Hova megy ez a vonat?

Menetrendváltás '13 - 4.rész: még néhány vasúti változás, no meg a buszok

2013. december 19. Szerző: Thomas a laprugós

Az idei menetrendváltás hozott néhány jelentősebb változást a Székesfehérvár-Szombathely, illetve a Budapest-Székesfehérvár vonal életében is, de rápillantottunk a nemzetközi változásokra is. Belföldi viszonylatban, maradt még néhány további változás, melyekről a teljesség igénye nélkül érdemes azonban beszámolni, ezek következnek most. Valamint, természetesen nem maradhat el egy kis szemezgetés a Volánok menetrendi értesítőiből sem: fontos hogy figyeljünk mindkét szárazföldi alágazat történéseire. Hiszen ez cégünk blogunk egyik alapelve...

Vasúti változások:

A hegyeshalmi fővonal talán legfontosabb változása a klasszikus nevű Arrabona IC közlekedtetése, mely este 8 után indul Budapestről, a párja pedig kora reggel Győrből közlekedik. Ezzel csökkenhet például a Wiener Walzer és Kálmán Imre vonatok esti zsúfoltsága. Sajnos, az IC ütem Győrbe még nem teljes: a déli járatpár továbbra is hiányzik...

A 2-es számmal jelölt Budapest-Esztergom vasútvonalon, Pilisvörösvár és Esztergom között felvették a forgalmat a frissen átépített és felújított pályán. E sorok írója néhány héttel ezelőtt beszélgetésbe elegyedett egyik vonali forgalmistával, aki meggyőződéssel állította: nem gondolja, hogy átadható lesz a vasút december közepére. Nos, abban a dolgozónak igaza volt, hogy - elsősorban az állomási létesítmények egy része nem készült el időre, és az utasok számára szembetűnő módon, például egyes állomásépületekhez hozzá sem nyúltak a felújítás során.

1301 033.jpgA Piliscsaba előtti alagút bejárata januárban: itt már újra jár a vonat, a felújítás befejezésének időpontja azonban még legfeljebb távoli fény egy hosszú alagút végén...

A pálya sem járható egyelőre a tervezett sebességgel, biztosító berendezéssel kapcsolatos hiányosságok miatt. A belső szakasz felújításának vége nem látszik, a vonatok így egyelőre órás ütemben közlekednek, és Piliscsabán csatlakoznak a pótlóbuszokhoz. Az itt szolgáló Desiro motorkocsikat Székesfehérvár felől, a (sajnos továbbra is "két pár vonatos alibi menetrendű") 4-es és 5-ös vasútvonalakon továbbítják Esztergomba. Ehhez kapcsolódóan, a lajosmizsei vonalra visszakerült néhány járatnál a "mozdonyos" szerelvény.

2013_11_1 010.jpgDorog november végén. Az átadóünnepség itt volt...

A Dunántúlon (a már bővebben elemzett 20-as és 30-as vonalakon kívüli) járműállományi változás, az új GYSEV-Flirtek megjelenése Sopron és Szentgotthárd között. A főbb menetrendi változások az alábbiak:

- A 29-es (észak-balatoni) vonalon korábbra került az utolsó közvetlen tapolcai vonat: 18:35 helyett 15:35-kor indul.Ezek a közvetlen járatok azonban gyorsulnak: Balatonfüred helyett Akali-Dörgicsén találkoznak, így három óra körüli menetidővel teszik meg az utat.

Jó-e a 15:35? Jobb volt-e a 18:35? Lehetne-e ütemes, négy óránkénti gyorsokat bevezetni az ősztől tavaszig tartó idényben, vagy a gyorsok ütemességéről szó se essen? Választ adni szinte lehetetlen...

- 2 óránként ütemessé válik a Pécs és Villány közötti közlekedés (és hozzá kapcsolódva, részben a mohácsi vonal is)

