Egy éve két Bódeni-tó melletti fogaskerekű üzemet mutattam be, ezúttal az őket összekötő nagyvasúti vonalon eljutunk egészen St. Gallenig. A város normál nyomtávú nagyvasúti kapcsolata mellett két 1000 mm-es vonallal, trolibuszhálózattal és siklóval is büszkélkedhet, ezúttal a St. Gallen és Trogen között közlekedő Trogener Bahn vonalára kalauzolom a Tisztelt Olvasót.
Most, hogy napvilágot látott egy nagyvonalú vasútfejlesztési projekt, ideje elnosztalgiázni a jelenlegi "nyugalmi" állapoton.
St. Gallen végállomás. Innen két irányban, Appenzell és Trogen felé indulnak a vonatok/villamosok, vagy hévek? Azt már meg sem merem kérdezni, hogy miért gyorsabb mindez, mint nálunk egy-két mellék-, vagy fővonal? (Túl költői a kérdés...)
A vasút 1903. július 10-e óta szállítja az utasokat. A méteres nyomtávolságú villamosított helyiérdekű vasút hossza 9,8 km. A vonalon a maximális emelkedése 76 ezrelék, ezzel ez Svájc legmeredekebb adhéziós üzemű pályája. A pálya St. Gallen főpályaudvarától a város széléig, a Schülerhaus megállóig kétvágányú.
Míg St. Gallen 669 méterre van a tenger szintje felett, addig Trogen 915 méterre, a pálya legmagasabban fekvő megállója pedig 956 méterrel a Schützengarten.
A kezdeti fellángolásnak köszönhetően 1909-ben a vonal hosszabbítását tervezték Walzenhausen felé, de ez nem valósult meg, így a Walzenhausenieknek csak az 1895-ben megnyílt korábban ismertetett siklóvasút maradt csak kötöttpályás tömegközlekedésül.
A kezdetekben 750V egyenáram táplálta a vonalat, ezt a későbbiekben 900V-ra emelték. 1928 óta 1000V-os a St. Gallenen kívüli hálózat, a városban a trolibuszokhoz hasonlóan 600V-tal történik a betáplálás.
A vonalhálózatot a link mögötti térkép szemlélteti.
Új és régi szerelvények még vegyesen szolgálják a vasutat
Ő már csak csúcsban, vagy kocsihiány esetén közlekedik.
Alacsonypadlós kocsi utastere. Felszállás csak érvényes jeggyel, vagy bérlettel!
Útban Trogen felé, háttérben a Bódeni-tó.
Nem mai gyár nem mai terméke, mind nagyvasúton, mind keskenyebb nyomközön megtalálható
Trogen, végállomás
Korabeli felvételi épület modern szerelvénnyel
Ez itt természetes(en működik).
Indulás előtt Trogenben. A fejlesztés után St. Gallenen keresztül közvetlenül Appenzellig vonatozhatunk.
Esélyegyenlő kialakítás 1000 mm-en
Belső tér
A motorkocsi vezérlése elsőre gyerekjátéknak tűnik.
A vezérállás
A kocsi csak részben alacsonypadlós, a hajtott forgóvázak felett három lépcsőt kell „megmászni”. Viszont ezt ellensúlyozza a jobb a kilátás, meg az olcsóbb karbantartás.
Helytakarékos kitérő Trogenben
St. Gallenben a vasút és a (troli)busz közös sávot használ
Kihelyezett váltóvas. Itt nem gyűjtik a fémet!?
Belvárosban kanyarog a (kis)vonat, hév, villamos, valami.
Belvárosi vonalvezetés a szűk utcákon át. „Ilyen nem lehet, ez biztos fotosopp.”
A tervezett projekt keretében átépül St. Gallen főpályaudvara előtti tér is.
Csúcsidő, mégis jár(t) még a régi szerelvény
Hamarosan ez is a múlté, az összekötés megvalósulása után további alacsonypadlós járművek érkeznek
Belvárosi forgatag, troli, hév, taxi, helyközi busz és egy adag gyalogos részvételével.