Hova megy ez a vonat?

A menetrendkönyv szimbólumai – sorminták és más díszítőelemek

2013. november 05. Szerző: Budapest, aut. ford.

Egyre többet tudunk a vasúti menetrendekről: tudjuk, mitől lesz jó és hasznos, hogy távolságokat és kapcsolatokat, közlekedési időszakokat, valamint közvetlen kocsikat hogyan szokás ábrázolni bennük. Ma igazi tobzódás következik beszédes és ellenkező módon kifejezetten titokzatos szimbólumok sokasága között: megpróbálok némi áttekintést adni, hogy a „meztelen” menetrendi kínálaton kívül a vonatokról milyen tények és titkok derülhetnek ki a figyelmes olvasó számára.

mrd41.JPG

Huszonnégyszer nem kellett a vonatszám alá írni, hogy "2."

Blogunk szerzői többségükben szegény, árérzékeny utasok vagy legalábbis annak látszanak, ezért kevéssé érezzük át annak jelentőségét, hogy van-e a vonatban 1. osztályú kocsi, de elfogadjuk, hogy ez másnak, más helyzetben fontos információ lehet. Hagyományosan a legtöbb menetrendkönyv felül, jól látható helyen, a vonat számához közel ábrázolja ezt a tudnivalót. Több megoldás is elterjedt, példálózzunk:

  • Ha az adott vasúti társaságnál a megszokott üzemben első- és másodosztályú kocsik is közlekednek, ezt külön talán nem szükséges jelölni, az a vonat kap egy jól látható 2. (kettes) jelet, amelyben nincs első osztály.
  • Ha egy menetrendi mezőben az első osztály problémája nem probléma, mert egyik vonaton sem érhető el ilyen szolgáltatás, akkor az említett 2.-jelek pazarlása helyett a táblázat fölött, alatt, mellett tájékoztató szöveg is elhelyezhető. A régebbi magyar menetrendben ezek a szövegek több mellékvonal mezője felett olvashatók voltak, jó évtizede azonban elhagyták ezt a gyakorlatot.
  • Ha a vonatok többsége csak 2. osztályú kocsikkal közlekedik, akkor logikusnak tűnik csak a kisszámú eltérést jelölni. Az idén decembertől használatos Közforgalmú Menetrend majdnem forradalmat hozott ezen a területen, de csak majdnem: bár munkaközi változatokban a „csakmásodosztály” kettese helyett az összes többi vonaton „a vonat első osztályú kocsit is továbbít”-jelentésű 1.-jel látszott, de valahol, valakik végül elvetették ezt a koncepciót.

Az első osztályú kocsik, kocsiszakaszok jelentősége Európa-szerte más és más. Svájcban még a kisvasutak szerelvényei sem elképzelhetők legalább egy-két páholynyi első osztály nélkül, Hollandiában, Belgiumban sem jellemző nagyvasúton az egyetlen kocsiosztály. A szomszéd vasutakon – Magyarországhoz hasonlóan – főszabályként a távolsági vonatokon akad „bolhás”, a regionális és elővárosi vonatokon azonban nem jellemző. Törökországban ellenben az is előfordul, hogy egy vonatban csak első osztályú kocsit talál az utas. Albániában nem dimenzionálják túl a szolgáltatást: nincsenek osztályok a vonaton.

Mielőtt a törökökön és az albánokon fennakadnánk, jusson eszünkbe, hogy a két kocsiosztály sosem volt az egyetlen helyes üzleti megoldás a vasutaknál.  A harmadosztály nálunk is ismert volt az 50-es évekig, némelyik kocsink most is igényelné ezt a kategóriát… És természetesen a vasutak folyamatos, a szolgáltatási szintek differenciálására irányuló próbálkozásairól is itt kell megemlékeznünk – üljünk föl a railjetre, nézzük meg, mi van az első osztályon a függönyön túl…

