Hova megy ez a vonat?

Minek színezzelek? - Megkülönböztetett kényelem

2014. január 30. Szerző: biciklis bakter

Miután múlt héten rátértünk a vontatott járművek színezésének érdekességeire, a mai napon a magasabb komfort felé tekintünk, és górcső alá vesszük a minőségi távolsági vagonokat. Vajon egységes termékpalettaként jelent meg? És ez a távolból is feltűnő? Nézzük!

50 55 88-67 004-0 WRR 27 Su.jpg

Alacsony pályaszámú WRR büfékocsi az ős-IC korszakból. Csak a márkanév feltüntetése különbözteti meg.

Az InterCity szolgáltatás a MÁV vonalain 1991. június 2-án indult meg, az akkor még nyári menetrendváltással. Az IC-vonatok kezdetben átalakított belföldi gyorsvonati kocsikkal jártak (első generációs IC-kocsiknak ezeket nevezzük, ma is közismertek közülük a Bko-kocsik). Ezek belső berendezésén dolgoztak egy keveset, így a gyorsvonatoktól valóban különböztek, de a külsejüket tekintve nem tértek el azoktól: kék alapon az ajtótól ajtóig végigfutó (nem fehér!) szürke csíkkal. A Bko kocsik még ma is futnak, de szerencsére már nem IC-ben: gyorsvonatokban találkozni velük a Dunántúlon.

50 55 20-67 061-1 Bp 19 Db x.jpg

2G másodosztály téli gúnyában: némileg rozsdás sárral fedett szürke részek...

Az IC-kocsipark törzsét képező, régebbi győri gyártású kocsikból átalakított 2. generációs IC kocsikkal az utazóközönség ma is sokat találkozik. A kocsik külső fényezése egyenes folytatása a csíkos hagyományoknak, a márkanév feltüntetésével, egy szembeötlő különbség azonban mégis akad: némely kocsik esetében a forgóvázakat és a kocsi alján elhelyezett mindenféle dobozokat szürkére festették, ez némiképp hangsúlyozza a kocsi alsó felét is, és egyértelműen megkülönböztethetővé teszi a többi gyorsvonati kocsitól (az IFE toló-lengőajtóval együtt).

50 55 10-67 016-7 Ap 13 Pv x.jpg

2G InterCity kocsi (1. osztály).

51 43 20-33 002-0 Bp 3 Su x.jpg

Itt kell szólnunk arról, hogy a GySEV beszállásával az IC-forgalomba megjelentek a repceszínű kocsik is, így a soproni vonatrész szépen elüt a szombathelyiektől. A kocsik tisztán a GySEV társasági színvilágát viselik magukon, habár nagy újító fantázia nem csillant meg: egyértelműen a szokványos gyorsvonati csíkozás köszön vissza, egy feltűnő, a kocsik végén körbefutó sárga csíkkal megtoldva.

Az IC sikerre volt ítélve, egyre több fontos és kevésbé fontosabb városban megállt, így jó ötletnek tűnt egy nála is gyorsabb termék felfuttatása: ez volt az InterCityRapid, amely immár megállás nélkül haladt a nagy vidéki városokba (Miskolc, Pécs, Debrecen). Menetrendjük és üzletpolitikai fekvésük azonban nehezen volt integrálható a formálódó egységes IC-rendszerbe, így csakhamar megszűnt ez a szolgáltatás, és IC-vonatok jártak helyettük több megállással. Az ICR-ek azonban a nemzetközi forgalomra is alkalmas DWA-kocsikkal jártak, melyek mára már belesimultak az IC-parkba, de akkor büszkén viselték oldalukon az ICR logóját (ugyanakkor a festés pontosan ugyanolyan volt, mint bármely más távolsági/gyorsvonati kocsié: kék, szürke csíkkal).

61 55 10-71 009-3 Apmz a.JPG

10-71-es középszámú DWA (Deutsche Waggonbau Aktiengesellschaft, Bautzen) ICR-kocsi. Jellegzetes a fekete "szoknya".

