A múlt ősszel kétrészes [lásd itt: 1.,2.] cikkben foglalkoztunk a Volán menetrendi köteteinek küllemével, tartalmával. Az írással egy időben fogalmazódott meg az ötlet, mi lenne, ha megpróbálkoznánk a 2014. évre érvényes valamennyi kötetet összegyűjteni? Erre gyorsan találtunk is „komoly” indokokat: egy-egy térség, útvonal közlekedését könnyebb átlátni a menetrendi mezőkben, mint az internetes menetrendben, és ez jól jöhet bármilyen tervezgetés, elemzés alkalmával. Aztán gondoltunk arra is, hogy a Volán-társaságok összevonásával járó átalakítások már elkezdődtek: talán lehetséges, hogy az idei kötetek voltak az utolsók, melyek ebben a formában kerültek kiadásra? És persze ha minden kötet a gyűjteménybe kerül, akkor az bármilyen könyvespolcon jól mutat…:)
Egy ország buszközlekedése egyetlen könyvespolcon. :)
Az utazóközönség eddig nem sokat vehetett észre a Volán-társaságok átalakításából. Pedig valamennyi új cég (közlekedési központ) létrejött már, melyeknek a korábbi társaságok formálisan már a leányvállalataivá alakultak. Az utóbbi pár hónapban már elindultak az új társaságok honlapjai, a régieken pedig „egyesülési tervek” dokumentumai jelentek meg, vagyonmérlegekkel, itt-ott kiegészítve statisztikai adatokkal, esetleg járműállományi melléklettel is. Szembetűnő az is, hogy a legújabb közbeszerzési értesítőkben (melyek elsősorban azért érdekesek, mert lehet róluk találgatni, milyen típusú járműre „írták ki”) már szintén az új közlekedési központok a "vásárló" felek. Arról azonban még szintén csak a találgatás megy, hogy az új beszerzéseket arányosan osztják-e el a leányvállalatok között, vagy valamilyen más rendező elv érvényesül majd. Mint ahogy, arról sincsen információnk (legalábbis nekünk), hogy az év végét követően (ami az összeolvadás hivatalos végdátuma) a közlekedési központok egységes arculatára formálódnak-e a leányvállalatok, vagy pedig úgymond - minden marad a régiben. A Kárpátbusz fotós blog oldalán találtuk ezt a fényképet: a Kapos Volán egyik új beszerzésű Credojának már nincs meg a világoszöld flottaszíne, azonban a busz orrán található embléma már a területileg illetékes Dél-dunántúli Közlekedési Központé.
Az átalakulás során egyébként az alábbi cégek jönnek létre – nem teljes mértékben lekövetve a hivatalos régiós felosztást:
- A Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ (KMKK) a Nógrád, Hatvani, Agria, Mátra, és Jászkun Volánokat egyesíti, mégpedig némi meglepetésre, Szolnok székhellyel. A vezérigazgató a sokáig a Hatvani Volánt irányító Úti Csaba lett.
- Az Észak-magyarországi Közlekedési Központ (ÉMKK) a Borsod, Szabolcs, és Hajdú Volánokat egyesíti, miskolci központtal.
- A Dél-alföldi Közlekedési Központhoz (DAKK) tartozik a Körös, Kunság, Tisza, és a Bács Volán, a székhelyként pedig Békéscsaba került kijelölésre.
- A Dél-dunántúli Közlekedési Központ (DDKK) az egyetlen, ami az eredeti régiós felosztást követi: a Kapos, a Pannon, és a Gemenc a hozzá tartozó társaságok, kaposvári központtal.
- Az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ (ÉMKK) talán a legnagyobb lett: négy megye, hat társaságát olvasztja magába (Kisalföld, Vasi, Balaton, Somló, Bakony, Zala). A központ Szombathelyen került kijelölésre – ha a Vasi Volánnál jellemző, átlagnál jobban működő vasút-busz együttműködésre tekintünk, ez talán még jó is lehet…
- És a legkisebb: a KNYKK (Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központ), ami pedig az Alba és Vértes Volánokat egyesíti.
- Önálló cégként megmarad a Volánbusz, mint a pest megyei szolgáltató. (Gonosz kérdés: lehet hogy lesz egyszer még Pest megyei Közlekedési Központ, BKK nélkül…?)
Elsőként a Volán Egyesülés személyszállítási igazgatójával vettük fel a kapcsolatot, azzal a kéréssel, hogy egyben vásárolhassuk meg valamennyi megyei kötetet. Az igazgató úr hamar válaszolt, azonban sajnos nem tudott nekünk segíteni: levelében jelezte, hogy régebben a budapesti Teréz körúton található székhelyükön erre valóban volt lehetőség, mely azonban a csökkenő érdeklődés miatt 2011-ben megszűnt. A beszerzés során tett gyakorlati tapasztalatok egyébként azt is mutatták, hogy mivel a társaságok saját hatáskörben intézik a kiadásukat, egyben megvásárolni még a „régi” módon is csak némi várakozással lehetett volna, mivel egyes kötetek csak hetekkel a menetrendváltás után kerültek egyáltalán nyomtatásba.