Európa vasútjainak nem csak a 2. a közös kulturális öröksége, de a helybiztosítás jelölése is. A vasút gyors népszerűvé válásával egyidős az igény arra, hogy útja során az utas biztosan és nyugodtan ülhessen, megtalált ülőhelyén pedig senki ne háborgassa. Ha lehetőséget biztosítanak az utasoknak, hogy pénzért biztos ülőhelyet vegyenek, akkor a rend fenntartása érdekében erről mindenkinek, a többi utasnak is tudni illik, ha pedig egy vonatra a helybiztosítás kötelező, az a menetrendben mindenképpen jelet kíván. Reservation, reservierung, és még ki tudja, hány hasonló hangzású és írásmódú szó miatt egyértelmű, hogy az R-betű és számtalan nyomdatechnikai trükk együtt szolgál a helybiztosítás jelölésére. A sima R a fakultatív, a négyzetbe szorított R a kötelező helyfoglalást jelenti, egyes menetrendekben azonban nem ússzuk meg ennyivel, a magyarban például jelenleg ötféle jellel kell boldogulnunk.

mrd42.JPG

A Szabolcs IC pöttyös, mert már 1993-ban is kellett rá pótjegy, a Balt-Orientre viszont nem kellett minden kocsiba helyjegy

Akad olyan vasút, ahol egyes vonatnemek, -típusok általában helyjegy-kötelesek, ezért a vonat típusának jelölése már utal a helybiztosításra, ezen kívül egyéb szimbólumot nem alkalmaznak. A finn menetrendet először fellapozó utas ezért könnyen azt hiheti, hogy egy díjszabásilag egyszerű vasútba botlott, pedig nem: távolsági forgalomban csak adott vonatra szóló jegyeket lehet kapni, és a Pendolino vonatokon ezen kívül még ülőhelyet is kell biztosítani – csakhogy mindez a jelekből nem derül ki, valahol a könyvben – finn nyelven – remélhetőleg azért le van írva.

mrd43.JPG

Szlovák megoldás helybiztosításra: az IC-n kötelező, a gyorsvonaton fakultatív

A helybiztosításhoz hasonló bonyodalmakat tud okozni a tájékozatlan utasnak a különleges (vagy nem különleges) vonatokra szedett felár, pótjegy, supplement, aufpreis, ez a sokféle elnevezéssel bíró díj ugyanis az ő szempontjából csak egyet jelenthet, azt, hogy nem elegendő csak a menetdíjat megfizetnie. Ez például árérzékeny utasoknál a menetrendkönyvben megjelenő összes vonat közül sokat egyből „láthatatlanná tehet”, azaz utazása tervezésekor az ilyen „drága” vonatokkal már nem is számol. Itt egységes jelölésről nem beszélhetünk, a magyar menetrendkönyvben az IC-vonatok időadatai előtti pontozás alakult át szép lassan szaggatott vonallá, egy „páneurópai” kísérletet a lábjegyzetes megoldásra pedig szkenneltem.

mrd47.JPG

Egy menetrendi mezőben az Eurostar, a TGV, az AVE és még egy Talgo is: mind feláras a lábjegyzet szerint

A vonaton előforduló szolgáltatások jelölésére végtelen számú lehetőséget találunk: ahány vasút, annyiféle prioritás, mit és milyen részletességgel kívánnak jelölni. Ahol a fedélzeti szolgáltatások köre állandó és stabil, ott a jelölésnek kevesebb gyakorlati jelentősége van, hiszen például egy vonatnemnél elvárhatóan mindig ugyanazok a szolgáltatások fordulnak elő. Mégis az a gyakoribb, hogy a vasutak minden, a szokásostól kicsit is eltérő szolgáltatást megjelenítenek a menetrendkönyvben (és a menetrendi keresőprogramokban is); nehogy valaki azért ne válassza a vasutat, mert nem tud arról, hogy a vonaton mozi vagy büfé is van. Teljes szolgáltatási katalógust összeszedni lehetetlen, nagyobb csoportokat, kategóriákat lehet felvázolni, valahogy így:

Kerékpárszállítással kapcsolatos szolgáltatások – lehet ábrázolni a kapacitást, a szállítás módját (kísért vagy kíséretlen), az elhelyezés módját (bármely vagy csak egy kijelölt kocsiban), vagy éppen a szállítási tilalmat. A MÁV-START vonatain történő kerékpárszállítás rejtelmeiről már írtunk korábban, ki ne hagyjátok azt a cikket.

mrd44.JPG

Helybiztosítás kötelező a horvát ICN-vonatokon, ugyanitt első osztály is van, a menetrendben jelölik is!

