Hova megy ez a vonat?

Két nap, két ország, két város vonattal és villamossal

2014. január 09. Szerző: biciklis bakter

Úti jelentés következik. December végén égető szükségünk támadt némi horvát menetrendkönyvet beszerezni, ezért egy zágrábi út mindenképp szükségeltetett. Viszont nem akartuk az unalomig ismert ködös dél-balatoni tájat sem bámulni 4 órán át (Rippl-Rónai IC ekkor még épp nem volt), így csavartunk egy kicsit a dolgon, és a lehető legtöbbet próbáltuk kihozni a nettó 2 napból.

DSCF5577.JPG
Szerb GOŠA hálókocsi a Keleti pályaudvaron. Ronda, de viszonylag kényelmes.

Így esett, hogy utunkat a tavalyihoz hasonlóan már megelőző este a Beograd nemzetközi gyorson kezdtük, a jól ismert, esztétikailag kihívásokkal küzdő GOŠA hálókocsiban.  Az ágy kényelmes, a fűtés meg viszonylag jó volt, de valahol egy fázishatárnál elfelejtették visszakapcsolni a fűtést, mert Novi Beogradnál, mikor felébredtünk, kissé már hűvös volt. Pálinkával azért segítettünk rajta...

DSCF5581.JPG

Beograd "BalkanNight" a névadó város pályaudvarának 10. vágányán.

6:30 körül érkeztünk Belgrádba, ahol szintén megpróbáltunk menetrendkönyvet szerezni, de arrafelé nem igazán ismerik ezt a fajta kiadványt, így üres kézzel távoztunk a pénzártól – villamosozni. Belgrádban elektronikus jegyrendszert vezettek be, amely egy keménypapír jegyből áll, amelyre elektronikusan töltik fel az egységeket (1 egység: 72 dinár), egy utazás 1 egység. Annyi egységet töltenek fel, amennyit az ember kér, de persze számtalan bérlet és egyéb konstrukció közül is lehet választani.

Először a főpályaudvartól indulva magunkévá tettük a 2-es vonalat, ami egy körjárat, és jó 40 perc alatt megy körbe a belvároson, majd kimentünk a 3-assal Knježevacra, ami az egyik leghosszabb vonal. 40 perc a menetidő, a beosztott járművek nagy része bázeli eredetű „Baziliszkusz” SGP villamos, ennek tetejébe egy szakaszon füves pályán futnak a szerelvények.

Dscf5619_kicsi.jpg

Baziliszkusz indul a 3-as vonalon Knježevac felé, a Banovo Brdo-i elágazástól, háttérben az Ada-híd.

Napkelte után a hőmérséklet úgy -10 fok körül "tetőzött", így sokat nem időztünk Knježevacban, jöttünk a következő járattal vissza. Igen ám, de eljutottunk kb. az önálló szakasz feléig, ahol áramszünet miatt ott állt a járműállomány fele.

DSCF5606.JPG

3-as villamosok várakoznak Topčiderska Okretnicánál a reggeli ködös hidegben. A bázeliekhez pótkocsi is jár!

Még szerencse, hogy nem szálltunk le a Titói kék vonat V200-as mozdonyait közelebbről megfotózni Topčider félreeső vágányainál (ezt a facebookon már kitalálták a figyelmesebbek), mert láttuk, hogy 8 perces követésnél úgy 10 perc haladás után sem volt szembejövő villamos...

DSCF5612.JPG

Egy KT4-es tölti kényszerű pihenőjét Topčiderski Park megálló előtt pár méterrel, ott folyott el a hajtóanyag.

Topčiderska Okretnicától (ami kb. a helyi Kamaraerdő) így a friss deres időben gyalog tettük meg a másik vonal elágazásáig tartó szakaszt (5 megálló, és nem éppen budapesti megállótávok...), mikor odaértünk, kb. akkor indult meg a közlekedés.

DSCF5621.JPG

Az első továbbmenők egyike az elágazásban Knježevac felé.

Nem titkolt vágyunk volt a Belgrádban közlekedő CAF villamosokkal való utazás, elvégre – ha minden jól megy – Budapestre is hasonlók jönnek. A 3-as és a 11-12-es vonalak elágazásánál épp jött is egy, így kimentünk vele a "helyi Budafok, Városház térre" (Banovo Brdo).

