Az első két tarifás írásban taglalt tarifaszint, illetve az állam és a társadalom részéről kialakult finanszírozási hajlandóság együttesen jelöli ki a megrendelői oldal mozgásterét, amelyben az adott pénzügyi lehetőségek között a lehető legmagasabb színvonalú szolgáltatást kell megrendelnie.
A mai magyar valóságban a szolgáltatási szintet adottnak véve most mégis előbb a tarifaszint megfelelőségét kell megvizsgálnunk. Ez módszertanilag tökéletlen megközelítés, elismerem, hiszen egyetértek szerzőtársammal abban, hogy az utas először a menetrenddel szembesül, mint az eszközválasztását meghatározó tényezővel, és csak utána az összes többivel. Ettől persze még az adott szolgáltatás ára fontos, nagyon is fontos tényező, főleg a mai Magyarországon. Szóval lássuk a tarifát!
év | vonat (100km), Ft | busz (100km), Ft | gázolajár (liter), Ft |
1989 | 68 | 108 | 21 |
1990 | 88 | 128 | 23 |
1991 | 190 | 276 | 26 |
1992 | 240 | 346 | 38 |
1993 | 288 | 422 | 54 |
1994 | 288 | 422 | 69 |
1995 | 288 | 422 | 84 |
1996 | 424 | 616 | 108 |
1997 | 424 | 616 | 123 |
1998 | 570 | 828 | 140 |
1999 | 570 | 828 | 166 |
2000 | 694 | 878 | 214 |
2001 | 732 | 938 | 211 |
2002 | 770 | 994 | 202 |
2003 | 770 | 1050 | 210 |
2004 | 906 | 1160 | 232 |
2005 | 946 | 1210 | 252 |
2006 | 1090 | 1270 | 271 |
2007 | 1210 | 1370 | 263 |
2008 | 1500 | 1500 | 309 |
2009 | 1590 | 1590 | 267 |
2010 | 1590 | 1590 | 323 |
2011 | 1830 | 1830 | 355 |
2012 | 1860 | 1860 | 405 |
Ország | Jegyár | Km |
Magyarország | 3 130 HUF | 180 |
Ausztria | 11 EUR | 60 |
Hollandia | 10 EUR | 61 |
Szlovákia | 9,68 EUR | 230 |
Csehország | 261 CZK | 200 |
Románia | 42 RON | 160 (IR vonaton) |