Bekövetkezett az, amire titkon senki sem, illetve mindenki számított: a Kis-Gellérthegy domboldala tovább csúszott, így teljesen leállt a vonatközlekedés. A hétfői hószállingózos reggel után egy szép napos "tavaszi" napot kaptunk ajándékba, ezt kihasználva készítettem pár képet, dokumentálva a helyzetet és az eddig megtett intézkedéseket.
Ennyire üres már rég volt a Déli, a boltosok többsége ki sem nyitott.
Míg ma reggel még csak a vonatszámok alapján tájékozódhattunk a lemondott vonatokról, illetve arról, hogy mi közlekedik, addig estére szép kis közlemény kerekedett ki a MÁV-Start honlapján:
- a 40a vonalon a százhalombattai betétjáratok továbbra sem közlekednek, a többi csak Kelenföldig,
- a 30a vonalon egy reggeli és két délutáni pár martonvásári Z30-as jelű járaton kívül a többi martoni nem közlekedik, a Székesfehérváriak csak Kelenföldig,
- az 1-es vonal gyorsvonatai továbbra is a Keleti pályaudvarra közlekednek, a személyek csak Kelenföldig,
- a 30a-n közlekedő, Nagykanizsa, Tapolca, Zalaegerszeg/Szombathely útirányú gyorsok végállomása Kelenföld,
- A dunántúli IC és Ex vonatok a Keleti pályaudvart célozzák meg, kivéve a Pest felé tartó Agram IC-t (igaz, ennek amúgy is gyorsvonati menetvonala van) és az abból forduló 958-as számú Göcsej IC-t.
Az egyszerű, egységsugarú (azaz csak a céljához eljutni vágyó) utasnak a legjobban az elővárosi (martoni, battai) vonatok lemondása fáj, nem véletlenül voltak azok a menetrendben. Személyes mindennapi "élmény" a Déliben egy Z30-as martonvásári vonaton indulás előtt pár perccel szabad ülőhelyet keresni, amelyre a Kelenföldön felszálló utastársaim még rátesznek egy lapáttal. Hasonló a helyzet a battai kirohanósokkal.
A mindösszesen 3 db kiválasztott és megmaradó martonvásári Z30 létén elgondolkodtam - no nem a szükségességén, hanem azon, hogy ebben az esetben a nap nagyobbik részében szerencsétlen szerelvény és a személyzet mit csinál? Tehát egész nap fenntartunk és üzemeltetünk két milliárdos eszközt napi 3,0 indulás erejéig? Pont akkor elfér Kelenföldön, máskor meg nem?
A lezárt vasútvonal-szakasz pótlására (kerülőútra) az alábbi lehetőségek vannak:
- Legegyszerűbb a vonatpótló autóbusz, mely Kelenföld és Déli között közlekedik, az érintett buszmegállókban nem áll meg, a menetidő dugó nélkül 12 perc. A pótlóbusz az Etele téren (tehát nem az őrmezei oldalon!) a 141-es busz megállójából indul, a Délinél a taxistandot veszi igénybe a 12-es vágány mellett. Mai tapasztalás szerint a járatok átlagos követése 10-15 perc, konkrét menetrendet nem láttam kihelyezve.
- M4 metró a belváros felé, illetve a Keleti pályaudvarhoz, vagy a Kálvin téren az M3 metróra átszállási igény esetén. A vonat-M2-M3 útvonal így váltható ki a legegyszerűbben.
- Kis séta után (vagy 1 megálló az 53, 253, 272-es járatokkal) a Sasadi út buszmegállóból a 139-es és 140, 140A járatokkal a Déli pályaudvarhoz lehet eljutni, a buszok végállomása egységesen a Széll Kálmán tér. Így aki ott úgyis átszállna, esetleg jobban járhat így.
- A Déli elérhető egy M4-Móricz Zs. krt.-18-as villamos kombinációval is, a villamos szintén a Széll Kálmán térig közlekedik.
