Hova megy ez a vonat?

Menetrendjobbítás - Irány nyugat?

2014. június 11. Szerző: Laptoptáskás Ügynök

A helyenként ütemes, helyenként kínálati jelleget mutató magyar vasúti menetrenddel kapcsolatban készek vagyunk elismerni, hogy több részletében elég jól sikerült. Az „elég jól” két dolgot jelent: egyrészt valószínűleg lehet jobbat is, másrészt a jó menetrend próbája a napi gyakorlat, amely során kiderülhet, hogy a papíron jól mutató megoldás a valóságban nem szolgálja az utasokat. Ilyen alaphangulatban vizsgálunk meg minden kedden egy-egy vonalcsoportot, arra keresve a választ, hogy az infrastruktúra ismert korlátai között, szintén nagyjából adott járműállománnyal tudunk-e szebb, jobb, tarthatóbb menetrendet alkotni, avagy másokhoz hasonlóan nálunk is megáll a tudomány a mostani időadatok szépítgetésénél. Egy bevezetés, majd egy-egy északi, keleti és déli térség vizsgálata után - az iránytű szerint - nyugat következik. Ez azonban még messze nem a sorozat záróposztja, az eddig kiragadott vonalcsoportokat továbbiak is fogják még követni az elemzésben.

M43 1016 28 Ce b.jpg

Tolatás Celldömölkön: ide nem ért el a decemberi sűrítés

A 20-as és 25-ös vonalak várható menetrendjeiről már korábban is írtunk, az akkori a várakozásaink azonban később nem teljesedtek be. Helyette, később, egy érdekes öszvér valósult meg: jelentős kínálati többlet alakult ki, az útirány Veszprémig terjedő szakaszát többlet gyorsvonatokkal, a távolabbi fontosabb helyeket pedig az újraindított InterCitykkel próbálták fejleszteni. Mindeközben viszont a korábban egyféle megállási rendű távolsági vonatok helyett lett háromféle, struktúrájuk pedig jelentősen vesztett ütemességéből, még az IC-k nélkül vizsgálódva is. Arra, hogy ez a felállás a gyakorlatban milyen problémákat eredményezhet, konkrét példát is láttunk elég hamar.

A kínálati szint emelése többé-kevésbé meghozta ugyan a kívánt utasszám-növekedést, de az ütemtelenség miatt az eredmény elmarad a szakma várakozásaitól. A klasszikus, Szombathelyre és közvetlen kocsikkal Zalaegerszegre közlekedő vonatok menetrendi fekvésének változatlansága eleve lehetetlenné teszi a kétórásnál sűrűbb ütemes közlekedést, mert az ő "másik órájában" Budapest és Székesfehérvár között déli parti vonat megy. Azoknak a gyorsoknak a helyén, amelyek most csak Veszprémig járnak, óránként van kihaladási lehetőség, nemcsak a bakonyaljai megyeszékhelyig, hanem tovább is, akár minden órában. Ez is volt az órás ütemes távolsági vonatok alapkoncepciója korábban, de a döntéshozók hivatalos indoklása miatt Veszprémen túl nincs szükség ilyen fokú kínálatnövekedésre. A napi 2 plusz egy iskolai vasárnapi IC-vel azonban mégis történt ilyesmi - mégpedig egészen Zalaegerszegig, pedig az órás ütemes tervezet jellege miatt csak Bobáig javasolt volna kínálatbővítést. Az új IC-k láthatóan próbálnak a csúcsidőszakokra koncentrálni, de az is világos, hogy kevesen vannak így ketten, sem a bobai deltán elért jobb menetidejükkel, sem a komfortosabb kocsiparkjukkal nem tudtak igazán nagy utasszámot akkumulálni például a két végpont között (leszámítva a pénteket és a vasárnapot - bár egyéb napokon is összejön akár 30-50 utas is végállomástól végállomásig). Meg kell ugyanakkor azt is állapítani, hogy az összes paramétert figyelembe véve egy Budapest és Zalaegerszeg között szinte sehol meg nem álló, maximum 70-75 ülőhellyel közlekedő buszjárat eleve nem üzemgazdaságos (kell is gyakorta a másod-, harmadrész), és ha a vasút is képes a 3 óra körüli menetidőre, akkor fenntartása egyáltalán nem indokolt, még akkor sem, ha sikerül a statisztikai menetidőt kompetitív módon pár perccel aláfeszegetni.

veszprém 2007-02-24 kép-273 .jpg

Csend és béke Veszprémben (még lepsényi vonattal): ha nincs pók, utas sincs

A kérdés tehát ezúttal valamelyest túlmutat a vasúti menetrend variálgatásán, ugyanis ahhoz, hogy a vonzóbb, de emiatt némileg drágább rendszerekhez utas is legyen (akiket a téma iránt való korlátozott érdeklődésük miatt átcsábítani bárhonnan bárhova mindig nehézkes), bizonyos nyilvánvaló versenyhelyzeteket időszerű lenne megszüntetni, mert két állami cég között zajlik (ahol a tulajdonos egyben a megrendelő is), és ennek az ösztönző voltán túl egyre inkább káros mellékhatásai is kezdenek érvényesülni.

veszprém ik260 kép-297 .jpg

Veszprémi helyi járat hét éve: nem versenytárs, partner!