A dunántúli vonalak közül van egy, melynek menetrendje ma leginkább a "szégyenletes" szóval lenne leírható. A megrendelő, és kisebb részben az üzemeltető egyaránt hozzájárultak a kialakult a helyzethez. Igen, a 46-os számú Sárbogárd-Bátaszék-(Baja) vonalról van szó. A néhány évvel ezelőtti "ideálisnak mondható" állapot (két órás ütem, közvetlen budapesti vonatpár, Szekszárd környékén hivatásforgalmi sűrítők) helyett a vonalon nincsen minden nap ütemes közlekedés (vasárnap például, az első eljutási lehetőség Budapest felől 12:00-ra adódik). Mindez annak ellenére, hogy Szekszárd és Bátaszék között az utóbbi évben befejeződött egy felújítás, így a vonatok közlekedése gyorsult. A megrendelőt képviselő háttérszervezet (KTI) annak ellenére nem pártolta a korábbi állapot (és nem több!) visszaállítását, hogy így Baja és Szekszárd kapott volna egy ütemes kapcsolatot, csakúgy mint a Szekszárd és Sárbogárd közötti települések (IC pókkal Sárbogárdon). Pedig aztán, a szekszárdi expresszbuszok alapüteme csak két órás, amit egy két órás vasúti alapütem szépen kiegészíthetne órássá...A hírek szerint (melyek valóságtartalmát ellenőrizni nincs módunkban) az üzemeltető kitartott a közvetlen pesti vonat mellet, és a megrendelővel köttetett alku tárgya is állítólag ez volt: vagy a közvetlen vonatnak harangoznak, vagy az ütemesség borul...és végül utóbbi történt.

A keleti országrészben a nógrádi vonalakat érdemes elsőként említeni: a 75-ös vonal Disójenőig tartó szakaszán munkanapokon teljes az órás ütem: a szépséghiba azonban elég nagy, mégpedig hogy éppen a váci állomás felújítása idején történik mindez (amikor a vonatok csak Kisvácra járnak be), illetve a vonal "felső" szakaszán mindeközben a kínálat nem tűnik elégségesnek. A 78-as számú, Aszód és Balassagyarmat közötti vonalon is történt változás: Aszód irányába csaknem fél órával későbbre került a balassagyarmati indulás: hogy ennek hivatásforgalmi hozadéka lesz-e, arról a "helyi erők" tudnának pontosat nyilatkozni, ami azonban tény, hogy így Aszódon "ugrik" a pesti gyorsvonati csatlakozás (de lesz helyette személyvonati, valamivel lassúbb menetidővel).

Költői a kérdés, hogy egy Balassagyarmat méretű város hivatásforgalma (pláne a diákforgalom) kétórás ütemmel kiszolgálható-e. A gyorsvonati csatlakozás hiánya számomra nem tűnik viszont vészesnek: a Flirt személyvonat komfortja, a pótjegymentesség ellensúlyozhatja a hatást, és segíthet a gödöllői irányú hivatásforgalmat is megtartani, viszont a másik irányú csatlakozás továbbra is a gyorsvonat maradt, ami mindezek fényében érdekes eredményt szült rendszerszerűségében.

Apropó, gyorsvonati pótjegy: az új menetrendben szerencsére több hajnali, távolsági, de Budapest elővárosából forgalmat bonyolító vonatot - az elővárosi szakaszon - már pótjegymentesen lehet igénybe venni. Katyvasz azonban maradt ebből is (a fehérvári vonalon), és így fordulhat elő, hogy egyes távolsági sebes és gyorsvonatok a menetrendben is személyvonatként szerepelnek (A Budapest-Kelebia "KunJet"-ek, vagy például a Pécs-Szombathely vonatok) - ezzel az értelmezést segítették elő egyébként: mostantól egyszerűen az a vonat gyorspótjegyes, ami vastaggal van szedve és nincs a fejrovatban "márkanév" (IC, EC, EN, rj, stb.).

Az ütemes menetrend bevezetése óta "féloldalas csatlakozású" gyöngyösi szárnyvonalon mertek egy merészet húzni: a gyöngyösi fordulás idejére hagyott idő csökkentésével a vámosgyörki átszállás Budapest irányába lényegében azonnalivá (és közös peronossá) változott. Az első pár nap tapasztalatai alapján a dolog működőképesnek tűnik: minden azon múlik, Vámosgyörk állomás hogyan kezeli a forgalmat (amit a kétórás ütembe rendezett füzesabonyi személyvonatok is bonyolítanak), és hogy a 80-as vonal mennyire tud pontos maradni.

08_tel 093.jpgA gyöngyösi inga, még szürke festésben: volt arról szó, hogy a vonalra IP Bzmot kocsik kerülnének, a jelek szerint azonban maradt a villamos vontatás.

08_tel 094.jpgIgen, mi is szeretjük ezt a vonalat. A lezárt szolgálati szakaszokat - főleg ha az a poggyászteres részt jelenti, ahol a bicikliszállításra van lehetőség, azt viszont nem.

hajdusag11 037.jpgIlyen vonat nem került a gyöngyösi vonalra. Viszont a kép is december 14-én volt utoljára elkészíthető: a közforgalmú vasúti hálózat ugyanis egy nyúlfarknyi szakasszal rövidebb lett, mivel Tiszaújváros és Tiszapalkonya-Erőmű között megszűnt a személyszállítás. Nem nagyon volt rá igény. A kép az erőműi végállomáson készült.