DSCF5630.JPG

CAF villamos Banovo Brdo végállomáson. Nekünk tetszik.

DSCF5628.JPG

Szokjuk a belső elrendezést (ha tényleg hasonlók jönnek Budapestre is).

Belgrádban épp ennyi időnk volt, mivel 10:30-kor indult az Alpine Pearls 414 sz. nemzetközi gyorsvonat Zágráb felé. A vonat 3 db Z-kocsiból állt, kb. 30%-os kihasználtsággal, frissen betolva a tárolóról, ennek következtében kb. -6 fok volt az utastérben. A belgrádi 20 km/h-ás vágányhálózat (5-ös és 10-es váltókkal súlyosbítva) és a Száva-híd után Stara Pazováig még tűrhető tempóban közlekedtünk, de a java csak Golubinci után jött, ahonnan gyakorlatilag Šid országhatárig 30-40 km/h a megengedett sebesség.

DSCF5643.JPG

Vontatójárművünk az 1. vágányon, indulásra készen Zágráb felé. Megállapítottuk, hogy az összes vonat közül, amely érinti Zürichet, valószínűleg ez a leglassabb...

Šidben gépcsere és útlevél-vizsgálat után Tovarnikig 100, onnan pedig 120-140 km/h volt a tempó, szinte belesüppedtünk az ülésbe. A száguldás Slavonski Brodnál véget ért, a Zágráb-Tovarnik fővonal átépítési munkálatai onnantól zajlanak, így a 100-as pályán 60-80-40 km/h-s lassújelek, felsővezetékes munkák, és egy vágányon való közlekedés vettek körül minket.

DSCF5680.JPG

Az építkezést Okučanival szemléltetjük, nagy a munka, nemsokára 120-160 km/h lesz végig.

A vonat lehúzhatatlan ablakai és a sötétség miatt sajnos csak kb. Loch Ness-jellegű bizonyítékot sikerült szerezni arról, hogy van horvát Bobó forgalomban, melyet a régi háborús hírekből ismerős nevű Okučaniban sikerült lencsevégre kapni egy építős szerelvény mellett. Működó Bobót egyébként Szerbiában többet is lehet találni, Belgrádban és Sremska Mitrovicában is volt üzemben egy-egy.

Dscf5645_kicsi.jpg

Szerb Bobó Belgrádban. Találni még üzemelőket.

Dugo Selo és Zágráb között is intenzív munkák folynak a pályán, amely kihatással van a Magyarország felé közlekedő vonatok menetrendjére is. A forgalom úgy lett megszervezve, hogy az összes távolsági vonat megáll mindenhol (kivéve azokat, amelyek a teherpályaudvar felé kerülnek), mert az elővárosi személyvonatok ki vannak húzva a menetrendből ezen a szakaszon, és a megengedett sebesség 20 km/h, szóval a késés még 10 percet növekedett is.

DSCF5688.JPG

Vonatunk és Brena mozdonya Zágrábban az első vágányon.

Így értünk bő fél óra késéssel Zágrábba. A pénztárnál gyorsan meg is ejtettük az út legfontosabb cselekményét, a 7 db menetrendkönyv megvásárlását, mely kisebb fennakadást okozott a főváros főpályaudvarának utasforgalmában, mivel a 2 nyitva lévő pénztárt és az információt is be kellett vonni a megfelelő számú könyv előkerítésébe.  

DSCF5691.JPG

A hadizsákmány.

A zágrábi éjszakázás után, még a 10 órakor induló Agram előtt a belgrádihoz nagyon hasonló időjárási viszonyok ellenére is villamosos városnézés mellett döntöttük. A dubeci és črnomereci végállomások megtekintése mellett Dubravánál fonódó visszaforduló vágányokat is sikerült találni, illetve a reggeli csúcsidőben kiadott Đuro Đaković gyártmányú 4 tengelyes, pótkocsis szerelvénnyel is sikerült utazni, mely egyenesen a főpályaudvarra vitt minket, így mondhatjuk, hogy a napkeltétől rendelkezésre álló 3 órát a lehető legjobban kihasználtuk, már ami a villamosozást illeti.