Az eddig látottak alapján egészen egységesnek mondható a színterv és a logó. Azonban az első törés a koncepcióban már 1996-ban megtörtént, mivel ekkor a Ganz-Hunslet leszállította a 3 db BVmot 4 részes villamos motorvonatát. Annyira szerették volna hangsúlyozni, hogy új szintre emelik a távolsági minőségi utazást, hogy a kék alapszín jelentősen visszaszorult, a fehér csík mellé pedig behozták a narancsvöröset az ablakok köré, és hangsúlyt kapott a jármű alján a világosszürke szín is (és most eltekintünk a sárga fejtől, az igazából a láthatóság miatt kell, és nem hátrányos).

90 55 90-76 003-9 BVmot 9 B.jpg

BVmot-ok egymás között. Végülis így jól mutat.

Persze ez az egységesség akkor mutatott volna jól, ha elszaporodnak a motorvonatok, de nemcsak hogy nem így lett (3 szerelvény készült), hanem egyre kevésbé üzemkészek a motoros egységek, így a középkocsikat elkezdték belepakolni más IC-vonatokba erősítésként, megbontva ezzel az egységes megjelenést (sőt, újabban a kunszentmiklósi személyvonatba is jut, jobb híján).

61 55 21-76 000-4 Bmxz 21 Va x.jpg

Erősítő Bmxz kocsi egy szegedi IC elején, a narancsvörös sávról felsimerhető.

Újabb rés a pajzson a szintén nem túl nagy darabszámban 2008-tól készült 3G IC-kocsi, amely megint valami egészen újat és lendületeset akart alkotni. Ez újabb tíz darab, átlagostól eltérő megjelenésű járművet jelent, napjainkban a miskolci és a debreceni vonalon lehet velük találkozni.

61 55 29-57 006-6 Bpee 18 Su.jpg

3G IC-kocsik a Keletiben. Csíkok, csíkok mindenütt.

A kisebb ablakok miatt több a végigfutó kék, és az oldalsó szürke sáv is megvan, de a kocsik végén lefutó vonalak kicsit megtörik a lendületet. Ugyancsak újdonság a kitöltő fekete az ablakok között, és a kocsi alján a szoknya is fekete lett. Jól megfigyelhető azonban, hogy a halberstadti fényezés ide is begyűrűzött, nézzük csak az ablakok felett végigfutó csíkot! A wi-fit hirdető piktogrammok pedig olyan hangsúlyosak, hogy akár önálló színezési elemek is lehetnének, de az összhatás, úgy érzem, kicsit csiricsáré lett, sok a csík, és kicsit suta az ajtókon a lekonyuló csíkozás. Ízlések és pofonok, persze....

Az IC-k színvilágának útkeresése azonban most indult csak el igazán útkereső expedíciójára, legalábbis a vonatosszeallitas.hu képén ezt látjuk:

4G.jpg

4G InterCity kocsi készülőfélben Szolnokon (kép: vonatosszeallitas.hu).

A kék sötétebb, a fehér hangsúlyos, a csíkozás logikája kifordítva, és mi az a világoskék sáv? Merőben mást akartak alkotni. A koncepcióban legfelebb a MÁV-Start honlapján megjelenő színeket látjuk visszaköszönni, de ez egy nehezen javítható, nehezen karbantartható festés, a koszos fehér vagon pedig nem néz ki jól. Mindenesetre itt tartunk most, és nagyon kíváncsian várjuk, lesz-e folytatása a 4G kocsik gyártásának.

A színezés diverzifikációja elindult, de vajon jó irány-e ez, vagy jót tesz a frissítés az imázsnak? Nektek mi a véleményetek?

A magyarországi minőségi vonatok legújabbkori történetéről blogunkon itt és itt olvashattok.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr715788956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aureliano Buendía 2014.01.30. 20:51:43

Talán egyedül vagyok ezzel de szerintem a „classic” gyorsvonati (már-már unalmas kék szürke csíkkal) színezésből a Samu féle irány volt eddig a legjobb próbálkozás. Nekem kimondottan tetszenének az IC kocsik ezzel a színtervvel.
A 3G egy ötlettelen próbálkozás, amolyan „csináljunk valamit, még akkor is, ha semmi koncepciónk nincs, hátha lesz belőle valami”. És nem lett.
A 4G pedig a „ötleteljünk, hogy is csinálták a csehet, és mit mentsünk át belőle, hogy ne tűnjön úgy, mintha onnan koppintanánk” utánérzés.

Ha valami nagyon el lett találva (szerintem), az a Najbrt féle színezés, még akkor is, ha néha nem is annyira következetes.