Poggyász szállításával kapcsolatos szolgáltatások – egyre kevésbé elterjedt, hogy nagyobb tárgyakat külön erre a célre kialakított kocsiba, külön személyzet részére kísérésre átadhassanak az utasok; de a cseheknél, szlovákoknál például van, úgyhogy kár lenne a „bőrönd képjelet” temetni.

Kerekesszékesek szállítása – egy-egy férőhely vagy akár egy egész kocsi is alkalmas lehet mozgásukban korlátozottak szállítására, itt a ki- és beszállás módjáról, a vonaton belüli elhelyezkedésről, a mellékhelyiség használatáról lehet fontos néhány olyan információ, ami miatt a menetrendi jelölésnek is szerepe lehet.

mrd45.JPG

A finn vasúton részben vonatra szóló menetjegy, részben kötelező helybiztosítás van szokásban, de ezt nem a menetrendkönyvükből tudjuk

Étszolgálat – a bevásárlókocsin tolt gyanús termosztól a teljes értékű étterem-kocsiig terjed az európai kínálat, hogy melyik vonaton konkrétan mi érhető el, azt poharak, csészék, kések-villák mutatják a vonatok fejrovatában.

Különleges kocsiszakaszok – csendes, üzleti, női, gyerekbarát, élőállat, diszkó és még ki tudja, milyen ülő- és állóhelyekkel várják a vasutak a divat vagy az üzleti érdekek által éppen előtérbe helyezett különleges utazói csoportokat. Az ezeket ábrázoló jelek egy része már standardizálódott, mások csak egy-egy vasútnál találhatók meg, ízlés szerint pedig szellemeseket, szemléleteseket, vagy akár unalmasakat is találhatunk közöttük.

mrd46.JPG

Mit kell(ett volna) tudnia egy rendes ÖBB-EuroCitynek: autó, kés-villa, ülő néni, cumisüveg, hintaló, kerekesszék, inverz bicikli - az egyszerű utas hova fér el? Ja, igen, el ne felejtsük: ülőhely biztosítható, de ezt nem jelölik.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr605614144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2013.11.05. 13:55:33

Sok vonaton az első és másodosztályú kocsik között az egyetlen különbség, hogy 2-es vagy 1-es szám van az oldalán. És valóban sok vonat/kocsi még harmadosztályúnak is gyenge volna.

Sword 2013.11.05. 22:43:18

@Adani: Vagy hogy kerül egy osztályba egy BZ, vagy lepusztult bhv kocsi egy BP-vel? Mert ez utóbbiak tudtommal 1. osztályúak voltak, később minősítették le őket. Szerintem még ma is a máv legkényelmesebb kocsija az elhanyagoltság ellenére. Nem is ülésben, hanem fotelben ülhetsz.

v2peti 2013.11.06. 01:06:50

Ennek ellenkezője is van ahol igaz! A németeknél a némiéeg a halbikhoz hasonló kialakítású fele fülkés, fele termes (félfülkés) kocsik esetén az 1. osztály és a 2. osztály alig különbözik egymástól. De ugyanez igaz a 6 üléses fülkés kocsikra is.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.11.08. 00:17:27

"a bevásárlókocsin tolt gyanús termosztól "

Egyik legjobb kávét egy ilyen termoszból ittam, igaz Wels és Salzburg között.

tothabringa 2013.11.16. 22:22:45

Az albán vasúton utaztam 2010-ben, egészen pontosan két alkalommal.
Hát, nem egyszerű több okból sem. :-(

Itt még délnek (az eredeti terv szerint Görögországig mentem volna, de azt le kellett fújnom a későbiekben):

tothabringa.blog.hu/2011/01/04/013_lezh_utan_durr_s_vonattal_vlor_9_nap

Itt már hazafelé:

tothabringa.blog.hu/2011/10/31/019_xxx_yyy_15_nap

Néhány fénykép a blogomból (közép tájon) a Fier nevű albán város vasútállomásáról, a vonatbelsőről stb.

sajtomagnes 2013.11.30. 07:18:05

Azt nem értem, hogy a csatlakozó vonatok szürke mezőjébe miért kerülnek be csatlakozásra nem váró vonatok.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.11.30. 17:30:16

@sajtomagnes:

Mivel menetrend szerint eléred, ám ha késik a vonatod, akkor nem vár meg, míg a többi vonatot esetleg megváratják.
süti beállítások módosítása