Visszakanyarodva a menetrendekhez, a Veszprém-Ajka állomástáv adja magát, mint szűk félórás átérési időtáv. Ennek fényében az egészes Délis indulással az első kereszt az egyvágányú szakaszon Csórnál adódik (az átérési időkbe belefér az a pár perc, amit itt tartózkodni szükséges lehet), majd jön Veszprém óra 30 magasságában. Ezután Ajka megint egészkor, majd félkor újra egy szombathelyi és egy zalaegerszegi vonat találkozna, ez a pozíció azonban Bobán túlra esik, így szerencsésen elkerülik egymást. Következő egészre a szombathelyi ág felér a Porpác és Szombathely közötti kétvágányú részre, a zalaegerszegi pedig Zalaszentivánra, ahol a 17-es vonallal átszállás ("pók") is kialakítható. A struktúra minden szempontból szerencsés, a zegi irány a mostani IC menetidő körüli adatra lenne így képes (3:08-3:10 körüli összmenetidő), a szombathelyi pedig a mai gyorsvonatnál jobbra, a bobai várakozás elhagyása miatt.20_paros.JPG

Ajka nagyot nyer, de a többi állomás sem jár rosszul

Ehhez azonban fontos, hogy a mai gyorsvonati megállásokon túl egyéb megállások ne kerüljenek be, különben a rendszer összeomlik. Nincs is erre nagyobb szükség, hiszen most is inkább olyan helyek vannak, amelyeknek gyorsvonati megállási szükségessége egykori elágazó állomásként (pl. Hajmáskér, Zalabér-Batyk) megkérdőjelezhető

A régi gyorsvonati megállások helyreállításának egy egyenszilárdságú, órás ütemes rendszerben egy komolyabb vesztese lenne: Öskü. A személyvonatok 2012-es leamortizálásával Székesfehérvár és Veszprém között lényegében elvesztette a vasúti kapcsolatot a falu, hiába van a megálló a településen jó helyen. Decemberben a veszprémi gyorsokkal ezt visszanyerte, az órás ütemes koncepcióval pedig úgy tarthatja meg, ha az egyik órában Hajmáskér, a másikban Öskü kapja a gyorsvonati megállást (Várpalota és Pétfürdő kaphat minden órában). Ennél több a Csór-Veszprém félórás (illetve a veszprémi biztosító berendezés miatt inkább 25-26 perces) átérési szükséglet miatt nem fér bele. Ezzel az az egy baj van, hogy így a hivatásforgalom számára kedvező fekvésben csak az egyik település fog vonatot kapni. Éppen ezért korlátozott formában a személyvonatok visszaállítása is némiképp indokolt lenne (Sárszentmihályon és Csóron a műszakváltás okoz jobb híján megállított gyorsvonatokat, Kádártának lenne valamicske utasforgalma Székesfehérvárra is, holott most nem áll ott meg semmi), a korábbi viszonylag gyér forgalom miatt azonban az egy szerelvény és a napi 2-3 pár vonat lehet az indokolt mennyiség.

20_plan.JPG

Itt a páratlan irány: külön, szaladós IC-re itt ugye nincs is szükség?

Az ütemes rendszer határozott előnye az ütemtelennel szemben, hogy a szerelvényforduló jobban optimalizálható benne: jelenleg a csúcsidőszakokban erős, de azon kívül nem jellemző Budapest-Veszprém gyorsok keresleti oldalról többé-kevésbé jól eltaláltak ugyan, de ebből a szerelvénymennyiségből és személyzetigényből ez a járat csaknem képes lenne egész nap óránként járni... Ugyanez a probléma az IC-k jelenlegi struktúrájával szintén felmerül.Mindennek fényében a vonatkilométerrel kapcsolatos kifogások nehezen érthetők, leszögezve azt, hogy indokolatlan, ész nélküli szolgáltatás-növelés senkinek sem áll szándékában.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr386292774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Budafoki 2014.06.11. 09:05:58

Én mindkét irányban a páros irányú menetrendet látom. Vagy az ábrában, vagy bennem van a hiba! :-)
Mondjuk, a menetrend ütemességéből és szimmetriájából adódóan el tudom képzelni a páratlant is. :-)

Budapest, aut. ford. 2014.06.11. 09:13:47

@Budafoki: Már jó - de tényleg nem nehéz elképzelni.