Debrecen térségének újdonsága a vasárnapi mentesítő budapesti vonat (Kengyelfutó néven), ezen kívül a lassacskán egyik legsikeresebb elővárosi mellékvonallá növő 106-os (Nagykerekiig tartó) vonal is sűrűbb követést kapott, amelyhez Pocsaj-Esztár állomás újranyitásához volt szükség, hiszen itt vasárnap óta keresztek vannak. Annak ellenére, hogy a vonal továbbra sem (tisztán) ütemes, a debreceni csatlakozások nem rosszak.

hajdusag11 012.jpgNagykereki, végállomás

 

Autóbusz-közlekedés:

A menetrendváltás decemberi időpontjának "fontossága" az utóbbi években az autóbuszok közlekedésénél is leértékelődött: számos változás a nyár és az ősz során megtörtént, némely társaság esetében az aktuális menetrendi értesítő kevesebb módosítást tartalmaz, mint egy év közben kiadott. Egyébként akkor már, társaságok: az utasok nem nagyon érzékelhetik, és még tán a Volánoknál sem látják pontosan a végkifejletet, de a cégek régiós átalakítása elkezdődött, és a tervek szerint 2014 végéig fog befejeződni. Egy-két menetrendi mező változása, járatok átadása-átvétele jelzi a felszínen a mozgolódást, ugyanakkor arculati változásoknak egyelőre nincs nyoma, és különösebb járműállományi csereberék sincsenek kilátásban. A régiós átalakítás név egyébként megtévesztő: az Európai Uniós régiós területi beosztással nem egyezik meg...

Járműállománnyal kapcsolatos érdekességek:

A Kravtex (Credo) gyára hosszú idő óta raktárra termelt: valamilyen kedvező politikai széljárás következtében, most ezt a készletet elkezdhette kiárusítani a Volán-társaságoknak. A vétellel kapcsolatban megoszlanak a vélemények (sokáig tárolt, de nullkilométeres járművekhez lehetett hozzájutni), és az is biztos, hogy a beszerzés úgy kellett mint egy falat kenyér. Több mint 100 járműről van szó, melybe beletartoznak a pécsi helyi közlekedésbe szállított Citadell típusú járművek is. A Volánbusz 20 darabot kapott a legújabb szériának számító Econellekből, de az udvaron bőven akadt még busz, főleg a jól bevált EC12, IC12-es típusokból, melyekből több társaság (a teljesség igénye nélkül: Balaton, Kapos, Vasi) is szerzett be kocsikat. A tenderek nem álltak le, a maradék készlet minden bizonnyal elfogy majd: a gyár jövőjével kapcsolatban azonban nincs, aki biztosat mondhatna...

Az új beszerzések nyomán fel lehet készülni selejtezésekre: főleg a régi Ikarusok állománya fogyatkozik tovább (a Vasi Volán nemrég selejtezte az utolsó, AAT-389-es rendszámú 266-osát, de a Gemencnél is rövidesen várható a laprugósok eltűnése). A téli hónapok érdekességeként, azonban több régi jármű "vándorútra ment" az utóbbi hetekben: a közmunka-programmal kapcsolatos iskolázási projektbe a Volánoknak is be kellett szállniuk (tetszik-nem tetszik alapon). Ahol pedig nem volt elegendő jármű ehhez, oda más Volán segített be: Volánbuszos, Kunságos Ikarusok tűntek fel például Szabolcsban...

100606 005.jpgCredo EC12-es Tamásiban.

A nagyobb horderejű menetrendi változások Kelet-Magyarország térséget érintették kevésbé: zömmel regionális vonalak menetrendi korrekcióit mutatják az értesítők (már amelyik Volán kiadta, mert volt ahol ezt nem tették meg, csak a menetrendeket töltötték fel - ez így talán nem is mondható szabályosnak). Tömeges járatmegszüntetési hullám nem volt tapasztalható, és még azt sem mondanánk, hogy voltak tipikusan érintett járattípusok: sem az aprófalvak falujárói, sem a mentesítők, sem a műszakos buszok nem szűntek meg nagyobb mennyiségben. Talán az Agria, és a Gemenc Volán esetében tűnt fel nagyobb arányú csökkentés (utóbbinál Tamási és Pincehely térségében). A Körös, és a Kunság Volán változásainak zöme ipari üzemekkel kapcsolatos (utóbbi esetben a Mercedes gyárat kiszolgáló járatok korrekcióról van szó). A Vasi Volánnál számos menetrendi korrekció volt, melyeknek kézzelfogható oka van: a Szentgotthárd és Szombathely közötti vasútvonal felújítása nyomán elindult egy menetrend-összehangolási folyamat, és látszólag nem is rosszul...