Az a baj Mávékkal, hogy design tekintetében egy jó évtizeddel le vannak maradva.

totii 2014.02.01. 23:56:41

Én úgy alakítanám ki az arculatot, hogy mind a személy-, mind a gyors-, mind az IC- és nemzetközi vonatok színterve, mintája illeszkedjen egymáshoz, mégis különböző legyen. Erre egy megoldás, hogy a személyvonattól kezdve a nemzetközi vonatokig egyre összetettebb festése lenne a kocsiknak. Vegyük példának mondjuk a fenti Bmxz festését: a személyeknél a legalsó szürke sávon (és a tetőn) kívül minden kék, a gyorsak megkapnák erre a fehér sávjukat, az IC-k még ezt a narancssárga betétet, a nemzetközi vonatok meg vagy ugyanezt, vagy egy másik színű betétet. Így ha egy szerelvénybe többféle kocsi is kerülne (ami előfordul), egységes hatást keltene - persze ehhez az is kell, hogy egyforma magasságban legyenek a csíkok. Ehhez már nem olyan nehéz a motorvonatok színtervét hozzáigazítani, de még a mozdonyokét sem. Nem ragaszkodnék a kékhez sem egyébként.

A 4G-s IC-kocsi festése szerintem kicsit el lett szúrva. Nem forgás-, hanem tükörszimmetrikus. Így ha egy kocsi véletlenül "megfordul", és egy másik mellé kerül, akkor már két irányba "dől" a minta.

totii 2014.02.03. 00:41:30

@totii: Kicsit festegettem (hála az eredeti képekért a vonatösszeállítás.hu-nak): 111.imagebam.com/download/WjGtfZTRQaSkIeuLOP3M_w/30563/305620107/sz1.PNG
Legfelül a nemzetközi forgalomban résztvevő vonatok, alatta az IC-k, majd a gyors-, illetve a személyvonatok festése, legalul meg vegyesen egy vonat (mondjuk a szegedi IC). Ahogy emelkedik a szolgáltatás színvonala, úgy növekszik a színek száma, így már messziről is felismerhető, hogy milyen vonat.

Ugyanez zöldben: 112.imagebam.com/download/pT5NLUtPR91z8DHUerBblQ/30563/305620111/sz2.PNG (mennyivel másabb...)

Adani 2014.02.03. 15:58:24

Újabban viszont ismét vannak szaladós vonatok, pl. a Kengyelfutó, ami Debrecenig a Bp-i kötelező Zugló, Köki, Ferihegy megállások után már megállás nélkül halad Debrecenig Szolnokon sem állva meg. Békéscsabára is mehetne iylen vonat vagy pl. mint anno a Lillafüred gyors, Miskolcra is.

harmadik utas 2014.02.03. 18:16:30

Hála istennek az ablakra nem ragasztanak semmit.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.03. 18:33:39

@Adani:

Ne tessék Csaba Superexpresszért sírni, hanem igazgatósági tagnak lenni, és akkor minden megáll és közlekedik, mint egykor Isaszegen. (Ott lakott valami igazgató, ezért az akkoriban még csak napi 2-3 Expresszt leszámítva MINDEN vonat megállt.)

Bp-Miskolc. Megállhatna tőlem Hatvanban is, ahol csatlakozhatna a BCsaba-Szolnok-Hatva-STarján IC-hez (pókban), csak csökkenjen a menetidő.

Adani 2014.02.03. 20:21:48

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Isaszeg?

Én Adácsról tudtam azon a vonalon, a Moldova által is megemlített vasutas falu, ahol még a pap is vasutas. Ott megállt minden vonat ha kellett ha másképp nem vészfékkel.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.03. 21:23:27

@Adani:

Nekem egy péceli osztálytársam mondta. És valóban, az az évi menetrend majd minden vonata megállt ott. Moldova régebben írta a könyvét tudtommal, tehát lehet Adácson az előző igazgató lakott.

Zsivany2 2014.02.17. 18:00:10

"némely kocsik esetében a forgóvázakat és a kocsi alján elhelyezett mindenféle dobozokat szürkére festették"

Nem némely, mindegyik! Az oldalcsík, az ajtó, a tető, és az alváz azonos szürke színű, de ez egy másik szürke szín a gyorsvonati kocsi szürke csíkjához képest. Mostanában kezdik visszafesteni a kocsikat.
süti beállítások módosítása