának jól.

@dieter: Jah, mert a Föld gömbjére mesterségesen kivetített időzónák aztán kurvára igazodnak a munkanaphoz, mi? Az ugye meg van, hogy az időzónák idején teljesen más volt az emberek bioritmusa? Akkoriban hajnalban keltek az emberek és délelőtt végeztek munkát, akkor adták ki a legnagyobb teljesítményt, míg a délután már a családé volt, mivel sötétben nem lehetett a földeken dolgozni. Ez teljesen megváltozott mára. Dolgozni tudunk sötétben, miközben a családdal töltött idő inkább a nappalé, mikor kicsit kiszabadul az ember, s így a délutáni időszak értékelődött fel legfontosabbnak, amikor jelenleg sötét van és nem lehet mit csinálni. Na ezért kéne ilyenkor a világos, hogy ki lehessen mozdulni, s ne legyen az ország féléven teljes depresszióban.

dieter 2016.11.18. 20:58:07

@Stenonis: @humorpalanta:
Amúgy a 3. kommentben írták a tutit: bedobták ezt a gumicsontot a sok feketepont mérséklésére, mert erről sok embernek van határozott véleménye... Ennek eredményeképp egy ilyen tök jó kis blog-on is ezen vitatkozunk :)
Az ember bioritmusa kb 25 órás, tehát minden nap időzónát kellene lépnünk...
Jól látszik, hogy míg régen 8 órakor volt az általános munkakezdés, jelenleg jellemzőbb a 9, nagyobb cégeknél már 10-kor illetve 11-kor kezdődő törzsidő is létezik. Eredmény: ugyanúgy sötétben mennek haza a dolgozók, mert reggel nem tudnak/akarnak/képesek felkelni. Akkor 10 év múlva lépjünk GMT+3-ba, hogy este 8 után is gyakrabban legyen világos? Az idő relatív mint tudjuk, volt olyan törekvés is, hogy megszüntetni az időzónakat, egységest az egész világon, csak akkor nem az órákat kell állítgatni, hanem megszokni, hogy reggel 14 óra..
Lényeg a lényeg:
- GMT+2 FÖLDRAJZILAG és GAZDASÁGILAG nem megoldás
- nyári időszámítást az EU szabályozza egységesen, hogy ne fordulhasson elő a cikkben írt példa, hogy a Railjet más órában érkezik.
+1: az oroszok eltörölték az óraállítást, a nyárit vezették be óriási támogatottság mellett. Aztán a reggeli depressziósok száma növekedett meg. Jelenleg szintén nem állítanak órát, de a téli időszámítást használják. :)

humorpalanta 2016.11.19. 11:44:23

@dieter: Tényleg szar a reggeli depresszió, mind az 80 perce, amíg kisüt a nap. Miközben a délután 4-től kezdődő depresszió, na az aztán. Mikor Másnapig ki sem kerülsz belőle. Most komolyan ember, te szoktál gondolkodni?
Földrajzilag és gazdaságilag nem megoldás :D :D
Fogd már fel, ez nem egy olyan kötött dolog, hogy ha megváltoztatjuk, akkor meghalunk. Meg kell nézni a következményeket, a pozitív/negatív oldalt, s dönteni. Az pedig nem érv, hogy földrajzilag itt a helye, vagy hogy most is abban vagyunk. Ez csak egy pótcselekvés, hogy nem vagy képes gondolkodni.
Nagyon sok helyen a világon felrúgták már a felosztást ilyen-olyan okok miatt, s bejött nekik. Miért? Mert nekik úgy jó. Attól, hogy van egy rohadt óracsavarás a határon, még nem hal meg aki arra közlekedik.
Az időzónákkal nincs baj, mert iránymutatást adnak, hogy nagyjából mennyi arrafelé az idő, s a napszak, DE az embereknek kell eldönteni, hogy mi a jó nekik, nem pedig alkalmazkodni egy x éve valaki által nekik kitalált marhaságnak, aki sohasem beszélt velük, s nem ismerte meg őket.
A népek különböző tulajdonságokkal rendelkeznek, amik változnak. A korszakok is változnak, amik szintén változások hoznak, mert az emberi történelem folyamatos fejlődésről és alkalmazkodásról, változtatásról szól. Faszság ragaszkodni valamihez, csak mert úgy van, vagy úgy illik és kész. Be kell látni, hogy a mostani időzóna csak kibaszik velünk, már évek óta mondom, hogy lépnünk kellene egyet arrébb.

