Hova megy ez a vonat?

Siklóval a motormúzeumba

2013. május 28. Szerző: feketén villogó térközjelző

Mi a teendő, ha a vasút és a település között közel 200 méter szintkülönbség van, viszont a tömegközlekedésre igény lenne?

A megoldást már Oberweissbachnál láthattuk: a domb tetején található kastély, valamint azt körülölelő település és a völgyben haladó vasútvonal közé siklót kell építeni.

017.jpg

Osztrák gyártású kocsi lejtmenetben, 1996 óta szolgálja a vasutat.

A Zschopau-völgyi-vasút Chemnitz és Annaberg közötti szakaszának éptését 1862-ben kezdték el, a vasútvonalat pedig 1866. február 1-én adták át a forgalomnak. Bő 30 évvel később, 1897-ben pattant ki az ötlet, hogy a dombtetőn található Augustusburg város és a völgyben futó vasútvonal kapcsolatát – az erdei sétatúra lehetőségét leszámítva – valahogy meg kellene oldani. A tervezés és a kivitelezés után végül 1911. június 24-én adták át a siklóvasutat a forgalomnak.

187.jpg

Erdmannsdorf-Augustusburg: Eddig kell vonattal, vagy autóval eljönni. Hála az ütemes menetrendnek nincs nehéz dolgunk.

A tervezéssel a drezdai C.F.R. Müller céget bízták meg, a gépeket a Maschinenfabrik Esslingen gépgyár szállította.

A siklóvasút pályájának nyomtávolsága 1000 mm, a pálya hossza 1239,8 m, a magasságkülönbség a két végállomás között 168,06 m, a pálya meredeksége 11 és 20,14 százalék között változik (szakaszokra bontva: 12,5-11-15-20,14).

1928-ban újították fel először a siklót, az ekkor beszerzett kocsik a következő 1971-es nagyjavításig voltak forgalomban. A sikló 1956 óta műemlék.

185.jpg

Az alsó végállomás épülete

A következő mindent érintő felújítás 1971-73 között zajlott le, a projektvezetést magyar cég végezte, a két új személykocsit a Győri Vagon- és Gépgyár gyártotta, valamint az elektronikus vezérlést is magyar cég szállította.

A győri kocsiról néhány fotó a siklóvasút honlapján található: http://www.drahtseilbahn-augustusburg.de/dsba2.php

A győri kocsik 1996-ig szolgálták a vasutat, az utódok Ausztriából érkeztek (Swoboda).

A vezérlés 1997 óta teljesen automatikus, belső videórendszer és radar teszi szükségtelenné a kocsiban vezető jelenlétét, így csak a két állomáson teljesít szolgálatot 1-1 alkalmazott, aki a jegyeladás mellett az utasokat is terelgeti.

Az ezidáig utolsó nagyjavítás 2005/2006-ban történt meg, mind az alépítmény, mind az épületek teljes megújuláson estek át.

192.jpg

A várócsarnokban Die Piroska, Der Farkas, valamint a Műszaki Adatok láthatóak. De hová lett a Nagymama?

A sikló forgalmát gyarapítja az augustusburgi kastélyban található több kiállítás, többek között a motortörténeti kiállítás nyújt feledhetetlen élményt. Az 1200 m2-en létrehozott kiállítás az ősidőktől kezdve a közelmúltig 175 darab német és külföldi tárgyi emlékekkel mutatja be a motorgyártás történetét 1885-től napjainkig, természetesen a szászországi kisebb-nagyobb motorgyártó cégeket is bemutatva. A közeli Zschopauban volt a német MZ (Motorradwerke Zschopau) motorgyár központja.

Most, egy-két héttel ez utazás után utólag is kihagyhatatlannak tartom mind a sikló, mind a motormúzeum megtekintését, egész napos programmal kombinálva pedig további Zschopau-völgyi nevezetességek is felkereshetőek. Hála a námetországi jegyárképzésnek és közlekedési szövetségeknek – a siklót leszámítva – tartományi napijeggyel (Sachsenticket) egy főre mindösszesen 22 € utazási költség jut. Kisebb csoportok esetén sem vészes a jegyár, maximum 5 fővel számítva összesen 22+4x3=34 € a „napijegy” ára.

195.jpg

Ez bizony elment. Maximális kapacitása 75 fő és annyi kerékpár, ahány a kezelő leleményességéből fakadóan ráfér.

004.jpg

Augustusburg, alsó állomás két indulás között nyugalom és béke honol.

008.jpg

Kitekintés indulás előtt, mi lesz a kanyar után?

015.jpg

Újabb kanyar, meg még egy, sőt több is.

016.jpg

Abt-rendszerű forgalmi kitérő, a kocsik szélső kereke vezetett, a belső oldali csak nyomkarima nélkül támaszkodik a sínre.

022.jpg

A kitérő felülről.

024.jpg

Az egyetlen nagyobb híd a vonalon.

139.jpg

A felső épület homlokzatformálása egyébként azonos az alsóval.

137.jpg

Elhagyjuk a siklót, útban a kastély felé, környezetbe illő kicsi házacska a felső végállomás épülete

146.jpg

A nagymama is megvan! Csak eggyel korábban ment fel…

148.jpg

A modell sem semmi, némi pénzérme bedobásával működésre is bírható.

151.jpg

A felső végállomás modellen.

154.jpg

Kis történelmi kiállítás: magyar vezérlőegység, …

155.jpg

… és nyomtatott áramkör. Sajnos a győri kocsik már csak fényképen vannak meg.

036.jpg

Ez már Augustusburg, Szt. Péter templom.

133.jpg

Útban a siklótól a kastély felé.

134.jpg

Sikló ide, vagy oda, a kastélyig gyalogosan további komoly szintkülönbséget kell áthidalni.

130.jpg

A kastély a főbejárat felől. A bal oldali toronyban található a motormúzeum.

092.jpg

A híres motormúzeum – többek között – Szászország motorgyártását mutatja be.

056.jpg

DKW kisszékes motor

067.jpg

MZ ETS 250 és MZ TS 250, ahogy mi is ismerjük.

079.jpg

MZ ES 250G és MZ ES 125G terepmotor

083.jpg

MZ Enduro

085.jpg

Versenymotorok kísérőfilmmel.

128.jpg

A kastély belső udvara, épp egy motoros csoport érkezett.

156.jpg

Kőbe  vésett (zománcos fémlapra festett) indulási időpontok.

160.jpg

Utasra várva a felső végállomáson.

166.jpg

Indulás lefelé.

171.jpg

Szembemenesztés, vagy kikerül?

175.jpg

Két dolog állapítható meg: kicsit koszos az ablak, valamint előszeretettel használják kerékpárosok is a siklót.

199.jpg

Ismét lent vagyunk, irány Karl-Marx-Stadt, azaz elő- és utókori nevén Chemnitz.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr165320213

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacsla 2013.05.28. 09:40:41

"a pálya meredeksége 11 és 20,14 ezrelék között változik"
Ezek igazából nem százalékok?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.05.28. 23:13:23

Rengeteget jártam már arra, de erről nem tudtam. Legközelebb beikszelem!

Vaandor 2013.06.24. 21:31:44

Az utolsó kép az adott sorozatba illesztve elég vicces.

"Kisvasút elölről, kisvasút hátulról... VAZEG, ez hogy kerül ide???"

feketén villogó térközjelző 2013.06.24. 21:50:00

@Vaandor: Ebben a cikkben látod az említett képet és aláírást?
Mert ilyen nincs benne, legalábbis én nem látom. Az utolsó kép az általam látottak szerint a dezső Chemnitz felé.
süti beállítások módosítása