DSCF5710.JPG

Zágráb látképét mára a különböző hosszúságú Končar szerelvények határozzák meg. Skyblue? 

DSCF5698.JPG

Dubravai fonódó: a szűk hely miatt kicsit összegabalyodnak a vágányok a köztes visszafordulónál.

DSCF5725.JPG

A túra vége is tartogatott egy igazi trófeát: az 1970-es években gyártott 4 tengelyes villamosok csúcsidőben még járnak.

Az Agram Budapest elővárosáig egészen pontosan közlekedett, Nagykanizsától Balatonszentgyörgyig még egy kellemes ebéd is belefért a DWA étkezőkocsiban, de Nagytétény körül sajnos elkezdődött a nyögvenyelős végjáték, így a Déli pályaudvarig sikerült 10 perc késést összegyűjteni.

DSCF5736.JPG

Az Agram várja indulását a bágyadt napsütésben Zágrábban, a Pfaff Ferenc által tervezett felvételi épület előtt.

Ennél jobban nem is lehetett volna kihozni az utazást, már ami a kötöttpálya használatát és a vasúti témájú érdekességeket illeti, ugyanakkor bízunk abban, hogy a decemberben megindult enyhe kínálatbővülés a Balkán felé nem torpan meg, sőt újabb járatok térnek vissza, melyekkel újabb és újabb (régi és új) útvonalak beutazását tudjuk megejteni.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr855746856

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VT22 2014.01.09. 12:40:06

Ha már Horvátország: Elméletileg idén kellene elindulnia a gradec-žabno átkötés és az új samoborček (vasút? tram-train?) építésének:
i152.photobucket.com/albums/s165/ivog/infrastruktura/Projekti-pokrenuti%20i%20zavrseni%20do%202015__zpsdbfc730d.jpg

2014.01.09. 21:30:18

Debrecenben MÁR van kb. 8-10 CAF villamos és március közepétől MÁR közlekedni is fognak menetrendszerűen. Tehát lehet menni Debrecenbe CAF villamost próbálni. Jó reggelt!!!

Bandita72 2014.01.09. 22:07:34

A letölthető menetrend:
www.hzpp.hr/vozni-red-2013-2014
katt a "Vozni red 2013/2014. - vlakovi u unutarnjem i međunarodnom prometu"-re és letöltheted pdf-ben.

harmadik utas 2014.01.09. 22:17:15

Hét darab menetrendkönyv. Ejha, ha már lúd, legyen kövér.

prfecó 2014.01.09. 22:23:18

igazi vasutas/ villamos fun

DWA étkezőkocsi mit jelent??

Mo-n nem csak leánynevén Utasellátó(-most Böbe Baba kft üzemelteti akik tejeltek MÁV Vezérkarnak )és Szlovák partnere üzemeltet étkezőkocsit?

Kivétel RAIL-JET , de az külön világ , ott magyar vasutas ne keresgessen ,mert elront valamit ))

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2014.01.09. 23:13:45

@Bandita72: Azért a könyv formájú papír valóját valahogy jobban szeretjük forgatni, van egy kellemes hangulata.

@prfecó: A DWA az az étkezőkocsi típusát jelenti, a kocsit a Deutsche Waggonbau Aktiengesellschaft (DWA, Bautzen) gyártotta, ezen kívül van még régi, VEB Waggonbau Bautzen gyártmányú, és CAF gyártmányú is forgalomban, mindegyik más belső kivitellel.

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2014.01.09. 23:15:08

@boxorka: Tudjuk, köszönjük, hogy emlékeztetsz rá, természetesen oda is lehet majd menni CAF-ozni.

Bandita72 2014.01.10. 04:38:12

@biciklis bakter: Nem írtam, hogy ne vegyetek menetrendet, de aki nem tud csak úgy kiutazni érte, de mégis menetrendi infót akar, annak szerintem kiváló :-) Ja, meg megmenti a fákat, meg stb. :-)

prfecó 2014.01.10. 06:49:44

1.)DWA ,2.) WEB Bautzen ( Kelet-Németország) azaz a régiek???
3.)CAF spanyol modern
4.)Németországban ugyanolyan vonataton ,mint nálunk a RAIL-JET valamilyen- tök modern- de meleg étkezésre lehetőséget adott helyen ettem meleg műkaját. Magyarországon ilyen vonat nem üzemel???

