Hova megy ez a vonat?

Busszal, vonattal a Bódva-völgyben (266/IV.)

2015. október 22. Szerző: Thomas a laprugós

A blog történetében immár negyedszer, tudósítást közlünk az index buszos fórumcsoportjának borsodi topicjában szerveződött, Ikarus 266-os típusú busszal tett fotóstúráról. Az utazás célpontja ezúttal a Bódva völgye volt: a tudósításból pedig most sem marad ki egy kis környékhez kötődő ismeretterjesztés. Ahogy volt szó a galyasági falvak közlekedési ellátásáról, az ózdi iparról, vagy éppen a belső-Cserehát településföldrajzáról, most pedig helyzetjelentés következik a Bódva-völgyi vasútról. Az Ikarus mellett lesz sok-sok Csörgő és Bzmot is, vasútbarátok is bátran kattintsanak tehát a tovább gombra! :)

dscn4683.jpg

Az utunkat ismét Kazincbarcikán kezdtük. Pont úgy mint az egy évvel ezelőtt szervezett előző utazás alkalmával, ugyanazzal a járművel, és ugyanazzal a vezetővel (kértük hogy ő jöjjön velünk, mivel már megmutatta: bírja a "kiképzést" - most is volt alkalma bizonyítani). Az első megállónk Edelényben volt, ahol a város "Borsod" nevű, megyei névadó részében megleptünk egy csapat turistát, aki csak a tájházat szerette volna megnézni. :) 

02_borsod_k.jpg

 

Innentől a Bódva völgyében folytattuk utunkat, követve a 94-es számú vasúti mellékvonalat. Erről a 119 éves vonalról mintegy húsz évvel ezelőtt átfogó helyzetképet készített Vidovenyecz Zsolt: vasúttörténeti tekintetben ezt érdemes elolvasnia mindenkinek aki szeretne kicsit "képbe kerülni". Ami most a mi feladatunk: nézzük át, hogyan alakult a vonal sorsa az azóta eltelt 20 évben!

105_sajoecseg-alsoboldva_k.jpgNem volt az annyira régen, mikor egyik-másik vonat hossza a Miskolc-Sátoraljaújhely közöttivel vetekedett...Na jó, csalós a kép: egy különvonat visszatérő szerelvényét mutatja. A cikkíró azonban utazott Tornanádaskáról négy kocsis személyvonattal, a Csörgős években, az előző évtized vége felé, ez nem volt ritkaság...

dscn4705_k.jpgBüdöskútpuszta megállóhelynél: valaha ide is volt iparvasúti szállítás, a korábbi Állami Tartalékgazdálkodási Igazgatóságnak működött itt telephelye (ma elhagyatva áll).

Az 1990-es évek közepén az iparvidékeinken tetőző válságot (és vele a közlekedésre kiható teljesítménycsökkentéseket) átvészelte a vonal, a következő menetrendi idényekben jellemzően 6-7 vonatpár közlekedett (közülük egyik-másik csak Sajóecsegtől, csatlakozással Miskolcról). A 2000-es évek első felében a személyvonatok mellett megjelent az InterPici szolgáltatás is, naponta két pár vonat közlekedett (az IP utolsó éveiben már csak a pénteki és vasárnapi forgalomban). 2007-ben az ütemes menetrend észak-magyarországi bevezetésével változott utoljára jelentősen a menetrend: ugyan az IP járatoktól búcsúzni kellett, de a vonatpárok száma napi kilencre nőtt. Az alapütem szerint a páratlan órákban közlekednek járatok mindkét végállomásról, melyek körülbelül a feleúton, Szendrőben találkoznak, a menetidő az egymástól 60 kilométerre fekvő két végállomás között körülbelül másfél óra. A vonatok ma kizárólag Bz kocsikból állnak, de a Csörgős ingák csak néhány éve koptak ki a vonalról.

bodvarako07_083.jpgSzendrői kereszt: a Bz mellett pedig néhány fával megrakott teherkocsi is áll.

A vonalon ezen kívül csak Edelényben fordul elő menetrend szerinti vonattalálkozás. Boldván már nincsen meg a kitérővágány, Szalonnán illetve Jósvafő-Aggteleken pedig nincs szolgálat, csak rakodás folyik időnként.