Angol vasutas 2016.11.24. 15:28:39

Azzal egyetértek, hogy energia megtakarítás ma már nem kellene, hogy szempont legyen, világítás már nem meghatározó része egy háztartás vagy munkahely villamosenergia fogyasztásának, arról nem beszélve, hogy bizonyos tevékenységek, pl. tanulás, munka különösen a téli időszakban nappal is igényel mesterséges világítást az időjárás, pontosabban a felhőtakaró vastagsága miatt.
Jelenleg Magyarországon a legkésőbbi napkelte 07:32-kor van, GMT+2-vel ez 08:32 lenne, vagyis a diákok az első tanóra nagy részét sötétben ülnék végig. Az pedig kimutatható, hogy az ember jobban teljesít nappal. Ezt itt Nagy Britanniában már bizonyították, a termelékenység a munkaidő első óráiban nagyobb Londonban, ahol a legkésőbbi napkelte 08:06, mint Aberdeenben, ahol 08:46. Éppen ezért GMT+2-vel 08:30-ra vagy 09:00-ra kellene tolni az iskolakezdést, persze ezzel a vége is kitolódna fél vagy egy órával, vagyis ugyanott lenne mindenki ahol ma, vagy maradhat 08:00, de akkor első órába csak tölteléktárgyakat lehetne rakni, mert a gyerekekre rosszul hat majd a sötétben kezdés, ne felejtsük el, őket jobban megviseli ez.
Az igaz, hogy az emberek életritmusa kitolódott, de a környezet is változott, ma már a városok fényárban úsznak. Régen tényleg addig lehetett valamit csinálni, amíg világos volt, a lámpaolajon meg sok család spórolt, ma a villanyszámlát nem a LED-es égőn lehet megfoni, hanem mondjuk bedugva hagyott töltőkön, feleslegesen, háttérben futó számítógépeken, stb. A legtöbb szabadisős tevékenység sötétben is elvégezhető, lásd kivilágított sportpályák, közterek, stb. Sőt, a szabadidős tevékenységek is egyre inkább a zárt térbe kerülnek, lásd edzőtermek, sportcsarnokok, bevásárlóközpontok, ahol aztán tök mindegy, hogy kint világos van vagy sötét, úgyis a nap 24 órájában mesterséges fényben úsznak. Az emberek életritmusának a változása valószínűleg részben pont a fentiek következménye. Ezért nem értek egyet azzal, hogy GMT+2 kell Magyarországra, mert akkor egy órával tovább van világos. Szerintem Magyarország tökéletesen jó helyen van a GMT+1 időzónában, pláne, hogy tőle északra és délre is ez a helyzet. Egyedül a két keleti szomszéd van más időzónában, és ez jobb így, mintha Magyarország beékelődne a GMT+1-be GMT+2-es időzónával.
Az óraátállítás eltörlésével európai szinten egyet tudnék érteni, ha azt minden Európai országban egyöntetüleg meglépénék, vagy legalább a GMT+1-be tartozó valamennyi ország így tenne.

Ha már életritmus változás és közlekedési blog, önmagában az egy órával több világosság tavasszal/nyáron nem sokat ér, ha pl. a tömegközlekedés menetrendje megaragadt az alkonyadtól pirkatadig korszakban. Hajnali 3-4 órakor induló szellemvaontok, miközben az utolsó távolságiak sok helyen est 7-8 órakor elmennek, de regionális is elővárosi közlekedésben is korán véget ér az üzemidő. Estelge itt lehetne lépéseket tenni először, hogy a járatok jobban kiszolgálják az emberek megváltozott igényeit. Ezt a britek már régen flismerték, reggel az üzemidő kezdete 5 óra körül van a legtöbb helyen, az utolsó elővárosi vonatok éjfél, 1 óra körül indulnak a nagyvárosokból kifelé. (Persze az ország méretéből adódóan az előváros fogalma is mást takar, inkább 80-100 km-et értünk alatta mint 40-50-et.)
süti beállítások módosítása