Grgabácsi 2014.01.10. 07:25:09

A bázeli baziliszkusz tramvaj nem SGP, hanem DÜWAG kérnémszépen :)

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2014.01.10. 13:19:22

@Grgabácsi: Köszi, javítjuk. :)

@prfecó: Egy kis segítség a kibogozáshoz (tudjuk hogy nem egyszerű) :)
Bautzeni étkező: 1981, www.vonatosszeallitas.hu/bautzen.html#88_81

DWA étkező: 1995, www.vonatosszeallitas.hu/dwa.html#88_71

CAF étkező: 1994, www.vonatosszeallitas.hu/caf.html#88_91

Tévedtem, amikor azt állítottam hogy a CAF a legújabb, de kétségkívül az a legkomfortosabb.

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2014.01.10. 18:07:41

@prfecó: A szlovákok nem járnak ide. Az Utasellátónak valóban van egy alvállalkozója (Ballai és Társa), amely a nemzetközi vonatokban (illetve az azok kocsijából kiadott belföldi IC-kben) üzemeltetik az étkezőket.

Rajtuk kívül még a csehek (www.jlv.cz) jönnek a prágai EC-k egy részén, beleértve az Avalát is, tehát aki Belgrádba nappal megy, az is náluk eszik. A románok meg az Isterbe meg a Dacia-ba adnak étkezőt (utóbbi nem mindig sikerül) illetve a Traianusban büfékocsit, de azon nincs melegkaja.

Amire a második hozzászólásod 4. kérdésében gondolsz, az az ICE. Azok nem járnak hozzánk, mert sem engedélyük, sem magyar vonatbefolyásolási rendszerük sincs... illetve a legtöbbjük nem is tud a hazai feszültség alatt közlekedni. Nem rossz az ottani készkaja, de azért az az igazi, amit frissen adnak... ebben pedig még a lengyelek (www.wars.pl) nagyon jók.

Autocar · http://autocar.tumblr.com 2014.01.11. 00:46:15

Egy összeget tudnátok mondani, hogy mennyi volt mindennel együtt az út teljes áron? Köszi :)

prfecó 2014.01.11. 18:00:20

@Ellátott utas: @biciklis bakter: köszönöm mindkettők tájékoztatását . Most jobban átlátom , talán))

Egy kérdés még. Bp. Keletiből mentem Salzburgon átszállással RAIL-JET vonaton . Ez ugye német szerelvény ? Ott milyen étkezőkocsin ehettem ? mert valami ettem...

Ballai és tsa , amit Böbe-babánák becéztem ,borzasztó dolgokat tudnak művelni , ha németül, angolul szólalsz meg és Ők magyarul kommentálnak:-(((
Elnézést kérek Cicamicától :-)))))

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2014.01.14. 11:07:49

@Autocar:
- Budapest-Belgrád: Beograd spacial egyirányú jegy 15€ + T2 hálójegy 13 €/fő. Belgrád helyi közlekedés: egy vonaljegy 72 dinár (kb. 210 Ft). Burek az útra: 120 dinár.:)
- Belgrád-Zágráb menetjegy 22,6 € egy irányba.
- Zágráb szállás: 18€, van olcsóbb és drágább is persze
- Zágráb helyi közlekedés: 10 kuna egy vonaljegy (kb. 400 Ft), de 30 kuna a napijegy, ami az adott napon érvényes (le kell kezelni az első felszállásnál).
- Zágráb-Budapest jegyet retúrban éri meg megvenni akkor is, ha csak egy irányban használjuk: Zagreb special: 29 €.
Hazafelé a vonaton az étkezés (frissen sült grillezett szelet hasábbal, rendes adag: 2600 Ft.
- Zágrábban még a Burek és a csevap, aminek árai jobban szórnak.
süti beállítások módosítása