Az Alba Volán területén történt érdekes változtatás: Baracska és Bicske között a járatok többsége végig közlekedik (korábban Válon el volt vágva a járatok nagyobbik része), valamint ütemes, óránkénti követést kapott. A 30-as vasútvonal menetrendi struktúrája lehetőséget ad arra, hogy Baracskán Budapest és Székesfehérvár felé is legyen csatlakozás erről az útvonalról. Bicskén kicsit növekszik az átszállási idő, a kiszámíthatóság, és a baracskai csatlakozás miatt ez azonban tán nem nagy probléma...

A távolsági forgalomban elsősorban az Alföld és a Dunántúl közötti járatok esetében történtek komolyabb változások. Kecskemét és Pécs között naponta 3 közvetlen járat közlekedik (a Kecskemét-Baja szakasz azonban ettől nem lett még ütemes), ellentétben a Szeged és Székesfehérvár közötti forgalmi tengellyel, mely két óránkénti ütemes követést kapott (néhány pénteki és vasárnapi rásegítővel). A menetrendi mező itt szemlélhető meg: http://www.tiszavolan.hu/Pages/GetMedia.ashx?id=1493&type=dl

Szeged és Kiskunhalas között így közel ütemes közlekedés lett bevezetve, a gyorsjáratok útiránya egységesen Bordány lett, a Zsombó-Kiskunmajsa útvonalon (szintén elég egyenletesen elosztva) csak a kalocsai járatok egy része maradt meg. Székesfehérvártól három járat Győrbe, három pedig Veszprém felé veszi az irányt (megtartva a hagyományos büki végpontot, és egy korábbi járatot magába olvasztva, új vonalként Sopron és Szeged között létrehozva összeköttetést.

2011_603 115.jpg

Solt, Aranykulcs téren szusszanunk egyet a szegedi járattal. A hosszú járatok egy része eleve két sofőrös, de az utasoknak is szükségük van kis pihenésre.

A végére már csak egy nemzetközi változás maradt: az Esztergom és Párkány vasútállomás közötti, munkanapi járatok hangolásra kerültek a budapesti EC vonatokhoz. A Dunakanyar bal partja és Esztergom így közelebb került egymáshoz - reméljük, egyszer könnyen hozzáférhető nemzetközi vasúti jegy is lesz, melyet ilyen viszonylatban használhatunk majd...

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr625697627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VT22 2013.12.19. 09:12:07

A csengeri vonal kapott péntekenként egy közvetlen vonatot Debrecenből. Örülhetnénk, de... Ezt csak úgy sikerült kiharcolni, hogy cserébe a napi két pár bézéből az egyik péntekenként nem közlekedik.

Tapsot az RKI-nak és a minisztériumnak, éljen a vonatkilométer-korlátozás! Nehogy ott Szatmárban elkényelmesedjenek.

király2644 2013.12.19. 10:55:01

Az RKI a minisztérium végrehajtója, azt csinálják, amit fentről kapnak.... ülhetnek ott szakemberek (esetleg) de e a lényegen nem változtat, lásd a tavalyi botrány....

Amíg nem lesznek megteremtve a normális átszállások, valamint az integrált ütemes menetrend, addig nincs ok nevetni, csak sírni a magyar vasút és busz sorsán...

harmadik utas 2013.12.19. 15:59:43

@VT22: Csengeri vonalon nincs is személyszállítás, csak az illúziója.
Ha muszáj a vonatkilométerhez ragaszkodni, akkor az összes járatot törölni kellett volna, és mondjuk Mátészalka és egy tetszőleges megyeszékhely közt kiadni reggeli sűrítőnek.

VT22 2013.12.19. 16:09:25

@harmadik utas: Mátészalka-Zalaegerszeg sűrítő? Minek? :O

Két pár vonat mellett sehol sincs személyszállítás, csak az illúziója. De a két pár vonatok elkannibalizálásától NEM fog jobban működni a vasút.

harmadik utas 2013.12.19. 16:46:54

@VT22: Ebben a formában ez csak viszi a pénzt. De te inkább kidobnád ezt is az ablakon, merthogy nem ez baj szerinted. Pedig pontosan ez a baj, a források hatékonytalan felhasználása.

