Hova megy ez a vonat?

Életképek - Stockholm villamosmúzeumából és a városból

2015. január 22. Szerző: Ellátott utas

Ha Skandinávia hozzánk némileg közelebb eső részében villamosozhatnékunk támad, Dániában mindenképp ki kell mozdulnunk a fővárosból, Svédországban pedig megtehetjük, de nem muszáj. Stockholmban viszont nemcsak a Skansen környékén bukkanhatunk régi villamosokra - a tömegközlekedési nosztalgiának már jóval előbb emlékeket állítottak, és nemcsak erre az egy közlekedési eszközre kiterjedve. S maga a belváros is elég érdekességet kínál ahhoz, hogy ott is megnézzünk egy-két dolgot, mielőtt belevetnénk magukat a tömegközlekedés sűrűjébe.

p1010371.JPG

Egy pótkocsi 1908-ból, egy busz a '70-es évekből és némi kitekintés a jövőre... de milyen vonatra is kell vigyázni?!...

A több kerületnek is helyt adó hatalmas Södermalm szigeten ez már a harmadik villamosmúzeum, amelyet 1990-ben nyitottak meg... az első azonban 1944-ben kezdte meg működését. A mostani helyszín fiatalabb, mint a múzeum maga... csak a második világháború után építették fel, mint villamosremizt. Ma még laknak itt buszok is, de a közeljövőben valamennyi közlekedési létesítmény eltűnik majd innen - a múzeum a Hjorthagen városrészbe a régi gázgyár területére. Talán ott még a fényviszonyok is jobbak lesznek, mint a mostani gyűjteményben... a képek esetlegesen nem túl kimagasló minőségében ez volt a ludas.

p1010303.JPGAz első közlekedési eszköz Stockholmban nem az omnibusz volt, hanem a hajók... nem csoda, hogy ezzel is sokat foglalkoznak a tárlaton.

p1010302.JPGA hajóskapitányi állást is jól megbundázták...

p1010245.JPGAz 1830-as évektől kezdve már omnibuszok is jártak, az északi klímaviszonyokhoz képest ez a szellős példány is.

p1010270.JPGA múlt heti cikkben már látott Djurgards-híd villamosok előtti korszakát a déli szomszéd kockáiból is kirakták...

p1010273.JPG...odafigyelve a lóüzem minden hátrányára is.

p1010265.JPGAz első lóvasúti kocsikat az SNB, az "Új Stockholmi Villamostársaság" üzemeltette - s később az N betű az "új" után könnyen jelenthette az "északi"-t is.

p1010262.JPGAz előbbi, 1877 és 1881 között gyártott lóvasúti kocsi belseje

p1010319.JPGA villamosítás után itt is ASEA-motorkocsikkal kezdődött a drót alatti korszak északon köztük ezzel az 1905-ös példánnyal...

p1010321.JPGAz előbbi jármű cégjelzése

p1010331.JPGA mögötte lévő nyitott pótkocsi 1908-as születésű, az Arlöf gyárból

p1010388.JPGA déli társaság is beszerezte a maga ASEA-kocsijait, és a Djurgardslinjen mellett itt is maradt belőlük egy. A két társaságot csak a 20-as években egyesítették... nemcsak jogilag, de fizikailag is, mert hiányzott köztük egy híd, amelyen vágánykapcsolat is volt.

p1010398.JPGA Malmköping-ben is látott első troliszéria darabja, természetesen itt is a bal oldali közlekedésre emlékeztetve...

p1010410.JPG...illetve ugyanez belülről

p1010426.JPGA metró 1950 óta része a svéd főváros tömegközlekedésének... de ez a kocsi 10 évvel fiatalabb. Négy másik társa üzemképesen is járja a vonalakat.

p1010422.JPGA metróra itt a bűvös betű nem az M vagy az U, hanem a T, ami a Tunnelbana rövidítése - noha nem mindenhol jár alagútban. A macskás reklámmal ásványvizet hirdetnek.

