Hova megy ez a vonat?

Balti túra 6/2. - Irány Észtország - (majdnem) egyenes utakon!

2015. június 09. Szerző: Ellátott utas

Múlt héten már olvashattunk arról, hogy a lett és az észt főváros között a vonat is szép nagy kanyart vesz, de akit jobban érdekel a táj, az busszal, gyalog és stoppal is kalandozhat egyet a két ország keleti végein. De már szerzőtársam is utalt rá: a Via Baltica egyenesen, a harmadik legnagyobb észtországi város, Pärnu érintésével tart északnak. Vasútbarátok számára ez az irány kihagyhatatlan, hiszen errefelé is akad lehetőség kisvasutazásra - és ha már itt tartunk, ne hagyjuk ki a harmadik ország nagyvasúti adottságait sem.

Pärnutól 17 kilométerre van Lavassaare, ahol az Észt Múzeumvasút - igen, tényleg ez a neve - helyet kapott. A már 1987-ben aktív társulat egy 750 mm-es egykori tőzegvasút (a szomszédos Tootsi-ban egy másik elvileg még teherforgalomban is üzemel) megmaradt szakaszára gyűjtötték össze az észt, és általában a szovjet kisvasúti járműpark jellegzetes példányait. A kiállítás nyáron mindennap, szeptemberben csak hétvégén van nyitva, vonatozni szombatonként lehet, szerencsés esetben gőzvontatással is.

kep_295.jpgA Lillafüredre is került gőzmozdonyszéria szovjet konstrukció, a MÁVAG mellett a Skoda és sok más gyár is épített belőle. A gyűjteményben van még egy ilyen gép, amely Aluksne és Gulbene között járt sok éven át, de a kettőt nemrég kicserélték.

kep_315.jpgEz pedig egy német Heeresfeldbahn-mozdony, de ez nem működik...

kep_291.jpgIlyen TU4-es van Svédországban illetve a Grutas-szoborparknál is...

kep_319.jpgde a - hómarós TU6-os is "Сделано в СССР"...

kep_318.jpg...a TU3-as meg CKD-gyártmány. Hogy ilyet lássunk, nem kell ilyen messzire vagy "vadabb" helyekre utazni, mert a két cseh kisvasúton is leginkább ezek szolgáltatják a vonóerőt.

kep_300.jpgA személykocsik között valódi egzotikum ez az észt gyártású...

kep_309.jpg...de PAFAWAG-kocsi is van mindjárt kettő - ilyennek a belsejét mutattuk meg múlt héten.

kep_310.jpgAzt nem sikerült kideríteni, hogy ezen a teherkocsin a különleges ajtók ha nem is hűtőberendezésre, de hőszigetelésre utalnak-e...

kep_297.jpg...de ez a 750 mm-es pneumatikus önürítős kocsi már magáért beszél!

kep_298.jpgA négytengelyes kisvasúti tartálykocsi nem szovjet kuriózum, van belőle Ausztriában, Bulgáriában, sőt Csehországban is - igaz, utóbbi román bevándorló...

kep_314.jpgMi a nagyobb durranás, a kocsi, vagy ami rajta van?!

kep_311.jpgAkadt még néhány szakszolgálatinak tűnő dízelgép is, ha valaki fel tud világosítani minket a gyártóról és a funkciókról, azt köszönettel vesszük...

kep_312.jpg...persze itt mi is látjuk, hogy ez hóseprő.

kep_313.jpgIlyen állat márpedig nincs is...

kep_294.jpg...a házilag barkácsolt sínautó viszont úgy látszik, egész Kelet-Európában dívott.