VT22 2014.06.11. 10:32:21

"amelyeknek gyorsvonati megállási szükségessége egykori elágazó állomásként (pl. Hajmáskér, Zalabér-Batyk) megkérdőjelezhető"

Két értelmetlenül bezárt mellékvonal. Vonali személyzet nélkül üzemeltethetőek, akármikor újra is lehetne nyitni.

liberal youth 2014.06.11. 13:17:09

Sajnos, mint minden változtatásnak, ennek is lennének hátrányai. Jelenleg Szombathelyen egész körül van egy pókhoz hasonlító valami, amelyben a pesti gyorsok és IC-k, a kőszegi személyek és (rendszertelenebbül bár, de) a zalaszentiváni és hegyeshalmi személyek vesznek részt. Ezek közül vagy maradna mindegyik a mostani menetrendi fekvésében, és az eddig átszállók választhatnának az IC és a maratoni, Pápa felé közlekedő gyorsok között (esetleg várhatnának a délis gyorsokra egy órát), vagy pedig meg kellene szüntetni a pókot, és mindenkinek egyformán 20-25 perceket kellene várakoznia, attól függően, hogy milyen irányú átszállást választ. A legrosszabbul egyébként a Kőszeg felé utazók járnának, mert a 17-es vonalon lakók a zalaszentiváni pókkal kárpótolva lennének, míg a 16-os vonalról valószínűleg kisebb az utazási igény Szombathelyen keresztül.

BakcsiMate 2014.06.11. 15:49:03

Én azt sem tartanám ördögtől valónak, hogy ha a Déliből egész helyett 55-ös indulás lenne, így lehet az egészes kereszt Várpalotán, és ez lehetőséget adna arra, hogy a Várpalota - veszprém közötti települések 60 percenként kapjanak budapesti és veszprémi eljutási lehetőséget.
Így a Bp - Várpalota szakasz lenne feszes, a Várpalota - Veszprém szakaszban lenne kb. 5 perc tartalék, a Veszprém - Ajka megint feszes, ez így viszonylag jó zavarfeloldási képességet biztosíthat.
Véleményem szerint ennek a teljes menettartamra gyakorolt hatása (+5') bőven megtérül a kérdéses szakaszról várható többlet utasszámmal. Várpalota és Székesfehérvár között pedig szerintem nyugodtan feladható az összes megállóhely/állomás kiszolgálása.

A zalaszentiváni pók kapcsán meg az a véleményem, hogy a Bp - Zeg gyorsok páros órás keresztjekor lenne a 17-esen személyvonati pók, az Sm - Pécs gyorsokat pedig a maihoz képest eltolva, páratlan órakor kereszteztetném itt, ide áttéve a 25-ösön a Cell - Zeg személyvonatok keresztjét. Így páros és páratlan órakor is lenne pók 'szentivánban. A két távolsági vonat között szerintem minimális az átszállási igény, viszont a távolsági vonatokra a ráhordó szerepet erősíteni lenne célszerű. Ennek az is kedvező járulékos hatása lenne egyébként, hogy Szentlőrinc - Pécs között nem akadnának össze a pesti IC menetvonalakkal, de ez már abszolút nem tartozik ehhez a témához közvetlenül.

Neotryum 2014.06.11. 16:45:34

2. képen a Hajmáskér, Öskü állomások órái el vannak csúszva.

Én személy szerint nagyon örülnék ennek a menetrendnek, mert hogy páros órában indulnak mennek jelenleg a gyorsok Veszprémből se munka/sulikezdésre nem lehet normálisan odaérni meg du. 4-órási munka vége után igencsak nehéz elérni a 16-kor induló vonatokat. (Igaz most van egy 16:20-as de ebben a tervezetben a 16:31-kor induló vonatot legalább el lehetne érni, a vasútállomás és a belváros nagy távolsága miatt.)
Így hogy a pók átkerülne Ajkára ez megoldást jelentene és igen nagyon hiányzik az órás sűrítés mert ha pl. az egyetemen nem 8-kor hanem pl. 10-kor kezdődik egy óra nem tudok vonattal beérni ezért kénytelen vagyok jelenleg a lassabb buszon zötykölődni.

A MÁV-nak elkülditek a tervezetet? Érdemes lenne.

