Hova megy ez a vonat?

Híd a Wupper folyó felett – Müngstener Brücke

2016. április 21. Szerző: feketén villogó térközjelző

A közelmúltban bemutattam Németország legnagyobb kapacitású kötélvasútját Koblenzből, valamint legrégebben üzemelő fogaskerekű vasútját Königswinterből.

Ismét egy leg-ről lesz szó, ezúttal az ország legnagyobb acél szerkezetű vasúti hídja van soron.

dsc02784.jpgA Wupper völgye és a híd.

Bergisches Land dombvidékét a 116,5 km hosszú Wupper folyó szabdalja fel. A folyó Marienheide mellett Wipperként kezdi életét, majd Wupperként nyugatra fordul és Wuppertalon áthaladva délre, majd Solingen alatt megint nyugatra fordulva éri el Leverkusen mellett a Rajnát.

A települések nagyobb része a dombtetőkön találhatók, így Solingen és Remscheid között völgybe le – völgybe fel – völgybe le – völgybe fel vezetett a közút. Vasúton – a konkrét vasútvonal hiányában Wuppertal érintésével – 42 km volt a két város közötti távolság.

A vasútvonal Solingen-Ohligs (ma -Hbf.)  és Wuppertal-Oberbarmen között több szakaszban és több társaság részvételével készült el. Míg Solingent Ohligs felől 1867-re érte el a vasút, addig Wuppertal-Oberbarmen felől Remscheidet 1849-re. A változatos és nehéz terepviszonyok miatt az összekötés, azaz a Solingent Remscheiddel összekötő vasútvonal – és ezáltal a Müngstener Brücke is – 1897-re készült el, így vasúton a két város távolsága 8 km-re csökkent. A forgalombecslés alapján az egyvágányos híd terveit az építkezés megkezdése előtt kétvágányúra módosították, így 1897. július 15-én két vágányon indult meg a forgalom.

Szerencsére az 1945-ös felrobbantását megakadályozták és 1948-ra ki is javították a kisebb háborús károkat. Mivel átfogó felújításra utoljára 1960-ban került sor, így a tartószerkezet elhasználódása miatt 2010-től letiltották a teherforgalmat és a személyvonatoknak 10 km/h-s sebességkorlátozást vezettek be. 2010 novemberében a híd lezárásra került. A „túldramatizált” állapotjelentés miatt a személyforgalom 2011-ben ismét megindult, viszont a legnagyobb tengelyterhelést és legnagyobb össztömeget korlátozták.

2013 vége óta az Abellio Rail NRW üzemelteti a Solingen-Remscheid-Wuppertal útvonalon közlekedő dízel üzemű S7-es járatot, de az alkalmazott jármű tengelynyomása meghaladja az engedélyezett határértéket.

A híd állapotának további romlása miatt 2014-ben átfogó felújítási munkálatokat kezdtek el mindegy 30 millió euró becsült értékben. A hidat csak időszakosan zárják le a forgalom elől, de a felmerült technikai problémák miatt (tartószerkezet állapota) már minimum fél évvel csúszik a véghatáridő.

 

Száraz adathalmaz:

Az egykori Kaiser-Wilhelm-Brücke építtetője az Elberfeldi Vasúti Igazgatóság volt. A hídszerkezet 500 méter hosszú és a Wupper víztükre felett közel 107 méterre magasodik. Az ív nyílásmérete 170 méter, a híd tömege 5.000 tonna. 1894-1897 között épült, a kivitelező a M.A.N. cégcsoport gustavsburgi kirendeltsége volt.

1920px-l-bruecke-wupper.png

(Kép forrása)

 

Az egykori Kaiser-Wilhelm-Brücke építtetője az Elberfeldi Vasúti Igazgatóság volt. A hídszerkezet 500 méter hosszú és a Wupper víztükre felett közel 107 méterre magasodik. Az ív nyílásmérete 170 méter, a híd tömege 5.000 tonna. 1894-1897 között épült, a kivitelező a M.A.N. cégcsoport gustavsburgi kirendeltsége volt.