Eddig itt szenet, olajat és búzát tároltak, most rendezett formában székeket.
MÁV-os pontosság mind a közlekedés, mind a kijelzés terén. Nem hazudtolják meg önmagukat. Nem elég, hogy ritka (sűrítőket kivették), de legalább késett is 40 perc felett. Szép a 100/20-perces ütem a 60/60 helyett.
A FUTÁR kijelzőin és az Etele téren hangos utastájékoztatással korrektül tájékoztatják az utazóközönséget.
A pótlóbuszokat a BKV adja, jellemzően IK280-as és IK435-ösök köröznek Kelenföld-Bartók Béla út-Karolina-út-Alkotás u.-Déli pályaudvar útvonalon. A menetidő megállás és torlódás nélkül 12-15 perc.
Reggeli élethalottkép.
Innen semmi. De meddig?
Ha nincs utas, nincs vevő, ma a boltok nagy része zárva volt.
Déli délben.
Igen, a másik irányban sem rejtettek el semmit, az üresség ezúttal nem csak egy elkapott jó pillanat.
A pótlók a 12-es vágány mellől indulnak. Köszönhetően a német kancellár látogatásának dugómentesen 12-15 perc alatt teljesítették az utat.
A csúszás közelebbről. Az elburjánzott növényzetet korábban kivágták. Nehezen, de látszódnak az elültetett dugványok. Viszont ez még nem volt elég a talaj stabilizálásához.
Itt vagy osztanak valamit, vagy csak sajtótájékoztató lesz (volt úgy negyed kettő körül).
Áldozati bárány, mérőkocsi, vagy csak melegedő? A kocsi felett jól kivehető a megcsúszott domboldal.
Fedezzen fel a második és ezen kép között legalább egy különbséget! Reggel óta Kelenföld szélén nem sok minden változott.
Peron készül - gondoltam, de így utólag képszerkesztgetés közben inkább egy "motorvonat-mellékhelyiség-karbantartó-bázis" kialakítására gondolok. (magyarul vécéleengedő-vízfeltöltő :-) )
Eddig a tehervonatok domináltak Kelenföld ezen felén, most az ablakosok napoznak.
Citadella EC Kelenföld túlsó oldalán indul Ljubljanába, Egy ideig a Keletiből jön.
Ez reggel is itt és így állt. Biztos, hogy nem férnének be a lemondott battai és martoni kirohanósok peron mellé?
Ez tényleg karbantartó-bázis lesz, már vízvételi lehetőség is van. Ezek szerint hosszabb lesz a vágányzár? Délután 5 órakor már egy motorvonat állt itt és várta sorsát.
Induló és érkező vonatok Kelenföldön. Én ugyan látom a sorok között a lemondott vonatokat, de ez önmagában nem elég.
Kelenföldön most tehervonat helyett személy foglalja a vágányok többségét.
Gondolták volna, hogy mára a környék legkiszámíthatóbb járata a G43/S36 páros lett?
Itt egykor sorok kígyóztak, mintha csak a pályaudvar utolsó napját látnánk. Egy kis összeesküvés-elmélet most sem hiányozhat, többek között erről is beszélgettek utastársaim. Beépítik, eladják? Kell az utas a 4-es metróra?
Vajon hogyan tovább? Meddig tart a vágányzár? Ha hosszabb időre rendezkednek be Kelenföldön, akkor nem válna szükségessé a személyvonati fordulók átszerkesztése és ezzel a betétjératok ismételt leközlekedtetése? Végül is miért (megint) az egyszerű utas szív Kelenföld és Érd között?
Kis előretekintés: Esedékes az alagút előtti 2-es számú átszelési kitérő cseréje,
- mert a balra-jobbrahajts miatt szinte mindent azon kell átráncigálni, akkor is ha nem szükséges,
- állapota leromlott, már csak 20 km/h-val járható.
Vajon rajtunk kívül eszébe jutott-e bárkinek, hogy a kényszerű vonatmentes időszakban esetleg kicseréljék ezt a kitérőt?