A kisvasút sokszínűségét a nagyvasúton már nem nagyon láthatjuk viszont. Még Litvániát járva szóltunk arról, hogy a távolsági forgalom északnak haladva egyre jobban csökken... de a közben eltelt idő alatt teljesen el is fogyott. A jelenlegi politikai-gazdasági légkör még a moszkvai vonatnak is betette az ajtót, az igencsak rapszodikusan közlekedő szentpétervári járatról nem is beszélve. Mindkettőt a GoRail nevű cég üzemeltette... az orosz fővárosba hagyományos szerelvénnyel, míg Nagy Péter városába egy emelt komfortú dízelmotorvonattal. Jelenleg az RZD azon van, hogy az ő szerelvényével utazhassanak az Észtországba tartók...

evr-tep70-0236.jpgTapa állomásán sikerült elcsípni a moszkvai vonatot egy TEP70-essel az élén... még 2006-ban, így érthető lehet, hogy akkor még szép hosszú volt...

evr-platsk.jpgEz volt a vonatban a plackart... pontosabban az annak megfelelő kategória, mert az észtek voltak az elsők - és kevés kivételtől eltekintve mindvégig az egyetlenek is - akik azt valódi ülőkocsira cserélték!

Az orosz tranzit-teherforgalmat azonban sem ez, sem pedig Uszty-Luga néhány éve üzembe helyezett kikötője nem tudja megtörni (ide Rügen szigetéről, Mukranból is járnak kompok, az orosz ICE-t a Szapszant is ezen az útvonalon szállították rendeltetési helyére). Az észt vasút még az orosz-amerikai békés együttélést is megvalósította, függetlenül minden aktuálpolitikától... legalábbis a mozdonyok terén.

evr-2te116_1534-1.jpgInternacionalizmus egy Tallinn melletti rendezőpályaudvaron...

evr-chme3-5967.jpgA hosszú tartályvonatokhoz elkelnek a dupla mozdonyok...

evr-1534.jpg...de úgy tűnik, az "amerikás" megbirkózik vele egyedül is, noha az őshazájában ő is sokadmagával dolgozik.

evr-2te116-1.jpgEz egy magánvasúti gép... igaz, az Eesti Raudtee maga is az első európai vasúttársaság volt, amelyet privatizáltak.

Mi maradt azonban a személyforgalomra vágyóknak?! Európa legmodernebb járműparkja! A Tallinn környéki villamos motorvonatokat üzemeltető Elektriraudtee 2014-től a messzebbre merészkedő Edelraudtee feladatait is átvette Elron néven - mindehhez pedig összesen 38, háromtól ötrészesig terjedő Flirt-et vásároltak. A svájci járgányok már otthon érezhették magukat 1520 mm-en is az orosz és a belorusz megrendeléseknek köszönhetően, de itt mégis egy újdonságot is felmutattak: húsz példány a Pärnu, Tartu és Narva felé menő villamosítatlan szakaszokra került, és ezek kaptak egy olyan dízel-középrészt is, mint amilyen a GTW-kben is van! A járműállomány új - hozzá azonban gyér vonalhálózat, és csapnivaló menetrendek tartoznak. 

img_6679.JPGA két részből álló táblán lényegében rajta van a teljes észt menetrend. Benne például olyan adattartalommal, hogy Tartuból Tallinnba reggel van három vonat, az utána következő meg aztán csak délután kettő után...

img_6863.JPGKora délután szembetűnő a tallinni pályaudvar "üressége"...

dscf9011.jpgMutatóba - amikor épp menetrendi csúcs van, látni Flirteket a pályaudvaron.

dscf9013.jpgEbben épp dízel-pack is van.

dscf9014.jpgA belső formavilág ismerős lehet, csak kicsit szélesebb a kocsiszekrény a "birodalmi" űrszelvény miatt, és persze az itt jól megszokott 2+3-as üléselrendezés.

dscf9015.jpgPillantsunk a másik irányba is

dscf9016.jpgAmennyire rendezett képet láttunk a peronoknál, annyira szedett-vedett maga a Balti jaam (pályaudvar) épülete és a környék.

Észtország esetében a legtöbbeknek az ország egyenlő a fővárossal - ennek is megvan azonban az oka, amelyet következő cikkünkből is megtudhatnak olvasóink!

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr147515902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vilkas 2015.06.10. 00:21:23

A Flirt motorvonat projekt érdekessége, hogy a 38 vonat összesen 120 kocsiszekrényét a Stadler szolnoki üzeme gyártotta...
süti beállítások módosítása