A híd mind Solingen, mind Wuppertal, mind Remscheid felől egyszerűen megközelíthető. Solingen felől a 683-as trolibusz vonal Dorperhof megállójából kell elindulni a turistaúton, így a fák között, még a domboldalban pillantjuk meg először a hidat. Solingen Burg városrészéből (szintén 683-as trolibusz) két útvonal közül választhatunk: közvetlenül a Wupper mellett sétálva délről, vagy hétvégenként a 687-es busszal (Burg-Krankenhöhe-Müngstener Brückenpark) északról. Wuppertal felől (Wuppertal-Zoo) hétvégén a 605-ös busszal közelíthető meg a Müngstener Brückenpark, míg Remscheid felé a minden nap közlekedő 658-as busszal utazhatunk. Vasúton érkezők Solingen-Schaberg megállóhelynél hagyják el a szerelvényt, így a hidat felülről pillanthatják meg először.

Áttekintő térkép a környék közösségi közlekedéséről.

dsc02752.jpgSolingen felől alig látszik a völgy, amely a hidat rejti. A 683-as trolibusz Dorperhof megállójából a turistaúton elindulva egyre több részlet lesz látható a hídból.

dsc02758.jpgAz előbbi irányból kb. 20-30 perc gyaloglás után érünk a híd környezetébe.

dsc02759.jpgA híd mellett korlátnak látszó kötéllel segítik a túrázók biztonságos fel- és lejutását.

dsc02762.jpgA négy lábból az egyik, amelyen a hídszerkezet nyugszik.

dsc02763.jpgA hidat többéves rekonstrukció keretében újítják fel.

dsc02764.jpgEmléktábla a híd alatt.

dsc02767.jpgA felújításról részletes tájékoztatót helyeztek el a völgyben.

dsc02766.jpgA rácsos szerkezetű felépítmény keresztmetszete.

dsc02778.jpgA völgyből legjobban a Wupper víztükre felől látszik a híd. De ladik hiányában hogyan jutunk oda?

dsc02769.jpgA megoldást a két sodronykötélnél kell keresni.

dsc02775.jpgHíd a Wupper felett, vagy inkább bioelektromos hajtással rendelkező siklóvasút?

dsc02774.jpgA hajtás egyszerűen működik: a két kart ellenkező ütemben kell fel-le rángatni. Minél összehangoltabb a "rángatás", annál hatékonyabb a haladás. :-)

dsc02780.jpgA víz feletti sikló üzem közben. A túlparton fantáziadús nevű Burg vára felé vezet a turistaút.

dsc02779.jpgA közelben látható a Brückenpark kiszolgáló épülete, a távolban a túlparton pedig az 1901-ben épült fehér Diederichstempel, mint kilátópavilon.

dsc02768.jpgA híd alatt érződik igazán a nagysága.

dsc02789.jpgÉttermet, kávézót és kiállító helyiségeket is találunk a völgyben.

dsc02791.jpgA Müngstener Brückenpark bejárata mellett található az 1848-ban átadott Napoleonsbrücke.

dsc02793.jpgA kőhidat az 1819-ben épített és 1840-ben árvízben megsemmisült fa szerkezetű híd helyett építették. A B229-es út forgalmát 1963-ban a mellette lévő vasbeton hídra terelték.

dsc02796_x.jpgSzintén az új vasbeton hídról látszik a régen megszűnt Ronsdorf-Müngstener Eisenbahn helyközi villamos vonalának hídja.

dsc02802.jpgA kilátópavilonból ez a (délután szembe napos) kép tárul elénk. A turistaúton továbbhaladva Remscheid-Reinshagenbe juthatunk (f)el.

Legközelebb szintén egy leg-gel ismerkedhetünk meg, a Müngstener Brückétől nem messze délre található Burg várával és Északrajna-Vesztfália tartomány első kötélvasútjával.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr578647178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Damján · http://magyarispita.blog.hu/ 2016.04.21. 09:05:40

Igazából Burg Berg, de a helyiek rövidítik. Így egy fokkal azért fantáziadúsabb, a tulajdonos grófi családról kapta a nevét, mint az egész vidék: "Berg-isches Land"
Eddig azt gondoltom, ez a legmagasabb acélhídjuk, azt h. a legrégebbi, nem gondoltam. Köszi! :)

feketén villogó térközjelző 2016.04.21. 20:09:16

@Damján: Legközelebb nem csalom le a település nevét: Burg an der Wupper. :-)
A várat tényleg Berg grófja építette. A település egyébként 1975-ben egyesült Solingennel.
süti beállítások módosítása