sprvg1_1.JPGA metróállomás jellegzetes tartozékai közül egy büfét és egy peronzárat is elhelyeztek a múzeumban. (Forrás: Wikipedia)

p1010423.JPGAmi máshol a kerti vasút, az itt a beltéri metró... a kis szerelvény az egész kiállításon átvág

p1010431_masolata.JPGEgy a különböző korszakok életképei közül... ez éppen 1977-ből, amikor a lóvasút 100. születésnapját ünnepelték

p1010437_1.JPGAmíg Kelet-Németországban csak Trabi és Barkas jutott "zavaros" kocsinak, itt már Volvo is...

p1010444.JPGA múzeum egyik hátsó termében játékkiállítást is berendeztek... itt különösen a lemezjátékok a megkapóak, de van tematikus vitrin vasútmodellből, robotokból és babákból is.

p1010462_1.JPGA Mumin-család kiötlője egy finnországi svéd hölgy volt, de pont eme származása miatt a svédek is legalább annyira magukénak érzik.

A múzeum előtt vagy után érdemes egy-két pillantást vetni a stockholmi belvárosra is, amelynek a 7-es villamos csak a szélén áll meg... innen is szemezgettünk egy-két képet a fő látványosságokról és egy-két furcsaságról.

p1020350.JPGA belvárosnak helyt adó sziget nyugati oldala

p1000774.JPGA főtér...

p1000775.JPG...illetve annak oldalán az Akadémia, ahol a Nobel-díjak sorsáról döntenek.

p1020277.JPGA székesegyház, jobb oldalt a királyi palota homlokzatával

p1020279.JPGA palota oldalsó szárnya egy belső kerttel...

p1020223.JPG...és teljes nézete

p1020378.JPGIsmét a székesegyház tornya egy jellegzetes óvárosi utcából nézve

p1000761.JPGOdabent ezt a hajómodellt láthatjuk...

p1020248.JPG...illetve ennek a kinti Szent György szobornak a mását ezzel a "felszarvazott" sárkánnyal.

p1000854.JPGA Riddarholme templom fontos emlékhely...

p1000846.JPG...egyrészt több svéd királyt is ide temettek...

p1000844.JPGMásrészt itt függesztik ki a legnagyobb svéd kitüntetés, a Szerafin-Rend tulajdonosainak címerpajzsait, ha a tulajdonos távozik az élők közül (életükben a pajzsok a királyi palota Szerafin-termében függenek). Ezt korábban királyi házak tagjai, ma pedig leginkább államfők kapják.Még néhány név a már nem élő tulajdonosok közül: Hirohitó császár, De Gaulle, Mitterrand, Hailé Szelasszié, Csang Kaj-Sek, Nelson Mandela...

p1000843.JPGMagyarországot a képen látható Ferenc József mellett még Horthy Miklós képviselte, ma pedig Göncz Árpád a rend tagja.

p1000830.JPGNéha persze nagy a fejetlenség az odaítélés körül...

p1000766.JPGA Skansen területén is látott régi telefonfülkék ma is szolgálják a lakosságot...

p1000816.JPG...csak már új készülékekkel és egy kicsit viharvertebben.

p1000773.JPGEz viszont nem telefonfülke, hanem egy szolgálaton kívüli őrbódé a királyi palotánál.

p1020282.JPGA nemzeti múzeum épülete modern vikinghajóval...

p1010788.JPGBizarr látvány egy északi külsőbb kerületben: a templom körüli tér, amelyet háztömbök vesznek körbe, egyben temető is!

2009_0903_151657.JPGEgy kép Magánvasutas szerzőtárstól a belváros déli részéről - itt már tömegközlekedéssel.

Záró képünk egyben ízelítő is a város "mindennapi" tömegközlekedéséről, amelyről a következő cikkekben fogunk mesélni.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr787097195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása