A Rajna völgyében, a Mosel torkolatánál fekvő, Rheinland-Pfalz tartománybeli Koblenz a legrégebbi német települések egyike. Neve latinul (Confluentes) összefolyókat jelent. A közel 2000 éves múlt egyik képviselője az 1000-éves alapokra épített Ehrenbreitstein erőd, amely 2011-ben helyt adott a szövetségi virágkiállításnak. Belváros a Rajna-parton, egy folyó és egy hegy. A híd nem megoldás, a sikló pont a folyón való átkelést nem oldotta volna meg, a busz meg túl egyszerű, vagy talán kevés a kapacitása?
Hogy oldották meg frappánsan a terület megközelítését? Erről olvashatnak az egy héttel előtt beharangozott sorozat első írásában.
Átszállás közvetlenül a sétahajóra?
A megoldás a 2010 júniusára megépített kabinos felvonó, amely a belváros szélén, a Rajna bal partjáról indul és az erőd mellé érkezik. A 12 millió euró összköltségű műremek egyben Németország és a világ legnagyobb kapacitású felvonója, 7600 utast tud szállítani óránként. Előre láthatólag 2026-ig fog üzemelni, ekkor éri el a szerkezet technikai élettartamának a végét (kötélvasút, nagyrevízió szükséges).
A háromköteles rendszer (2 tartó, 1 vonó) 890 m hosszú, a magasságkülönbség a két végállomás között 112 méter. Normál üzemben 16 km/h a sebessége, a 18 db 3,5 tonnás kabinokban egyenként 35 utas fér el. A maximális utas kapacitás eléréséhez 20 km/h-s üzemi sebesség szükséges. A meghajtómotor 1300 lóerős.
80 km/h-s széllökések felett leállítják az üzemet, de a híradások szerint eddigi legnagyobb 147 km/h-s széllökések sem okoztak kárt a két tartósodronyos rendszer stabilitása miatt.
Ma a hegyen a pazar panoráma mellett a 16. században épített Ehrenbreitstein-erőd kínál látnivalót. Míg nálunk Szent István trónra került, addig itt már vár állott, mai formáját 1817-1828 között nyerte el. A porosz hadsereg 1918-ig használta katonai célokra, elsődlegesen a közép-Rajnavölgy védelmére. Ma múzeum, ifjúsági szálló és katonai emlékmű található az erődrendszer területén, de a 2011-es virágkiállításban is szerepet kapott.
Vissza a belvárosba! A Rajna és a Mosel találkozásánál található a „Deutsches Eck” (német sarok) emlékmű, melyet 1897 augusztusában adtak át II. Vilmos császár jelenlétében emléket állítva I. Vilmosnak. 1945-ben az amerikaiak túl jól céloztak és megsemmisült, 1953-ban a megmaradt lábazatot „kinevezték” a Német egység emlékművének, 1993-ig egy zászló állt a szobor helyén, ekkor rekonstruálták az eredeti emlékművet.
Koblenz főpályaudvara a belváros szélén található, közvetlenül mellette a buszpályaudvar van. Innen indul az 1-es a belvárosba, valamint a 9-es a siklóhoz
Koblenz Stadtmitte (városközpont) megállóhely elhelyezkedéséből adódóan jobb választás a belváros és a felvonó-erőd páros meglátogatásához. A képen egy Köln-Bonn felől érkező regonálexpressz.
A belváros is megér egy sétát
Elkapott engedély nélküli árusító és a csendőr szoborba öntve
Az alsó végállomás épülete a Rajna-parton
A felső állomás
Az 1869-ben megnyílt Koblenz-Ehrenbreitstein vasútállomás közvetlenül az erőd alatt található (csak az a jelentéktelen peronnak látszó tárgy). A jelentős átmenő teherforgalmon kívül óránként az RE8-as vonal járatai állnak meg.
Nagy a forgalom a Rajnán is.
Az erőd és környezete, balra a sikló jobbra felül a kötélvasút.
Az erőd vakok és gyengén látók számára is értelmezhető makettje.
Kő kő hátán, rajta földtakarás; időtálló-ellenálló volt a dinamit és a repülés feltalálásáig.
A múzeumnak helyt adó épületszárny.
Látkép a belváros felé, jobbra a Mosel torkolata a Deutsches Eck-kel és az emlékművel.
Az alsó végállomás közvetlenül a belvárosban található.
I. Vilmos emlékműve környékén épp kolbász- és egyéb ételszag terjengett.
Hajó, vasút, libegő: egy-egy közlekedési eszköz, talán a legmegfelelőbb célra használva.
A hegyen parkoló is található, de egy másik környezetkímélőbb módon is megközelíthető, a hegy déli oldalára épített, az L127-es főutat és a múzeumot összekötő ferdepályás felvonóval.
A felvonó szintén a 2011-es virágkiállításra épült meg, 260 méter hosszon 94 méter magasságot küzd le. A 25 férőhelyes kabin vontatási sebessége 7,2 km/h. Az 5 független vontatókötél 12-szeres biztosítással van ellátva, üzemzavar esetén egy is elég a kocsi megtartásához.
A sikló felső végállomása.
A kapacitása kisebb ugyan, mint a kötélvasúté, de megkönnyíti a feljutást.
Mint egy síugrósánc! A többszörös biztosítás mellett használjuk nyugodtan.
Az alsó állomás mellett P+R parkoló és buszmegálló (9,10) is található.
Az előbbi „sánc” felfelé
A sikló felső végállomása a múzeumon keresztül (balra) is megközelíthető.
A Mosel-hidak, ebből egy vasúti.
Szerencsém volt az idővel, a tömeggel, ami épp egy esti koncertre igyekezett felfelé. Az erős hangcsillapítása is kiváló. :-)
Még egyszer a gondolák sora.
Újra a belvárosban: Nem ez (egy ilyen) járt nálunk is tesztelésen?
Gyorsan elkapott pillanat, különjáratnak hittem, pedig menetrend szerinti volt.