03_szalonna_k.jpgSzalonna árpád-kori temploma a térség egyik jelentős műemléke

bodvarako06_070.jpgAhol a templom, ott a kocsmahivatal: a Rakaca-patak völgyébe tartó busz itt pihent meg - a kép kilenc évvel ezelőtt készült

Bódvaszilason az állomási sorompók kézi kezelésűek, így van egy "állomási mindenes", tehát elvileg lenne lehetőség keresztezésre, de ennek Tornanádaska közelsége, és a hosszú technológiai idő miatt nem nagyon volt jelentősége az utóbbi években. A 60-as szám más miatt is fontos: az ózdi vonal sajóecsegi kiágazása után ennyi a megengedett sebesség a vonalon.

Bódvaszilas korábban teherforgalmi szempontból jelentősnek számított: a közeli Esztramos-hegy mészkövét közel két kilométeres iparvágányon továbbították idáig. A sínek a bánya maradványaiig a mai napig a helyükön vannak, legfeljebb egy-két vaskorlát tűnt el a hidakról...Az Esztramoson a bányászatot a Rákóczi-barlang feltárását követően szüntették be, a hegytető pedig - elsősorban növényritkaságai miatt szigorúan védett terület.  

bodvaszilas_bz.jpgA Bódva-völgy elég hűvös pontja országunknak, a ködös-párás reggelek itt mindennaposnak mondhatóak.

102_bodvaszilas_va_k.jpgNapközben...

bodvarako07_053.jpgÉs egy bódva-völgyi alkony

20081005_019.jpgUDJ, és az Esztramos jellegzetes, félig elbányászott hegycsúcsa

A 94-es vonal az egyik legjobb példája annak, hogy az ütemes közlekedéstől a csúcsidőszakban, illetve peremidőben van lehetőség eltérni: reggel Miskolc felé az első vonat 3:23 helyett 4:00-kor indul, ami Miskolcon megfelelő a 6:00 körül kezdőknek. Az 5:23-as indulás a helyén van (Miskolc: 6:55), viszont 7:23 helyett 6:48-kor indul a reggeli vonat: ez jó a szendrői és edelényi iskolásoknak, valamint (kicsit szorosan ugyan), de azonnali átszállást ad Budapest felé, illetve tökéletes egy 9 óra körüli munkakezdéshez, ügyintézéshez is. Visszafelé az utolsó esti járat van ütemen kívül, 21:08 helyett 20:50-kor indul: rövidebb az átszállási idő Budapest felől, Kazincbarcika felől pedig Sajóecsegen azonnali. A vonal személyzettel rendelkező állomásain körülbelül este 10 és hajnal 4 között a szolgálat szünetel. 

dscn3010_k.jpgBódvaszilas buszcsatlakozási pont több környékbeli "világváros", például Tornabarakony felé. Az itt dolgozó kocsi vezetője pár éve még postai úton adta fel a napi bevételt, Kazincbarcikára csak a szemlékre, és tankolni vitte be a buszt. A vonalat most általában egy 9,5 méteres kis Credo járja.

07_dobodel_k.jpgA Perkupához tartozó Dobódélre is eljutottunk. Menetrend szerint ezt a helyet naponta egyetlen, kora reggeli járat érinti. A faluban tartózkodásunk a tervezettnél hosszabbra nyúlt, mivel a hűtővizet szállító cső kirázódott a helyéről, így egy szervizcsapat rögtönöződött, akik vizet, drótot szereztek, hogy utunkat folytathassuk.

dscn4722_k.jpgA Bódva az év nagy részében egy csendesen csordogáló patak: ennek partjáról Perkupa felé nézünk most.

 A forgalom a vasúton az alacsony népsűrűség, és gazdasági aktivitás ellenére viszonylag magas. Kik is az utasok? Ott vannak a már említett iskolások, és a miskolci bejárók. Sokan utaznak alkalmilag vonal kisebb állomásai között is, bár közöttük alacsony a teljes árat fizetők aránya.

A térség társadalmilag kétarcú: sok falu elöregszik, néhány pedig egyéb szerencsés okból kiemelkedik a környezetéből. Munka, kilátás azonban nincs túl sok: ezt pedig a gyors ütemben növekedő lélekszámú, de közben szegényedő roma többségű falvak jelzik... 