A Jászkun Volán kötetéért Szolnokra kellett (volna) utazni - de ehhez a Campus expresszt választottam, amivel Újszászon kötöttem ki...
Így hát elkezdődött a több hónapos „projekt”, mely során egyenként kellett „levadászni” a különböző köteteket. Ugyan többfelé megfordulunk az országban, azonban a pénztárak több esetben csak munkanap napközben vannak nyitva, mi pedig gyakran inkább esti vagy hétvégi időpontokban jártunk valamely lakóhelyünktől távoli városban. A beszerzést több esetben levelezés előzte meg, igyekeztünk informálódni, egyáltalán elérhető-e a kötet, van-e belőle? Annyit előzetesen mindenképpen leszögezhetünk: még ha voltak is nehézségek, több helyen is nagyon segítőkész hozzáállással találkoztunk – olyan is előfordult, hogy a kötetet térítésmentesen bocsátották rendelkezésünkre.
Kezdetként a Volánbuszos beszerzés simán ment: a népliget pénztárban valamennyi kötetet sikerült megvásárolnom, darabonként 590 forintos áron (7 darab, tehát 4830 forint). Azon nyomban használatba is vettem, kisegítve a szomszéd ablaknál egy problémás utassal küszködő pénztárost: az utas orra alá tolva, megpróbáltam elmagyarázni, hogy az a járat, abban a formában nem létezik, ahogy ő gondolja. :)
Elsőként aztán a Kisalföld kötete érkezett meg, biciklis bakter szerzőtárs jóvoltából: beszerzése problémamentes volt egy szombati napon, az egyik kisvárosi buszállomáson, 700 forintért. Megérte megvenni, mivel ebből kiderült, hogy a fertőrákosi járatnak nemzetközi hajócsatlakozása is van! Szintén egy szombat délelőtti utazgatás keretében esett útba Székesfehérvár és Tatabánya, ahonnan térképes melléklettel ellátott, 955, illetve 900 forintos könyvecskéket sikerült elhoznom. A Vértesében még a várakozási jegyzék is szerepelt – és kiderült belőle, hogy egy szokásjog alapúnak gondolt, menetrendi idők szerint nem teljesülő csatlakozás hivatalosan is létezik! A Tisza Volán 900 forintos kiadványa egy laprugós zötykölődés után jutott birtokunkba,a várakozási jegyzéket ehhez már papíron mellékelték.
Egy menetrendkönyv a jutalma annak, aki végigzötykölődte a Kiskunhalas és Szeged közötti utat ezzel a busszal. Vagy más nézőpontból: a menetrendgyűjtő jutalma egy laprugós menet az Alföldön? :)
A Dél-Alföld többi megyéjében nehezebben ment a dolog: Békésben egyikünk sem fordult meg, így egy ottani ismerősünk, sosiforda segítségét kértük, aki intézkedett a beszerzésről (1000 forint, közvetítői jutalék nélkül). Szegedről hazafelé pedig hiába szálltam le a vonatról Kecskeméten, a kötet még nem volt nyomtatásban. Tavasszal sikerült csak hozzájutnunk (850 forint) feketén villogó térközjelző szerzőtárs segítségével, aki járt aztán Debrecenben is, elhozva a Hajdús kiadványt is (mindössze 600 forint). A szolnoki buszok avatott ismerője, DJ Szegecs közreműködéssel jutottunk a Jászkun menetrendjéhez (890 forint). A Szabolcs (1100 forint) beszerzése sima ügy volt, a kezünkbe azonban egyfajta szervezeti "belsős postázás" útján került, de ez maradjon is ebben a balladai homályban! :)
Az alföldi tanyavilág megállónevein (talán el nem ítélhető módon) elszórakoztunk egy keveset: kiderült, hogy Békésben el lehet jutni a Gazdakörből az Olvasókörbe, Stop dűlő érintésével, de akár említhetnénk a kedvencek közül a „Petőfiszállás, postaládák”, a szintén kunságos "Belső Tehenészet" (minek a belsejét, hogyan kell tehenészni?), vagy éppen a „8-as tankállomás” nevű megállóhelyeket…
A Vasi és a Zala Volán kötete egy blogtársunk utazása nyomán 1600, illetve 2000 forintos áron került a birtokunkba a február körül. Ez utóbbi volt ekkor még a csúcstartó összeg – a zalai aprófalvas vidék miatt, a rengeteg menetrendi mező, és a vastag könyv, gondoltuk...A Balaton Volán kötete a buszállomás emeletén eldugott veszprémi főpénztárból érkezett (ezervalahányszáz forint, elveszett a számla). A dél-dunántúli menetrendkönyvek küllemre és árra (900 forint) egységesek voltak: a DDKK-s céglogó rájuk került. A pécsi beszerzést csak munkanap sikerült lebonyolítani, a kaposvári valamelyest simábban ment, itt is a fentebbi szervezeti belsős postát vettük igénybe. A Gemencnél nehéz dolgunk volt, ismerősünk csak tavasz közepén jutott el a szekszárdi buszállomásra. Ott a pénztárban azt mondták, nincsen már egyetlen példány sem. Mivel a gyűjteményből ekkor már csak ez a darab hiányzott, levelet küldtünk a társaságnak, hátha sikerül még találni valami elfekvő darabot. Hamarosan választ kaptunk, mely szerint szó sincs róla, hogy elfogyott volna! Néhány nappal később aztán postai úton, eljutott hozzánk a Gemences menetrendkönyv is. Nagy köszönet érte Ágh Erzsébet személyforgalmi osztályvezető asszonynak!
