Mi a teendő, ha a vasút és a település között közel 200 méter szintkülönbség van, viszont a tömegközlekedésre igény lenne?
A megoldást már Oberweissbachnál láthattuk: a domb tetején található kastély, valamint azt körülölelő település és a völgyben haladó vasútvonal közé siklót kell építeni.
Osztrák gyártású kocsi lejtmenetben, 1996 óta szolgálja a vasutat.
A Zschopau-völgyi-vasút Chemnitz és Annaberg közötti szakaszának éptését 1862-ben kezdték el, a vasútvonalat pedig 1866. február 1-én adták át a forgalomnak. Bő 30 évvel később, 1897-ben pattant ki az ötlet, hogy a dombtetőn található Augustusburg város és a völgyben futó vasútvonal kapcsolatát – az erdei sétatúra lehetőségét leszámítva – valahogy meg kellene oldani. A tervezés és a kivitelezés után végül 1911. június 24-én adták át a siklóvasutat a forgalomnak.
Erdmannsdorf-Augustusburg: Eddig kell vonattal, vagy autóval eljönni. Hála az ütemes menetrendnek nincs nehéz dolgunk.
A tervezéssel a drezdai C.F.R. Müller céget bízták meg, a gépeket a Maschinenfabrik Esslingen gépgyár szállította.
A siklóvasút pályájának nyomtávolsága 1000 mm, a pálya hossza 1239,8 m, a magasságkülönbség a két végállomás között 168,06 m, a pálya meredeksége 11 és 20,14 százalék között változik (szakaszokra bontva: 12,5-11-15-20,14).
1928-ban újították fel először a siklót, az ekkor beszerzett kocsik a következő 1971-es nagyjavításig voltak forgalomban. A sikló 1956 óta műemlék.
Az alsó végállomás épülete
A következő mindent érintő felújítás 1971-73 között zajlott le, a projektvezetést magyar cég végezte, a két új személykocsit a Győri Vagon- és Gépgyár gyártotta, valamint az elektronikus vezérlést is magyar cég szállította.
A győri kocsiról néhány fotó a siklóvasút honlapján található: http://www.drahtseilbahn-augustusburg.de/dsba2.php
A győri kocsik 1996-ig szolgálták a vasutat, az utódok Ausztriából érkeztek (Swoboda).
A vezérlés 1997 óta teljesen automatikus, belső videórendszer és radar teszi szükségtelenné a kocsiban vezető jelenlétét, így csak a két állomáson teljesít szolgálatot 1-1 alkalmazott, aki a jegyeladás mellett az utasokat is terelgeti.
Az ezidáig utolsó nagyjavítás 2005/2006-ban történt meg, mind az alépítmény, mind az épületek teljes megújuláson estek át.
A várócsarnokban Die Piroska, Der Farkas, valamint a Műszaki Adatok láthatóak. De hová lett a Nagymama?
A sikló forgalmát gyarapítja az augustusburgi kastélyban található több kiállítás, többek között a motortörténeti kiállítás nyújt feledhetetlen élményt. Az 1200 m2-en létrehozott kiállítás az ősidőktől kezdve a közelmúltig 175 darab német és külföldi tárgyi emlékekkel mutatja be a motorgyártás történetét 1885-től napjainkig, természetesen a szászországi kisebb-nagyobb motorgyártó cégeket is bemutatva. A közeli Zschopauban volt a német MZ (Motorradwerke Zschopau) motorgyár központja.
Most, egy-két héttel ez utazás után utólag is kihagyhatatlannak tartom mind a sikló, mind a motormúzeum megtekintését, egész napos programmal kombinálva pedig további Zschopau-völgyi nevezetességek is felkereshetőek. Hála a námetországi jegyárképzésnek és közlekedési szövetségeknek – a siklót leszámítva – tartományi napijeggyel (Sachsenticket) egy főre mindösszesen 22 € utazási költség jut. Kisebb csoportok esetén sem vészes a jegyár, maximum 5 fővel számítva összesen 22+4x3=34 € a „napijegy” ára.
Ez bizony elment. Maximális kapacitása 75 fő és annyi kerékpár, ahány a kezelő leleményességéből fakadóan ráfér.
Augustusburg, alsó állomás két indulás között nyugalom és béke honol.
Kitekintés indulás előtt, mi lesz a kanyar után?
Újabb kanyar, meg még egy, sőt több is.
Abt-rendszerű forgalmi kitérő, a kocsik szélső kereke vezetett, a belső oldali csak nyomkarima nélkül támaszkodik a sínre.
A kitérő felülről.
Az egyetlen nagyobb híd a vonalon.
A felső épület homlokzatformálása egyébként azonos az alsóval.
Elhagyjuk a siklót, útban a kastély felé, környezetbe illő kicsi házacska a felső végállomás épülete
A nagymama is megvan! Csak eggyel korábban ment fel…
A modell sem semmi, némi pénzérme bedobásával működésre is bírható.
A felső végállomás modellen.
Kis történelmi kiállítás: magyar vezérlőegység, …
… és nyomtatott áramkör. Sajnos a győri kocsik már csak fényképen vannak meg.
Ez már Augustusburg, Szt. Péter templom.
Útban a siklótól a kastély felé.
Sikló ide, vagy oda, a kastélyig gyalogosan további komoly szintkülönbséget kell áthidalni.
A kastély a főbejárat felől. A bal oldali toronyban található a motormúzeum.
A híres motormúzeum – többek között – Szászország motorgyártását mutatja be.
DKW kisszékes motor
MZ ETS 250 és MZ TS 250, ahogy mi is ismerjük.
MZ ES 250G és MZ ES 125G terepmotor
MZ Enduro
Versenymotorok kísérőfilmmel.
A kastély belső udvara, épp egy motoros csoport érkezett.
Kőbe vésett (zománcos fémlapra festett) indulási időpontok.
Utasra várva a felső végállomáson.
Indulás lefelé.
Szembemenesztés, vagy kikerül?
Két dolog állapítható meg: kicsit koszos az ablak, valamint előszeretettel használják kerékpárosok is a siklót.
Ismét lent vagyunk, irány Karl-Marx-Stadt, azaz elő- és utókori nevén Chemnitz.