A 27-es főúton Miskolc felé jár autóbusz is, az Edelénytől északra fekvő falvakból hasonló menetidővel mint a vasút, így a két közlekedési eszköz e viszonylatban gyakorlatilag egyenrangú utasvonzó hatással bír, és egyik sem üres (egy-egy vasárnap délutáni időpontban a 100 főt meghaladó utasszám sem elképzelhetetlen a vonaton, miközben a csuklós buszon is elfogynak az ülőhelyek). A távolsági utasok (köztük sok távolsági ingázó, illetve természetjáró) a jobb átszállás, és a csomagok könnyebb elhelyezése miatt talán inkább a vonatot, az alkalmi jelleggel Miskolcra utazók pedig a Búza tér Miskolcon belüli pozíciója miatt inkább a buszt részesítik előnyben. Sajnos a két alágazat egyes időpontokban látványosan konkurál egymással. Mintegy ennek ellenpontjaként, érdemes megjegyezni, hogy ezen a vonalon viszont várakozáson felül jók a vasút és busz közötti átszállások: a vasúttól távol eső Jósvafő és Aggtelek felé a vonatok többségéhez van autóbusz-csatlakozás, de vonathoz csatlakozó busz jár a határhoz legközelebb eső Hídvégardó irányába, és a Rakaca völgyébe is. A vonalon minden évben van egy-két különvonat is.

img_8041_egerszogi_elagazas_k.jpgA vonal egyik legszebb része a Perkupa előtti szűkület. A térség megannyi természeti és kulturális látnivalóval bír, és nincs messze Aggtelek sem - ahová a csatlakozó busz a mai napig létezik, számítanak is rá az utasok.

bszilas_p_bev.JPG

A vonalon ma már csak Edelényben van pénztár, van azonban egy hitelesnek tűnő adatunk néhány évvel ezelőttről, Bódvaszilasról. A hely a vonal erősebb forgalmú pénztárai közé tartozott, mint látható, a havi bevétel nagyjából 500-600 ezer forint körül mozgott. A június és július hónap gyengesége visszavezethető a diákforgalom csökkenésére, az augusztusi kiugró adat pedig az ELTE geo-bio gólyatáborának köszönhető, melyet a szomszéd faluban, Bódvarákón szoktak megrendezni. A számadatok sajnos igazán sokat nem árulnak azért el: nem tudni, mennyien utaztak ide retúrjeggyel, mennyien vásároltak bérletet másik állomáson, vagy hogy mennyien vették meg jegyüket csak Miskolcig, és onnan tovább külön távolsági utazásukhoz (ez az IC-pótjegy váltásának kérdése miatt, reális lehetőség). Nagyon-nagyon hiányzik a jegyértékesítési adatok professzionális kinyerése, és feldolgozása...

bodvarako06_004.jpgKülönleges kép: a gólyák ebben az évben még elfértek egyik megerősített menetrend szerinti vonaton - és előre egyeztetett módon, a nyílt pályán szállhattak ki, rövidítve így a gyalogtávot a céljukig.

A hazai mellékvonali átlaghoz képest a teherforgalom is erősebb: a környékbeli erdészetek kisebb-nagyobb rendszerességgel rakodnak fát, többnyire Edelényben, ritkábban Jósvafő-Aggteleken. Szalonnán egy mészőrlőmű áll az állomás mellett, mely rendszeresen fuvaroztat vasúton. A tolatós tehervonat általában hetente 2-3 alkalommal jár, és ha sok kocsi gyűlik össze, előfordul hogy a 478-as sorozatú Dácsia helyett egy 628-as Szergej kerül a vontatmányok elé...

bodvarako06_073.jpgMunkában az őrlőmű, és a rakodóvágányon is látszik: van teherforgalom, a tolatós tehervonat kedden és csütörtökön szokott itt megfordulni.

04_szalonna_va_k.jpgBorsodi tükör

dscn4719_k.jpgA Rakaca-völgy felé Szalonnán több vonatról is azonnali az átszállás a buszra

dscn4740_k.jpgKomjáti megállóban már nincsen meg az állomásépület. A mészkővonulat uralja a hátteret.

09_hidvegardo_hatar-k.jpgHídvégardó előtt

A fenti kép érdekes helyen készült: Tornanádaskát elhagyva (a környékbeliek, utalva a lakosság nemzetiségi összetételére, időnként Tornanebraska néven is emlegetik) a vasúti sínek a főút mentén a határig vezetnek. A határsáv lejön az előbb látott hegygerincről, és a képen látható kőbánya bal szélénél ér ki a 27-es főúthoz - a bánya tehát már nem fekszik hazai területen, jelenleg nem használt iparvágány-kiágazása azonban magyar területen van. A határ folytatása pedig a képen látható út, talán ez számít a legnagyobb kuriózumnak. Egy körülbelül 200 méteres szakaszon ugyanis, a szlovák és magyar közúthálózat egymásba fonódik, a Tornanádaskáról Hídvégardóra vezető magyar, és Tornáról Bódvavendégibe tartó szlovák közutaknak van egy közös szakasza. Schengen előtt sem volt ez másképp, és ha valaki mondjuk szeretett volna Hídvégardóból átmenni a látótávolságban lévő Bódvavendégibe, előbb be kellett fordulnia a határállomásra, majd újra végighajtva az említett szakaszon, átléphetett a túloldalra. Persze mindezt szigorúan este 8 előtt, utána vadásztak az illegális átlépőkre. A vasút is ennél a szakasznál keresztezi a határt: a magyar oldalt rendszeresen tisztítják, a szlovák oldal sajnos sokkal rosszabb állapotban van.

dscn4750-k.jpgKét ország villanyvezetékei, egy kétnyelvű magyar útjelző-tábla, és a két uniós tábla is felsejlik a háttérben.

