Wuppertalban ma a nagyvasút mellett csak a függővasút szolgáltatja a kötöttpályás közösségi közlekedést, a környéket átszövő villamoshálózat 1987-ig több lépcsőben megszűnt. Villamossal ma már csak a Bergische Museumsbahnen nosztalgiaüzemében találkozhatunk. Nemrég a környéken elveszett vasútvonalakra emlékeztem, ma a felhagyott villamos vonalak emlékei után kutatok.

A Wupper völgyében fekvő településeket 1847-ben érte el a vasút, 1901-ben átadták a városi közlekedési célokat szolgáló függővasutat, néhány dombok között fekvő település pedig mellékvonallal csatlakozott a vasúti vérkeringésbe.
A függővasutat leszámítva hiányzott azonban a városok belső tömegközlekedési rendszere. A kiépítetlen, néhol keskeny és kanyargós utak helyett először a lóvasút hozott érdemi változást, de a személy- és teherszállításban az igazi áttörés a villamos megjelenése volt.
A települések egymás után nyitották meg villamos üzemeiket, a nem csak városhatárig közlekedő hálózatok szépen-lassan összeértek. A közlekedési társaságok egyesülésével a kapcsolat egyre erősebb lett, ennek eredményeképpen létrejött a Wuppertal és tágabb környékének 1000 mm-es nyomtávú villamoshálózata, mely 300 km-es hosszával egykor Németország negyedik legnagyobb kiterjedésű hálózata volt.Egykor a nyugati Hildentől Wuppertalon át a keletre fekvő Hagenig, az északi Velberttől Remscheiden át a tőle délre fekvő Wermelskirchenig ért a hálózat.
A városi vonalszakaszok elenyésző kétvágányú részét leszámítva a hálózat egyvágányú vonalakból állt, több helyen kitérőhelyekkel biztosították az ellenmenetet.
A villamosüzem végét részben a kialakítása okozta, a közúti forgalom drasztikus növekedése, az autóbuszos szállítás kényelme és rugalmassága mind-mind a villamos ellen szólt. Általánosságban is elmondható, hogy az 1950-es-1960-as években a városhatárokat is átlépő helyközi villamosvonalak szépen-lassan egymás után megszűntek, mindössze pár vonal maradt életben (a teljesség igénye nélkül például: Drezda-Coswig-Weinböhla, Halle-Merseburg-Bad Dürrenberg, Gotha-Tabarz/Waltershausen, Berlin környéke, Darmstadt – Alsbach, Frankfurt és környéke, Hannover-Sarstedt).
Wuppertalban az alábbi majd’ egy tucat társaság által üzemeltetett vonalak mellett találtam egy-egy emléktáblát, sínmaradványt, vagy egy vasútüzemi épületet. A társaságok többsége 1000 mm-es nyomtávolságú vonalakat üzemeltetett.
Straßenbahn der Stadt Elberfeld:
Mirke–Neumarkt–Döppelsberg–Elberfeld–Bf Steinbeck–Johannisberg útvonalon 1896-tól üzemelt.
Ronsdorf-Müngstener Eisenbahn:
A fogaskerekű felső végállomásától (Barmen Toelleturm) Ronsdorfon és Lüttringhausenen keresztül Müngstenen át Solingen Krankenhöhe végállomásig tartott a társaság villamos vonala. A vonal a Müngstener Brücke közelében egy máig álló acél hídon keresztezte a Wuppert.




Barmer Bergbahn:
Am Clef–Barmen Toelleturm között 1894-1959 között közlekedett fogaskerekű vasút. A völgyben egy többszintes épület felső emeletéről indult a végig kétvágányú vonal, amely rögtön a völgyben fekvő vasúti fővonal feletti hídon haladt át. A továbbiakban az utacnév - An der Bergbahn - emlékeztet a nyomvonalra, a lakott területről kiérve az erdőben folytatódott az 1,6 km hosszú pálya.
Az alsó végállomás épülete. A fogaskerekű nyomvonala.








Barmer Straßenbahn:
A „helyi” járat 1894-től járt Barmen–Heckinghausen között, 1897-től meghosszabbították Loh városrészig, 1897-ben Schwelmig.



Bergische Kleinbahnen:
Az 1896-ban megnyílt Neviges–Velbert vonalszakaszt egy év múlva meghosszabbították, így 1899-től a villamos már Elberfeld–Bf. Steinbeck–Gabelpunkt–Neviges–Velbert–Werden/Heiligenhaus útvonalon közlekedett.


Niederbergische Straßenbahnen:
1902-ben megnyílt a Elberfeld (Dessauer Brücke)–Lichtscheid vonalszakasz. Várospolitikai okok miatt Barmen területén nem építkezhettek – mivel a város területére nem volt koncessziójuk –, így a 253 m hosszú Gelpetaltunnel megépítésére volt szükség. Az egykori alagút közelében fekvő, ma lovardának hasznosított kocsiszín már ennél korábban kevésnek bizonyult, ezért a közelben újat építettek. A vonal Lichtscheidben a Barmer Bergbahn vonalához csatlakozott.


Elektrische Straßenbahn Barmen–Elberfeld (1435):
Az első lóvasút 1874-ben, Rittershausen–Alter Markt–Hofkapf–Elberfeld Westende között közlekedett. 1896-tól átálltak elektromos üzemre, 1896-tól Sonnbornig járt a villamos. 1925-ben átvette a Bergische Kleinbahnen 1000 mm-es vonalait, és Gabelpunkt végállomásig háromsínes vágányt épít ki.


Wuppertaler Stadtwerke (1000,1435, függővasút):
1940-ben átvette az összes érintett társaság vonalát, így az ötödik legnagyobb hálózattá vált a Német Birodalomban.
1970-ig az 1000 mm-es hálózat megszűnt, az öt (601-602-605-608-611) normál nyomtávú villamosvonal utolsó vonalait (601, 611) 1987 májusában zárták be.







Wermelskirchener-Burger Eisenbahn:
1907-ben nyílt meg a Wermelskirchen–Lennep–Lüttringhausen vonalszakasz, majd nemsokára Halbachig ért a vonal. 1908-ban Burgon át Solingen Krankenhöhe állomáson csatlakozott a solingeni villamoshálózathoz.
1922-ben a céget megvásárolta a Remscheider Straßenbahn, a Burg és Krahenhöhe közötti szakaszt a Strassenbahn Solingen vette át.


Strassenbahn Solingen:
1898-ban Gräfrath, Solingen, Ohligs, Vohwinkel és Wald település szerződést kötött egy 1000 mm-es nyomtávolságú villamoshálózat kiépítésére. Solingenből a sínen vezetett villamos meghajtású járművek 1959-ben eltűntek, mert a villamos helyett 1952-ben létrejött Németország ma működő három trolibuszüzeméből a legnagyobb.


Hálózati térképek:
Az 1435 mm-es hálózat 1969-ben az utolsó 1000 mm-es vonallal (25) együtt. A 10-es, 16-os és 24-es járat villamos vonalán vezetett trolibusz volt.
1980-ban már csak a normál nyomtávú vonalak voltak üzemben, 1984-re egy kicsit fogyott a hálózat.
1985-ben a függővasút mellett már csak két villamosvonal üzemel. Mára már csak a függővasút maradt.
És hogy hova megyünk legközelebb? Az év eleji beharangozóból még számos érdekes hely maradt a környéken, így élményben nem lesz hiány.