Ráadásul ez nem csak a pénzt viszi, hanem kényelmetlenség az utas többségének is, ahhoz képest mintha ugyanennyivel több busz lenne.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.12.19. 16:59:17

@harmadik utas:

"A szerző közbeszól":
Neked igazad van elméletileg, gyakorlatban azonban ez olyan térség, ahol a buszközlekedés önmagában elég gyér, a megmaradt kevéske utas pedig akár busszal, akár vonattal utazik, be kell érje néhány járatpárral. A vasútvonalak megszüntetése 2009-ben sem hozott magával több buszjáratot (vagy csak ideig-óráig létezett), volt ahol úgy kellett kikönyörögni újabbak indítását, mert nem fértek fel vasárnap délután a kollégista diákok...

harmadik utas 2013.12.19. 17:16:07

@Thomas a laprugós: Tudom, hogy a vonalbezárásokat - rendkívül elhibázott módon - nem követte az autóbuszos lehetőségek növelése/javítása, de még él bennem a hit, hogy ezen akár változtatni is lehet a jövőben.
Ez a vonal elkerülhetetlenül a déli szomszédaink mellékvonalainak sorsára jut, legalább ne szenvedjen sokat. Ugyanis tényleg azt gondolom, hogy ez jelenlegi "ál"megoldás inkább ront a térség helyzetén, mint javít.

VT22 2013.12.19. 17:19:10

@király2644: "Az RKI a minisztérium végrehajtója, azt csinálják, amit fentről kapnak...."

Véradást szervez az RKI a minisztérium parancsára. 10 embertől kell levenni 4 liter vért.

- Az RKI kapásból levesz 2 embertől 2-2 litert, ezzel teljesítette az előírást. (A minisztérium kikötése hogy nem lehetnek halálos áldozatok, ezért kell ilyen figyelmesen megosztaniuk a kvótát.)
- Az RKI nyilatkozata szerint a kiválasztás szakmai alapon történt, mivel testsúly alapján a legkönnyebb két embert válaszották ki akik amúgy is alig mozognak napközben, ennyi vérre nincs szükségük az otthon üldögéléshez. Az életben maradás így is biztosított, csak a résztvevők társadalmi helyzetét strukturálták újra.
- A minisztérium felé zárójelesen megjegyzik hogy van még két unszimpatikus alak akiktől szívesen levennének akár 3 litert is fejenként, szóval ők nem fogytak ki az ötletekből.
- A minisztérium megköszöni a vérszállítmányt, majd kiad egy sajtóközleményt hogy az akció sikeres volt, testsúlyarányosan számolva a résztvevők 95%-a meg sem érezte a beavatkozást. Ők a legkiválóbb szakmai mérőszám alapján, legkisebb érdeksérelemmel oldották meg a véradást.
- A két résztvevő egészségügyi állapota miatt aggódóknak az RKI válaszát továbbítja a minisztérium, hogy amennyiben ők is tartós fizikai munkába kezdenének, számíthatnak vérpótlásra, de addig is optimális a helyzetük, az agonizáláshoz nincs szükség több erőbefektetésre.

harmadik utas 2013.12.19. 17:33:51

@VT22: Lehet, hogy véradást nem tudnak szervezni, de az Index is megírta, hogy ilyen jó menetrend talán még nem is volt:

index.hu/belfold/2013/12/13/ilyen_jo_menetrend_talan_meg_nem_is_volt/

matteo14 2013.12.19. 21:17:16

"a Gemenc Volán esetében tűnt fel nagyobb arányú csökkentés (utóbbinál Tamási és Pincehely térségében)"
De hát ott már eddig is alig járt valami :O

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.12.19. 23:38:06

Első menetrendi napon Piliscsabán 14:30-kor Egom felől kb 10 utas szállt le, nagyjából hasonló számú utas utazott Egom felé.

Kalauzok beszélgetnek: " ... pörögni kell! Menesztek, bvemegyek, megnézném a második igazolványt, (gondolom menetjegyet adott ki), de már rohannom kellett az ajtóhoz, mert ott voltunk ..."

Bár Vörösvár és Csaba között elég kacagtató a menetidő.

12-én még én sem gondoltam volna, hogy 15-én Vörösvárra bejár a vonat......
süti beállítások módosítása