11_tornaszentjakab-k.jpgHagyjuk a völgyet, és kerüljük körbe a Szalonnai-karsztot: a háttérben a Szádelői-völgy bejárata látszik, melyet a környéken kirándulva ugyancsak érdemes felkeresni

dscn4761_k.jpgCsúcsra értünk

A túra magába foglalt volna egy kisebb ebédet Antalmajorban: a számításunkba azonban hiba csúszott, mivel jövetelünkről elfeledkeztek. Vendéglátóink azonban nem akartak szégyenben maradni, így kinek egy, kinek több kör pálinka lett a kompenzáció...

Tornaszentjakab és Viszló között tömegközlekedéssel nem járt szakaszt érintettünk, majd Rakacánál rákanyarodtunk a Szalonnáig vezető útra. Ez a másfél sávos út látványosan kanyarog a szűk völgyben, érinti a szép fekvésű Rakacaszendet is, majd Meszes után ér ki a Rakacai-víztározó lapos partjára. (Az útvonal a Borsod-rally egyik közismert szakasza, videó róla  itt, Ladával, szigorúan kilinccsel előre...:)

13_tornaszentjakab-viszlo_1.JPGIsmeretlen utakon

15_rakacai-viztarozo-k.jpgA méltatlanul elhanyagolt Rakacai-víztározó mellől érkezik a búcsúkép: a hely kedvelt üdülőterületnek számított a rendszerváltás előtt, ma sokkal kisebb itt az élet mint annak idején. A tározót az utóbbi évek nagy árvizei után kevésbé töltik fel, így a fürdőzők rosszabb vízminőségről számolnak be, a horgászturizmus szerencsére ezt kevésbé sínylette meg.

A hazaút innen Rudabányán keresztül vezetett aztán Kazincbarcikára. Mindenkinek köszönjük aki velünk volt! És reméljük azt is, hogy írásunkból a vasútrajongók és buszfanatikusok is ki tudták csipegetni azt ami kedvükre való. A cikk szerzőjének csak az okozott gondot, hogy szíve szerint még mesélt volna a környékről, további képekkel...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr407778586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Greg Sanchez 2015.10.22. 13:18:48

Köszi a beszámolót, csakúgy, mint a többi hasonló buszos, BAZ megyei írást. :) Bár nem vagyok odavalósi, - sőt... még vasútbuziként is nagy élvezettel olvasom az északkeleti régióról szóló, hasonló cikkeket. Egerben voltam fősulis. :)

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2015.10.22. 19:51:53

Filep Z. facebook-kommentelőnek itt válaszolnék, remélem olvassa:
Bódvaszilas esetében én is elgondolkodtam a személyzetet illetőleg: múlt évben még volt az állomás déli végén váltókezelő, pár hete viszont a forgalmista indult oda biciklivel, a vonat érkezése előtt (miután a sorompót már leeresztette).

Tornanádaskán személyzet természetesen van, mint fordulóállomás, ezt nem is jutott eszembe külön említeni.

fizolt 2015.10.23. 00:25:12

Bocsánat, nyár elején még volt váltókezelő, azóta nem tudom hogyan változott a helyzet, előfordulhat hogy létszámhiány miatt nincs váltókezelő(például más vonalon lévő létszámhiány enyhítésére átvezényelhették az összzes felszabadítható dolgozót) - a déli oldalon végül is nincs olyan nagy forgalma az útátjárónak, hogy ez problémát okozzon, váltót meg a teherforgalom leépülése óta nem nagyon kell állítani. Tornanádaskán egyes információk szerint volt olyan időszak, amikor a bejárati jelző szabványos állása szabad volt, ekkor nem tudom, hogy volt-e szolgálat.

2015.10.23. 08:39:37

Erről a vidékről mindig a nyolcvanas évekbeli Csehszlovákia jut eszembe, mikor néha arra járok.