Laptoptáskás Ügynök 2014.06.11. 22:29:44

@liberal youth: A szombathelyi pók valóban veszít valamennyit, de áthúzható fél körülre is. Az egyetlen igazi vesztese a kőszegi vonal lenne valóban, mert az az üzemi kötöttségek miatt vagy így megy, ahogy most, vagy fél órával eltolva.

Laptoptáskás Ügynök 2014.06.11. 22:33:42

@BakcsiMate: Jó ötlet a várpalotai kereszt is, a 40a személyvonataival azonban össze kell békíteni Déli-Kelenföld között.

A 17-es csatlakozásai már más történet, mert ott az alsó szakasz egyre hervatagabb, a rendszer halad abba az irányba, hogy az Sm-Pécs gyorsok minden megmaradó megállást kiszolgáljanak ott, és kakukk. Ebben az esetben viszont nekik kell a gyorsokkal azonos pókba érkezniük továbbra is. Emellett a mai fekvésben összejön a kanizsai sarokforgalom is, igaz ezt nem sorolnám az ország 10 legfőbb átszállási kapcsolata közé. A témáról bővebben a jövő héten :)

Laptoptáskás Ügynök 2014.06.11. 22:35:44

@Neotryum: Pók maradhat ettől Veszprémben (is), csak éppen félkor. A 11-es vonal menetrendjét ehhez talán jobban is lehetne integrálni például, mint a mostanihoz.

A MÁV Csoport (és a VPE) ehhez hasonló tervezetet régóta ismer, az alapötlet eredete sem egyértelműen saját termésünk, bár nyilván a kidolgozásban itt is, ott is akadnak eltérések.

Gabesz9 2014.06.12. 21:01:54

@Tolyás: Ha ez a tervezet bevezetésre kerül gyorsvonatokkal, úgy, hogy a 3 ó 10 perces menetrendet a vonatok tartják is, akkor szerintem nagy a valószínűsége, hogy Bp-Szombathely között az utasok jó része az IC felár helyett a + 20 perc menetidőt választja. De szerintem a Fehérvári átépítés során a 20,29,30,30a meg az egyéb vonalakon olyan késések lesznek amelyek igencsak ki fogják verni a biztosítékot az utasoknál. Addig nagyon passzos menetrendet nem érdemes ide bevezetni.

Budapest HBF 2014.06.13. 11:08:28

@Laptoptáskás Ügynök: A 11-esen ehhez egy porvai feles kereszttel megoldott gyorsvonati megoldást kellene kialakítani: Győr-Bakonyszentlászló között csak Pannonhalmán állna meg, lejjebb mindenhol, a kimaradó szakaszon lenne személy (ellenórában, ill. csúcsban blokkján). Ez valóban csak 60 perces követés mellett műxik a 20-ason, hiszen a szimmetriatengely-különbség miatt kétórás Zeg/Sm-Bp gyorssal nem jönne össze.

Budafoki 2014.06.14. 22:38:16

@alexejevics: @Laptoptáskás Ügynök:

A Győr-Veszprém vonalra van egy régi (és lehet, hogy túl ábrándos) ötletem: zónázás Győr felől, Bakonyszentlászló zónahatárral. Sebesvonati kereszt Veszprémvarsányban és Eplényben, személyvonati kereszt Győrszabadhegyen.

_______________________Sz_____S__
Győr_________________10.49__11.19
Győrszabadhegy_______11.01__11.28
Pannonhalma__________11.19__11.44
Veszprémvarsány______11.38__12.03
Bakonyszentlászló é__11.47__12.11
Bakonyszentlászló i_________12.12
Zirc________________________12.45
Eplény______________________13.01
Veszprém____________________13.18

_______________________S_____Sz__
Veszprém_____________10.42
Eplény_______________11.03
Zirc_________________11.20
Bakonyszentlászló é__11.48
Bakonyszentlászló i__11.49__12.13
Veszprémvarsány______12.01__12.23
Pannonhalma__________12.17__12.42
Győrszabadhegy_______12.33__13.03
Győr_________________12.41__13.11

Veszprém-Zirc között órás ütemű sűrítési lehetőség van, de ugyanez a győri elővárosban nem tud ütemes lenni. A hivatásforgalomhoz a vonal két végén így is illeszkedik, plusz a veszprémi feles pókba is. A Győr-Zirc és a Győr-Veszprém távon egy fokkal versenyképesebb lehet a busszal, mint most.

Budafoki 2014.06.14. 22:39:32

@Budafoki:
Sorry! Nem lett szép, de talán érthető.
süti beállítások módosítása