A három észak-magyarországi könyvvel volt a legtöbb problémánk: A Borsodos kötethez egy szerencsés véletlen segített hozzá, amikor egy csoporttal tett üzemlátogatás alkalmával sikerült szót váltanunk a vállalat egyik forgalmi vezetőjével. Ő eljuttatott számunkra több példányt is, amiért ráadásul nem kért ellentételezést! Ez úton is, nagyon köszönjük neki! A hevesi kötetért Gyöngyösre kellett mennünk: előzetes egyeztetés nyomán vásárolhattuk meg, kikészítették nekünk az ottani forgalmi irodába – és mind közül a legdrágábban, 3000 forintért juthattunk hozzá.
Salgótarjánba laptoptáskás ügynök szerzőtársunk jutott el elsőként, egy téli szombat délelőtt: a pénztárban elmondták neki, hogy a hivatalos kötetet ők már nem tartják (csak a kivonatot), mivel igény nincsen rá. De igény, az most éppen lenne rá - bizonygatta kollégánk. Itt kisebb szünet állt be a dialógusban, és miután a végső válasz az volt, hogy talán a Nógrád Volán központjában, munkanap fellelhető - a kötetet aznap nem sikerült megszereznie. Itt is a külön megkeresés segített, no és Pápai Roland úr, a személyszállítási üzletág vezetője, akinek ezúton is köszönjük a szíves közreműködést: miután telefonbeszélgetésünkben megnyugtattuk, hogy ezt a procedúrát nem tervezzük minden évben eljátszani, segítőkészen letétbe helyezte hát Salgótarjánban a könyvet. Biciklis bakter tett egy újabb kirándulást egy napsütéses tavaszi szombat délelőttön, a gyűjtemény ilyenformán május közepére lett teljes.
Íme, a borítókkal együtt, az összes kötet! Na, ki számolja meg, hány különböző busztípus szerepel rajtuk? :)
Fel kell hívni a figyelmet a Heves, Bács-Kiskun, és Veszprém megyék kiadványaira: egyiken sem szerepel cégjelzéses busz, mivel ezeken a helyeken több társaság üzemel!
A Volánbusz kiadványainak borítójaiból könnyű ráismerni, melyik térség menetrendjeit is tartalmazzák.
A beszerzést tehát sikerrel lebonyolítottuk. Elköltöttünk rá több mint 20 ezer forintot, de megérte, mert így saját korábbi információinkra tudtunk rácáfolni, mely szerint tévesen úgy tudtuk, hogy a HAM kötetek nem mindegyike kerül már kiadásra! Bár az tény, hogy sokszor többet kellett tenni, mint besétálni a pénztárba, és az ablak nyílásán beszórni az aprót, úgyhogy az igazságtól azért nem jártunk olyan messze. Több helyen is a frissen felbontott dobozokat láttunk, melyekben az eladatlan könyvek lapultak, és arról árulkodtak: egy-két megszállott gyűjtőn, esetleg megszokásból bevásárló idősebb utason kívül, nem sokak szeretnének már ilyet beszerezni. Volán-összevonás ide vagy oda, persze lehet, hogy a kiadvány a cégcsoportnál még ezt is túléli majd - hasonlatosan néhány évtizedes menetrendekhez, járműfordákhoz.
Itt köszönjük meg mindenkinek még egyszer, aki ügyintézéssel, szállítással, vagy bármi egyéb módon segítette a blog közösségét a gyűjtemény létrehozásában!
Utóirat: Vasúti menetrendkönyvet sokkal egyszerűbb és unalmasabb beszerezni, ezért dacára a blogunkon kialakult ágazatközi egyensúlynak, hasonló kalandokat nagyvasútról ne várjatok.