Angol vasutas 2015.10.24. 12:52:45

Megmutattam a képeket pár kollégámnak, azok a mellékvonali "peronok" meg a nyílt vonalon leszálló gólyák kiverték náluk a biztosítékot. :)

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2015.10.24. 15:33:06

@Angol vasutas:
A nyílt vonali leszállás sem régebben, sem a kép készülte óta nem ismétlődött meg, nagyon egyedi eset volt.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2015.10.26. 13:42:32

Október 3-án mindössze 2,5 kilométer választotta el a tornanádaskai határon időző BorsodVolán különbuszt és a tornai állomáson a visszaindulásra váró csehszlovák nosztalgia motorvonatot.

Az album második felében mobilképek a különvonatról és a tornai határátmenetről, néhány buszos képet beleértve:
www.facebook.com/media/set/?set=a.589143431190186.1073741833.207299762707890

újember · http://vasut.kTeam.hu 2015.10.26. 13:45:10

Ui. Annyira kevés időm maradt a vonatindulásig, hogy azonnal vissza kellett fordulni a határúttól; merő véletlen, hogy ismerősöm épp a vasút felől fényképezte a buszos partit.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2015.10.26. 14:08:53

@újember:
Az eredeti terv szerint átugrottunk volna a szlovák oldalra, állítólag a cementgyár látogatását is sikerült volna elintézni. Sajnos azonban a busz nem mehetett át a határon (nemzetközi forgalomra érvényes okmány híján).
Köszönöm a képeket a rendezvényről, és az elveszett szakaszról. Tornára én a vasút mellett soha nem mentem végig a határtól (csak a főúton), elég látványosan hagyták sajnos szétbontani. Különös egyébként, hogy a magyar oldal forgalom nélküli szakaszát karbantartják, nem tudnám megmondani hogy valamilyen stratégiai megfontolásból van így, vagy csak egy magasabb szintű illetékes tekinti ezt szívügyének.

Pene 2015.11.20. 23:46:55

@Thomas a laprugós: erre nem vennék mérget a helyedben :D csak én kettő esetről tudok az elmúlt 10 évből :D

lezlidzsi84 2015.11.21. 10:29:20

Úgy tudom, hogy 2006-ban és 2007-ben is volt nyílt vonali leszállás a rákói bekötőútnál.

ohmyFgod 2015.11.21. 10:48:41

@Angol vasutas: Pedig igazán beleférne minden évben egyszer, hogy ott leszállhassanak. Ugye nem akarja bárki is azt állítani, hogy azon a vonalon abban az időszakban balesetveszélyes? :D

ohmyFgod 2015.11.21. 10:49:18

@lezlidzsi84: Én úgy tudom, hogy csak 2007-ben volt.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2015.11.21. 13:23:29

@Pene: @ohmyFgod: @lezlidzsi84:
A felvétel 2006-os. 2007-ben később érkeztem mint a gólyák, és a kiindulási alapom a Mészi-féle táboros videó volt, ahol a (már közvetlen budapesti) vonatot a szilasi állomáson várják. A csapat egy része szállt volna le csak az útátjáróban ezek szerint, vagy valami más magyarázat van?

lezlidzsi84 2015.11.21. 13:33:47

@Thomas a laprugós: 2006-ban voltam utoljára, igaz a hírhedt Sopron-Sátoraljaújhely gyorsra csatlakozó délutáni vonattal mentem, és mikor megérkeztem akkor mondták, hogy a fő csapatot hozó vonat megállt az átjáróban. A következő évben a hazatérő gólyák ugyanezt mesélték, de simán előfordulhat, hogy az akkor egy éves sztori járt újra körbe. Ez pl. megmagyarázhatja a dolgot. Mindenesetre nagyon jó írás lett, kösz érte :)

ohmyFgod 2015.11.27. 16:00:03

@Thomas a laprugós: @lezlidzsi84: Rosszul emlékeztem a dátumra. Továbbra is úgy tudom, hogy csak egyszer volt ilyen leszállás, azon pedig ott voltam, én is így szálltam le :D. Ez pedig 2006-ban volt, nem 2007-ben, ahogy írtam.

Pene 2016.03.22. 14:00:22

@Thomas a laprugós: késői válasz, tudom, de: a megállapításom a nyílt vonali leszállás esetén arra vonatkozott, hogy volt hasonló megállás, de az nem az össznépi első megérkezést érintette. pl. volt két lány, akik egy esti vonattal jöttek valamikor 2007-8-ban, és őket is a vasúti útkereszteződésben tette le a mozdonyvezető (sőt, a fülkében utaztak vele, mint egyedüli utasok :D).
süti beállítások módosítása