Hova megy ez a vonat?

Trogener Bahn – St. Gallen elővárosi közlekedése 1000 mm-en

2014. július 01. Szerző: feketén villogó térközjelző

Egy éve két Bódeni-tó melletti fogaskerekű üzemet mutattam be, ezúttal az őket összekötő nagyvasúti vonalon eljutunk egészen St. Gallenig. A város normál nyomtávú nagyvasúti kapcsolata mellett két 1000 mm-es vonallal, trolibuszhálózattal és siklóval is büszkélkedhet, ezúttal a St. Gallen és Trogen között közlekedő Trogener Bahn vonalára kalauzolom a Tisztelt Olvasót.

Most, hogy napvilágot látott egy nagyvonalú vasútfejlesztési projekt, ideje elnosztalgiázni a jelenlegi "nyugalmi" állapoton.

 

172.jpg   St. Gallen végállomás. Innen két irányban, Appenzell és Trogen felé indulnak a vonatok/villamosok, vagy hévek? Azt már meg sem merem kérdezni, hogy miért gyorsabb mindez, mint nálunk egy-két mellék-, vagy fővonal? (Túl költői a kérdés...)

 

A vasút 1903. július 10-e óta szállítja az utasokat. A méteres nyomtávolságú villamosított helyiérdekű vasút hossza 9,8 km. A vonalon a maximális emelkedése 76 ezrelék, ezzel ez Svájc legmeredekebb adhéziós üzemű pályája. A pálya St. Gallen főpályaudvarától a város széléig, a Schülerhaus megállóig kétvágányú.

Míg St. Gallen 669 méterre van a tenger szintje felett, addig Trogen 915 méterre, a pálya legmagasabban fekvő megállója pedig 956 méterrel a Schützengarten.

A kezdeti fellángolásnak köszönhetően 1909-ben a vonal hosszabbítását tervezték Walzenhausen felé, de ez nem valósult meg, így a Walzenhausenieknek csak az 1895-ben megnyílt korábban ismertetett siklóvasút maradt csak kötöttpályás tömegközlekedésül.

A kezdetekben 750V egyenáram táplálta a vonalat, ezt a későbbiekben 900V-ra emelték. 1928 óta 1000V-os a St. Gallenen kívüli hálózat, a városban a trolibuszokhoz hasonlóan 600V-tal történik a betáplálás.

  A vonalhálózatot a link mögötti térkép szemlélteti.

 

030.jpg

Új és régi szerelvények még vegyesen szolgálják a vasutat

 

032.jpg

Ő már csak csúcsban, vagy kocsihiány esetén közlekedik.

 

035.jpg

Alacsonypadlós kocsi utastere. Felszállás csak érvényes jeggyel, vagy bérlettel!

 

040.jpg

Útban Trogen felé, háttérben a Bódeni-tó.

 

043.jpg

Nem mai gyár nem mai terméke, mind nagyvasúton, mind keskenyebb nyomközön megtalálható

 

045.jpg

Trogen, végállomás

 

047.jpg

Korabeli felvételi épület modern szerelvénnyel

 

048.jpg

Ez itt természetes(en működik).

 

050.jpg

Indulás előtt Trogenben. A fejlesztés után St. Gallenen keresztül közvetlenül Appenzellig vonatozhatunk.

 

051.jpg

Esélyegyenlő kialakítás 1000 mm-en

 

054.jpg

Belső tér

 

056.jpg

A motorkocsi vezérlése elsőre gyerekjátéknak tűnik.

 

057.jpg

A vezérállás

 

059.jpg

A kocsi csak részben alacsonypadlós, a hajtott forgóvázak felett három lépcsőt kell „megmászni”. Viszont ezt ellensúlyozza a jobb a kilátás, meg az olcsóbb karbantartás.

 

060.jpg

Helytakarékos kitérő Trogenben

 

081.jpg

St. Gallenben a vasút és a (troli)busz közös sávot használ

 

086.jpg

Kihelyezett váltóvas. Itt nem gyűjtik a fémet!?

 

091.jpg

Belvárosban kanyarog a (kis)vonat, hév, villamos, valami.

 

092.jpg

Belvárosi vonalvezetés a szűk utcákon át. „Ilyen nem lehet, ez biztos fotosopp.”

 

157.jpg

A tervezett projekt keretében átépül St. Gallen főpályaudvara előtti tér is.

 

164.jpg

Csúcsidő, mégis jár(t) még a régi szerelvény

 

172.jpg

Hamarosan ez is a múlté, az összekötés megvalósulása után további alacsonypadlós járművek érkeznek

 

173.jpg

Belvárosi forgatag, troli, hév, taxi, helyközi busz és egy adag gyalogos részvételével.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr826222881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2014.07.01. 17:34:19

Azt a feszültségváltást hogy oldják meg?

feketén villogó térközjelző 2014.07.02. 22:29:17

@NAR: Gondolom, hogy a 600V egyen és az 1000v egyen között nem olyan bonyolult a váltás, egy egyszerű szakasszigetelőre gondolok.
Ottlétem után olvastam csak a történetéről, így akkor nem figyeltem erre.
Az elektromos berendezéseket 1000V-ra méretezték, így 600-on maximum "nem repeszt". Mint annó a HÉV a Fehérvári úton, amikor is a villamosok miatt 550V-on cammogott az 1100V helyett.

sakalakamo 2014.07.03. 13:50:19

egyszer egy hétig voltam a trogeni gyermekfaluban, csodálkoztam is, miért van villamos a faluban.
süti beállítások módosítása